WPI/200000/43/479/2018 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem dla wnioskodawcy jest ustawodawstwo słowackie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 maja 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/479/2018 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem dla wnioskodawcy jest ustawodawstwo słowackie.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. S ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm.) w związku z art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 650) oraz w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 kwietnia 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce w sytuacji, gdy właściwym ustawodawstwem dla Wnioskodawcy jest ustawodawstwo słowackie.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r. (wpływ do Oddziału w dniu 4 maja 2018 r.).

Wnioskodawca wskazał. iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce i z tego tytułu podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym Wnioskodawca rozpoczął pracę najemną (umowa o pracę na czas nieokreślony) na Słowacji w wymiarze 10 godzin miesięcznie na zasadzie zadaniowego systemu organizacji czasu pracy, co będzie stanowić ok 6% czasu pracy w stosunku do działalności gospodarczej w Polsce (przy założeniu 8 h dziennie wykonywania działalności gospodarcze) w Polsce) Wynagrodzenie Wnioskodawcy kształtuje się w wysokości 40 EURO na miesiąc W związku z uzyskanym zatrudnieniem, Wnioskodawca wystąpił do ZUS z zawiadomieniem o tym fakcie oraz przedstawił umowę o pracę na Słowacji oraz dokonał wyrejestrowania z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych w Polsce z tytułu działalności gospodarczej.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w związku z zatrudnieniem na Słowacji oraz prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce podlega ubezpieczeniom społecznym w Polsce i jest zobowiązany do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tego tytułu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na zatrudnienie na Słowacji od dnia podpisania umowy o pracę nie podlega ubezpieczeniom społecznym z działalności gospodarczej w Polsce i nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne w Polsce.

Wnioskodawca na uzasadnienie swojego stanowiska wskazał, iż zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego Indywidualnej sprawie Wnioskodawca wskazał, Iz jego pytanie odnosi się do obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce, zatem spełnia tezę ww. przepisu tj. jego zapytanie odnosi się do interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne 1 ubezpieczenie zdrowotne W związku z powyższym. Wnioskodawca wskazał, Iz w przedstawionym przez niego stanie faktycznym me podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu działalności gospodarczej w Polsce i uwagi na podjęcie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na Słowacji.

Pismem z dnia 30 kwietnia 2018 r. Wnioskodawca oświadczył, że Oddział Zakładu Ubezpieczeń, (...), właściwy dla Wnioskodawcy ze względu na adres zamieszkania, ustalił właściwe ustawodawstwo słowackie od 01.07.2010 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 192 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 650) od dnia 30 kwietnia 2018 r. traci moc ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Jednakże stosownie do art. 196 ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej do wniosków o wydanie interpretacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalność gospodarczej, w stosunku do których me wydano interpretacji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 marca 2018 r., - Prawo przedsiębiorców, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą mniejszej decyzji. Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego Ocena stanowiska przedsiębiorcy dokonywana pod katem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie pisemnej Interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają Jedynie ramy opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Wydając pisemną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenie, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie Jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych Informacji w opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego bądź tez poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (πp w toku postępowania wyjaśniającego lub czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawcę, obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Mając na uwadze powyższe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie w trybie interpretacji nie dokonuje oceny prawidłowości wskazanego przez Wnioskodawcę ustawodawstwa - w tym przypadku ustawodawstwa słowackiego Wydając niniejszą decyzję. Oddział oparł się wyłącznie na informacji zawartej w opisie stanu faktycznego oraz oświadczeniu Wnioskodawcy, stanowiącego uzupełnienie złożonego wniosku, w którym Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż właściwym dla niego ustawodawstwem jest od 01.07 2010 r. ustawodawstwo słowackie Oddział przyjmuje zatem, iż Wnioskodawca me ma wątpliwości, co do ustalonego właściwego ustawodawstwa, w związku z pracą najemną na Słowacji i prowadzenia pozarolniczej działalność gospodarczą na terytorium Polski oraz ewentualnymi konsekwencjami o charakterze publicznoprawnym.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym na terytorium Polski regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W świetle art. 6 ust. 1 pkt 5 tej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność.

Kwestie związane z ustaleniem i stosowaniem właściwego ustawodawstwa w zakresie zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób migrujących od maja 2010 r. reguluje zasadniczo w stosunku do Państw Członkowskich Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz.UE I Nr 166 poz. 1 z dnia 30 kwietnia 2004 r. z późn. zm.) oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 r. dotyczące wykonania rozporządzenia nr 883/2004 (Dz.Urz.UE.L Nr 284 poz. 1 z dnia 30 października 2009 r. z późn. zm.).

Osoby, do których zastosowanie mają powołane powyżej rozporządzenia, podlegają ustawodawstwu tylko jednego Państwa Członkowskiego Zasada podlegania ustawodawstwu tedπego Państwa Członkowskiego oznacza, Ze w danym momencie można być ubezpieczonym tylko w jednym Państwie Członkowskim, W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, a takie rozpoczął pracę najemną na Słowacji w wymiarze 10 godzin miesięcznie, z wynagrodzeniem w wysokości 40 EURO Ponadto, Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku jednoznacznie oświadczył, że właściwa jednostka terenowa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ze względu na miejsce zamieszkania ustaliła właściwe dla niego ustawodawstwo tj ustawodawstwo słowackie od 01.07.2010 r.

W świetle powyższego, w sytuacji przedstawionej we wniosku - me będą miały zastosowania przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zatem Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5 cytowanej ustawy.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 18 kwietnia 2018 r., uzupełnionym w dniu 4 maja 2018 r., przez Przedsiębiorcę (...) -w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej w Polsce pozarolniczej działalności gospodarczej, w sytuacji gdy właściwym dla Wnioskodawcy ustawodawstwem jest ustawodawstwo słowackie.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl