WPI/200000/43/854/2018 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a pakiet medyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 sierpnia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/854/2018 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne a pakiet medyczny.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 19 lipca 2018 r., przez spółkę:

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości pakietu medycznego przysługującego pracownikom na podstawie zapisów regulaminu wynagradzania,

2.

uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości pakietu medycznego przyznanego przez Zarząd pracownikom nieuwzględnionym w regulaminie wynagradzania.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie Interpretacji indywidualnej w trybie art 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z 6 sierpnia 2018 r. (doręczonym do Oddziału w dniu 8 sierpnia 2018 r).

Wnioskodawca poinformował, że w ramach umowy z podmiotem zapewniającym świadczenie usług medycznych zakupuje pakiety medyczne dla swoich pracowników (również członków ich rodzin) Spółka zakupuje pakiety o różnej wartości, koszty ponoszone przez Spółkę z tytułu zakupu poszczególnych pakietów są różne dla poszczególnych pracowników Wnioskodawca obecnie traktuje wartość poszczególnych pakietów lako przychód pracownika i nalicza oraz odprowadza składki z tytułu ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego Wnioskodawca planuje wprowadzenie do regulaminu wynagradzania zapisów, zgodnie z którymi pracownicy będą uprawnieni do skorzystania z pakietów medycznych, w tym rodzinnych (obejmujących członków najbliższej rodziny lub partnera życiowego) Uprawnieni będą ponosić częściowy koszt zakupu pakietu medycznego - wartość partycypacji pracownika zostanie określona w regulaminie wynagradzania. Spółka planuje ustalenie wartości partycypacji pracowników na niskim poziomie (np. 1 zł) Przyznanie pakietu lub wartość pakietu przysługującego danemu pracownikowi będzie zależna w szczególności od grupy stanowisk, do której pracownik przynależy określonych w regulaminie wynagradzania. Uprawnienie dla danego stanowiska niezależnie od grupy stanowisk, może zostać wprowadzone w regulaminie wynagradzania lub zarząd może podjąć decyzję o przyznaniu pakietu (lub droższego pakietu) określonej osobie bez wprowadzania zmian w regulaminie (przy czym kompetencja Zarządu w tym zakresie będzie określona w regulaminie wynagradzania). Pracownikom będzie przysługiwało uprawnienie do wyboru droższego pakietu - w takim wypadku pracownicy będą ponosić koszt zakupu pakietu medycznego określony w regulaminie wynagradzania oraz koszt różnicy pomiędzy przysługującym im pakietem oraz pakietem droższym.

Dodatkowo w piśmie z 6 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca wyjaśnił, ze wątpliwości Spółki w zakresie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne będące przedmiotem wniosku o interpretację dotyczą w istocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek tej części pakietu medycznego, która jest finansowana przez Pracodawcę. Część wartości pakietu finansowana przez pracownika, jako stanowiąca w istocie koszt nabycia (współfinansowania) pakietu medycznego przez pracownika nie będzie stanowiła przychodu pracownika. Zdaniem Spółki, przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) będzie stanowić ta część wartości pakietu medycznego, która jest finansowana przez pracodawcę W przedstawionym zdarzeniu przyszłym część wartości pakietu finansowana przez pracownika nie będzie stanowiła przychodu pracownika.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, ze uprawnienie do zakupu pakietów medycznych dla pracowników nieuwzględnionych w regulaminie wynagradzania lub pakietów medycznych o wyższej wartości (w przypadku pracowników, którym zgodnie z regulaminem wynagradzania przysługuje pakiet medyczny o niższej wartości) będzie następowało decyzją lub zarządzeniem zarządu

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość w następujących kwestiach:

1.

Czy w związku z faktem, ze Spółka wprowadzi do regulaminu wynagradzania zapis uprawniający pracowników do nabycia pakietów medycznych (innych niż medycyna pracy, w tym obejmujących członków rodziny lub partnera życiowego) po cenach niższych niż detaliczne i pracownik będzie ponosił częściowe koszty zakupu takich pakietów medycznych, uzasadnione jest twierdzenie, że wartości tych pakietów nie wlicza się do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne?

2.

Czy zasadnym jest przyjęcie, ze zamieszczenie w regulaminie wynagradzania kompetencji dla zarządu do przyznania uprawnienia do zakupu pakietów medycznych lub pakietów medycznych o większej wartości niż wynikająca z regulaminu po cenie niższej niż detaliczna (określone) w tym regulaminie) pracownikom innym niż określeni w regulaminie wynagradzania (lub przyznanie pracownikowi pakietu wyższego niż wynikający z regulaminu wynagradzania) jest wystarczające do przyjęcia, że wartość tych pakietów medycznych (w tym wyższych pakietów medycznych) przyznanych pracownikom nie uwzględnionym w regulaminie wynagradzania nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne?

3.

Czy zasadnym jest przyjęcie, ze w przypadku pracowników, którzy zdecydują się na zakup pakietu wyższego niż wynikający z regulaminu wynagradzania lub decyzji zarządu dla których koszt zakupu podwyższonego pakietu będzie stanowił sumę kwoty stanowiące) koszt zakupu pakietu dla pracowników określonej w regulaminie wynagradzania (np. 1 zł) oraz różnicy pomiędzy kwotą, którą Spółka płaci za wybrany przez taką osobę pakiet a kwotą, którą Spółka płaci za pakiet przysługujący danej osobie zgodnie z regulaminem wynagradzania lub decyzją zarządu (spełniającą warunki wskazane w pkt 2) oraz ww. kwota różnicy zostanie zapłacona przez pracownika (potrącona z jego wynagrodzenia za pracę), w takim przypadku wartość wyższego pakietu nie będzie stanowiła przychodu pracownika nie będzie doliczana dα podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Odnosząc się do pkt 1, Wnioskodawca wskazał, ze zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 - stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 przez przychód należy rozumieć przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia Integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania Wyjątki od zasady, ze podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest przychód, zostały przewidziane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie pracownikom pakietów medycznych stanowi dla nich korzyść materialną Zgodnie ze słownikiem Języka polskiego PWN przez "korzyść" należy rozumieć "pożytek, zysk" natomiast "materialny" to między innymi "odnoszący się do dóbr ekonomicznych Przyznanie pracownikom możliwości bezpłatnego korzystania z usług medycznych w oczywisty sposób stanowi dla tych pracowników korzyść materialną bowiem odnosi się do ich dóbr ekonomicznych, gdyż umożliwia im skorzystanie z usług medycznych bez ponoszenia z tego tytułu odpłatności. Spółka zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania obowiązującego u Pracodawcy zapisy, zgodnie z którymi pracownicy będą uprawnieni do skorzystania z pakietów medycznych, przy czym wartość pakietów medycznych może się rożnie dla poszczególnych pracowników. Pracownicy, którzy skorzystają z pakietów, będą z tego tytułu ponosić częściową odpłatność ustaloną na niskim poziomie np. 1 zł) określonym w regulaminie wynagradzania.

Wnioskodawca wskazał dalej, że od zasady zgodnie z którą podstawą wymiaru składek są przychody, rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wprowadza wyjątek. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody: korzyści wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Z konstrukcji § 2 pkt 26 powołanego rozporządzenia wynika, że wyłączeniu na tej podstawie mogą podlegać takie świadczenia, które spełniają łącznie dwa warunki tj. zostaną przyznane pracownikowi na podstawie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz gdy pracownik ponosi częściową odpłatność za otrzymane świadczenie.

W Spółce możliwość zakupu pakietu medycznego po cenie niższej niż detaliczna zostanie określona przez Wnioskodawcę w regulaminie wynagradzania, a więc w dokumencie powołanym w § 2 pkt 26 ww. rozporządzenia. W regulaminie zostanie również określona wartość partycypacji pracownika z tytułu zakupu pakietu medycznego. Wartość, po której pracownik będzie mógł zakupić pakiet medyczny, będzie taka sama dla wszystkich pakietów. Wartość pakietu medycznego przyznanego pracownikowi w oparciu o postanowienia regulaminu wynagradzania w Spółce i częściowo finansowanego przez pracownika w kwocie określonej w regulaminie wynagradzania, spełnia wymogi określone w § 2 pkt 26 rozporządzenia, zatem należy uznać, że świadczenia te nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, wypadkowe i chorobowe, jak również zdrowotne otrzymujących je pracowników

Podsumowując, Wnioskodawca uznał, ze przyznanie pracownikom możliwości zakupu usługi polegającej na zakupie pakietów medycznych w cenie obniżonej w stosunku do ceny detalicznej, przy założeniu, ze uprawnienie do zakupu takich pakietów zostanie przyznane w regulaminie wynagradzania, me będzie stanowiło przychodu pracownika.

W zakresie pytania 2 Wnioskodawca wskazał, że również w przypadku, gdy zarząd Spółki utrzyma kompetencję, w zakresie przyznawania poszczególnym pracownikom uprawnienia do zakupu pakietów medycznych w ogóle lub kompetencje do przyznawania pracownikom pakietów o wyższej wartości niż wynikające z obowiązującego regulaminu, która to kompetencja zarządu Spółki będzie wynikała z obowiązującego w Spółce regulaminu, spełnione zostają warunki określone w § 2 ust. 26 rozporządzenia

Uprawnienie do nabywania pakietów przez pracownika, jak również koszt ponoszony przez pracownika z tytułu nabycia pakietu będą wynikały bowiem z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce, a zatem z obowiązujących u Wnioskodawcy przepisów placowych. Zarząd Spółki zachowa jedynie uprawnienie do dookreślenia stanowisk pracy lub dodania do obowiązujących wykazów stanowisk pracy ze wskazaniem przysługującego na danym stanowisku pakietu, w tym przyznania na określonym stanowisku pakietu wyższego. Fakt zachowania przez zarząd, zgodnie z postanowieniami regulaminu, kompetencji do przyznania lub podwyższenia pakietu określonej osobie nie bidzie wpływał na fakt spełnienia przesłanek wskazanych w rozporządzeniu.

W zakresie punktu 3 Spółka wskazała, że zgodnie z zapisami regulaminu wynagradzania, które planuje wprowadzić, pracownicy będą uprawnieni do wybrania pakietu medycznego wyższego niż wynikający dla danego pracownika z regulaminu obowiązującego w Spółce lub przyznanego decyzją zarządu. Warunkiem skorzystania z podwyższonego pakietu będzie dopłacenie różnicy pomiędzy kosztem pakietu przysługującego danemu pracownikowi a wybranym przez pracownika pakietem wyższym. Ponieważ pracownik dopłaci kwotę wynikającą z podwyższenia pakietu, a w zakresie przysługującego danemu pracownikowi pakietu będą się stosowały zasady podane w uzasadnieniu pytania i niniejszego wniosku, wartość pakietu medycznego nie będzie stanowiła przychodu pracownika, zatem me będzie podlegała wliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W mysi ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego Interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska wnioskodawcy dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie Indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie Indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 18 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki socjalne) z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. r 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1510) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Wskazać należy przy tym, ze w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Organ dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartej w piśmie z 6 sierpnia 2018 r. informacji w powyższej kwestii.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalne) w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ponadto korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku złożonego w dniu 19 lipca 2018 r. oraz stanowiącego jego uzupełnienie pisma z 6 sierpnia 2018 r. wynika, ze Wnioskodawca w ramach umowy z podmiotem zapewniającym świadczenie usług medycznych zakupuje i udostępnia pracownikom pakiety medyczne. Spółka zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapisy, zgodnie z którymi określone grupy pracowników będą uprawnione do korzystania z pakietów medycznych za częściową odpłatnością. Dofinansowanie pracodawcy do określonego pakietu medycznego będzie stanowić przychód pracownika z tytułu stosunku pracy. W konsekwencji, w sytuacji gdy uprawnienie do zakupu przez pracowników pakietu medycznego za częściową odpłatnością będzie wynikać z regulaminu wynagradzania, część opłaty ponoszona przez Pracodawcę będzie, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Podobnie w sytuacji, gdy uprawnienie do zakupu pakietu medycznego przez pracownika będzie wynikać z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania, natomiast decyzją Zarządu Spółki zostanie zmieniona tylko jego wartość - przyznany pakiet wyższy, prawo do zakupu przez pracownika świadczenia za odpłatnością będzie wynikało z treści regulaminu wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy. W konsekwencji, część wartości pakietu medycznego finansowana przez Wnioskodawcę nie będzie rodziła obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu stosunku pracy na mocy przytoczonego powyżej przepisu.

Natomiast w sytuacji gdy pracownik dokona wyboru pakietu wyższego niż przysługujący mu na podstawie regulaminu wynagradzania, decyzja w istocie będzie skutkowała ponoszeniem przez niego wyższe) odpłatności. Koszt zakupu będzie wtedy dla pracownika stanowił sumę kwoty określonej w regulaminie wynagradzania oraz różnicy pomiędzy kosztem pakietu wybranego a kosztem pakietu przysługującego mu na podstawie regulaminu wynagradzania, natomiast wartość dofinansowania pracodawcy me ulegnie zmianie. W rezultacie, część wartości pakietu medycznego finansowana przez Wnioskodawcę będzie podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

Jednocześnie, z uwagi na treść art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, w sytuacji gdy określone świadczenie na mocy przepisów rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników, nie będzie ono również podlegało uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości pakietu medycznego przysługującego pracownikom na podstawie zapisów regulaminu wynagradzania, uznać należy za prawidłowe

Odmiennie natomiast należy zinterpretować sytuację, gdy uprawnienie do opisanego pakietu medycznego będzie przysługiwać określonym pracownikom wyłącznie na mocy decyzji Zarządu.

Wymienione enumeratywnie w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączenia z podstawy wymiaru stanowią wyjątki od obowiązującej zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od każdego przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiąganego przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a w konsekwencji powinny być interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej i treści przytoczonego powyżej par. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynika, iż uprawnienie pracowników do uzyskania korzyści (zakupu określonego świadczenia po cenie niższej iż detaliczna) musi wynikać wprost z zapisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Jeżeli natomiast otrzymane świadczenia wynikają z innej niż powyżej wskazana podstawy, to niezależnie od faktu, iż zostaną uzyskane przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne, będą stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zawarcie w ww. aktach wyłącznie delegacji dla zarządu do przyznania takiego uprawnienia pracownikom nie jest wypełnieniem dyspozycji § 2 ust. 1 pkt 26 wskazanego rozporządzenia. W świetle powyższego, w odniesieniu do świadczeń, które nie są udostępniane przez Pracodawcę na mocy zakładowego układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu nie znajduje zastosowania przepis § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Powyższe znajduje swoje potwierdzenie w wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 10 maja 2016 r. (sygn. III AUa 191/16), w którym Sąd zauważył, że w sytuacji gdy bezpośrednim źródłem przedmiotowej korzyści nie był układ zbiorowy pracy ale decyzja Dyrektora Naczelnego, okoliczność zawarcia w układzie zbiorowym jedynie delegacji do uruchamiania dodatkowych świadczeń przez Dyrektora Naczelnego po uprzedniej zgodzie Zarządu wyklucza ustalenie, iż udział pracodawcy w kosztach pakietów medycznych może zostać wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia

W konsekwencji, część wartości pakietu medycznego finansowana przez pracodawcę pracownikom w oparciu o decyzję Zarządu a nie zapisy regulaminu wynagradzania nie będzie podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na mocy analizowanego przepisu Wskazana kwota będzie również stanowić podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne tych pracowników

Uwzględniając powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej nieuwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy finansowanej przez Pracodawcę części wartości pakietu medycznego pakietu medycznego przyznanego przez Zarząd pracownikom nieuwzględnionym w regulaminie wynagradzania uznać należy za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 3S ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy. natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 8S ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl