WPI/200000/43/644/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 maja 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/644/2018

Na podstawie ort 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 24 maja 2018 r. przez Przedsiębiorcę: (...) S.A w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wypłaconego członkowi rady nadzorczej świadczenia z tytułu zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia rady nadzorczej.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy: (...) S.A. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego przedstawił:

W Spółce (...) S.A organem nadzorującym jest Rada Nadzorcza z powołania (zwana w dalszej części pisma RN), której Członkowie, z tytułu pełnionej funkcji otrzymują wynagrodzenie miesięczne, podlegające obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (emerytalnemu i rentowemu) oraz ubezpieczeniu zdrowotnemu.

Zgodnie z art. 2221 § 2 Kodeksu spółek handlowych Członkom Rady Nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach Rady W firmie Wnioskodawcy zwrot kosztów przejazdu na posiedzenia RN odbywa się do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167). Zwrot kosztów dojazdu przysługuje Członkom RN dojeżdżającym na posiedzenia z miejscowości położonych poza miejscem posiedzeń Rady Należności z tytułu zwrotu kosztów dojazdu Członków RN na posiedzenia stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu Rad Nadzorczych, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.).

Obowiązujące przepisy nasuwają wątpliwości interpretacyjne, czy kwota zwrotu kosztów dojazdu Członka RN na posiedzenie podlega składkom ZUS.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiotowej sprawie.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 Rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., z podstawy wymiaru składek wyłączone są diety I inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podroży służbowe) na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. W cytowanym przepisie mowa Jest o podróży służbowej pracownika, niemniej z § 5 ust. 2 pkt 3 wspomnianego wyżej Rozporządzenia wynika, że jego § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek Członków RN wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

W związku z powyższym wnioskodawca uważa, że pomimo, iż w § 7 ust. 1 pkt 15 mowa jest o dietach i podróży służbowej pracownika. Ustawodawca przedstawił, ze podróż służbowa może również dotyczyć osób wymienionych w § 5.

Mając na względzie powyższe w ocenie wnioskodawcy należności stanowiące zwrot kosztów dojazdu członka RN na posiedzenie RN nie powinny podlegać składkom ZUS.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek Świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja Indywidualna!. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje Indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemne) interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenie, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla m.in. członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji, regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W myśl. obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r., art. 6 ust. 1 pkt 22 i art. 13 pkt 17 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnionej funkcji od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji Ponadto zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 wskazanej ustawy w związku z art. 4 pkt 9 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17.

Zgodnie natomiast z brzmieniem § 5 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia wprowadzonym w życie 1 stycznia 2015 r. mocą rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2014 r. zmieniającego w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 1967) przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji Dla zastosowania wyłączeń z podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia niezbędne jest aby dane świadczenie stanowiło przychód członka rady nadzorczej z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 24 maja 2018 r. wynika, że Członkom Rady Nadzorczej Wnioskodawcy dojeżdżającym na posiedzenia z miejscowości położonych poza miejscem posiedzeń Rady przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach Rady. Należności z tytułu zwrotu kosztów dojazdu Członków RN na posiedzenia stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu Rad Nadzorczych, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wypłaconego członkowi rady nadzorcze) świadczenia z tytułu zwrotu kosztów dojazdów na posiedzenia rady nadzorczej.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 3S ust, 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., Prawo przedsiębiorców mniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. S ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl