WPI/200000/43/5/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników korzyści materialnej w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/5/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników korzyści materialnej w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3 stycznia 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...)

* za prawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników korzyści materialnej w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez pracodawcę na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy t Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

* za nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników korzyści materialnej w postaci ubezpieczenie zdrowotnego i grupowe ubezpieczenie na Zycie w części finansowanej przez pracownika na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej Interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Powyższy wniosek został uzupełniony w dniu 6 lutego 2018 r. Wnioskodawca poinformował, iż planuje wprowadzenie do Regulaminu wynagradzania i premiowania pracowników, dodatkowych zapisów odnośnie świadczenia ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego na Zycie swoich pracowników, obejmującego ochroną ubezpieczeniową pracownika oraz (na zasadzie dobrowolności) jego partnera/rodzinę.

Ubezpieczenia te mają być dodatkowym świadczeniem na rzecz pracowników, w części opłacanym przez pracownika, w części przez pracodawcę.

Składka z tytułu tych ubezpieczeń opłacana ma być w okresach miesięcznych z góry, przez zakład pracy, a następnie potrącana w określonej części z wynagrodzenia pracowników Zgodnie z przygotowaną uchwalą Zarządu, prawo do ubezpieczenia przysługiwać ma każdemu pracownikowi; uchwala ma obowiązywać na czas określony tj. do czasu jej odwołania.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, ii powyższe świadczenia stanowić będą przychód pracownika, będą opodatkowane, a zakład pracy - jako płatnik, odprowadzi zaliczki na podatek dochodowy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania;

1

Czy w opisanej sytuacji, świadczenia wynikające z obu polis (ubezpieczenia zdrowotnego pracownika (z pominięciem medycyny pracy) i grupowego ubezpieczenia na życie pracowników, wchodzą do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne?

2.

Czy w opisanej sytuacji świadczenia wynikające z obu polis obejmują również zakresem partnera/rodzinę pracownika, wchodzą do podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne?

Wnioskodawca informuje, iż w zakresie świadczeń wynikających z obu polis, innych niz medycyna pracy, a także obejmujących partnerów/rodzinę pracownika - zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych pracowników stanowi przychód w rozumieniu art. 4 pkt 9 ww. ustawy - zgodnie z tym przepisem, przychód ten oznacza przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych między innymi z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy wykonywaniu umowy

Jednakże, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przewidziano wyjątki - podstawy wymiaru składek nie stanowią bowiem m in następujące przychody.

* korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy,

* regulaminów wynagradzania,

* przepisów o wynagradzaniu

polegające na uprawnieniu do zakupów po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów czy usług. Pracownicy będą każdorazowo mieli możliwość zakupu polisy zdrowotnej i grupowej na życie, po cenie niższej niż detaliczna - pracownik ponosić będzie tylko częściową odpłatność za otrzymane świadczenie

Ww. świadczenia stanowić będą przychód podatnika, doliczany do Jego przychodów, od których odprowadzana jest zaliczka na podatek dochodowy.

Mając na uwadze powyższe, koszt świadczeń udostępnionych pracownikom na podstawie regulaminu wynagradzania i częściowo finansowanych przez pracodawcę spełniają wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia i w związku z tym nie powinny stanowić w obu przypadkach podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne i życiowe dla pracowników Wnioskodawcy, jak I ich rodzin.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku, w dniu 06.02.2018 r. Wnioskodawca poinformował, iż aneksem do Regulaminu Wynagradzania z dnia 15.12. 2017 r. (wejście w życie 01.01.2018 r.) uregulowano zapisy dotyczące zasad współfinansowania świadczenia w postaci ubezpieczenia grupowego na życie pracowników przez Spółkę. Ponadto Wnioskodawca wskazał, Iz od składki na ubezpieczenie grupowe na życie pracowników w części finansowanej przez pracodawcę, pracodawca odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy, natomiast część składki na ubezpieczenie grupowe na życie finansowana przez pracownika nie stanowi dla pracownika przychodu

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu ł sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego Indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, Iz ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana Jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie pisemnej Interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu taktycznego bądź zdarzenia przyszłego Zakład Ubezpieczeń Społecznych - na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - zobligowany jest jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonanej przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego zdarzenia przyszłego tak, by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych prawnie w tym zakresie.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy i dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych W konsekwencji, w mniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, że opisane świadczenie ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego na życie w części finansowanej przez pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne 1 rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy Natomiast, za przychody ze stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie Inne kwoty niezależnie od tego. czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w par. 2 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z brzmienia powyżej powołanego przepisu wynika, że aby wartość korzyści materialnej została wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, winna przysługiwać pracowników na mocy obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzania, a także przybierać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi) Dodatkowo, pracownik powinien także ponieść część kosztów rzeczonego świadczenia.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, iż pracownicy ponoszą część kosztów zakupu obu polis (ubezpieczenia zdrowotnego pracownika i grupowego ubezpieczenia na życie pracowników zarówno w formie indywidualne), jak i w sytuacji, gdy takim ubezpieczeniem objęty jest także partner czy członek rodziny pracownika oraz fakt współfinansowania w kosztach wynika z aneksu do Regulaminu wynagradzania i premiowania pracowników obowiązujących w Spółce Zatem, przychód pracownika z tytułu stosunku pracy związany z udostępnieniem świadczenia w części sfinansowanej przez pracodawcę jako spełniający przesłanki zawarte w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społeczne) z dnia 18 grudnia 1998 r., podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Jednakże, należy zauważyć, ze Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż świadczenie w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego na życie pracowników stanowić będzie przychód pracownika ze stosunku pracy Jednocześnie, zgodnie z treścią pisma stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku, Wnioskodawca poinformował, iż przychód pracownika stanowi wyłącznie część wartości pakietu sfinansowana przez pracodawcę, a w konsekwencji tylko ta kwota może podlegać wyłączeniu na podstawie wskazanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Natomiast, wartość świadczeń ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego ubezpieczenia na Zycie ponoszona przez pracownika jako część nie stanowiąca przychodu pracownika ze stosunku pracy, również nie będzie uwzględniona w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, Jednakże powyższe będzie wynikać z art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, co oznacza, że rozporządzenie z dnia 18 grudnia 1998 r. nie będzie miała do niej zastosowania

W konsekwencji, w sytuacji przedstawionej we wniosku złożonym przez Przedsiębiorcę., gdy zarówno pracownicy, Jak i członkowie rodzin oraz partnerzy będą mieli prawo do korzystania, po cenie niższej niż detaliczna, ze świadczenia w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego na życie, a zasady współfinansowania tego świadczenia będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu wynagradzania i premiowania pracowników I wartość tego świadczenia w części finansowane) przez pracodawcę jest przychodem pracownika ze stosunku pracy, wówczas ta kwota świadczenia w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego ubezpieczenia na Życie nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając na uwadze powyższe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 3 stycznia 2018 r. uzupełnionym dnia 6 lutego 2018 r. przez Przedsiębiorcę za prawidłowe.

w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści materialnej w postaci ubezpieczenia zdrowotnego i grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez pracodawcę na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne korzyści materialnej w postaci ubezpieczenie zdrowotnego i grupowe ubezpieczenie na Zycie w części finansowanej przez pracownika na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia, zarówno gdy uprawnionymi do tego świadczenia są tylko pracownicy, jak i członkowie ich rodzin oraz partnerzy.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja me jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od mniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl