WPI/200000/43/695/2023 - Obowiązek uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, dofinansowania posiłków poprzez dostęp do aplikacji lub która udostępnia karty lunchowe oraz karty wirtualne

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 września 2023 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/695/2023 Obowiązek uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, dofinansowania posiłków poprzez dostęp do aplikacji lub która udostępnia karty lunchowe oraz karty wirtualne

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1230 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych (zwany dalej: "Zakładem") stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 12 lipca 2023 r. przez (...) (zwana dalej "Przedsiębiorcą") uznaje za nieprawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, dofinansowania posiłków poprzez dostęp do aplikacji lub. która udostępnia karty lunchowe oraz karty wirtualne.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z 12 lipca 2023 r., Przedsiębiorca wystąpił do Zakładu o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Opis zdarzenia przyszłego (Przedsiębiorcy):

Przedsiębiorca rozważa wprowadzenie dofinansowania posiłków dla wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę od. 01.2024 według następujących zasad:

1)

dofinansowanie nie dotyczy posiłków czy napojów profilaktycznych związanych z art. 232 Kodeksu Pracy,

2)

dofinansowanie dotyczy tylko gotowych posiłków do spożycia rozumianych jako dania obiadowe i/ lub gotowe zestawy śniadaniowe, które będą dostarczane na teren firmy bądź kupowane przez pracowników w placówkach gastronomicznych, restauracyjnych, barach, punktach gastronomicznych, stołówkach,

3)

dofinansowanie realizowane będzie za pomocą aplikacji lub która udostępnia klasyczne karty lunchowe oraz karty wirtualne, za pomocą których pracownik, może zapłacić za dania gotowe.

4)

dofinansowanie miesięczne do posiłków dla pracownika wyniesie maksymalnie do 300 zł i będzie opodatkowywane zbiorczo za dany miesiąc po jego zamknięciu i podliczeniu dla danego pracownika, 5) różnicę w cenie posiłków powyżej limitu pokrywa pracownik z własnych środków, aż do czasu rozpoczęcia nowego miesiąca rozliczeniowego,

5)

kwotę dofinansowania pracownik otrzymuje co miesiąc w postaci doładowania ww. kart,

6)

pracownik nie może wypłacić ani przelać kwoty dofinansowania na inne konto.

Pracodawca za pomocą panelu administratora będzie miał możliwość generowania zbiorczych, miesięcznych zestawień dla każdego pracownika z kwota wykorzystanego w danym miesiącu dofinansowania.

Korzyść w postaci ww. świadczenia stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy. W związku z różnorodnością zasad funkcjonujących dla tego typu usług cateringowych, a tym samym różnorodnością interpretacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pracodawca powziął w wątpliwość, czy przychód pracownika z tytułu otrzymania przez niego dofinansowania do posiłków udostępnionych i współfinansowanych przez pracodawcę, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia MPIPS z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, będzie podlegał wyłączeniu do kwoty 300 zł miesięcznie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Stanowisko Przedsiębiorcy:

W opinii Przedsiębiorcy - w opisanym zdarzeniu przyszłym - powstaje po stronie pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o PIT.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest zawarty w rozporządzeniu. Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowi wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł.

Zdaniem Przedsiębiorcy w opisanym zdarzeniu przyszłym zostaną wyczerpane następujące warunki:

1)

przedmiotem udostępnienia są posiłki (nie będące posiłkami regeneracyjnymi/ profilaktycznymi zgodnie z art. 232 k.p.), dania gotowe do spożycia, a nie produkty spożywcze (z podstawy składek możliwe jest wyłączenie tych posiłków, które są dostarczane przez placówki gastronomiczno-restauracyjne, bary, stołówki mające w ofercie gotowe do spożycia dania),

2)

dofinansowanie do posiłków nie będzie zastąpione wypłatą ekwiwalentu za te świadczenia,

3)

wartość dofinansowania nie przekroczy kwoty 300 zł miesięcznie.

Wyżej opisany przypadek będzie wyczerpywał kryteria uprawniające do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe kwoty dofinansowania.

Analiza zdarzenia przyszłego w świetle stanu prawnego:

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 728).

Zgodne z art. 18 ust. 1 i ust. 2, w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W podstawie wymiaru składek nie uwzględnia się:

* wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, jak również

* przychodów wymienionych w § 2 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Za przychód, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uznaje się przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powołania.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 11 powołanego rozporządzenia, do przychodów pracownika nie uwzględnianych w podstawie wymiaru składek zalicza się wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł.

Zgodnie z powyższym przepisem z podstawy wymiaru składek zwolnione są wartości:

1.

gotowych posiłków oraz przetworzonych produktów żywnościowych, które nadają się do bezpośredniego spożycia,

2.

kuponów, talonów i bonów żywieniowych, które uprawniają do nabycia wyłącznie posiłku lub przetworzonych produktów żywnościowych w placówkach gastronomicznych, czyli: restauracjach, barach, stołówkach czy innych punktach gastronomicznych;

3.

do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł.

W opisie zdarzenia przyszłego złożonego wniosku o wydanie interpretacji, Przedsiębiorca wskazał, że rozważa wprowadzenie dofinansowania posiłków dla wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Dofinansowanie realizowane będzie za pomocą aplikacji lub która udostępnia klasyczne karty lunchowe oraz karty wirtualne, za pomocą których pracownik, może zapłacić za dania gotowe.

W tym miejscu należy wskazać, że ww. karty są rodzajem kart przedpłaconych, za pomocą których dokonanie transakcji wymaga wcześniejszego zasilenia karty kwotą, do wysokości której następnie autoryzowane są transakcje. Zatem wartość środków znajdujących się na

Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 728).

Zgodne z art. 18 ust. 1 i ust. 2, w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.), z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

W podstawie wymiaru składek nie uwzględnia się:

* wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, jak również

* przychodów wymienionych w § 2 ww. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Za przychód, zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, uznaje się przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powołania.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 11 powołanego rozporządzenia, do przychodów pracownika nie uwzględnianych w podstawie wymiaru składek zalicza się wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł.

Zgodnie z powyższym przepisem z podstawy wymiaru składek zwolnione są wartości:

1.

gotowych posiłków oraz przetworzonych produktów żywnościowych, które nadają się do bezpośredniego spożycia,

2.

kuponów, talonów i bonów żywieniowych, które uprawniają do nabycia wyłącznie posiłku lub przetworzonych produktów żywnościowych w placówkach gastronomicznych, czyli: restauracjach, barach, stołówkach czy innych punktach gastronomicznych;

3.

do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł.

W opisie zdarzenia przyszłego złożonego wniosku o wydanie interpretacji, Przedsiębiorca wskazał, że rozważa wprowadzenie dofinansowania posiłków dla wszystkich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Dofinansowanie realizowane będzie za pomocą aplikacji Edenred lub Smartlaunch, która udostępnia klasyczne karty lunchowe oraz karty wirtualne, za pomocą których pracownik, może zapłacić za dania gotowe.

W tym miejscu należy wskazać, że ww. karty są rodzajem kart przedpłaconych, za pomocą których dokonanie transakcji wymaga wcześniejszego zasilenia karty kwotą, do wysokości której następnie autoryzowane są transakcje. Zatem wartość środków znajdujących się na tego typu kartach, doładowanych środkami pieniężnymi i przekazanych pracownikom nie będzie korzystała z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na podstawie § 2 ust. 2 pkt 11 rozporządzenia.

Dodatkowo należy wskazać, że powołany wyżej § 2 ust. 2 pkt 11 rozporządzenia odnosi się wprost do wartości finansowanych przez pracodawcę posiłków do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 300 zł. Zatem wartość świadczeń polegających na udostępnieniu posiłków nie może w stosunku miesięcznym przekraczać kwoty 300,00 zł. Nadwyżka ponad 300,00 zł będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Wobec okoliczności, wskazanych przez Przedsiębiorcę w opisie zdarzenia przyszłego złożonego wniosku o wydanie interpretacji, zgodnie z którymi, zamierza udostępnić swoim pracownikom dostęp do aplikacji lub która udostępnia klasyczne karty lunchowe oraz karty wirtualne, na których będzie znajdowała się określona ilość środków pieniężnych, nie będzie objęta normą § 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe

Uwzględniając powyższe wartość dofinansowania pracownikom kart na realizację posiłków będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, zgodnie z art. 18 ust. 1 i ust. 2, w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stanowisko Zakładu

Mając powyższe na uwadze, przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 12 lipca 2023 r. przez Przedsiębiorcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy Zakład uznaje za nieprawidłowe stanowisko w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, dofinansowania posiłków poprzez dostęp do aplikacji lub która udostępnia karty lunchowe oraz karty wirtualne.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla Przedsiębiorcy, natomiast jest więżąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego we (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl