WPI/200000/43/516/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/516/2018

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy 2 dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz Inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Oz U z 2018 r. poz. 650) oraz w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 kwietnia 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...)

* uznaje za nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne Członków Rady Nadzorczej zwrotu kosztów zakwaterowania, wyżywienia i dojazdów oraz ich równowartości,

* uznaje za nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia czy dla członka rady nadzorczej pełniącego swoją funkcję nieodpłatnie równowartość pokrywanych przez Spółkę wydatków poprzez bezpośrednie opłacenie dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia na posiedzenia Rady Nadzorczej Spółki nie powoduje obowiązku naliczenia składki zdrowotnej.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawcą jest z (...) siedzibą w (...) (zwana dalej Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wydobyciu węgla kamiennego Spółka działa na podstawie przepisów prawa polskiego. Od dnia 29 października 2015 r. (...) należy do (zwanej dalej (...)). Spółka, jako spółka akcyjna, posiada organy spółki w tym Radę Nadzorczą powołaną na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych. Rada Nadzorcza (...) jako organ Spółki sprawuje stały nadzór we wszystkich dziedzinach jej działalności Członkowie Rady Nadzorczej Spółki pełnią swoje funkcje na podstawie powołania (nie łączy ich ze Spółką umowa o pracę). W związku z pełnieniem swoich obowiązków Członkowie Rady Nadzorczej biorą udział w posiedzeniach, które odbywają się poza miejscem zamieszkania poszczególnych Członków Rady Nadzorczej. Członkom Rady Nadzorczej przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości określonej przez Walne Zgromadzenie. Ponadto Spółka zobowiązana jest do ponoszenia kosztów w związku z wykonywaniem przez Członków Rady Nadzorczej powierzanych im funkcji, a w szczególności koszty przejazdu na posiedzenia Rady. Koszt wykonywania indywidualnego nadzoru, koszty zakwaterowania i wyżywienia. Postanowienia dotyczące wynagrodzenia Członków Rady Nadzorczej zostały zatwierdzone Uchwałą nr (...) Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia (...) z dnia (...) w sprawie ustalenia zasad kształtowania wynagrodzeń Członków Rady Nadzorczej oraz Uchwałą nr (...) Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia z dnia (...).

Zgodnie z § 4 powołanej powyżej Uchwały nr w związku z wewnętrznymi regulacjami Grupy Kapitałowej dotyczącymi zasad wynagradzania w organach nadzorczych spółek zależnych, wskazanym przedstawicielom Grupy Kapitałowej (...) w Radzie Nadzorczej Spółki ("Przedstawiciel "(...) nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Nadzorczej Spółki. (...) w przypadku każdej zmiany w Radzie Nadzorczej informuje Spółkę, którzy członkowie Rady Nadzorczej są Przedstawicielami w rozumieniu niniejszego ustępu.

W związku z powyższymi uregulowaniami na potrzeby sprawnego funkcjonowania Rady Nadzorczej Wnioskodawca (Spółka) pokrywa koszty związane z podróżami, zakwaterowaniem i wyżywieniem Członków jej Rady Nadzorczej, których miejsce zamieszkania znajduje się poza miejscem posiedzenia Rady Nadzorczej. Zapis o obowiązku pokrywania przedmiotowych wydatków przez Spółkę zawiera również Regulamin Rady Nadzorczej (...) siedzibą w (...) § 12 pkt 2 będący załącznikiem do Uchwały Rady Nadzorczej Nr. (...) z dnia (...).Spółka pokrywa koszty poniesione w związku z wykonywaniem przez Członków Rady Nadzorczej powierzonych im funkcji, a w szczególności koszty przejazdu na posiedzenie Rady. koszt wykonywania indywidualnego nadzoru, koszt zakwaterowania i wyżywienia". Pokrywanie kosztów polega bądź na bezpośrednim finansowaniu ich przez Spółkę (Spółka samodzielnie opłaca nocleg i wyżywienie Członka Rady Nadzorczej), bądź na ich zwrocie Członkom Rady Nadzorczej w oparciu o odpowiednie dokumenty potwierdzające poniesienie tego kosztu Członkowie Rady Nadzorczej, którzy otrzymują comiesięczne wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji podlegające składkom na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne oraz na Fundusz Pracy. Zarówno wynagrodzenie, jak i zwrot kosztów dojazdów, wyżywienia i noclegów na posiedzenie Rady Nadzorczej stanowią przychód z działalności wykonywaneł osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwoty wypłacane Członkom Rady Nadzorczej tytułem zwrotu kosztów udziału w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki traktowane są jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 15 w zw. z § S ust. 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz. U. 2013 r. poz. 167). Także równowartość bezpośrednio pokrytych przez Spółkę wydatków związanych z udziałem Członków Rady Nadzorczej Spółki w posiedzeniach Rady Nadzorczej stanowią dla Członków Rady. na podstawie art. 11 u.p.d.o f. przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń zaliczanych, zgodnie z art, 13 pkt 7 u.p.d.o (do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Dotychczas Spółka traktowała zwrot pośredni, jak i bezpośredni kosztów dojazdu, wyżywienia i zakwaterowania, jako przychody Członków Rady Nadzorczej korzystające ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit B) u d p.o f oraz me uwzględniała ich w podstawie naliczania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Spółka chciałaby uzyskać pewność, co do przyjętego sposobu postępowania w zakresie obowiązków z tytułu ubezpieczeń społecznych, dlatego też zwraca się z prośbą o odpowiedź na następujące pytania:

1

Czy zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia Członka Rady Nadzorczej Spółki z tytułu jego udziału w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki oraz równowartość pokrywanych przez Spółkę powyższych wydatków jest wyłączona w świetle obowiązujących przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne?

2.

Czy dla Członka Rady Nadzorczej pełniącego swoją funkcję nieodpłatnie, równowartość pokrywanych przez Spółkę wydatków poprzez bezpośrednie opłacenie dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia na posiedzenie Rady Nadzorczej Spółki nie powoduje obowiązku naliczenia składki zdrowotnej

Wnioskodawca wskazuje, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe Członków Rady Nadzorczej, stanowi przychód, o którym mowa w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych Stosownie do § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18.12 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przepisy § 2-4 stosuje Się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.

Ponadto, podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody diety i inne należności z tytułu podroży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Kwoty wypłacane Członkom Rady Nadzorczej tytułem zwrotu kosztów dojazdu Członków Rady Nadzorczej na posiedzenie Rady traktowane są przez Spółkę jako diety i inne należności z tytułu podróży służbowej o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 15 Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczególnych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe Stosownie do art. 81 ust. 1 ww. z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne Członków Rad Nadzorczych stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób. W związku z powyższym zwrot kosztów dojazdów Członków Rad Nadzorczych me podlega składkom na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Zdaniem Spółki, kwoty wypłacone Członkom Rady Nadzorczej tytułem zwrotu kosztów dojazdu, wyżywienia i zakwaterowania w związku z posiedzeniem Rady Nadzorczej Spółki należy traktować, jako diety i inne należności z tytułu podroży służbowej, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 15 w zw. z § 5 ust, 2 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w związku z tym należy je wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W powołanym przepisie mowa jest o podróży służbowej pracownika, jednakże § 5 ust. 2 pkt 3 tego rozporządzenia wskazuje, że regulacje zawarte § 1-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek w przypadku Członków Rad Nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia funkcji.

Wnioskodawca wskazuje, iż w przypadku przedstawicieli Grupy Kapitałowej w Radzie Nadzorczej Spółki, którym nie przysługuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Nadzorczej. Jedyny przychód (w świetle przepisów podatkowych) stanowiłyby nieodpłatne świadczenia z tytułu ponoszonych przez Spółkę wydatków na dojazd, wyżywienie i zakwaterowanie Członków Rady w posiedzeniu Rady Nadzorczej Spółki. Zatem, zdaniem Spółki nie podlega składkom na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, ani składkom na ubezpieczenie zdrowotne zwrot Członkom Rady Nadzorczej wydatków na dojazd wyżywienie i zakwaterowanie związanych z ich udziałem w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki oraz równowartość pokrywanych przez Spółkę powyższych wydatków.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 192 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 650) od dnia 30 kwietnia 2018 r. traci moc ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Jednakże stosownie do art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej - do wniosków o wydanie interpretacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w stosunku do których nie wydano interpretacji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje Indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz Pracy, fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej interpretacji Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego Zakład Ubezpieczeń Społecznych - na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) tak, by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych prawnie w tym zakresie.

Zgodnie z art. 382 § 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 1964 r. Kodeksu spółek handlowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.), rada nadzorcza sprawuje stały nadzór nad działalnością spółki we wszystkich dziedzinach jej działalności. Ponadto, zgodnie z art. 397 powołanej ustawy, członkom rady nadzorczej może zostać przyznane wynagrodzenie, które określa statut łub uchwała walnego zgromadzenia, członkom rady nadzorczej przysługuje takie zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady.

Zasady podlegania obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym oraz zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2015 r art. 6 ust. 1 pkt 22 oraz art. 13 pkt 17 powołanej ustawy, członkowie rady nadzorczej wynagradzani z tytułu pełnionej funkcji podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, od dnia powołania do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Natomiast, zgodnie z brzmieniem art. 18 ust. 4 pkt 10 wskazanej ustawy w związku z art. 4 pkt 9 tejże ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.). W myśl art. 13 pkt 7 powołanej ustawy, jest to przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Katalog przychodów, które me stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949 z późn. zm.). Zgodnie z par. 2 ust. 1 pkt 18 rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek: diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podroży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem pkt 17.

Wyłączenie wynikające z powołanego przepisu odnosi się do należności przysługujących pracownikowi na pokrycie kosztów związanych z podróżą z tytułu wykonywania na polecenie pracodawcy zadań służbowych poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Za czas tej podróży służbowej pracownikom przysługują diety (przeznaczane m.in. na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia w czasie podróży), zwrot kosztów przejazdu, noclegów i innych udokumentowanych wydatków, w których w przypadku faktycznej wypłaty nie wlicza się do podstawy wymiaru składek określonego limitu zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej. Jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 167), do którego odsyła przepis § 2 ust. 15 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Z powyższego wynika, iż w sytuacji gdy pracodawca wypłaca pracownikom wysłanym w podróż służbową diety i inne należności w wysokości określonej limitem przepisów ww. rozporządzenia, to ich wartość podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Podroż służbowa jest instytucją uregulowaną w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r., Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1666 z późn. zm.). zauważyć przy tym należy, iż zgodnie z art. 77 odbywać ją mogą tylko pracownicy, zatem zastosowanie ww. przepisu wprost w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym byłoby niemożliwe. Jednakże, zgodnie z rozporządzeniem zmieniającym Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2014 r. (tekst jedn.: Dz. U. Z 2014 r. poz. 1967), przepisy rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. dotyczące zwolnienia z opłacania składek na podstawie § 5 ust. 2 pkt 3 - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2015 r. - mają odpowiednio zastosowanie również w przypadku wynagrodzenia członków rad nadzorczych, wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji rozporządzenia.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że kwoty wypłacone Członkom Rady Nadzorczej tytułem zwrotu kosztów udziału w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki traktowane są jako diety i inne należności z tytułu podroży służbowej.

Biorąc pod uwagę powyższe, nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podlega zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia Członka Rady Nadzorczej Spółki, w związku z jego udziałem w posiedzeniach Rady Nadzorczej Spółki lub równowartości pokrywanych wydatków przez Spółkę, jednakże wyłącznie do wysokości określonej w przepisach rozporządzenia z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Zatem, gdy należności wypłacone członkom Rady Nadzorczej Spółki tytułem zwrotu kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia lub Ich równowartość przewyższają kwoty określne w ww., rozporządzeniu, powstałą różnicę należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne Natomiast, zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rady nadzorczej Spółki stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji. Oddział uznał stanowisko Przedsiębiorcy (...) wyrażone we wniosku złożonym w dniu 23 kwietnia 2018 r. za nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia, że należności stanowiące zwrot kosztów dojazdów, zakwaterowania i wyżywienia oraz równowartości pokrywanych przez Spółkę powyższych wydatków, przysługujących członkowi rady nadzorczej wykonującemu swoje obowiązki na posiedzeniach rady oraz ich równowartość, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne

Oddział podkreśla, iż Wnioskodawca w stanie faktycznym złożonego wniosku me Odniósł się do wysokości diet i innych należności z tytułu podróży służbowej przysługujących pracownikom, określonych w rozporządzeniu z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, lecz upatruje wyłączenia zwrotu kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia Członkom Rady Nadzorczej oraz ich równowartości z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne t rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne, wyłącznie na podstawie § 2 ust. 15 w związku z § 5 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania i podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Zakład wskazuje, ze nieuwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie zdrowotne może podlegać albo zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia albo ich równowartość, nie zaś ich łączna wartość i tylko do wysokości limitów wskazanych w rozporządzeniu z dnia 29 stycznia 2013 r.

Ponadto, zgodnie z art. 81 ust. 1 w związku z art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne członków rady nadzorczej Spółki stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. W konsekwencji, zgodnie z przepisami ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe członków rad nadzorczych stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu Ich powoływania, łącznie z kosztami uzyskania i kwotą podatku, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychodem tym są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji członka rady nadzorczej pieniądze i wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy, należności tytułem zwrotu kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia stanowią przychód członków rady nadzorczej z tytułu działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże, ustalając podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, nie stosuje się przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zatem, w sytuacji nieodpłatnego wykonywania funkcji Członka Rady Nadzorcze), który otrzymuje należności w związku z odbywaniem posiedzeń Rady Nadzorczej poza miejscem zamieszkania, zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia stanowi przychód członków rady nadzorczej z tytułu działalności wykonywane) osobiście w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a konsekwencji także podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe, Oddział uznał stanowisko Przedsiębiorcy (...) wyrażone we wniosku złożonym w dniu 23 kwietnia 2018 r. za nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia, ze dla członka rady nadzorczej pełniącego swoją funkcję nieodpłatnie równowartość pokrywanych przez Spółkę wydatków poprzez bezpośrednie opłacenie dojazdu, zakwaterowania i wyżywienia na posiedzenia Rady Nadzorczej Spółki nic powoduje obowiązku naliczenia składki zdrowotnej

Jednocześnie Oddział informuje, iż zgodnie z treścią art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie, w związku z czym Organ w oparciu o art. 66 par. 1 i 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.) zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do dyrektora właściwego terytorialnie oddziału wojewódzkiego Narodowego funduszu Zdrowia. Takie podanie, złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem, w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia, uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl