WPI/200000/43/602/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne różnicy w wartości świadczenia udostępnianego na rzecz pracowników (tj. Kart Multisport) w części finansowanej przez wnioskodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/602/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne różnicy w wartości świadczenia udostępnianego na rzecz pracowników (tj. Kart Multisport) w części finansowanej przez wnioskodawcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 646) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 11 maja 2018 r., uzupełnionym w dniu 30 maja 2018 r. uznaje za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne różnicy w wartości świadczenia udostępnianego na rzecz pracowników (tj. Kart Multisport) w części finansowanej przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie indywidualnej interpretacji w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał: (...)

Wnioskodawca prowadzi działalność o profilu sportowym PKD: 9311 Z. Działalność obiektów sportowych. Na własnym obiekcie (...) udostępniane są wejścia na ślizgawkę, tor, bieżnię ratanową, trybuny, boiska wielofunkcyjne, imprezy sportowe za odpowiednia odpłatnością, zgodnie z powszechnie obowiązującym cennikiem. Spółka w zakresie swojej działalności zatrudnia pracowników. Spółka nie tworzy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. W najbliższej przyszłości spółka chce zaoferować dla swoich pracowników specjalną cenę na zakup karty Multisport, która będzie uprawniała do korzystania z obiektu za symboliczną złotówkę zł. Spółka wprowadzi do regulaminu wynagradzania zapis o możliwości nabycia od pracodawcy przez pracownika "kart Multisport" za symboliczną odpłatnością. Nabywanie kart nie będzie obligatoryjne, a uzależnione tylko od chęci pracowników. Wartość nabywanych usług w ramach karty nie będzie uzależniona od sytuacji majątkowej pracowników.

Pytania:

1)

czy wartość "karty Multisport" stanowi przychód pracownika podlegający oskładkowania, czy wartość ta korzysta ze zwolnienia z oskładkowania (składki społeczne i zdrowotne) w części dotyczącej pracownika, pracodawcy?

2)

czy w związku z tym, iż cena dla pracowników za karty Multisport będzie odbiegała od cennika powszechnie obowiązującego będzie symboliczna, to za przychód pracownika należy przyjąć przychód nieodpłatny w postaci różnicy pomiędzy powszechnie obowiązującym, a obniżonym do symbolicznej ceny?

Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracownika stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy (art. 18 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o sus oraz art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej. Zalicza się do niego wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne jak również wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. ustawy o p.d.o.f.). Niektóre przychody zostały przez ustawodawcę wyłączone z oskładkowania. I tak w myśl § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia składkowego podstawy wymiaru składek ZUS nie stanowią korzyści materialne wynikające z regulaminów wynagradzania, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, wprowadzenie do obowiązujących w firmie przepisów płacowych możliwości zakupu przez pracowników po cenach niższych niż detaliczne karnetów sportowych mieści się w ramach korzyści, o których mowa w powołanej regulacji. W związku z powyższym wnioskodawca będzie miał prawo do nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne pracowników różnicy wartości karnetu wg powszechnie obowiązującego cennika a wartością poniesioną przez pracownika.

W dniu 16 maja 2018 r. Zakład wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie braków formalnych złożonego w dniu 11 maja 2018 r. wniosku poprzez:

* wskazanie, czy wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci wartości karty Multisport, będzie dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) - z uwagi na zawarte we wniosku pytania Wnioskodawcy, tj. "czy wartość "karty Multisport" stanowi przychód pracownika podlegający oskładkowaniu, czy wartość ta korzysta ze zwolnienia z oskładkowania w części dotyczącej pracownika, pracodawcy oraz czy w związku z tym, iż cena dla pracowników za karty Multisport będzie odbiegała od cennika powszechnie obowiązującego - będzie symboliczna, to za przychód pracownika należy przyjąć przychód nieodpłatny w postaci różnicy pomiędzy powszechnie obowiązującym a obniżonym do symbolicznej ceny?" - (...).

* Zakład wskazał, iż oczekuje szczegółowego wypowiedzenia się w kwestii przychodu zarówno w części finansowanej przez pracodawcę jak i opłacanej przez pracownika.

W dniu 30 maja 2018 r. Wnioskodawca pismem z dnia 28 maja 2018 r. udzielił odpowiedzi na wezwanie, o uzupełnienie wniosku, w której stwierdził, że przychód pracownika stanowi przychód nieodpłatny stanowiący różnicę pomiędzy faktycznie obowiązującą ceną biletów a ceną dla pracownika. Dla celów ubezpieczeń społecznych z podstawy oskładkowania wnioskodawca wyłączy różnicę pomiędzy faktycznie obowiązująca cena biletów, a ceną dla pracownika. Wnioskodawca stwierdził, iż pomimo, iż pracownik osiągnie przychód podlegający opodatkowaniu, to składki ZUS zarówno po stronie pracodawcy jaki pracownika nie zostaną naliczone tj. uwzględnione w podstawie oskładkowania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych - na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego, którego Zakład nie może uzupełniać ani weryfikować poprzez prowadzenie postępowania, tak by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych przez ustawodawcę w tym zakresie.

Zasady podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 199 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 maja 2018 r. stwierdzeniu, iż przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy jest przychód nieodpłatny stanowiący różnicę pomiędzy faktycznie obowiązującą ceną biletów a ceną dla pracowników.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wnikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, ze jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku złożonego w dniu 11 maja 2018 r. uzupełnionego w dniu 30 maja 2018 r. wynika, że Wnioskodawca chce zaoferować dla swoich pracowników "karty Multisport" za odpłatnością ponoszona przez pracownika w wysokości zł za cenę świadczenia. Pozostałą część wartości świadczenia będzie finansował pracodawca. Wnioskodawca wprowadzi do swojego regulaminu wynagradzania zapis o możliwości nabycia od pracodawcy przez pracownika "kart Multisport" za odpłatnością. Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 maja 2018 r. wskazał, że przychód pracownika będzie stanowić przychód, który stanowi różnicę pomiędzy faktycznie obowiązująca ceną biletów a ceną świadczenia dla pracownika. Z podstawy wymiaru składek Wnioskodawca wyłączy różnicę pomiędzy faktyczną ceną biletów a ceną dla pracownika.

Wobec przedstawionego przez wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i prezentowanego stanowiska oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawne Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy wyrażone w wniosku złożonym w dniu 11 maja 2018 r., uzupełnionym złożoną w dniu 30 maja 2018 r. odpowiedzią na wezwanie za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci "kart Multisport" w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl