WPI/200000/43/87/2016 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wypłaconego pracownikom spółdzielni zysku niestanowiącego przychodu ze stosunku pracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/87/2016 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wypłaconego pracownikom spółdzielni zysku niestanowiącego przychodu ze stosunku pracy.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 22 stycznia 2016 r., przez przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wypłaconego pracownikom spółdzielni podziału wypłaconego zysku, nie stanowiącego przychodu ze stosunku pracy.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy o (...) wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia dla pracowników spółdzielni.

Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca wskazał, że za rok 2014 osiągnął nadwyżkę bilansową, którą zgodnie ze Statutem zatwierdzono na Walnym Zgromadzeniu Przedstawicieli i postanowiono podzielić następująco:

- 50% na fundusz zasobowy

- 50% do podziału dla:

1)

pracowników Spółdzielni zatrudnionych na umowie o pracę i nie posiadających udziałów w Spółdzielni,

2)

pracowników Spółdzielni zatrudnionych na umowie o pracę i posiadających udziały w Spółdzielni,

3)

społecznych członków Rady Nadzorczej posiadających udziały w Spółdzielni,

4)

społecznych członków Zarządu Spółdzielni nie posiadających udziałów i nie pobierających wynagrodzenia.

Wnioskodawca wskazał, że od zatwierdzonego i podzielonego zysku zostanie pobrany 18% zryczałtowany podatek zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych w dniu wypłaty.

Wypłacony podział zysku osobom wymienionym wyżej nie jest przychodem ze stosunku pracy, lecz dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych w ocenie wnioskodawcy.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Wnioskodawca jest zdania, że od planowanych wypłat nagród z podziału wypracowanego zysku nie należy opłacać składek na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto wnioskodawca poinformował, że nie jest Rolniczą spółdzielnią Produkcyjną. Wnioskodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę na zasadach ogólnych. Wnioskodawca jest zarejestrowany w KRS, posiada zatwierdzony i zarejestrowany Statut. Funkcję nadzorczą u wnioskodawcy sprawuje Rada Nadzorcza wybrana na Walnym Zgromadzeniu Przedstawicieli na okres trzech lat i zarejestrowana w KRS. Wnioskodawca poinformował, że jest spółdzielnią usługową.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalenia podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, iż mocą przedmiotowej decyzji Zakład nie przyznaje jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska wnioskodawcy pod kątem prawidłowości przedstawionej przez niego interpretacji przepisów prawa tj. przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej przedsiębiorcy, której zakres przedmiotowy wyznacza opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku o interpretację. Podkreślenia wymaga fakt, że procedując nad wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, ani dowodowego. Powyższe oznacza, iż wiedzę o stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Zakład opiera wyłącznie na treści złożonego przez przedsiębiorcę wniosku, nie posiadając uprawnień do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W rezultacie celem interpretacji jest prawidłowa wykładnia rozumienia treści przepisów prawnych z zakresu przedmiotowego art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez przedsiębiorcę, a tym samym uchronienie w ten sposób przed błędnym zastosowaniem danych przepisów.

Jednocześnie ujęty zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji przychodu w świetle przepisów podatkowych. Dlatego też, Zakład poprzestaje na oświadczeniu przedsiębiorcy odnośnie tego czy dane świadczenie na rzecz pracownika, o których stanowi wniosek stanowi przychód ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie wnioskodawcy jako konieczny element stanu faktycznego.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 22 stycznia 2016 r. wnioskodawca przedstawił wątpliwości w zakresie dotyczącym trzech stanów faktycznych, a do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek wyłącznie w zakresie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagród z podziału wypracowanego zysku spółdzielni dla pracowników tj., w pierwszej kwestii podniesionej przez wnioskodawcę, natomiast dwie pozostałe kwestie dotyczące nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nagród z podziału zysku spółdzielni dla członków rad nadzorczych i członków zarządu pozostawił bez rozpoznania, informując o powyższym wnioskodawcę odrębnym pismem.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.)

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 2015, poz. 2236), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych w art. 18 ust. 1 statuuje zasadę, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych stanowi co do zasady przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9, a przepis ten definiuje przychód jako przychody w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W stanie faktycznym wniosku o interpretację złożonego w dniu 22 stycznia 2016 r. wnioskodawca wskazał, że 50% nadwyżki bilansowej przeznaczył do podziału dla pracowników zatrudnionych na umowę o pracę posiadających udziały w spółdzielni i nie posiadających udziałów w spółdzielni. Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że od planowanych wypłat nagród z podziału zysku nie ma obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. Jednocześnie wnioskodawca stwierdził, że wypłacony podział zysku osobom wskazanym we wniosku nie jest przychodem ze stosunku pracy, lecz przychodem z udziału w zyskach osób prawnych.

Oddział podkreśla, że zgodnie z wyżej powołanymi przepisami podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). W sytuacji opisanej we wniosku o interpretację oraz w oparciu o jednoznaczne oświadczenia wnioskodawcy, że przychody pracowników z tytułu udziału w zysku spółdzielni nie stanowią przychodu z tytułu stosunku pracy, Oddział uznaje, że brak będzie obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wypłaconych nagród z podziału zysku wypracowanego przez wnioskodawcę.

Oddział mając na uwadze obowiązujące przepisy prawne i stan faktyczny przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 22 stycznia 2016 r. uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wypłaconych nagród dla pracowników wnioskodawcy wynikających z podziału wypracowanego zysku w spółdzielni.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl