WPI/200000/43/641/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy wartości uzyskanych przez pracowników z tytułu realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci jednostek uczestnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/641/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz pracy i fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy wartości uzyskanych przez pracowników z tytułu realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci jednostek uczestnictwa.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku złożonym w dniu 29 maja 2015 r. przez przedsiębiorcę: (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości uzyskanych przez pracowników - osoby uprawnione świadczeń pieniężnych z tytułu realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek uczestnictwa.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) o wydanie w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pisemnej interpretacji przepisów: art. 4 pkt 9, art. 6 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 w związku z art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz art. 81 ust. 1 i ust. 6 oraz art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o finansowaniu opieki zdrowotnej ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.).

Wnioskodawca poinformował, iż Spółka zamierza wprowadzić dla wybranych osób program motywacyjny oparty o instrument pochodny. W ramach Programu osobom zajmującym kluczowe stanowiska w Spółce, związanym ze Spółką stosunkiem prawnym (np. umową o pracę lub umową cywilnoprawną), zostaną przyznane jednostki uczestnictwa będące pochodnymi instrumentami finansowymi. W tym celu Wnioskodawca zamierza zaproponować wybranym osobom (dalej: osoby uprawnione) podpisanie odrębnych zaproszeń do programu motywacyjnego.

Przystąpienie do Programu przez osoby uprawnione będzie dobrowolne. Zasady funkcjonowania Programu zostaną zawarte w Regulaminie programu motywacyjnego opartego o instrument pochodny. Indywidualne warunki przystąpienia do Programu dla poszczególnych osób uprawnionych, zostaną potwierdzone w odrębnych zaproszeniach. Wszelkie uprawnienia i ewentualne korzyści osób uprawnionych wynikać będą wyłącznie z Regulaminu oraz podpisanych przez te osoby indywidualnych zaproszeń. Celem Programu będzie zapewnienie rozwoju firmy oraz wzrostu jej wyników poprzez powiązanie celów osób uprawnionych z celami strategicznymi Spółki.

Wartość wypłaty wynikająca z rozliczenia Jednostek uczestnictwa będzie uzależniona od przyjętego w umowie wskaźnika finansowego lub wskaźnika o innym charakterze oraz od udziału procentowego w jednym lub obu z powyższych wskaźników określonego indywidualnie dla osoby uprawnionej. Realizacja Jednostek uczestnictwa dokonywana będzie nie częściej niż raz na kwartał, po upływie okresu premiowania wskazanego w zaproszeniu. Wysokość wskaźnika zostanie zatwierdzona w oparciu o uchwałę Rady Nadzorczej lub Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Spółki. Prawo do uczestnictwa w Programie ani też żadne zasady jego uczestnictwa nie wynikają z umów o pracę ani umów zlecenia, które Spółka zawarła z osobami uprawnionymi.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że Jednostki uczestnictwa będą przyznawane osobom uprawnionym odpłatnie. Korzyści wynikające z przyznania Jednostki uczestnictwa będą warunkowe, co związane jest nieodłącznie z niepewnością zysku i charakterem pochodnych instrumentów finansowych. W momencie przyznania Jednostki uczestnictwa będą posiadały przypisaną hipotetyczną wartość docelową w przyszłości, natomiast ich realna wartość będzie równa 0. Osoby uprawnione w momencie przyznania nie będą mogły ich w żaden sposób zbyć, obciążyć lub przenieść jakichkolwiek praw wynikających z ich posiadania na rzecz osób trzecich. Dopiero po zaistnieniu opisanych powyżej zdarzeń warunkujących realizację pochodnego instrumentu finansowego, po stronie osób uprawnionych może pojawić się ewentualne roszczenie w stosunku do Wnioskodawcy wynikające z posiadanych Jednostek uczestnictwa.

Zgodnie z powyższym, w ocenie Spółki, Jednostki uczestnictwa będą stanowić pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz lit. i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.). W konsekwencji przychody uzyskane z realizacji Jednostek uczestnictwa zostaną zakwalifikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako przychody ze źródeł kapitałowych (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i nie będą stanowiły przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 tej ustawy ani też przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 wskazanej ustawy. Na potwierdzenie swego stanowiska Spółka otrzymała w dniu (...) maja 2015 r. interpretację indywidualną wydaną dnia (...) maja 2015 r. (sygn. (...)) przez Dyrektora Izby Skarbowej w (...).

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy wartość wypłaty pieniężnej, wynikającej z rozliczenia Jednostek uczestnictwa, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (tj.: ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na ubezpieczenie zdrowotne, a w konsekwencji czy na Wnioskodawcy jako płatniku będzie ciążył obowiązek naliczenia, poboru i zapłaty składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu uzyskanego przez osoby uprawnione.

Wnioskodawca pragnie również zaznaczyć, że przedstawiona wyżej kwalifikacja podatkowa przychodów z realizacji Jednostek uczestnictwa nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie oczekuje zatem od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego, a jedynie potwierdzenia czy przedmiotowe przychody będą stanowić podstawę wymiaru składek na ww. ubezpieczenia i czy na Wnioskodawcy będą ciążyły z tego tytułu ww. obowiązki płatnika składek.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (tj.: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe), Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składki na ubezpieczenia zdrowotne od przychodu osoby uprawnionej uzyskanego z realizacji Jednostek uczestnictwa.

Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9 osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. pracownikami oraz osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Natomiast zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód zdefiniowany w art. 4 pkt 9 tej ustawy. Jako przychód zgodnie ze wskazanym artykułem należy rozumieć "przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy (...) oraz umowy zlecenia". Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluje z kolei art. 81 ust. 1 i ust. 6 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej. Zgodnie z tymi przepisami, do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przy czym tak obliczoną podstawę obniża się o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego.

Zatem dla rozstrzygnięcia czy dany przychód stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a w konsekwencji czy powstaje obowiązek opłacania składek na te ubezpieczenia, decydujące znaczenia ma kwalifikacja uzyskanego przychodu dla celów podatkowych jako przychodu z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy lub umowy zlecenia.

Jednostki uczestnictwa przyznawane osobom uprawnionym stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Realizacja Jednostek uczestnictwa przez osoby uprawnione stanowi na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych realizację praw wynikających z instrumentu pochodnego. W konsekwencji, realizacja Jednostek uczestnictwa powoduje uzyskanie przez osoby uprawnione przychodów z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, uzyskane przez osoby uprawnione w związku z realizacją Jednostek uczestnictwa przychody, nie stanowią przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy ani też umowy zlecenia. W konsekwencji, wartość wypłaty pieniężnej wynikająca z realizacji Jednostek uczestnictwa nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Dalej Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, pracodawca jest płatnikiem, czyli podmiotem zobowiązanym do obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne, których podstawą obliczenia jest wynagrodzenie z tytułu umowy o pracę lub umowy zlecenia wypłacane przez pracodawcę. Z kolei, zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o finansowaniu opieki zdrowotnej, pracodawca jest również płatnikiem składek na ubezpieczenie zdrowotne, należnych od wynagrodzenia pracowników. Oznacza to, ze Wnioskodawca jako pracodawca jest co do zasady zobowiązany do dopełnienia obowiązków związanych z uregulowaniem składek na ubezpieczenia społeczne i składek na ubezpieczenie zdrowotne należnych od wynagrodzeń pracowników.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę, że realizacja Jednostek uczestnictwa nie powoduje powstania po stronie osób uprawnionych przychodów z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy ani umowy zlecenia lecz skutkuje uzyskaniem przez osoby uprawnione przychodów z kapitałów pieniężnych, Spółka nie jest zobowiązana do działania w charakterze płatnika składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do potrącania składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe), Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne od przychodu osób uprawnionych, uzyskanych z tytułu realizacji Jednostek uczestnictwa.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że zaprezentowane we wniosku stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczących programów motywacyjnych dla pracowników np. interpretacji ZUS Oddziału w Gdańsku z 12 grudnia 2014 r. (DI/100000/43/1196/2014) i z 4 lipca 2013 r. (DI/100000/451/719/2013).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Ponadto zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 29 maja 2015 r. wnioskodawca przedstawił wątpliwości w zakresie dotyczącym ustalania podstawy wymiaru składek dla dwóch grup ubezpieczonych - pracowników i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, a do wniosku została dokonana opłata za jeden stan faktyczny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w zakresie ustalania podstawy wymiaru dla pierwszej grupy ubezpieczonych - pracowników.

W myśl art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Obowiązek zapłaty i wysokość składek na ubezpieczenia społeczne jest regulowany za pośrednictwem przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i stosownych aktów wykonawczych, w tym rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a także przychodów nie podlegających uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na podstawie zapisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.).

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 149 z późn. zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 272 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Z treści powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, natomiast sprawy te należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613). Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej przez Wnioskodawcę kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji, zgodnie z którą kwota świadczenia pieniężnego wynikającego z realizacji wskazanych Jednostek uczestnictwa nie będzie stanowiła przychodu ze stosunku pracy.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zawartym we wniosku z dnia 25 maja 2015 r., opisane świadczenia pieniężne wynikające z realizacji Jednostek uczestnictwa - czyli pochodnych instrumentów finansowych, nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko przychód z kapitałów pieniężnych uregulowany w art. 17 tejże ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład stwierdza, iż wartość świadczenia pieniężnego wynikającego z realizacji jednostek uczestnictwa przez uprawnionych pracowników, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, gdyż stosownie do powołanych powyżej przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W konsekwencji, wartość opisanych powyżej świadczeń nie będzie również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę treść art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 85 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, nakładających na pracodawcę obowiązek obliczania, rozliczania i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne za zatrudnionych pracowników, Spółka jako pracodawca nie będzie zobowiązana do opłacania składek na ww. ubezpieczenia, a w konsekwencji również na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, od wartości wypłat pieniężnych uzyskanych przez wskazanych pracowników z tytułu realizacji Jednostek uczestnictwa.

Uwzględniając powyższe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości uzyskanych przez pracowników - osoby uprawnione świadczeń pieniężnych z tytułu realizacji pochodnych instrumentów finansowych w postaci Jednostek uczestnictwa.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl