WPI/200000/43/527/2019 - Abonament na usługi medyczne finansowany przez pracodawcę a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/527/2019 Abonament na usługi medyczne finansowany przez pracodawcę a składki na ubezpieczenia społeczne.

Decyzja nr 527/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z (...) dnia 06 marca 7018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz U. z 2O19 i poz 646 ze zm.) w zwizku z art. 8 W ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j Dz. U z 2019 r. po: 300 ze zm.), Zakład ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 7-1 maja 2019 r., uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2019 r. przez przedsiębiorcę (...) S A. uznaje za prawidłowe w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne * ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom zatrudnionym w oddziale przedsiębiorcy -(...) świadczenia w postaci abonamentowej usługi medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2019 i do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę (...) S.A w sprawie pracowników dla których płatnikiem składek jest Oddział przedsiębiorcy(...) NIP (...), siedziba ul. (...) . Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełnionym pismem z dnia 04 czerwca 2019 r.,doręczonym w dmu 10 czerwca 2019 r. W piśmie doręczonym w dniu 10 czerwca 2019 r. zostało wyjaśnione, że z wnioskiem występuje przedsiębiorca (...) siedzibą w (...)ul. (...) (NIP (...) )w sprawie dotyczącej oddziału przedsiębiorcy tj. (...) z siedzibą w (...) ul.(...)

Opis zdarzenia przyszłego:

W skład spółki (...) S A. wchodzi Oddział (...) NIP (...) , siedziba ul. (...) i jest pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy, zatrudniającym m.in. pracowników na podstawie umów o pracę. W związku z dokonywaniem wypłat wynagrodzeń dla zatrudnionych pracowników, Oddział pełni funkcję płatnika składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Oddział oferuje swoim pracownikom abonamentową opieki medyczną (dalej abonament) którą realizuje lokalna placówka medyczna w ramach zawartej z Wnioskodawcą umowy. Zgodnie z zawartą umową, placówka medyczna zobowiązana jest do wykonywania określonych w umowie usług na rzecz pracowników, którzy wyrazili zgodę na objęcie ich abonamentem. Za korzystanie z usług medycznych Wnioskodawca uiszcza opłatę abonamentową w wysokości X zł miesięcznie za każdego pracownika, który przystąpił do abonamentu.

Pracownicy Oddziału objęci są Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy dla pracowników (...) S A. zawartym w dniu (...) 2000 który określa m in. zasady wynagradzania pracowników.

Strony Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy planują wprowadzić do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy z (...) 2000 r. nowe zapisy o następującej treści:

1. Spółka zapewnia pracownikom abonamentową opiekę medyczną na zasadach określonych w umowie zawartej z (...) Centrum Zdrowia S A

2. Pracownik jest uprawniony do zakupu abonamentu medycznego, o którym mowa w ust. 1 po cenie niższej niż detaliczna. Pracownik tytułem współfinansowania będzie ponosił co miesiąc koszt w wysokości (...) zł {słownie: (...) Kwota ta będzie potrącana z miesięcznego wynagrodzenia pracownika (na podstawie pisemnej zgody} począwszy ort pierwszego miesiąca objęcia pracownika abonamentową opieką medyczną.

W rezultacie wprowadzenia ww. zapisów do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, pracownik, który wyraził zgodę na objęcie go abonamentem, będzie pokrywał z własnych środków zł miesięcznie, natomiast Oddział pokryje z własnych środków pozostałą część ceny detalicznej (zakupuj abonamentu.

Pytanie

Czy po wprowadzeniu do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy nowych zapisów dotyczących zasad finansowania abonamentu. Oddział, w związku z przepisem § 2 ust. 1 pkt. 26 rozporządzenia w sprawie podstawy wymiaru składek, będzie miał prawo wyłączyć; podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przychód pracownika w wysokości różnicy pomiędzy ceną detaliczną (zakupu) abonamentu a odpłatnością pracownika?

Własne stanowisko w sprawie

Wnioskodawca uważa, iż po wprowadzeniu do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy nowych zapisów dotyczących abonamentu Oddział będzie miał prawo wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przychód pracownika w wysokości różnicy pomiędzy ceną detaliczną (zakupu) abonamentu a odpłatnością pracownika.

Stosunek pracy w myśl art. 10 ust. 1 pkt. l i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT) uznany jest: za źródło przychodu, a jego znaczenie doprecyzowuje art. 12 ustawy o PIT stanowiąc, że za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź: Ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i Świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, rożnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego. czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek emerytalnych, rentowych, m.in. pracowników regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 300 z późn. zm.; dalej ustawa systemowa)

Zgodnie z treścią art. 38 ust. 1 uraz art. 20 ustawy systemowej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pracowników stanów przychód w rozumieniu przepisów ustawy o PIT.

W sposób szczegółowy ustalanie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe reguluje rozporządzenie wydane na podstawie delegacji wynikającej z art. 21 ustawy systemowej tj. wymienione na wstępie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz U. 2015. r poz. 2236; dalej: rozporządzenie w sprawie podstawy wymiaru składek).

Jak wynika z treści przepisu § 2 ust.1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie podstawy wymiaru składek, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagrodzenia lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Zatem aby korzyść materialna mogła zostać uznana za przychód wyłączony; podstawy-wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

- korzyść musi wynikać z układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

- korzyść musi przybrać formę niepieniężną,

- korzyść musi być współfinansowana przez zatrudnionego pracownika.

Zdaniem Wnioskodawcy po wprowadzeniu nowych zapisów do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, przysługująca pracownikowi korzyść w postaci uprawnienia do zakupu przez niego abonamentu za (...) zł. t.j. po cenie niższej niż cena detaliczna (zakupu) spełnia wszystkie wymienione w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie podstawy wymiaru spadek warunki, pozwalające na wyłączeniu korzyści z podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tzn.:

- korzyść będzie wynikała z zakładowego układu zbiorowego pracy,

- korzyść będzie miała formę niepieniężną (jej przedmiotem będzie prawo do korzystania z usług placówki medycznej),

korzyść będzie współfinansowana przez pracownika (pracownik pokrywać będzie (...) zł miesięcznie).

Reasumując, po wprowadzeniu do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy zapisów przytoczonych przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego, po stronie pracownika powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w kwocie równej różnicy pomiędzy ceną zakupu a odpłatnością pracownika wskazaną w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, jednakże na podstawie przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie podstawy wymiaru składek, przychód ten będzie mógł być wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Równocześnie, na podstawie przepisu art. 20 ustawy systemowej, zgodnie z którym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenie rentowe, przychód o którym mowa wyżej będzie mógł zostać wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe wypadkowe.

Ponadto na podstawie przepisu art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. D.z. U. z 2018 r., poz. 1510 z późn zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób. W konsekwencji przychód pracownika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w kwocie równej różnicy pomiędzy ceną zakupu a odpłatnością pracownika wynikającą z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy będzie mógł być wyłączony z podstawy wymiaru składki zdrowotnej.

Pismem z dnia 29 maja 2019 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przvszłego przedstawionego we wniosku poprzez:

* wskazanie, czy wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci abonamentowej opieki medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę, sędzię dla nich przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy i dnia 20 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. doz. 1509 ze zm.),

* jednoznaczne wskazanie, kto występuje z wnioskiem o wydanie Interpretacji indywidualnej przepisów: czy przedmiotowy wniosek składa przedsiębiorca:

(...) S.A. mający swoją siedzibę w (...) ul. (...), czy (...) Oddział ww. przedsiębiorcy, tj. (...)

W odpowiedzi na powyższe wezwanie Wnioskodawca pismem z dnia 4 czerwca 2019 r. doręczonym w dniu 10 czerwca 2019 r. poinformował:

1. Wartość wykupionych dla pracowników świadczeń w postaci abonamentowej opieki medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę, będzie dla ruch przychodem ze stosunku pracy w myśl przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 z ze zm.).

2. Z wnioskiem występuje przedsiębiorca (...) S.A z siedzibą w (...) ul. (...) (NIP (...)) w sprawie dotyczącej oddziału (...) przedsiębiorcy tj. (...) z siedzibą w (...) ul. (...) Jednocześnie Wnioskodawca wyjaśnia. ze ponieważ przedsiębiorca (...) SA. z siedzibą w (...) nie jest płatnikiem składek, we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji wskazany został numer NIP (...) należący do Oddziału (...). Zgodnie z obowiązującymi przepijam-prawa

Oddział pełni funkcję płatnika składek w stosunku do zatrudnionych przez ten oddział pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgadnie z art. 34 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej| państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (Interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza jednocześnie, że w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości sprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację indywidualną Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter mniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydana Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy: 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy t Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów łub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana prze: pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów. przedmiotów lub usług.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca oferuje swoim pracownikom abonamentową opiekę medyczną, którą realizuje lokalna placówka medyczna w ramach zawartej z Wnioskodawcą umowy. Za korzystanie z usług medycznych jest uiszczana opłatę abonamentowa w wysokości X zł miesięcznie za każdego pracownika, który przystąpił do abonamentu Pracownicy Oddziału (...) objęci są Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy zawartym w dniu (...) 2000 r. dla pracowników (...) S.A. który określa m.in zasady wynagradzania pracowników. Strony Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy planują wprowadzić do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy z (...) 2000 r. nowe zapisy o następującej treser Spółka (...) zapewnia pracownikom abonamentową opiekę medyczną na zasadach określonych w umowie zawartej z (...) Centrum Zdrowia S.A. Pracownik jest uprawniony do zakupu abonamentu medycznego, po cenie niższej niż detaliczna. Pracownik tytułem współfinansowania będzie ponosił co miesiąc koszt w wysokości (...) zł. Wartość abonamentu medycznego finansowana przez Pracodawcy będzie stanowić dla pracowników przychód z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniane powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, ze wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę abonamentowej usługi medycznej, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 24 maja 2019 r., uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom zatrudnionym w oddziale przedsiębiorcy (...), świadczenia w postaci abonamentowej usługi medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji, (...) Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy na którego wniosek została wydana Stosownie do ad. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejsze; decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołane do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...)

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl