WPI/200000/43/634/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/634/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 650) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku Złożonym w dniu 18 maja 2018 r. przez Przedsiębiorcę

* uznaje za prawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia w sytuacji, gdy zwrot kosztów dojazdów na szkolenia jest wypłacany Zleceniobiorcy (Trenerowi), który równolegle ma zawartą umowę (umowy) zlecenia u innego płatnika, z której uzyskuje miesięcznie wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia ca pracę,

* uznaje za nieprawidłowe w części dotyczącej nieuwzględnienia zwrotu kosztów dojazdu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne Zleceniobiorcy (Trenera), który równolegle ma zawartą umowę (umowy) zlecenia u innego płatnika, z której nie uzyskuje miesięcznie wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) wydanie interpretacji indywidualnej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 06.06-2018 r. (wpływ do Oddziału w dniu 11 czerwca 2018 r.).

Wnioskodawca wskazał, iż Fundacja będzie realizować projekt w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 2020 finansowany w ramach polityki spójności ze środków Unii Europejskiej. Projekt zakłada szkolenie osób starszych w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych Szkolenia mają przeprowadzać tzw. Trenerzy, tj. osoby fizyczne na podstawie umów zlecenia Trenerzy mogą być zarówno osobami fizycznymi nie prowadzącymi działalności gospodarczej lub tez osobami fizycznymi wykonującymi szkolenia w remach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (jednoosobowej) W założeniach projektu (harmonogramie finansowym) zostały ujęte wynagrodzenia Trenerów w stawkach godzinowych oraz kwoty przeznaczone na koszty dojazdów na szkolenia dla Trenerów, które nie będą uzależnione od wykorzystywanego środka transportu, pokonywanych kilometrów czy też rozliczeń na zasadach delegacji pracowniczych. Zasady wynagradzania trenerów będzie określać umowa w której oprócz wynagrodzenia za każdą godzinę szkoleniową Trenerzy będą otrzymywać ryczałt na koszty dojazdów. Zapis w umowie będzie brzmiał Zleceniobiorca realizując niniejsze zlecenie oprócz wynagrodzenia otrzyma również zwrot wydatków poniesionych na wykonanie umowy, tj. korzystanie z prywatnego samochodu lub innego środka transportu, a zleceniodawca wypłaci mu należność z tego tytułu w formie ryczałtu w kwocie nie wyższej niż 40,00 zł brutto 73 1 moduł szkoleniowy spotkanie Ustala się, że maksymalna wartość zwrotu kosztów podróży nie może przekroczyć: (...) zł brutto (słownie:) (Ilość modułów szkoleniowych 40,00 zł)." Po każdym miesiącu Trenerzy będą składać dokumentację szkoleniową z której będzie wynikać ilość zrealizowanych spotkań szkoleniowych i na tej podstawie będzie obliczany należny ryczałt jako iloczyn spotkań w miesiącu i kwoty 40 zł

Wnioskodawca dodaje, iż związku z tym, ze Trenerzy mogą być osobami fizycznymi osiągającymi przychody z innych źródeł objętych obowiązkiem ubezpieczenia społecznego lub tez me posiadać takich tytułów, przychody uzyskiwane z tytułu umów zlecenia zawartych z (...) mogą podlegać obowiązkowi ubezpieczenia społecznego lub nie (zarówno wynagrodzenie za realizowane godziny szkoleniowe, jak i wypłacany ryczałt). Wnioskodawca wskazuje, iż na podstawie art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z umów zlecenia zawarte z osobami fizycznymi me prowadzącymi działalności gospodarczej lub prowadzącymi działalność gospodarczą, w zakresie której me będą mieścić się usługi wykonywane na podstawie umów zlecenia zawartych z (...) podlegają opodatkowaniu W przypadku umów zlecenia Trenerów wynagrodzenie za godziny szkoleniowe oraz ryczałt (który nie jest rozliczany na zasadach podróży służbowych przewidzianych dla pracowników) będą podlegały opodatkowaniu

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy ryczałtowy zwrot kosztów dojazdu na szkolenia wypłacany Trenerom prowadzącym szkolenia w ramach realizowanego przez (...) projektu będzie podlegał wliczeniu do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, jeśli jest wypłacany osobie fizycznej realizującej zlecenie poza zakresem prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie rachunku z umowy zlecenia i:

a) osoba ta w danym miesiącu uzyskała z innych źródeł przychody podlegające ubezpieczeniom społecznym w sumie w wysokości co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu.

Pytanie dotyczy sytuacji w której Trener otrzymujący ryczałtowy zwrot kosztów dojazdów na szkolenia z tytułu umowy zlecenia zawartej z uzyskuje równolegle inne przychody podlegające ubezpieczeniom społecznym, miesięcznie w wysokości co najmniej najniższego wynagrodzenia, z tytułu:

- wyłącznie umowy o pracę zawartej u Innego płatnika

- wyłącznie umowy (umów) zlecenia u innych płatników

- umowy o pracę na niepełny etat I dodatkowo umowy/umów zlecenia u innych płatników

- prowadzenia działalności gospodarczej, ale w zakresie me obejmującym przedmiotu umowy zlecenia zawartej z (...) (a więc przychód z tej umowy zlecenia zawartej z (...) nie byłby rozliczany jako przychód z działalności gospodarczej) - pełna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z działalności

- lub też równolegle uzyskuje emeryturę

- lub rentę.

b) Osoba ta w danym miesiącu nie uzyskała z innych źródeł przychodów podlegających ubezpieczeniom społecznym w sumie w wysokości co najmniej minimalnemu wynagrodzeniu,

Pytanie dotyczy sytuacji, w której Trener otrzymujący ryczałtowy zwrot kosztów dojazdów na szkolenia z tytułu umowy zlecenia zawartej z uzyskuje równolegle przychody podlegające ubezpieczeniom społecznym miesięcznie w wysokości mniejszej niż najniższe wynagrodzenie z tytułu:

- Umowy o pracę zawartej u innego płatnika Umowy (umów) zlecenia u innych płatników

- Umowy o pracę na niepełny etat i dodatkowo umowy/umów zlecenia u innych płatników

- Prowadzenia działalności gospodarczej, ale w zakresie nie obejmującym przedmiotu umowy zlecenia zawartej z (...) (a więc przychód z tej umowy zlecenia zawartej z (..) nie byłby rozliczany jako przychód z działalności gospodarczej) - podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne obniżona do 30% najniższego wynagrodzenia

- lub tez uzyskuje równolegle emeryturę

- lub rentę

W opinii Wnioskodawcy, umowy zlecenia podlegają, co do zasady, obowiązkowemu ubezpieczeniu: zdrowotnemu, emerytalnemu, rentowemu oraz wypadkowemu jarl 6 ust. 1 pkt 4, art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych). Dodatkowo na zasadzie dobrowolności zleceniobiorcy mogą przystąpić do ubezpieczenia chorobowego, ale tylko pod warunkiem, że składki społeczne są obligatoryjne.

Zdaniem Wnioskodawcy, zleceniobiorca nie jest obejmowany obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi w sytuacji, gdy z innych tytułów osiąga w danym miesiącu przychód (podlegający składkom emerytalnym i rentowym) w kwocie co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę Natomiast, należności z tytułu używania przez zleceniobiorcę prywatnego samochodu do odbywania podróży oraz jazd lokalnych, w granicach przewidzianych odpowiednio w rozporządzeniu w sprawie podroży służbowej oraz rozporządzeniu z dnia 25 marca 2002 r. (w tym przypadku "kilometrówka", zwrot kosztów za przejazd płatną autostradą oraz ryczałt za jazdy lokalne) nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 1 składki na ubezpieczenie zdrowotne. Tak wynika z § 2 ust. 1 pkt 13 i 15 w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz art. 81, ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że:

W przypadku gdy Zleceniobiorca będący osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej lub prowadzącą działalność gospodarczą, ale w zakresie nie pokrywającym się z przedmiotem umowy zlecenia:

a)

uzyska w danym miesiącu z innych tytułów (wymienionych w pytaniu) stanowiących podstawę do ubezpieczeń społecznych co najmniej minimalne wynagrodzenie - przychód z umowy zlecenia zarówno z tytułu realizowanych godzin za szkolenie jak i wypłacanego ryczałtu za dojazd - nie będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym.

b)

nie uzyska w danym miesiącu z innych tytułów (wymienionych w pytaniu) stanowiących podstawę do ubezpieczeń społecznych co najmniej minimalnego wynagrodzenia - przychód z umowy zlecenia z tytułu realizowanych godzin za szkolenie będzie podlegał ubezpieczeniom społecznym natomiast ryczałt za dojazdy będzie korzysta! ze zwolnienia z § 2 ust, 1 pkt 13 i 15 w związku z § 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wnioskodawca pismem z dnia 06.06.2018 r. (wpływ do Oddziału w dniu 11 czerwca 2018 r.) poinformował, iż jego intencją jest ustalenie zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych w sytuacjach, gdy zwrot kosztów dojazdów na szkolenia jest wypłacany Zleceniobiorcy (Trenerowi), który równolegle posiada Inne tytuły do ubezpieczeń społecznych tj. ma zawartą umowę (umowy) zlecenia u innego płatnika, z której uzyskuje miesięcznie wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę lub nie uzyskuje wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia o pracę. W konsekwencji. Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji w zakresie powyżej wskazanych stanów taktycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu t sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji Indywidualnej Zakład me prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie Złożonego wniosku o wydanie Interpretacji Indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego Zakład Ubezpieczeń Społecznych - na gruncie ustawy - Prawo przedsiębiorców - zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa. z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) tak, by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na mm obowiązków nałożonych prawnie w tym zakresie.

Zgodnie z udzieloną w dniu 18.05 2018 r. odpowiedzią na wezwanie Zakładu, wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy ustalenia obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia zawartej z osobą realizującą ww. umową, której wypłacany jest zwrot kosztów dojazdu na szkolenia w sytuacji, gdy Zleceniobiorca ma zawartą umową (umowy) zlecenia z innym podmiotem z której uzyskuje miesięcznie wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracą lub nie uzyskuje wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracą.

Stosownie do treści ustawy z dnia 26 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.) przez umową zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje sią do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (art 734 § 1), Ponadto, jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności me wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał sią wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy sią wynagrodzenie.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym reguluje ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wskazując w art. 6 katalog podmiotów, które podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym konieczne jest ustalenie czy dana osoba posiada jeden z tytułów ubezpieczenia określonych tym przepisem z powołanego powyżej art. 6 ust. 1 ustawy wynika, ii obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są m.in. osobami wykonującymi pracą na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje sią przepisy dotyczące zlecenia

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 powyższej ustawy - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracą na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje sią przepisy dotyczące zlecenia, z zastrzeżeniem ust. 4 Natomiast ubezpieczenie chorobowe dla zleceniobiorcy ma charakter dobrowolny, jak wynika z przepisu art. 11 ust. 2 ustawy

Zgodnie z art. 9 ust. 2 osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów m.in. z tytułu umowy zlecenia. Jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c.

W myśl art. 9 ust. 2c ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. zleceniobiorca 1 osoba współpracująca przy wykonywaniu umowy, dla których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia, spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo tym ubezpieczeniom jako zleceniobiorca (albo odpowiednio jako osoba współpracująca) oraz z innych tytułów Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub współpracy przy jej wykonywaniu lub innych tytułów osiąga kwotę minimalnego wynagrodzenia

W świetle powyższego, przy ustalaniu łącznej podstawy wymiaru składek dla celów określenia obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy zlecenia w sytuacji zbiegu kilku umów zlecenia, należy uwzględnić wysokość przychodu osiągniętego przez zleceniobiorcę w danym miesiącu. Należy również mieć na uwadze, że w art. 9 ust. 2 ustawy dodane zostało zastrzeżenie ust. 2c Oznacza to, iż ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dla celów rozstrzygnięcia zbiegu tytułów dokonuje się według kolejności ich powstawania. Ubezpieczony może zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń, jednak wybór ten nie może naruszać zasady określonej w ust. 2c ustawy

Reasumując w sytuacji zaistnienia zbiegu tytułów do ubezpieczeń, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10 ustawy o systemie ubezpieczeń tj. wykonywania przez tę samą osobę (zleceniobiorcę) umów zlecenia u rożnych płatników, przy ustalaniu czy umowa zlecenia zawarta jako druga (kolejna) będzie stanowiła tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych istotne jest, czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe w danym miesiącu z tytułu pierwszej umowy zlecenia jest niższa, równa lub wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że zleceniobiorca nie złożył wniosku o objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych tytułów lub o zmianę tytułu ubezpieczenia. W konsekwencji, w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym, gdy zawrze umowę zlecenia z osobą (Trenerem), która otrzymuje z tytułu umowy zlecenia zawartej u innego płatnika wynagrodzenie z wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązek ubezpieczeń społecznych nie powstanie, natomiast w sytuacji gdy nie uzyska minimalnego wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia to obowiązek ubezpieczeń powstanie,

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód z tytułu umowy zlecenia. Natomiast, z ust. 3 tegoż artykułu wynika, że jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców ustala się zgodnie z ust. 1, tj. biorąc pod uwagę przychód uzyskany z tego tytułu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.).

Natomiast, katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. Zgodnie z pkt 13 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me stanowi zwrot kosztów używania w jazdach lokalnych przez pracowników dla potrzeb pracodawcy pojazdów nie będących własnością pracodawcy - do wysokości miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo do wysokości nie przekraczającej kwoty ustalone) przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu określonych w odrębnych przepisach, natomiast, stosowanie do przepisu pkt 15 ww. rozporządzenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe nie stanowią diety i inne należności z tytułu podroży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach regulujących zwrot należności z tytułu podróży służbowych.

Należy w tym miejscu podkreślić, u zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2010 r, przepisy par. 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek min. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza wpłacać ryczałt stanowiący zwrot kosztów dojazdów na szkolenia. Zauważyć należy, ze używanie własnego samochodu przez Zleceniobiorcę (Trenera) na dojazd do miejsca szkolenia celem wykonywanie przez Trenera obowiązków wynikających z zawartej ze Zleceniodawcą umowy szkoleniowej nie jest używaniem pojazdu nie będącego własnością pracodawcy służącego realizacji potrzeb pracodawcy (Zleceniodawcy) w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. Ponadto, mając na uwadze treść § 2 ust. 1 pkt 15 powołanego rozporządzenia także zwrot kosztów dojazdu na szkolenia nie może być traktowany jako należności związane z odbywaniem podroży służbowej, bowiem zgodnie z art. 77s ustawy z dnia 20 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, (t.), Oz. U z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.) podróż służbowa jest wykonywana poza miejscem świadczenia pracy lub usługi - określonym w zawarte) umowie W konsekwencji, ww. należności jako nie podlegające wyłączeniu na podstawie cytowanego rozporządzenia. Wnioskodawca winien uwzględnić w podstawie wymiaru zleceniobiorcy (Trenera), który w danym miesiącu me osiąga wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę z tytułu umowy zlecenia zawartej u innego płatnika.

Biorąc powyższe pod uwagę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Złożonym w dniu 18 maja 2018 r. przez (...) w części dotyczącej braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy zlecenia w sytuacji, gdy zwrot kosztów dojazdów na szkolenia jest wypłacany Zleceniobiorcy (Trenerowi), który równolegle ma zawartą umowę (umowy) zlecenia u innego płatnika, z której uzyskuje miesięcznie wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 maja 2018 r. przez (...) w części w części dotyczącej nieuwzględnienia zwrotu kosztów dojazdu w w ustawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne Zleceniobiorcy (Trenera), który równoległe ma zawartą umowę (umowy) zlecenia u innego płatnika, z której nie uzyskuje miesięcznie wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Jednocześnie Oddział podkreśla, ii zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, odniósł się wyłącznie do rozstrzygnięcia zbiegu tytułów do ubezpieczeń osoby wykonującej na jego rzecz umowę zlecenia w sytuacji, gdy ww. osoba wykonuje także umowę zlecenia na rzecz innego podmiotu i uzyskuje wynagrodzenie w wysokości minimalnego wynagrodzenie za pracę lub gdy wynagrodzenia w takiej wysokości nie uzyskuje. Dlatego też nie należy stosować przez analogię powyższego rozstrzygnięcia w stosunku do osób, które równolegle do umowy zlecenia zawartej z Wnioskodawcę wykonuję m.in. umowę o pracę, umowę o pracę na niepełny etat i dodatkowo umowę/umowy zlecenia u innych płatników, prowadzących działalność gospodarczą lub też uzyskuję emeryturę lub rentę, gdzie jedynym kryterium będzie fakt uzyskania (lub nie uzyskania) w danym miesiącu wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl