WPI/200000/43/475/2019 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy i członkom ich rodzin, świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, tzw. Pakietu Medycznego, w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/475/2019 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy i członkom ich rodzin, świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, tzw. Pakietu Medycznego, w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy; dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 300 ze zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 08 maja 2019 r. uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2019 r przez przedsiębiorcę (...) Spółka z o.o. uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy i członkom ich rodzin, świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, tzw. Pakietu Medycznego, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 7019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę (...) Spółka zoo Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony pismom z dnia 30 maja 2019 r., doręczonym w dniu 3 czerwca 2039 r.

Wnioskodawca przedstawił:

W związku z planowanym zakupem grupowego ubezpieczenia zdrowotnego dla pracowników firmy w myśl art. 10 ust. 1 i ust. 6 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej: dnia 7 lipca 2004 r. Wnioskodawca uprzejmie prosi o wydanie pisemnej interpretacji (ze wskazaniem prawidłowego stanowiska w sprawie, wraz z uzasadnieniem prawnym) dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Wnioskodawca uprzejmie informuje iż po uzgodnieniach z Międzyzakładowymi Organizacjami Związków Zawodowych działających u pracodawcy planuje wprowadzenie nowego aktu wewnętrznego w formie Regulaminu Pakietu Medycznego dla pracowników (...) Sp. z o o. Dokument ten będzie regulował kwestie świadczenia ubezpieczenia zdrowotnego obejmującego ochrony pracowników oraz- na zasadzie dobrowolności) ich partnerów/rodziny. Ubezpieczenie zdrowotne będzie dodatkowym świadczeniem na rzecz pracowników (1) w części opłacanym przez pracownika, w części przez pracodawcę w odniesieniu do ubezpieczenia pracownika oraz (2) w pełni finansowanym przez pracownika w odniesieniu do ubezpieczenia jego partnera/ rodziny. Składka z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego będzie opłacana w okresach miesięcznych z góry. przez zakład pracy, a następnie potrącana w określonej części z wynagrodzenia pracownika.

Zgodnie z przygotowywanym porozumieniem pomiędzy Pracodawcą a Międzyzakładowymi Organizacjami związków Zawodowych. prawo do ubezpieczenia zdrowotnego będzie przysługiwać każdemu pracownikowi. Powyższe świadczenie będzie stanowić przychód pracownika podlegający opodatkowaniu PDOF, który to podatek będzie naliczany i odprowadzany przez pracodawcę.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uprzejmie prosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy w opisanej sytuacji świadczenia wynikające z polisy ubezpieczenia zdrowotnego pracownika (z pominięciem medycyny pracy i nie będą stanowiły podstawy do naliczenia składek na ubezpieczenie społeczne?

2. Czy w opisanej sytuacji świadczenie polisy ubezpieczenia zdrowotnego obejmujące partnera/rodzinę pracownika oraz w pełni finansowane przez pracownika nie będą stanowiły podstawy, naliczania składek na ubezpieczenia społeczne?

Wnioskodawca uprzejme informuje iż w zakresie świadczeń wynikających w polisy ubezpieczenia zdrowotnego pracownika (innych niż medycyna pracy) obejmujących również partnera/rodzinę pracownika zgodnie z art 13 ust. 1 Ustawy u systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych pracowników stanowi przychód w rozumieniu art. 4. Zgodnie z tym przepisem. przychód ten oznacza przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych między innymi z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności oraz umowy agencyjnej lub umowy zlecenia jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy.

Jednakże zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe przewidziano wyjątki - podstawy wymiaru składek nie stanowią m.in. następujące przychody

* korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy.

* regulaminów wynagradzania

* przepisów o wynagradzaniu

polegające na uprawnieniu do zakupów po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów czy usług.

Pracownicy będą każdorazowo mieli możliwość zakupu polisy zdrowotnej po cenie niższej niż cena detaliczna - pracownik będzie ponosił tylko częściową odpłatność za otrzymane świadczenie. Wyżej wymienione świadczenia będą stanowiły przychód podatnika, doliczony do jego przychodów, od których będzie odprowadzana zaliczka na podatek dochodowy.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy koszty świadczeń udostępnianych pracownikom na podstawie "Regulaminu Pakietu Medycznego dla pracowników (...) Sp. z o.o.", częściowo finansowanego przez pracodawcę spełniają wymogi określone w par 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia i w związku z tym nie powinny stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne dla pracowników Wnioskodawcy.

Wnioskodawca również zaznaczył, ze w przypadku jakichkolwiek dodatkowych pytań dot. niniejszego wniosku prosi o kontakt telefoniczny lub e-mailowy (dane kontaktowe znajdują się w nagłówku pisma).

Wnioskodawca prosi o wydanie decyzji czy interpretacja przepisów Wnioskodawcy jest prawidłowa.

Pismem z dnia 24 maja 2019 r. Oddział wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku poprzez:

* wskazanie, czy przywołany we wniosku "Regulamin Pakietu Medycznego dla pracowników (...) Sp. z o.o. będzie częścią Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce czy odrębnym aktem wewnątrzzakładowym,

* wskazanie czy z zapisów w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym u Wnioskodawcy, dotyczących wskazanego we wniosku świadczenia - tzw. Pakietu Medycznego, będzie wynikało współfinansowanie składki na ww. świadczenie przez pracowników.

Należy mieć na uwadze że przepis § 2 ust. 1 pkt 26 w sposób precyzyjnie wymienia, iż (...) podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem z dnia 30 maja 2019 r., doręczonym w dniu 3 czerwca 2019 r. Wnioskodawca poinformował, że

* Ze względu na potrzebę łatwego dostępu do "Regulaminu Pakietu Medycznego" dla pracowników Wnioskodawcy jak również dla ich rodzin Wnioskodawca zdecydował, iż będzie to odrębnym dokumentem. Niemniej jednak regulacje w nim zawarte będą wynikały z zapisów w Regulaminie wynagradzania lub Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy

* Współfinansowanie składki tzw. Pakietu medycznego przez pracowników będzie zapisane w Regulaminie Wynagradzania lub Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy, a zapis będzie brzmiał: "Pracownik tytułem współfinansowania pakietu medycznego będzie ponosił co miesiąc koszt w wysokości X zł (słownie X złoty).Kwota ta będzie potrącana z miesięcznego wynagrodzenie pracownika, na podstawie jego pisemnej zgody, począwszy od pierwszego miesiąca korzystania z pakietu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy - Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył. co następuje:

Zgodnie; art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia co do zakresu i sposobu stosowania przepisów: których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna) W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 październiku 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznic w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Oddział zaznacza jednocześnie. ze w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności me przeprowadza postępowania dowodowego Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego. Wydając interpretację indywidualną Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez wnioskodawcę oświadczenia, zwracając jednocześnie uwagę na fakt iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie zdarzenia przyszłego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu, np. w toku prowadzonego postępowania lub w toku czynności kontrolnych, ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez wnioskodawcę obciąża jedynie przedsiębiorcę.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze zm.) z tytułu zatrudnieniu w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych; podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracowniku musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje zakup grupowego ubezpieczenia zdrowotnego tzw. Pakietu Medycznego dla pracowników firmy oraz członków ich rodzin Po uzgodnieniach z Międzyzakładowymi Organizacjami Związków Zawodowych działających u pracodawcy Wnioskodawca planuje wprowadzenie nowego aktu wewnętrznego w formie Regulaminu Pakietu Medycznego dla pracowników (...) Sp. z o.o.". Ubezpieczenie zdrowotne będzie dodatkowym świadczeniem na rzecz pracowników w części opłacanym przez pracownika, w części przez pracodawcę w odniesieniu do ubezpieczenia pracownika oraz w pełni finansowanym przez pracownika w odniesieniu do ubezpieczenia jego partnera/rodziny. Składka z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego będzie opłacana w okresach miesięcznych z góry. przez zakład pracy, a następnie potrącana w określonej części z wynagrodzenia pracownika. Powyższe świadczenie będzie stanowić przychód pracownika podlegający opodatkowaniu PDOF, który to podatek będzie naliczany i odprowadzany przez pracodawcę. Współfinansowanie składki tzw. Pakietu medycznego przez pracowników będzie zapisane w regulaminie wynagradzania lub zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, tzw. Pakietu Medycznego, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art, 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1510 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiany we wniosku złożonym w dniu 8 maja 2019 r., uzupełnionym w dniu 3 czerwca 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy oraz członkom ich rodzin świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, tzw. Pakietu Medycznego, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art, 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl