WPI/200000/43/513/2017 - Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od dofinansowania pracodawcy do opieki medycznej udostępnionej pracownikom.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/513/2017 Brak obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od dofinansowania pracodawcy do opieki medycznej udostępnionej pracownikom.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 kwietnia 2017 r. przez. Panią (...) prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą: (...) w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od dofinansowania Pracodawcy do opieki medycznej udostępnionej pracownikom.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek płatnika: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 27 kwietnia 2017 r. (wpływ do Oddziału w dniu 2 maja 2017 r.).

Wnioskodawca poinformował, iż chce podpisać z siedzibą w (...) umowę dotyczącą Grupowej Opieki Medycznej. Opieką medyczną objęci zostaną wszyscy pracownicy (bez względu na rodzaj zawartej umowy pracę) oraz osoby zatrudnione w (...) na podstawie umowy zlecenia, chyba, że pracownik lub osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia zrezygnuje z takiego ubezpieczenia. Pracownicy i osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia będą mogli korzystać z usług medycznych oraz badań lekarskich na warunkach przewidzianych w umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a (...). Składka miesięczna będzie finansowana przez Wnioskodawcę i pracownika lub osobę zatrudnioną na podstawie umowy zlecenia. Wysokość kwoty finansowanej przez Wnioskodawcę będzie zależna od długości stażu zatrudnienia u Wnioskodawcy tj. im dłuższe zatrudnienie w (...) tym wyższa będzie dopłata do wybranego przez pracownika lub osobę zatrudniona na podstawie umowy zlecenia Rodzinnego Pakietu Medycznego. Pozostała część miesięcznej opłaty płaconej przez pracownika lub osobę zatrudnioną na podstawie umowy zlecenia, uzależniona będzie od wybranego przez pracownika lub osobę zatrudnioną na podstawie umowy zlecenia Rodzinnego Pakietu Medycznego oraz wysokości dopłaty otrzymanej od Wnioskodawcy.

Dalej Wnioskodawca przedstawił treść § Regulaminu Wynagradzania, obejmującą 10 punktów regulujących zasady funkcjonowania pakietów opieki medycznej.

Dodatkowo w piśmie z 27 kwietnia 2017 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku. Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującym w przedsiębiorstwie Regulaminem Wynagradzania kwotą dofinansowania (dopłaty) do opieki medycznej ze strony Wnioskodawcy zostaną objęci pracownicy oraz osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia. W stosunku do obydwu ww. grup osób kwota dofinansowania do opieki medycznej stanowić będzie przychód w rozumieniu ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.). z rozgraniczeniem, iż w stosunku do pracowników będzie to przychód z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast odnośnie osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia - będzie to przychód z tytułu umowy zlecenia w rozumieniu tejże ustawy. Wnioskodawca dodał, iż w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.) mowa jest ogólnie o "przychodzie", które to pojęcie zostało zdefiniowanej w § 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w następujący sposób: przychód - przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście przez osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że po dniu złożenia wniosku z dnia 10 kwietnia 2017 r. zmianie uległa treść § Regulaminu Wynagradzania obowiązującego u Wnioskodawcy poprzez dodanie ust. 11, a wobec czego zamieścił aktualnie obowiązującą treść § (...) Regulaminu, która winna być uwzględniona w niniejszej sprawie:

1. "Pracownikowi przysługuje miesięczna dopłata (finansowana przez (...)) do opieki medycznej w wysokości uzależnionej od stażu pracy w (...), tj. dla pracownika zatrudnionego:

a)

powyżej 10 lat - dopłata wynosi (...) zł.

b)

od 5 do 10 lat - dopłata wynosi (...) zł,

c)

od 3 do 5 lat - dopłata wynosi (...) zł,

d)

od 1 roku do 3 lat - dopłata wynosi (...) zł,

e)

do 1 roku - brak dopłaty.

2. Osobie zatrudnionej na podstawie umowy zlecenia przysługuje miesięczna dopłata (finansowana przez (...)) do opieki medycznej w wysokości uzależnionej od stażu pracy w (...) tj. dla osoby zatrudnionej:

a)

powyżej 10 lat - dopłata wynosi (...) zł,

b)

od 5 do 10 lat - dopłata wynosi (...) zł,

c)

od 3 do 5 lat - dopłata wynosi (...) zł,

d)

do 3 lat pracy - brak dopłaty.

3. Staż pracy, o którym mowa w ust. 1-2 niniejszego paragrafu ustala się na dzień zawarcia przez (...) umowy dotyczącej opieki medycznej z danym zakładem ubezpieczeń.

4. W stosunku do pracowników staż pracy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu dotyczy wyłącznie nieprzerwanych okresów zatrudnienia w (...) trwających w dniu zawarcia umowy, o której mowa w ust. 3 niniejszego paragrafu, z zastrzeżeniem, iż możliwe jest zsumowanie wszystkich okresów zatrudnienia w (...), ale pod warunkiem, iż przerwa w zatrudnieniu nie przekracza 30 dni.

5. W stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia staż pracy, o którym mowa w ust. 2 niniejszego paragrafu ustala się poprzez zsumowanie wszystkich okresów zatrudnienia w (...) bez. względu na okres przerwy w zatrudnieniu.

6. Dopłata, o której mowa w ust. 1-2 niniejszego paragrafu jest przekazywana przez Pracodawcę bezpośrednio na rzecz zakładu ubezpieczeń, z którym Pracodawca zawarł umowę dotyczącą opieki medycznej.

7. W przypadku rezygnacji przez pracownika lub osobę zatrudnioną na podstawie umowy zlecenia z opieki medycznej w ramach zawartej przez Pracodawcę umowy z danym zakładem ubezpieczeń, pracownik lub osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia traci prawo do dopłaty, o której mowa w ust. 1-2 niniejszego paragrafu.

8. W przypadku gdy pracownik (...) pozostaje w związku małżeńskim z innym pracownikiem (...), dopłata przysługuje każdemu z nich oddzielnie na warunkach wskazanych w ust. 1 niniejszego paragrafu, z zastrzeżeniem, iż w przypadku wyboru określonego Rodzinnego Pakietu Medycznego wyłącznie przez jednego z małżonków, dopłaty przysługujące obojgu małżonkom podlegają zsumowaniu, chyba, że drugi małżonek złoży rezygnację, o której mowa w ust. 7 niniejszego paragrafu.

9. W przypadku, gdy osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia w (...) pozostaje w związku małżeńskim z inną osobą zatrudnioną na podstawie umowy zlecenia w (...) dopłata przysługuje każdemu z nich oddzielnie na warunkach wskazanego w ust. 2 niniejszego paragrafu, z zastrzeżeniem, iż w przypadku wyboru określonego Rodzinnego Pakietu Medycznego wyłącznie przez jednego z. małżonków, dopłaty przysługujące obojgu małżonkom podlegają zsumowaniu, chyba że drugi małżonek złoży rezygnację, o której mowa w ust. 7 niniejszego paragrafu.

10. Dopłata, o której mowa w ust. 1-2 niniejszego paragrafu nie przysługuje w przypadku niezawarcia przez Pracodawcę umowy dotyczącej opieki medycznej z danym zakładem ubezpieczeń.

11. Pracownik lub osoba zatrudniona na podstawie umowy zlecenia partycypuje w miesięcznych kosztach opieki medycznej, w zależności od wybranego pakietu medycznego dostępnego w ramach umowy zawartej przez Pracodawcę z. danym zakładem ubezpieczeń."

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne - podstawy wymiaru składek nie stanowią następujące przychody - korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji."

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy, kwoty jakie Pracodawca będzie dopłacał pracownikom oraz osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia do opieki medycznej zgodnie z obowiązującym Regulaminem Wynagradzania, są co prawda przychodem, ale wolnym od składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy, kwoty jakie Pracodawca będzie dopłacał pracownikom oraz osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia do opieki medycznej zgodnie z obowiązującym u Wnioskodawcy Regulaminem Wynagradzania, nie uwzględnia się przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca

może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 12 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem w kwestii obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od finansowanej pracownikom części składki na opiekę medyczną, obowiązku opłacania tych składek od dofinansowania do opieki medycznej przysługującego zleceniobiorcom oraz uwzględnienie kwot dopłacanych pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia do opieki medycznej w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego, a do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w pierwszym z przedstawionych przez Wnioskodawcę zakresów.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2. art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy z oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.). podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, co uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez Zakład dokonanej przez Przedsiębiorcę kwalifikacji przychodu w świetle przepisów podatkowych. Uwzględniając powyższe. Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych opierając się uzyskanej od Wnioskodawcy informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż. podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować opisane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku i pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że Wnioskodawca zamierza podpisać umowę na grupową opiekę medyczną dla pracowników. Wysokość dopłaty Pracodawcy do miesięcznej składki na opiekę medyczną będzie uzależniona od stażu pracy i będzie stanowiła przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych. Wnioskodawca uregulował także w obowiązującym Regulaminie Wynagradzania zasady przysługiwania i wysokość dopłaty do opieki medycznej.

W konsekwencji, uznać należy, że finansowana przez Pracodawcę część składki na opiekę medyczną będzie podlegać na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. W rezultacie powyższego, wartość ta nie będzie również rodzić obowiązku opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 kwietnia 2017 r. w sprawie braku obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy od dofinansowania Pracodawcy do opieki medycznej udostępnionej pracownikom.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wy dania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS (...) która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl