WPI/200000/43/749/2017 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na pakiety sportowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 czerwca 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/749/2017 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na pakiety sportowe.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 czerwca 2017 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na pakiety sportowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy oswobodzić działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka zatrudnia pracowników (dalej: Pracownicy). Spółka zamierza zawrzeć umowę z dostawcą pakietów sportowych, której przedmiotem będzie zakup imiennych karnetów sportowych na usługi świadczone przez Partnerów dostawcy pakietów. Poszczególne pakiety różnią się od siebie zakresem dostępnych usług i ceną rynkową, jednak w każdym przypadku cena rynkowa jednego pakietu jest wyższa niż 1 zł.

Spółka zamierza umożliwić Pracownikom nabycie wyżej opisanych pakietów sportowych po cenie niższej niż detaliczna. Spółka zamierza wprowadzić do obowiązującego regulaminu wynagradzania zapis, z którego będzie wynikać powyższe uprawnienie Pracowników.

Wartość pakietów sportowych w części niepokrytej odpłatnością Pracownika (tj. finansowanej przez Spółkę) będzie stanowić dla Pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.).

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że wskazana w opisie zdarzenia przyszłego wartość pakietów sportowych nabywanych przez Pracowników w części niepokrytej odpłatnością pracownika (tj. finansowanej przez Spółkę) będzie wy łączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zdaniem Wnioskodawcy wskazana w opisie zdarzenia przyszłego wartość pakietów sportowych nabywanych przez Pracowników w części niepokrytej odpłatnością pracownika (tj. finansowanej przez Spółkę) będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał co następuje:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236, dalej: rozporządzenie ZUS), podstawy wymiaru składek nie stanowią: "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji".

W ocenie Wnioskodawcy, treść ww. przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne, zapewniane przez pracodawców pracownikom, w okolicznościach, kiedy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

* korzyści wynikają bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

* korzyści polegają na przekazaniu możliwości do zakupu po cenach niższych niż detaliczne, niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz

* preferencja w zakresie dostępu do korzyści musi polegać na częściowym udziale przez pracowników w kosztach nabycia danego świadczenia (częściowa odpłatność).

Warunek 1.: Wynikanie korzyści z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu

Wnioskodawca wskazał, iż zważywszy na przedstawiony wyżej opis zdarzenia przyszłego. Spółka zamierza wprowadzić odpowiedni aneks do regulaminu wynagradzania, ustanawiający możliwość nabywania przez Pracowników pakietów sportowych po cenach niższych niż rynkowe.

W związku z powyższym, wraz z wprowadzeniem ww. aneksu, Spółka zamierza wdrożyć system częściowej odpłatności za pakiety sportowe dla wszystkich Pracowników, którzy zadeklarują chęć korzystania z tego uprawnienia. Mając na uwadze powyższe, pierwszy warunek skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS należy uznać za spełniony.

Dodatkowo Wnioskodawca podnosi, że analogiczna sytuacja była już przedmiotem analizy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych np. w decyzji nr 28 z dnia 25 stycznia 2017 r. (znak DI/100000/43/3 7/2017).

Warunek 2.: Uprawnienie do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług

Wnioskodawca wskazał, iż kolejny warunek wyłączenia wartości pakietów sportowych z podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawnie art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS odnosi się do ceny artykułów, przedmiotów lub usług nabywanych w związku z istniejącym uprawnieniem wynikającym z układów' zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu. Aby warunek został spełniony, konieczne jest by Pracownicy nabywali przedmiotowe pakiety sportowe po cenach niższych niż detaliczne. Jednocześnie Wnioskodawca podnosi, iż ani przepisy rozporządzenia ZUS. ani przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie zawierają definicji "ceny detalicznej". W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, cenę detaliczną należy rozumieć zgodnie z jej znaczeniem potocznym, czyli jako cenę sprzedaży w handlu detalicznym. Cena detaliczna jest więc tożsama z ceną rynkową.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, ceną rynkową (detaliczną) pakietów sportowych udostępnianych Pracownikom jest całkowita cena, jaką Spółka musi zapłacić dostawcy pakietów sportowych, z którym została podpisana umowa dotycząca nabywania pakietów sportowych dla Pracowników. Tym samym, w przypadku, gdy Pracownicy będą nabywać pakiety sportowe nawet za (...) jako, że cena rynkowa tych pakietów w każdym przypadku jest wyższa niż (...), należy uznać drugi warunek wynikający z art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS za spełniony.

Wnioskodawca w tym miejscu podnosi, iż art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS nie wskazuje, w jakim stopniu cena artykułów, produktów i usług musi różnić się od ceny detalicznej. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, jakakolwiek częściowa (nawet symboliczna) odpłatność po stronie Pracowników za pakiety sportowe będzie oznaczać, iż omawiany warunek zastosowania zwolnienia jest spełniony.

Ponadto Spółka wskazuje, że prawidłowość prezentowanego powyżej podejścia została potwierdzona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, m.in. w decyzji nr 217 z dnia 13 maja 2016 r. (znak DI/100000/43/509/2016), w której wskazano, iż: "Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej. do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Zatem w sytuacji, gdy (...) wartość wejściówek/karnetu/karty sportowej w części finansowanych przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, (...) a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi, stanowisko wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi w-niosek w części finansowane przez pracodawcę należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Warunek 3: Częściowa partycypacja przez Pracowników w kosztach nabycia danego świadczenia (częściowa odpłatność)

Wnioskodawca wskazał, że rozwiązanie, w ramach którego Spółka planuje na podstawie zapisów w regulaminie wynagradzania przekazać Pracownikom uprawnienie do nabycia po cenach niższych niż rynkowe (detaliczne) pakietów sportowych przewiduje, że część ceny pakietu sportowego będzie opłacać Pracownik. Należy więc uznać, iż Pracownicy nabywający pakiety sportowe będą partycypować w kosztach nabycia tych pakietów poprzez częściową odpłatność.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że trzeci warunek, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, również będzie spełniony.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, należy stwierdzić, iż w zdarzeniu przyszłym opisanym w niniejszym wniosku, wszystkie warunki zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 2 ust. I pkt 26 rozporządzenia ZUS będą spełnione. Tym samym, wartość pakietów sportowych nabywanych przez Pracowników po cenach niższych niż rynkowe w ramach uprawnienia wynikającego z regulaminu wynagradzania Spółki, w części finansowanej przez Spółkę nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W konsekwencji Spółka nie będzie zobowiązana do obliczania, pobierania i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od omawianych świadczeń.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, iż powyższe stanowisko w analogicznych stanach faktycznych zostało uznane za prawidłowe przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych m.in. w:

* Decyzji nr 421 z dnia 20 października 2016 r. (znak DI/100000/43/1023/2016):

"W świetle powyższego składki na ubezpieczenie społeczne nie powinny być naliczane ud przychodu pracowniku z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania tub przepisów o wynagradzaniu, a podlegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z usług jedynie za częściową odpłatnością."

* Decyzji nr 424 z dnia 25 października 2016 r. (znak DI/100000/43/1022/2016):

"Podsumowując, jeśli świadczenie na rzecz pracownika wynikające z Regulaminu Wynagradzania przybiera postać zakupu po cenach niższych niż detaliczne pakietów medycznych oraz kart sportowych i stanowi przychód uzyskiwany przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zostanie ono wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu rozporządzenia. W praktyce oznacza to, że wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od wyżej wymienionej wartości."

* Decyzji nr 124 z dnia 24 marca 2016 r. (znak DI/100000/43/312/2016):

"Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, od której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (niezależnie od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Zatem w sytuacji, gdy wartość karty sportowej w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, oraz, ze zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony u stosownym regulaminie wynagradzania, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi, stanowisko wnioskodawcy, świadczenia, o których stanowi wniosek w części finansowane przez pracodawcę należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe".

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy z oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez Organ kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w świetle przepisów podatkowych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy dotyczącym tego zakresu.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów' zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować opisane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów' układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypacje pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku z 5 czerwca 2017 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę z dostawcą pakietów sportowych, której przedmiotem będzie zakup imiennych karnetów sportowych dla swoich pracowników. Wnioskodawca zamierza umożliwić pracownikom nabycie ww. pakietów sportowych po cenie niższej niż detaliczna. Składki na pakiety sportowe będą finansowane przez Wnioskodawcę i przez pracowników, a różnica w wysokości składki opłacana przez Pracodawcę będzie stanowiła przychód pracownika w rozumieniu przepisów' podatkowych. Ponadto stosowne zapisy dotyczące współfinansowania pakietów sportowych zostały zawarte w Regulaminie Wynagradzania.

W konsekwencji, uznać należy, że finansowana przez Pracodawcę część składki za usługi świadczone w ramach pakietów sportowych na rzecz pracowników podlega na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników.

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 8 czerwca 2017 r. w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników finansowanej przez Pracodawcę części składki na pakiety sportowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl