WPI/200000/43/787/2016 - Zbieg tytułu do ubezpieczeń społecznych w postaci umów zlecenia (trzy umowy zlecenia) na podstawie art. 9 ust. 2c u.s.u.s.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 lipca 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/787/2016 Zbieg tytułu do ubezpieczeń społecznych w postaci umów zlecenia (trzy umowy zlecenia) na podstawie art. 9 ust. 2c u.s.u.s.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 lipca 2016 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie zbiegu tytułu do ubezpieczeń społecznych w postaci umów zlecenia (trzy umowy zlecenia) na podstawie art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2016 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, że zatrudnia zleceniobiorcę na podstawie umowy zlecenia zawartej w dniu (...) 2015 r. Wynagrodzenie zleceniobiorcy jest wypłacane kwartalnie, w ostatnim miesiącu danego kwartału. Wynagrodzenie zleceniobiorcy oznaczone jest stawką godzinową i zleceniobiorcy wypłacane jest wynagrodzenie stanowiące iloczyn godzin świadczenia usług w danym kwartale oraz ustalonej stawki godzinowej.

Umowa określa łączną maksymalną ilość godzin świadczenia usług w okresie obowiązywania umowy (umowa zawarta jest do (...).2018 r.) i łączne maksymalne wynagrodzenie, które z tytułu umowy może zostać wypłacone zleceniobiorcy (stanowiące iloczyn stawki godzinowej i maksymalnej liczby godzin zaangażowania zleceniobiorcy określonej umową). Łączne wynagrodzenie zleceniobiorcy za okres obowiązywania umowy może być niższe niż kwota łącznego maksymalnego wynagrodzenia określona w umowie, w zależności od faktycznej liczby godzin świadczenia usług na rzecz Wnioskodawcy.

Zleceniobiorca nie jest jednocześnie zatrudniony przez Wnioskodawcę na innej podstawie, w tym nie łączy go z Wnioskodawcą umowa o pracę.

Według informacji posiadanych przez Wnioskodawcę zleceniobiorca zatrudniony jest również:

1.

na podstawie umowy zlecenia zawartej w roku 2008 z innym podmiotem niż Wnioskodawca, na podstawie której zleceniobiorcy wypłacane jest wynagrodzenie miesięczne stanowiące iloczyn liczby godzin świadczenia usług w danym miesiącu oraz ustalonej w umowie stawki godzinowej oraz z tytułu której zleceniobiorca objęty jest ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym (dalej: "umowa nr 1"),

2.

oraz na podstawie umowy zlecenia, zawartej w dniu (...).2015 r. z innym podmiotem niż Wnioskodawca (oraz innym podmiotem niż podmiot wskazany w punkcie 1 powyżej), na podstawie której zleceniobiorcy wypłacane jest wynagrodzenie kwartalne stanowiące iloczyn liczby godzin świadczenia usług w danym kwartale oraz ustalonej w umowie stawki godzinowej oraz z tytułu której zleceniobiorca objęty jest ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym (dalej: "umowa nr 2").

Umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniobiorcą jest chronologicznie trzecią umową zlecenia zleceniobiorcy.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, w świetle art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz pozostałych powołanych w niniejszym wniosku przepisów, czy umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniobiorcą stanowi w ostatnim miesiącu kwartału tytuł obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego zleceniobiorcy w sytuacji, gdy wynagrodzenie wynikające z tej umowy wypłacane jest kwartalnie w ostatnim miesiącu kwartału, a w miesiącu wypłaty wynagrodzenia z tytułu tej umowy (ostatni miesiąc kwartału) zleceniobiorca osiąga z tytułu umowy nr 1, umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów (podstawa wymiaru składek osiągnie w tym miesiącu z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2, lub obu tych umów łącznie kwotę w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów).

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

1. Przepis art. 9 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, iż: "Osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c i 7".

Zgodnie z art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie odrębnych przepisów, dalej: "minimalne wynagrodzenie", spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów. Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 (tj. umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia oraz osobami z nimi współpracującymi) lub z innych tytułów osiąga kwotę minimalnego wynagrodzenia.

2. W przypadku umowy zlecenia lub innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, w której określono odpłatność za jej wykonanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - zgodnie z art. 18 ust. 3 w zw. z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10 tej ustawy.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przychodem jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ponadto zgodnie z § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 78, poz. 465 z późn. zm.), dla każdego ubezpieczonego, którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w raporcie lub imiennym raporcie miesięcznym korygującym, o którym mowa w ustawie, zwanym dalej: "raportem korygującym", oraz w deklaracji i deklaracji rozliczeniowej korygującej, o której mowa w ustawie, zwanej dalej "deklaracja korygująca", uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy - stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego przez pojęcie "otrzymane" należy rozumieć takie pieniądze i wartości pieniężne, które zostały zleceniobiorcy dane. Z uwagi na różnorodność form rozliczeń, pod pojęciem tym mieści się nie tylko gotówka wypłacona zleceniobiorcy, lecz również kwoty, które wpłynęły na jego rachunek bankowy. Z kolei przez pojęcie "pozostawione do dyspozycji" oznaczać będzie takie wartości pieniężne i pieniądze, które zleceniobiorca ma możliwość włączyć do swojego władztwa.

3. W związku z powyższym w przypadku zaistnienia zbiegu do ubezpieczeń w postaci umów zlecenia, ustalając łączną podstawę wymiaru składek, o której mowa w art. 9 ust. 2c zdanie 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustalając, czy umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniobiorcą stanowi w danym miesiącu tytuł obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, należy brać pod uwagę m.in.:

1)

daty zawarcia poszczególnych umów (kolejności ich zawarcia),

2)

termin faktycznej wypłaty wynagrodzeń zleceniobiorcy z tytułu zawartych przez niego umów (umowa nr 1, umowa nr 2, umowa zawarta z Wnioskodawcą) - decydująca jest data otrzymania przez zleceniobiorcę wynagrodzenia, nie zaś okres wykonywania umowy, za który określona wypłata wynagrodzenia jest dokonywana.

3)

oraz faktyczny przychód uzyskany w danym miesiącu kalendarzowym przez zleceniobiorcę, podstawę wymiaru składek w danym miesiącu z poszczególnych umów zlecenia według kolejności powstawania tytułów.

Wnioski powyższe wynikają z powołanego przepisu § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz przepisu art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, który odnosi się do podstawy wymiaru składek w danym miesiącu.

Powyższe znajduje ponadto potwierdzenie w stanowiskach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - Oddział w Lublinie wyrażonych w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2016 r., nr decyzji 445/2016, znak: WPI/200000/43/445/2016, jak również w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lutego 2016 r., nr decyzji: 85/2016, znak: WPI/200000/43/85/2016 w tej jej części, która dotyczy oceny stanowiska objętego punktem 2 wniosku, w odpowiedzi na której interpretacja została wydana.

W związku z powyższym w zakresie podlegania zleceniobiorcy ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu z tytułu umowy zawartej z Wnioskodawcą Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy zleceniobiorca z tytułu umowy zawartej z Wnioskodawcą otrzymuje wynagrodzenie kwartalne, w miesiącu wypłaty tego wynagrodzenia (ostatni miesiąc kwartału) umowa zawarta z Wnioskodawcą stanowić będzie tytuł nieobowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego, jeżeli z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie zleceniobiorca w tym samym miesiącu (ostatni miesiąc danego kwartału) uzyska przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia (podstawa wymiaru składek z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie osiągnie kwotę w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia). Tym samym w przypadku, gdy w ostatnim miesiącu kwartału (miesiąc wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniobiorcą) przychód zleceniobiorcy z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie, podstawa wymiaru składek zleceniobiorcy z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie, nie osiągnie kwoty równej lub wyższej niż minimalne wynagrodzenie, umowa zawarta z Wnioskodawcą stanowić będzie w ostatnim miesiącu kwartału tytuł obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego zleceniobiorcy.

Z kolei w pierwszym miesiącu oraz drugim miesiącu danego kwartału zleceniobiorca objęty jest z tytułu umowy zawartej z Wnioskodawcą obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, chyba że z tytułu umowy nr 1 zleceniobiorcy odpowiednio w pierwszym lub drugim miesiącu danego kwartału wypłacone zostanie wynagrodzenie w kwocie równej lub wyższej od minimalnego wynagrodzenia. Wypłata wynagrodzenia wynikającego z umowy nr 2 ma miejsce kwartalne (i nie przypada w pierwszym ani drugim miesiącu kwartału), dlatego umowa nr 2 została w tym miejscu pominięta.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego. Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym reguluje ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wskazując w art. 6 katalog podmiotów, które podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym konieczne jest ustalenie czy dana osoba posiada jeden z tytułów ubezpieczenia określonych tym przepisem. Z powołanego powyżej art. 6 ust. 1 ustawy wynika, iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami, osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Należy przy tym mieć na uwadze, iż wyliczenie zawarte w tym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter katalogu zamkniętego.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 powyższej ustawy - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, z zastrzeżeniem ust. 4. Natomiast ubezpieczenie chorobowe dla zleceniobiorcy ma charakter dobrowolny, co wynika z przepisu art. 11 ust. 2 ustawy.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. weszła w życie zmiana ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzona ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1831). Nowelizacja dotyczy zasad rozstrzygania zbiegów tytułów do ubezpieczenia emerytalnego i rentowych, o których mowa w art. 9 ust. 2c ustawy.

W myśl art. 9 ust. 2c ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., zleceniobiorca i osoba współpracująca przy wykonywaniu umowy, dla których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia, spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo tym ubezpieczeniom jako zleceniobiorca (albo odpowiednio jako osoba współpracująca) oraz z innych tytułów.

Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub współpracy przy jej wykonywaniu lub innych tytułów osiąga kwotę minimalnego wynagrodzenia.

Oddział zwraca uwagę, że ustawa z dnia 23 października 2014 r. nie wprowadza żadnych zmian w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek dla zleceniobiorców. Kwota minimalnego wynagrodzenia nie jest kwotą graniczną podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dokonuje się jedynie w celu rozstrzygnięcia obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych w razie zbiegu określonych tytułów ubezpieczeń.

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców zgodnie z art. 18 ust. 7 w związku z ust. 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi przychód uzyskany z tytułu umowy zlecenia w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli w umowie określono odpłatność za jej wykonanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Zatem w świetle powyższego, przy ustalaniu łącznej podstawy wymiaru składek dla celów określenia obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy zlecenia w sytuacji zbiegu kilku umów zlecenia, należy uwzględnić wysokość przychodu osiągniętego przez zleceniobiorcę w danym miesiącu.

Należy również mieć na uwadze, że w art. 9 ust. 2 ustawy dodane zostało zastrzeżenie ust. 2c. Oznacza to, iż ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dla celów rozstrzygnięcia zbiegu tytułów dokonuje się według kolejności ich powstawania. Ubezpieczony może zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń, jednak wybór ten nie może naruszać zasady określonej w ust. 2c ustawy.

W sytuacji zaistnienia zbiegu tytułów do ubezpieczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych m.in. jak w przypadku Wnioskodawcy, tj. wykonywania przez tę samą osobę (zleceniobiorcę) umów zlecenia u różnych płatników, przy ustalaniu czy umowa zlecenia zawarta jako trzecia będzie stanowiła tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych istotne jest, czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu z tytułu pierwszej umowy zlecenia lub drugiej umowy zlecenia albo łączna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z dwóch pierwszych umów zlecenia jest równa lub wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowę zlecenia z osobą wykonującą równocześnie pracę na podstawie dwóch innych umów zlecenia u innych różnych pracodawców. Umowy te zostały zawarte wcześniej niż umowa zlecenia u Wnioskodawcy. Zatem umowa zlecenia zawarta przez Wnioskodawcę jest trzecią umową zlecenia w kolejności. Wynagrodzenie zleceniobiorcy u Wnioskodawcy jest wypłacane kwartalnie, w ostatnim miesiącu danego kwartału, natomiast z dwóch pierwszych umów zlecenia u innych różnych pracodawców: w jednym przypadku jest wypłacane miesięcznie, w drugim również kwartalnie.

Oddział podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy, że z tytułu umowy zawartej z Wnioskodawcą, w miesiącu wypłaty wynagrodzenia (ostatni miesiąc kwartału) zleceniobiorca nie będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie zleceniobiorca w tym miesiącu (ostatni miesiąc danego kwartału) uzyska przychód w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia. Natomiast w przypadku, gdy w ostatnim miesiącu kwartału (miesiąc wypłaty wynagrodzenia z tytułu umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a zleceniobiorcą), podstawa wymiaru składek zleceniobiorcy z tytułu umowy nr 1 albo umowy nr 2 lub obu tych umów łącznie, nie osiągnie kwoty równej lub wyższej niż minimalne wynagrodzenie, umowa zawarta z Wnioskodawcą stanowić będzie w ostatnim miesiącu kwartału tytuł obowiązkowego ubezpieczenia emerytalnego i rentowego zleceniobiorcy.

Oddział również podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż w pierwszym miesiącu oraz drugim miesiącu danego kwartału zleceniobiorca objęty jest z tytułu umowy zawartej z Wnioskodawcą obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, chyba że z tytułu umowy nr 1 zleceniobiorcy odpowiednio w pierwszym lub drugim miesiącu danego kwartału wypłacone zostanie wynagrodzenie w kwocie równej lub wyższej od minimalnego wynagrodzenia (wypłata wynagrodzenia z pierwszej umowy zlecenia jest ustalona w każdym miesiącu). Druga umowa zlecenia nie jest brana tu pod uwagę, ponieważ wypłata wynagrodzenia wynikającego z umowy nr 2 ma miejsce kwartalne (i nie przypada w pierwszym ani drugim miesiącu kwartału).

Uwzględniając stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 lipca 2016 r. w sprawie zbiegu tytułu do ubezpieczeń społecznych w postaci umów zlecenia (trzy umowy zlecenia) na podstawie art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl