WPI/200000/43/904/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 listopada 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/904/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 19 września 2019 r. uzupełnionym w dniu 11 października 2019 r. oraz w dniu 29 października 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uznaje za:

1.

nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników wartości wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia,

2.

odmawia wydania interpretacji indywidualnej w części dotyczącej wyliczenia podstawy zasiłku chorobowego.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismem z dnia 4 października 2019 r., doręczonym w dniu 11 października 2019 r. oraz pismem z dnia 23 października 2029 r. doręczonym w dniu 29 października 2019 r.

Wnioskodawca przedstawił:

Działając w imieniu (...) sp. z o.o. z siedzibą we (...), ul. (...) , NIP (...), Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy wyrównanie wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności powinno wchodzić do podstawy składek społecznych i zdrowotnych? Dodatkowo, czy powinno wchodzić do wyliczenia podstawy zasiłku chorobowego?

Przez wyrównanie wynagrodzenia należy rozumieć różnicę między kwotę przysługującą pracownikowi i wynikającą z zapisu w umowie o pracę (100% wyrównania zasadniczego) a kwotą naliczoną i pomniejszoną o absencję chorobową (100% wynagrodzenia zasadniczego pomniejszonego o 1/30 za każdy dzień absencji chorobowej)

Stan faktyczny:

Pracownik w umowie o pracę ma zawarty zapis:

"wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt a) (wskazana kwota wynagrodzenia zasadniczego) przysługuje w pełnej wysokości za każdy okres usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia".

W ocenie pytającego - wyrównanie wynagrodzenia (jw.) nic powinno wchodzić do podstawy składek społecznych i zdrowotnych (pytający dokonuje obecnie tych potrąceń, ale budzi to jego wątpliwości]; podobnie jak nie powinno wchodzić do wyliczenia podstawy zasiłku chorobowego. W związku z wątpliwościami pytającego, Wnioskodawca prosi o wskazanie prawidłowego postępowania

Pismem z dnia 25 września 2019 r. Oddział wezwał o uzupełnienie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku poprzez wskazanie:

* czy wypłacane pracownikowi Wnioskodawcy wyrównanie wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do Świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia wynika tylko i wyłącznie z umowy o pracę zawartej z pracownikiem, czy wyrównanie wynagrodzenia pracownikowi za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia, wynika również z przepisów wewnątrzzakładowych obowiązujących u pracodawcy,

* czy wartość wypłacanego wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia, będzie stanowiło dla pracownika przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.).

W odpowiedzi na powyższe pismem z dnia 4 października 2019 r., doręczonym w dniu 11 października Wnioskodawca poinformował:

* odpowiadając na pierwsze pytanie - podstawą wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia jest wyłącznie umowa o pracę, nie przepisy wewnątrzzakładowe.

* odpowiadając na drugie pytanie - wartość wypłacanego wyrównania wynagrodzenia stanów podstawę składek społecznych i zdrowotnych

Pismem z dnia 16 października 2019 r. Oddział ponownie wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienia opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 19 września 2019 r. i uzupełnionym w części w dniu 11 października 2019 r. poprzez wskazanie:

* czy wartość wypłacanego wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia, będzie stanowiło dla pracownika przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych {tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) Pismo Wnioskodawcy z dnia Od października 2019 r" doręczone do Oddziału w dniu 11 października 2019 r. nie zawiera odpowiedzi na wyżej postawione pytanie, oraz

* jednoznaczne przedstawienie własnego stanowiska w sprawie:

a)

w złożonym wniosku Wnioskodawca wypowiedział się, że w jego ocenie wyrównanie wynagrodzenia nie powinno wchodzić do podstawy składek społecznych i zdrowotnych (pytający dokonuje obecnie tych potrąceń, ale budzi to Jego wątpliwości)

b)

natomiast w piśmie z dnia 4 października 2019 r" doręczonym w dniu 11 października 2019 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Oddziału z dnia 25 września 2019 r. (odpowiedz na drugie pytanie) jest zawarte stwierdzenie - wartość wypłaconego wyrównania wynagrodzenia stanowi podstawę składek społecznych i zdrowotnych.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem z dnia 23 października 2019 r. doręczonym do Oddziału w dniu 29 października 2019 r. Wnioskodawca wyjaśnił:

* odpowiadając na pierwsze pytanie - wartość wypłaconego wyrównania wynagrodzenia stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* odpowiadając na drugie pytanie - w chwili obecnej pracodawca potrąca składki społeczne i zdrowotne od wyrównania wynagrodzenia, ale stanowi to wątpliwość Wnioskodawcy, ponieważ świadczenie to wypłacane jest w celu zniwelowania straty finansowej poniesionej w związku z nieobecności spowodowaną absencją chorobową Dlatego tez w ocenie Wnioskodawcy, mimo tego, że obecnie potrąca składki społeczne I zdrowotne od wyrównania wynagrodzenia, wyrównanie wynagrodzenia nie powinno wchodzić do podstawy składek społecznych i zdrowotnych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w |ego indywidualnej sprawie (Interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych. Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zwraca uwagę, ze wydając interpretację organ me ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę. Pełną wiedzę o stanie faktycznym czerpie wyłącznie z wniosku Wnioskodawcy nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji Jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i chronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszystkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona. Przychodem pracownika są również wszelkiego rodzaju świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika i wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

2 opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca wypłaca pracownikowi wyrównanie wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności I niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia Wyrównanie ustala jako różnicę między kwotą przysługującą pracownikowi i wynikającą z zapisu w umowie o pracę, a kwotą naliczoną i pomniejszoną o absencję chorobową Powyższe wynika wyłącznie z umowy o pracę, nie zostało uregulowane w przepisach wewnątrzzakładowych.

Wartość wypłaconego wyrównania wynagrodzenia stanowi dla pracownika przychód ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Świadczenie to wypłacane jest w celu zniwelowania straty finansowe) poniesionej w związku z nieobecnością spowodowaną absencją chorobową.

W rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w § 2 ust. 1 pkt 1 - 32 zawarty został katalog wyłączeń z podstawy na ww. ubezpieczenia. Powyższe rozporządzenie nie przewiduje możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczenia w postaci wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia.

Zatem, Oddział nie podziela stanowiska Wnioskodawcy o wyłączeniu tego składnika wynagrodzenia, nazwanego przez Wnioskodawcę "wyrównaniem wynagrodzenia* z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne. Brak jest podstaw prawnych do takiego wyłączenia, sani zapis w umowie o pracę pracownika mówiący; "wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt o) (wskazano kwota wynagrodzenia zasadniczego/ przysługuje w pełnej wysokości za każdy okres usprawiedliwionej nieobecności i niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia" me jest wystarczającą przesłanką decydującą o wyłączeniu wypłacanego "wyrównania" z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 19 września 2019 r., uzupełnionym w dniu 11 października 2019 r. oraz w dniu 29 października 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników-wartości wyrównania wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności * niezdolności do świadczenia pracy z powodu stanu zdrowia.

Należy przypomnieć zapis art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wskazuje jednoznacznie, że nie każda sprawa leżąca we właściwości organu jest możliwa do rozstrzygnięcia przez wydanie interpretacji w tym trybie. W konsekwencji, w przypadku, gdy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zostanie złożony w sprawie nie odnoszącej się do zakresu 1 sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę w jego Indywidualne! sprawie daniny publicznej oraz w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek, Zakład obowiązany jest Odmówić wydania takiej interpretacji.

Ważnym Jest, ze interpretacja indywidualna nie ma charakteru opinii prawnej, w której analizie poddać można dowolny przepis prawa czy zagadnienie, lecz jej zakres przedmiotowy jest ściśle określony. Celem interpretacji Jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzkiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Art 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych swoim zakresem nie obejmuje spraw związanych ze świadczeniami wypłacanymi z ubezpieczeń, w tym m,in. ustalania wysokości tych świadczeń przysługujących pracownikowi w oparciu o ustawę z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

Mając na uwadze powyższe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych odmówił wydania Interpretacji indywidualnej w części dotyczącej ustalania podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

Jednocześnie Oddział informuje, iż odmowa wydania interpretacji indywidualnej nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do wystąpienia w przedmiotowej sprawie do właściwej pod względem miejscowym terenowej jednostki organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z zapytaniem na zasadach ogólnych regulowanych przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.).

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę t stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 38 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenie

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl