WPI/200000/43/730/2014 - Nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych pracownikom pakietów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 lipca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/730/2014 Nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych pracownikom pakietów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu II czerwca 2014 r. przez przedsiębiorcę:

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych pracownikom pakietów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę,

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych zleceniobiorcom pakietów medycznych w części finansowanej przez zleceniodawcę,

3.

uznaje u prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych zleceniobiorcom pakietów sportowych w części finansowanej przez zleceniodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2014 r. (wpływ do Oddziału w dniu 24 czerwca 2014 r.) oraz pismem z dnia 2 lipca 2014 r. (wpływ do Oddziału w dniu 3 lipca 2014 r.).

Wnioskodawca poinformował, iż spółka oferuje swoim pracownikom:

1.

pakiety medyczne uprawniające pracowników do nieodpłatnego korzystania ze świadczeń medycznych wykonywanych przez podmiot zewnętrzny, na podstawie umowy zawartej między spółką a tym podmiotem.

2.

karty (...) uprawniające pracowników do korzystania z usług programu korzyści pracowniczych czyli pakietu "Obiekty Sportowe" oraz "Zajęcia Sportowe" na podstawie umowy zawartej pomiędzy pracodawcą a podmiotem w cenie zł.

Wnioskodawca wskazał, że kwestia pakietów medycznych oraz pakietów sportowych nie jest obecnie uregulowana w regulaminie wynagradzania ani w innych przepisach o wynagradzaniu obowiązujących w spółce.

W chwili obecnej korzyść uzyskiwana przez pracowników spółki w postaci uprawnienia do korzystania z bezpłatnego pakietu medycznego oraz bezpłatnego pakietu sportowego stanowi przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Przychód ten podlega doliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczeniu społeczne.

Spółka planuje zmianę zasad korzystania przez pracowników z ww. pakietów medycznych oraz pakietów sportowych i wprowadzenie w regulaminie wynagradzania zapisu, zgodnie z którym pracownicy będą ponosić częściową odpłatność za finansowane przez pracodawcę pakiety medyczne i pakiety sportowe. W związku z powyższym wnioskodawca planuje wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapis o treści:

" § 12. W przypadku gdy sytuacja finansowa pracodawcy na to pozwoli pracownik jest uprawniony do korzystania z:

1)

Pakietu medycznego właściwego dla każdego oddziału, obejmującego prawo do korzystania z usług medycznych, niedotyczących medycyny pracy, świadczonych przez podmiot zewnętrzny, określonych w umowie zawartej pomiędzy pracodawcą a podmiotem.

2)

Pakietów sportowych obejmujących prawo do korzystania z usług programu korzyści pracowniczych (karty) świadczonych przez podmiot zewnętrzny, określonych w umowie zawartej pomiędzy pracodawcą a podmiotem.

3)

Pracownik będzie ponosił częściową odpłatność za korzystanie z pakietów w wysokości:

a)

wartości brutto pakietu medycznego właściwego dla każdego oddziału.

b)

wartości brutto karty przeznaczonej dla pracownika."

Spółka opłaca również pakiet medyczny zleceniobiorcom, od umów których potrącane są składki na ubezpieczenia społeczne. Odpłatność za usługi wykonywane w umowie ustalona jest kwotowo w stawce godzinowej. Pakiety medyczne zleceniobiorców są przydzielane według tych samych zasad i wariantów co pracownikom.

Spółka planuje wprowadzić w regulaminie wynagradzania dodatkowo pod zapisem dotyczącym pracowników, zapis o treści: "Z uprawnień zawartych w § 12 mogą również korzystać zleceniobiorcy, jeśli od umów z nimi zawartych odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne i składka zdrowotna."

W piśmie z dnia 18 czerwca 2014 r. uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2014 r., wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe, poprzez informację, iż wartość pakietów medycznych i pakietów sportowych w części finansowanej precz zleceniodawcę będzie stanowiła przychód w myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego spółka wniosła o wydanie interpretacji w następujących kwestiach:

1.

Czy spółka ma obowiązek doliczać wartości pakietu sportowego, który jest częściowo finansowany przez pracownika, a częściowo dofinansowany przez spółkę, do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę, jeżeli współfinansowanie to odbywać się będzie w oparciu o przytoczony zapis w regulaminie wynagradzania?

2.

Czy spółka ma obowiązek doliczyć wartość wymienionych pakietów medycznych i pakietów sportowych do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców w części finansowanej przez spółkę, jeżeli współfinansowanie odbywać się będzie w oparciu o przytoczony zapis w regulaminie wynagradzania?

Wnioskodawca stwierdził, że pracownicy po opisanych we wniosku zmianach zasad korzystaniu z pakietów sportowych oraz po wprowadzeniu zapisu w regulaminie wynagradzania, będą uzyskiwali korzyść w postaci zakupu pakietów po cenie niższej niż detaliczna, stanowiącą przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zdaniem spółki, z uwagi na częściowe finansowanie prze) pracowników pakietów sportowych, uzyskana korzyść nie będzie podlegała doliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Pakiety sportowe, które będą udostępniane pracownikom spółki na podstawie przytoczonego zapisu w regulaminie wynagradzania i częściowo finansowane przez pracowników, spełniają wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia, zatem w ocenie spółki należy uznać, iż wartość wymienionych wyżej pakietów nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Następnie wnioskodawca wskazał, ze zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 4 pkt 9 podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych stanowi przychód przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy. Ponadto art. 18 ust. 3 mówi, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców ustala się zgodnie z art. 18 ust. 1 jeżeli w umowie agencyjnej lub w umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

Zdaniem spółki, pakiety medyczne i pakiety sportowe, które będą udostępnione zleceniobiorcom na podstawie przytoczonego zapisu w regulaminie wynagradzania i częściowo finansowane przez zleceniobiorców, spełniają również wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozrządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zatem w ocenie spółki należy uznać, iż wartość wymienionych wyżej pakietów nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zakład wskazuje iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji, zgodnie z którą kwota odpłatności w części finansowanej przez pracodawcę stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy oraz na informacji, zgodnie z którą kwota odpłatności w części finansowanej przez zleceniodawcę stanowi przychód zleceniobiorcy.

Odnosząc się do pierwszego zdarzenia przyszłego Zakład uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych pracownikom pakietów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę.

W myśl art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. nr 161 poz. 1106 z późn. zm.). podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.:. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wpłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nic stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające aa uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z powyższego wynika, iż aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, powinna przysługiwać pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi). Jednocześnie pracownik powinien ponieść cześć kosztów świadczenia, gdyż jeżeli zostanie ono przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, ze pracownicy będą ponosić częściową odpłatność za możliwość korzystania z przedstawionych pakietów sportowych, a prawo do korzystania oraz związany z tym obowiązek partycypacji w kosztach będzie wynikać z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania W konsekwencji, wartość udostępnionych pracownikom pakietów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Ponadto wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem w sprawie uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców wartości przedstawionych pakietów medycznych i pakietów sportowych w części finansowanej przez spółkę.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 3 i ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców stanowi przychód, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej, albo prowizyjnie.

W myśl § 5 ust. 2 powołanego rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r., przepisy dotyczące wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określonych przychodów stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych oraz osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia Przepisy rozporządzenia mają odpowiednie zastosowanie wobec zleceniobiorców, dla których podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód z tytułu wykonywania umowy, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wywieść należy, iż opisane powyżej wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ma odpowiednie zastosowanie również do zleceniobiorców, jeżeli dane świadczenie przysługuje im na podstawie obowiązujących u zleceniodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także partycypują oni wraz ze zleceniodawcą w kosztach rzeczonego świadczenia.

Zgodnie ze zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez wnioskodawcę, zleceniobiorcy podlegający z tytułu zwartych umów zlecenia ubezpieczeniom społecznym, mają prawo do korzystania ze świadczeń W postaci pakietu medycznego i pakietu sportowego na podstawie zapisu zawartego w regulaminie wynagradzania, na zasadach takich jak pracownicy spółki.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawione zdarzenia przyszłe oraz obowiązujący stan prawny. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych zleceniobiorcom pakietów medycznych w części finansowanej przez zleceniodawcę, jak również uznał za prawidłowe stanowisko spółki w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnianych zleceniobiorcom pakietów sportowych w części finansowanej przez zleceniodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl