WPI/200000/43/812/2016 - Uwzględnianie w podstawie wymiaru składek korzyści materialnych w postaci zakwaterowania i transportu w czasie oddelegowania pracowników za granicę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 sierpnia 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/812/2016 Uwzględnianie w podstawie wymiaru składek korzyści materialnych w postaci zakwaterowania i transportu w czasie oddelegowania pracowników za granicę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 21 lipca 2016 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością stanowisko Wnioskodawcy uznaje za:

1.

nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnych w postaci zakwaterowania częściowo odpłatnego udostępnianego pracownikom w czasie oddelegowania do pracy poza granicami kraju,

2.

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnych w postaci transportu udostępnianego pracownikom w czasie oddelegowania do pracy poza granicami kraju, będącego różnicą pomiędzy wartością wynagrodzenia płaconego przez Spółkę, a kwotą pokrywaną przez pracownika,

3.

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnych w postaci transportu udostępnianego pracownikom w czasie oddelegowania do pracy poza granicami kraju, będącego różnicą pomiędzy wartością rynkową transportu organizowanego przez Spółkę we własnym zakresie, a kwotą pokrywaną przez pracownika z tytułu korzystania z tej usługi,

4.

prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne korzyści materialnych w postaci transportu udostępnianego nieodpłatnie pracownikom w czasie oddelegowania do pracy poza granicami kraju.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez przedsiębiorcę: (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego przedstawił:

Przedmiot działalności Spółki

1. Głównym przedmiotem działalności (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwanej dalej Spółka) jest działalność w zakresie świadczenia usług budowlanych. Spółka świadczy swoje usługi zarówno na terytorium Polski, jak i poza jej granicami, głównie na terytorium innych państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej.

Zapewnienie świadczeń pracownikom delegowanym

2. W związku ze świadczeniem usług poza granicami Polski, Spółka musi delegować swoich pracowników do pracy w tych państwach. Wyjazdy pracowników za granicę nie mają charakteru podróży służbowych, lecz z pracownikami podpisywane są umowy delegowania (aneks do umów o pracę) wskazujące, że na określony czas (tj. czas realizacji kontraktu) ich miejscem pracy jest terytorium innego państwa.

3. W związku z wykonywaniem usług poza terytorium Polski przez jej pracowników, Spółka zamierza zapewnić pracownikom odpłatne zakwaterowanie w miejscu oddelegowania pracownika za cenę niższą od cen, za które Spółka będzie nabywała usługi zakwaterowania. Opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalona na poziomie kilku złotych (przykładowo (...) złotych miesięcznie od każdego pracownika). Wszyscy pracownicy będą ponosili opłatę za zakwaterowanie w tej samej lub podobnej wysokości proporcjonalnie do długości korzystania z udostępnionego im kwaterunku. Kwota płacona przez pracownika Spółce za zakwaterowanie będzie niższa niż wynagrodzenie, jakie Spółka będzie płacić podmiotowi, od którego będzie nabywała usługę zakwaterowania.

4. Ponadto, w związku z oddelegowaniem pracownika do pracy za granicę Spółka zamierza również zapewnić pracownikom transport do i z miejsca oddelegowania pracownika. Spółka rozważa wprowadzenie dwóch rozwiązań:

a)

zapewnienie usługi transportowej za cenę niższą od cen rynkowych (tj. cen, za które Spółka będzie nabywała usługi transportowe od podmiotów zewnętrznych, a w przypadku zapewnienie transportu własnym środkiem transportu Spółki - od cen, za które usługę transportową można nabyć od podmiotów zewnętrznych) - w takim przypadku opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalona na poziomie kilku złotych (przykładowo (...) złotych za przejazd pracownika), zaś wszyscy pracownicy będą ponosili opłatę za transport w tej samej lub podobnej wysokości,

b)

zapewnienie usługi transportowej bez pobierania z tego tytułu żadnego wynagrodzenia od pracowników.

5. Transport może być zapewniony różnymi środkami transportu, takimi jak autobus, pociąg, bus, prom czy samolot - w zależności od tego, gdzie pracownik zostanie oddelegowany.

6. Przedmiotem działalności Spółki nie jest świadczenie (zarówno w Polsce, jak i za granicą) usług polegających na najmie mieszkań, ani jej przedmiotem działalności nie jest świadczenie usług przewozowych czy transportowych.

7. Ponadto Spółka nie przewiduje wprowadzania żadnego ekwiwalentu dla pracowników, którzy - bez względu na przyczynę - nie będą zainteresowani świadczonymi przez Spółkę usługami (zakwaterowania lub transportu).

Zapisy w regulaminie wynagradzania

8. W celu zapewnienia pracownikom powyższych świadczeń, Spółka planuje wprowadzenie do regulaminu wynagradzania zapisów, które będą przewidywały uprawnienie pracowników do nabywania od Spółki usług zakwaterowania za cenę niższą od ceny ich zakupu oraz usług transportowych nieodpłatnie lub za cenę niższą niż cena rynkowa, czyli za cenę niższą niż cena, za którą Spółka będzie nabywała wyżej wymienione usługi (w przypadku nabywania tych usług od podmiotów zewnętrznych), lub też od ceny, za którą usługę taką można nabyć od podmiotów zewnętrznych (w przypadku gdy wyżej wymienione usługi Spółka zapewni we własnym zakresie). Opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalona w regulaminie na poziomie kilku złotych według zasad opisanych powyżej.

9. W przypadku, gdyby Spółka zdecydowała, że z tytułu transportu do i z miejsca oddelegowania nie będzie pobierała żadnego wynagrodzenia, to takie uprawnienie pracowników również zostanie uregulowane w regulaminie wynagradzania.

Przychód podatkowy

10. W kontekście wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) kwestia, czy świadczenia, które zamierza zapewnić swoim pracownikom Spółka są przychodem podatkowym budzi pewne wątpliwości. Jednak dla potrzeb niniejszego wniosku Spółka przyjmuje, że wartość zapewnionego pracownikom częściowo odpłatnego transportu i zakwaterowania, jak również wartość transportu zapewnionego nieodpłatnie jest przychodem podatkowym pracowników z tytułu umowy o pracę.

11. Wnioskodawca uprzejmie prosi o przyjęcie takiego założenia przy wydawaniu interpretacji.

Właściwe ustawodawstwo

12. Z uwagi na fakt, iż pracownicy będą okresowo wykonywać pracę w innych państwach Wspólnoty Europejskiej, pracownicy będą posiadali na czas pracy w innych państwach Wspólnoty Europejskiej dokumenty A1, potwierdzające, że właściwym dla nich ustawodawstwem w zakresie ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych będzie ustawodawstwo polskie.

13. Dokumenty A1 będą wydawane w oparciu o art. 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, zaś Spółka spełnia i będzie spełniała warunki do uzyskania dokumentów A1.

14. W konsekwencji oznacza to również, że składki na ubezpieczenie społeczne wyżej wymienionych osób będą opłacane na terytorium Polski.

Pytania Wnioskodawcy

15. W świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego powstały następujące pytania:

a)

czy Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązana do potrącenia składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością wynagrodzenia płaconego przez Spółkę za nabywaną przez Spółkę usługę zakwaterowania pracownika a kwotą, którą pracownik będzie płacił Spółce z tytułu korzystania z tej usługi?

b)

czy Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością wynagrodzenia płaconego przez Spółkę za nabywaną przez Spółkę usługę transportu pracownika do i z miejsca oddelegowania a kwotą, którą pracownik będzie płacił Spółce z tytułu korzystania z tej usługi?

c)

czy Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością rynkową transportu pracowników organizowanego przez Spółkę we własnym zakresie a kwotą, którą pracownik będzie płacił Spółce z tytułu korzystania z tej usługi?

d)

czy Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu w postaci uprawnienia do bezpłatnego korzystania z przejazdów środkami lokomocji do i z miejsca oddelegowania?

Własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie

16. W ocenie Spółki:

a)

Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością wynagrodzenia płaconego przez Spółkę za nabywaną przez Spółkę usługę zakwaterowania pracownika a kwotą, którą pracownik będzie płacił Spółce z tytułu korzystania z tej usługi,

b)

Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością wynagrodzenia płaconego przez Spółkę za nabywaną przez Spółkę usługę transportu pracownika a kwotą, którą pracownik będzie płacił Spółce z tytułu korzystania z tej usługi,

c)

Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością rynkową transportu pracowników organizowanego przez Spółkę we własnym zakresie a kwotą, którą pracownik będzie płacił Spółce z tytułu korzystania z tych usług,

d)

Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu w postaci uprawnienia do bezpłatnego korzystania z przejazdów środkami lokomocji do i z miejsca oddelegowania.

Stanowisko Spółki wynika z następujących okoliczności.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

17. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej ustawa o sus) płatnikiem (a więc podmiotem obowiązanym do obliczania, pobrania i odprowadzania na rachunek ZUS składek na ubezpieczenie społeczne - emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) w przypadku składek, których podstawą obliczenia jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę - jest pracodawca. Oznacza, to, że Spółka jako pracodawca obowiązana jest do dopełnienia obowiązków związanych z uregulowaniem składek na ubezpieczenie społeczne jej pracowników w stosunku do ZUS. Z tego powodu istotne jest ustalenie prawidłowego sposobu obliczania składek na ubezpieczenia społeczne jej pracowników w przypadku usług zakwaterowania i usług transportowych odsprzedawanych pracownikom przez Spółkę.

18. Sposób ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe reguluje art. 18 ust. 1 ustawy o sus, zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych będących pracownikami stanowi przychód. Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o sus podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Skoro więc podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe jest podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, którego z kolei podstawą wymiaru jest przychód podatkowy - to w konsekwencji podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe także jest przychód w rozumieniu przepisów podatkowych.

19. W analizowanym przypadku Spółka przyjmuje, że wartość opisanych powyżej świadczeń jest przychodem podatkowym pracowników, w związku z czym powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek.

Wyłączenie z podstawy wymiaru składek wartości częściowo odpłatnych świadczeń

20. Należy jednak pamiętać, że ustawodawca w rozporządzeniu w sprawie podstawy wymiaru składek określił przypadki, gdy określone świadczenia przyznawane pracownikowi, pomimo że stanowią przychód podatkowy, są jednak wyłączone z podstawy wymiaru składek. W analizowanym przypadku należy szczególną uwagę zwrócić na § 2 ust. 1 pkt 26 wspomnianego rozporządzenia, zgodnie z którym z podstawy wymiaru składek wyłączone są "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji",

21. Z przytoczonej regulacji wynika więc, że:

a)

W przypadku, gdy pracodawca nabywa określone świadczenia umożliwiające jednocześnie pracownikowi nabycie tych świadczeń po cenie niższej niż cena detaliczna - to wartość różnicy pomiędzy ceną detaliczną (czyli ceną zapłaconą przez pracodawcę) a ceną płaconą pracodawcy przez pracownika nie jest wliczona do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne,

b)

W przypadku gdy Spółka będzie świadczyła usługi transportowe we własnym zakresie (przykładowo wykorzystując własny samochód) i sprzedawała te usługi poniżej ich wartości rynkowej (czyli ceny detalicznej obowiązująca na rynku) - różnica pomiędzy wartością rynkową tych świadczeń a ceną, po której Spółka będzie odsprzedawała te usługi, nie będzie wliczana do podstawy wymiaru składek.

22. Jedynym warunkiem wyłączenia opisanych powyżej świadczeń z podstawy wymiaru składek, jaki postawił ustawodawca w przytoczonym przepisie, jest uregulowanie powyższego uprawnienia pracowników do nabywania świadczeń poniżej ich ceny detalicznej w regulaminie wynagradzania. W przypadku Spółki warunek ten zostanie spełniony, ponieważ Spółka planuje wprowadzić w obowiązującym u niej regulaminie wynagradzania możliwość nabywania od pracodawcy (Spółki) usług zakwaterowania w trakcie oddelegowania oraz usług transportu do miejsca wykonywania pracy po cenie niższej od ceny zakupu przez Spółkę lub cen rynkowych (w przypadku zapewnienie usługi transportowej we własnym zakresie).

23. Stanowisko Spółki potwierdzają także znane Spółce interpretacje, które co prawda nie dotyczą usług transportowych czy usług zakwaterowania odsprzedawanych poniżej wartości zakupu, czy wartości rynkowej, to jednak wskazują na warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby wartość częściowo odpłatnych świadczeń nie była wliczana do podstawy wymiaru składek. Przykładowo, w interpretacji z dnia 21 września 2012 r. wydanej przez Oddział ZUS w Gdańsku (nr DI/100000/451/805/2012) wskazano, że "(...) jeżeli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z regulaminu wynagradzania przybiera postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi oraz nie stanowi ekwiwalentu w formie pieniężnej i stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono włączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu [§ 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia]".

Zapewnienie nieodpłatnego transportu

24. W sytuacji, gdyby usługi transportowe (nabywane przez pracodawcę lub też świadczone przez pracodawcę przy wykorzystaniu własnego środka transportu) były udostępniane pracownikom bez pobierania przez Spółkę jakiegokolwiek wynagrodzenia z tego tytułu, to również wartość takich usług byłaby wyłączona z podstawy wymiaru składek.

25. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z podstawy wymiaru składek wyłącza się nie tylko wartość częściowo odpłatnych, lecz także świadczenia (...) polegające na (...) korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Sytuacja, gdy pracownicy Spółki będą mogli korzystać z zakupionych przez Spółkę lub świadczonych we własnym zakresie usług transportowych spełnia bowiem warunek do uznania tych świadczeń za korzystanie z bezpłatnych przejazdów środkami lokomocji. Sformułowanie lokomocja - zgodnie ze słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) - to przenoszenie się z miejsca na miejsce za pomocą pojazdów, tak więc sformułowanie środek lokomocji, użyte w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, to środek służący do przemieszczania się z miejsca na miejsce - inaczej środek transportu. W świetle powyższej definicji środkiem lokomocji będzie więc zarówno pociąg, bus, autobus, jak i samolot czy prom.

26. Ponadto Spółka zamierza w regulaminie wynagradzania wprowadzić zapis umożliwiający pracownikom korzystanie nieodpłatnie z przejazdów środkami lokomocji do i z miejsca oddelegowania.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne

27. Podobnie jak w przypadku ubezpieczeń społecznych, tak również w przypadku ubezpieczeń zdrowotnych płatnikiem składek na ubezpieczenie jest pracodawca, a więc w analizowanym przypadku Spółka (art. 85 ust. 1 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej).

28. Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje z kolei art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej, w myśl której do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, przy czym tak obliczoną składkę zdrowotną obniża się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrącanych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych. Innymi słowy, podstawa składki na ubezpieczenie zdrowotne równa jest podstawie składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe po odjęciu od niej składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej ze środków pracownika.

29. Skoro więc - jak wynika z przytoczonych powyżej regulacji - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne oblicza się w taki sam sposób jak podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, zaś przy obliczaniu podstawy ubezpieczeń społecznych nie bierze się pod uwagę wartości przychodu stanowiącego różnicę pomiędzy wartością nabywanych przez Spółkę świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez pracownika czy też wartością nieodpłatnych świadczeń w postaci uprawnienia do przejazdu środkami lokomocji - to konsekwentnie wartość tego przychodu nie będzie również stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Ponadto w myśl art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie Zakład zaznacza, że w drodze niniejszej decyzji dokonuje jedynie oceny stanowiska Przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska Przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia lub dacie wydania decyzji. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne są regulowane za pośrednictwem przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i stosownych aktów wykonawczych, w tym rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236).

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także przychodów niepodlegających uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na podstawie zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Z treści powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). W świetle powyższego przepisu, co do zasady, jeśli określony składnik wynagrodzenia stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy, to istnieje z tego tytułu obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zakład zaznacza jednocześnie, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, natomiast sprawy te należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613). Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej przez Wnioskodawcę w przedstawionej sprawie interpretacji prawa podatkowego.

W konsekwencji Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych, opierając się na zawartej we wniosku informacji co do kwalifikacji opisanego przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oddział zwraca uwagę na fakt, iż świadczenie realizowane w naturze jest dodatkowym składnikiem wynagrodzenia, przekazywanym pracownikowi w formie innej niż pieniężna. Jego przykładem jest zakwaterowanie pracowników w wynajmowanych pokojach lub mieszkaniach, w hotelach albo w innych punktach zbiorowego zakwaterowania.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Do podstawy wymiaru składek nie wlicza się jedynie wypłat, które zostały wyłączone w § 2 ust. 1 pkt 1-32 powyższego rozporządzenia, w katalogu tym nie mieści się zakwaterowanie pracowników w wynajmowanych pokojach lub mieszkaniach, hotelach albo w innych punktach zbiorowego zakwaterowania.

W świetle powyższego zakwaterowanie lub udostępnienie lokalu pracownikowi jest świadczeniem w naturze, które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. dla celów ubezpieczeń społecznych wartość pieniężną świadczeń w naturze ustala się w wysokości ekwiwalentu pieniężnego określonego w przepisach o wynagradzaniu. W przypadku braku przepisów o wynagradzaniu, jeżeli przedmiotem świadczenia lub udostępnienie lokalu mieszkalnego to wartość pieniężną świadczeń w naturze ustalana jest:

a)

dla lokali spółdzielczych typu lokatorskiego i własnościowego - w wysokości czynszu obowiązującego dla tego lokalu w danej spółdzielni mieszkaniowej,

b)

dla lokali komunalnych - w wysokości czynszu wyznaczonego dla tego lokalu przez gminę,

c)

dla lokali własnościowych, w wyłączeniem wymienionym w lit. a), oraz domów stanowiących własność prywatną - w wysokości czynszu określonego według zasad i stawek dla mieszkań komunalnych na danym terenie, a w miastach - w danej dzielnicy,

d)

dla lokali w hotelach - w wysokości kosztu udokumentowanego rachunkami wystawionymi przez hotel.

W § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia mieszczą się "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji".

Na podstawie wyżej powołanego przepisu mogłoby zostać zwolnione z podstawy wymiaru składek świadczenie w naturze, jako korzyść materialna wynikająca z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych usług, za którą pracownik ponosiłby częściową odpłatność, jeżeli lokale stanowiłby własność pracodawcy.

W przypadku, gdy pracodawca ponosi koszty zakwaterowania pracownika w wynajętych pokojach lub mieszkaniach, hotelach albo innych punktach zbiorowego zakwaterowania w związku z czasowym przeniesieniem do pracy poza granicami kraju, wartość zakwaterowania pracownika oddelegowanego do pracy za granicę będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z uwagi na fakt, iż wymienione przez Wnioskodawcę formy zakwaterowania będą realizowane w lokalach/hotelach niebędących własnością pracodawcy.

Natomiast, aby wartość korzyści materialnej w postaci bezpłatnego, odpłatnego lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia, powinna wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania oraz przybrać formę niepieniężną.

Powyżej zacytowany przepis § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej swym zakresem obejmuje przypadki zorganizowanej i usystematyzowanej formy przemieszczania się pracowników środkami lokomocji zorganizowanymi przez pracodawcę. Należy również podkreślić, iż wyłączenie to ma zastosowanie tylko wówczas, gdy pracodawca nie wypłaca z tego tytułu ekwiwalentu pieniężnego, nie obejmuje natomiast wypłaconych przez pracodawcę kwot w gotówce, nawet jeżeli ich przeznaczeniem miało być pokrywanie przez pracownika części kosztów przejazdów środkami lokomocji.

Zatem, jeśli pracodawca zorganizuje pracownikom transport do i z miejsca oddelegowania pracownika, pokrywając w całości lub częściowo jego koszty, co będzie znajdowało odzwierciedlenie w przepisach płacowych obowiązujących w spółce, to wartość tego świadczenia podlegać będzie wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko przedsiębiorcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 21 lipca 2016 r. jak w sentencji decyzji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję, lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl