WPI/200000/43/483/2017 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń medycznych tzw. Pakiet Medyczny.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/483/2017 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń medycznych tzw. Pakiet Medyczny.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy: (...) Sp. z o.o. przedstawione we wniosku złożonym w dniu 06 kwietnia 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń medycznych tzw. Pakiet Medyczny.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) Sp. z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego przedstawił, że zamierza zawrzeć z podmiotem zewnętrznym świadczącym usługi prywatnej opieki medycznej, umowę zapewniającą opiekę medyczną wykraczającą poza świadczenia medycyny pracy, w ramach tzw. pakietów medycznych (dalej jako "pakiety medyczne"). Ze świadczeń opieki medycznej będą mogli skorzystać wszyscy zatrudnieni u Wnioskodawcy pracownicy. Przystąpienie do programu prywatnej opieki medycznej będzie dobrowolne. Wnioskodawca zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania zapis, zgodnie z którym pracownicy będą uprawnieni do zakupu pakietów medycznych, o następującym brzmieniu: "Pracownicy są uprawnieni do zakupu pakietów medycznych za kwotę (...) złotych miesięcznie. Kwota ta jest niższa niż cena pakietów medycznych nabywanych przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną detaliczną zakupionych pakietów medycznych, a kwotą uiszczaną przez pracownika. Pakiety medyczne obejmujące członków rodziny pracownika będą finansowane w całości ze środków pracowników."

Ponadto pakiet medyczny będzie udostępniany również pracownikowi w okresie pobierania przez niego wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, zasiłku macierzyńskiego, zasiłku opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, a także przebywającemu na urlopie wychowawczym, co zostanie uwzględnione w regulaminie wynagradzania Wnioskodawcy. Pakiet medyczny będzie przysługiwał pracownikowi za okres pobierania wynagrodzenia lub zasiłku.

Wartość opłaty z tytułu pakietu medycznego dofinansowanej przez Wnioskodawcę stanowić będzie przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Pakiet medyczny będzie udostępniony również członkowi zarządu Wnioskodawcy powołanemu na mocy uchwały zgromadzenia wspólników do pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca przedstaw iż własne stanowisko w sprawie

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), z podstawy wymiaru składek wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów i usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji. W związku z tym w opinii Wnioskodawcy, udostępnienie pracownikom możliwości skorzystania ze świadczenia polegającego na zakupie pakietów medycznych po cenach niższych niż pakiety detaliczne nic będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Aby dany przychód mógł zostać wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne powinny zostać spełnione następujące warunki:

* świadczenie powinno przybierać postać niepieniężną (zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług),

* świadczenie powinno polegać na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne,

* uprawnienie do skorzystania ze świadczenia powinno wynikać z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Biorąc pod uwagę propozycję zapisu regulaminu wynagradzania przedstawioną przez Wnioskodawcę, w przypadku Wnioskodawcy wszystkie te trzy warunki zostaną spełnione.

Przepisy nie regulują, w jakiej części ma być finansowana opłata za pakiet medyczny przez pracownika. Dlatego też Wnioskodawca stoi na stanowisku, że pracownik może ponosić odpłatność w wysokości (...) złotych.

Wartość współfinansowanego przez Wnioskodawcę ubezpieczenia medycznego, o którym mowa, stanowić będzie przychód, w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. z późn. zm.) osiągany przez, pracowników u Wnioskodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy nie podlega oskładkowaniu wartość pakietów medycznych sfinansowanych przez pracodawcę, a przysługujących pracownikowi za czas niezdolności do pracy, za okres pobierania zasiłku chorobowego, opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego.

Również nie podlega oskładkowaniu wartość pakietów medycznych sfinansowanych przez pracodawcę, a przysługujących pracownikowi pobierającemu zasiłek macierzyński lub zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego, przebywającym na urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie rodzicielskim, urlopie ojcowskim lub na urlopie wychowawczym. W tym przypadku bez znaczenia jest. czy pracownicy ponoszą za te świadczenia częściową odpłatność, a prawo do nich wynika z przepisów płacowych, ponieważ stanowi to odrębny tytuł (niż stosunek pracy). Stanowisko takie zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2016 r. sygn. akt. DI/100000/43/876/2016.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że nie podlega oskładkowaniu wartość pakietów medycznych sfinansowanych przez Wnioskodawcę dla członka zarządu powołanemu na mocy uchwały zgromadzenia wspólników do pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu Wnioskodawcy. Kwestia ubezpieczenia społecznego i rentowego została określona w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.). Powołane przepisy nie zaliczają do katalogu ubezpieczonych osób pełniących funkcję członka zarządu spółki powołanemu mocą uchwały zgromadzenia wspólników. W związku z tym pakiety medyczne sfinansowane przez Wnioskodawcę dla członka zarządu nie będą podlegały oskładkowaniu.

Mając powyższe na względzie Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto stosownie do art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział informuje również, że zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 6 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca przedstawił wątpliwości w zakresie dotyczącym kilku zdarzeń przyszłych, a do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości, tj. w kwocie 40 zł. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek wyłącznic w zakresie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczeń w postaci opieki medycznej tzw. pakiet medyczny współfinansowanych przez Pracodawcę pracownikom. Kwestie dotyczące pozostałych świadczeń w postaci opieki medycznej dla pracowników pobierających wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego jak również przebywających na zasiłku macierzyńskim lub zasiłku z wysokości zasiłku macierzyńskiego, urlopie macierzyńskim, dodatkowym urlopie na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopie ojcowskim lub przebywających na urlopie wychowawczym a także pakietów medycznych udostępnianych członkowi zarządu Wnioskodawcy pozostawił bez rozpoznania informując o powyższym Wnioskodawcę odrębnym pismem.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zakład wskazuje, iż z brzmienia art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wynika ograniczenie w tematyce, w której jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwiające potwierdzenie w tym trybie przez organ dokonanej kwalifikacji przychodu w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe. Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej w treści wniosku informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w ponoszeniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę - stanowi ono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1793 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Ponadto z treści obowiązujących przepisów wynika, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest właściwy do rozstrzygnięcia w trybie interpretacji kwestii dotyczących istnienia lub braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wynikających z ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 645 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1256 z późn. zm.).

Stosownie jednak do art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - cyt. powyżej - pracodawcy i inne jednostki organizacyjne opłacają za ubezpieczonych obowiązkowe składki na Fundusz Pracy ustalone od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynoszących w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Natomiast z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy - cyt. powyżej wynika, że pracodawcy opłacają składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych ustalone od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Z treści wniosku złożonego w 6 kwietnia 2017 r. wynika, że Wnioskodawca chce wykupić pracownikom opiekę medyczną tzw. Pakiet Medyczny. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia będą współfinansować wraz z pracodawcą kwotę składki. Powyższe będzie wynikało z Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Firmie. Wartość pakietu medycznego w części finansowanej przez pracodawcę, będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy i będzie opodatkowana podatkiem od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 kwietnia 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości współfinansowanych pracownikom świadczeń medycznych tzw. Pakiet Medyczny.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego we (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl