WPI/200000/43/423/2017

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/423/2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn, Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 24 marca 2017 r. przez Wnioskodawcę: (...)

S.A. uznaje za:

1.

prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie braku obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez ZUS, prawo do renty rodzinnej,

2.

nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez KRUS.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: o wydanie

pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca przedstawił opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca wskazał, że realizuje projekt współfinansowany Z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu wnioskodawca organizuje szkolenia i staże zawodowe dla osób o różnym statusie ubezpieczeniowym. Wśród uczestników są osoby pobierające rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy z ZUS, osoby pobierające rolniczą rentę z tytułu niezdolności do pracy z KRUS, rentę rodzinną, rentę socjalną. Na szkolenie zawodowe i do odbycia stażu zawodowego uczestnicy zgłaszają się dobrowolnie. Wnioskodawca sam dokonuje rekrutacji uczestników.

Za udział w szkoleniu uczestnicy będą otrzymywać stypendium szkoleniowe. Za odbycie stażu osoby będą otrzymywać stypendium stażowe. Wypłata stypendium szkoleniowego i stypendium stażowego nastąpi po zakończeniu każdego miesiąca udziału w szkoleniu bądź stażu.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy wyżej opisane osoby, którym wypłacane są stypendia z tytułu uczestnictwa w szkoleniu lub stażu zawodowym, jednocześnie pobierające rentę z tytułu niezdolności do pracy lub rentę socjalną lub rentę rodzinną podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym? A także czy osoby te podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu?

W dniu 30 marca 2017 r. Zakład wezwał wnioskodawcę o uzupełnienie braków formalnych wniosku o interpretację poprzez nadesłanie odpisu wniosku z dnia 22 marca 2017 r. zaopatrzonego w podpisy dwóch członków zarządu lub członka zarządu łącznie z prokurentem zgodnie ze sposobem reprezentacji spółki wykazanym w Krajowym Rejestrze Sądowym, ponieważ złożony wniosek nie został podpisany zgodnie zasadą reprezentacji przewidzianą dla wnioskodawcy.

W dniu 7 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na wezwanie, w której załączył wniosek zaopatrzony w podpisy osób uprawnionych do reprezentacji, tym samym uzupełniając brak formalny.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy:

1.

Na podstawie art. 9 ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby posiadające ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinnej z ZUS podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu stypendium szkoleniowego i stypendium stażowego. Nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu.

2.

Osoby posiadające prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej z KRUS podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu stypendium szkoleniowego bądź stypendium stażowego. Podlegają obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu.

3.

Osoby, które nie podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu stypendium szkoleniowego bądź stypendium stażowego nie podlegają obowiązkowi zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład podkreśla, iż w trybie wydawania decyzji z wniosku o pisemną interpretację przepisów na podstawie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie prowadzi postępowania dowodowego czy wyjaśniającego, opierając się jedynie na treści przedstawionego opisu stanu faktycznego. Oznacza to, że wydając interpretację Zakład dokonuje jej tylko i wyłącznie w zakresie spraw objętych dyspozycją art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w sposób wyczerpujący, tj. wskazujący na wszystkie okoliczności sprawy mające istotny wpływ na rozstrzygnięcia wątpliwości wnioskodawcy. W konsekwencji powyższego wydając interpretację Zakład nie ustala żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia i sposobu zastosowania tych przepisów w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej wnioskodawcy. Pisemna interpretacja nie ma charakteru opinii prawnej, w której analizie poddać można dowolny przepis prawa czy zagadnienie, lecz jej zakres przedmiotowy jest ściśle określony. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzkiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Ubezpieczeniom społecznym podlegają osoby, które posiadają określony tytuł do ubezpieczeń wskazany przez ustawodawcę w art. 6 ustawy.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 9a powołanej ustawy - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych (osoby pobierające stypendium). Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby podlegające ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, zatem osoby pobierające stypendium podlegają również ubezpieczeniu wypadkowemu.

Stosownie do art. 16 ust. 9a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób pobierających stypendium w okresie szkolenia, stażu i przygotowania zawodowego, kierowanych przez podmioty inne niż powiatowe urzędy pracy, finansują w całości z własnych środków podmioty kierujące. Stosownie do art. 4 pkt 2 lit. za) ustawy przez "inne niż powiatowe urzędy pracy podmioty kierujące" - w stosunku do osób pobierających stypendium w okresie szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego-należy rozumieć m.in. instytucje szkoleniowe, korzystające z publicznych środków wspólnotowych i publicznych środków krajowych na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2014 r. poz. 1448 i 1856) albo ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2014 r. 11 poz. 1649);

Zgodnie z art. 9 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami pobierającymi stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, staż lub przygotowanie zawodowe dorosłych (osoby pobierające stypendium), podlegają ubezpieczeniom społecznym, jeżeli nie mają innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych.

W sytuacji więc, gdy osoba skierowana przez instytucję inną niż powiatowy urząd pracy do odbycia szkolenia zawodowego bądź stażu zawodowego otrzymuje z tego tytułu stypendium to podlega ona z tego tytułu obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu przy założeniu, ze nie posiada innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych określonego w art. 6 ustawy o sus.

W odniesieniu do osób mających ustalone prawo do renty lub emerytury zastosowanie będzie miał art. 9 ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym osoby o których mowa w art. 6, niewymienione w ust. 4 i 4 c mające ustalone prawo do emerytury lub renty podlegają dobrowolnie ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym. W świetle tego przepisu, osoby pobierające stypendium i jednocześnie mające ustalone prawo do renty lub emerytury podlegają dobrowolnie ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu. Należy zaznaczyć, że pod pojęciem renta należy rozumieć świadczenia pieniężne z systemu ubezpieczenia społecznego bądź zaopatrzenia emerytalnego, a więc rentę z tytułu niezdolności do pracy wypłaconej m.in. przez ZUS lub KRUS oraz rentę rodzinną.

W świetle powyższego osoby pobierające stypendia i jednocześnie mające ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez ZUS lub KRUS, renty rodzinnej podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu stypendium.

Mając powyższe na uwadze Zakład Ubezpieczeń społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy odnoszące się do zasad ustalenia obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez ZUS oraz renty rodzinnej. Natomiast w zakresie uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez KRUS Zakład uznał stanowisko przedsiębiorcy za nieprawidłowe, bowiem również renta z tytułu niezdolności do pracy wypłacana przez KRUS jest świadczeniem pieniężnym z tytułu powszechnego zaopatrzenia emerytalnego i jest traktowana równocześnie jak renta z tytułu niezdolności do pracy wypłacana przez ZUS, oznacza to iż w takiej sytuacji ww. osoby podlegają dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu stypendium.

Ponadto Zakład informuje, że mając na względzie treść art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wydaje interpretacji indywidualnych w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz obowiązku zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego, gdyż ustawodawca nie przyznał mu kompetencji w tym zakresie w związku z czym w oparciu o art. 66 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego zawiadamia, iż w przedmiotowej sprawie wnioskodawca jest uprawniony do wniesienia podania do dyrektora właściwego terytorialnie oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Takie podanie złożone zgodnie z niniejszym zawiadomieniem w terminie 14 dni od daty doręczenia zawiadomienia uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

ZAWIADOMIENIE Nr 423/2017

W związku ze złożonym w dniu 24 marca 2017 r. wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) przez przedsiębiorcę (...) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zawiadamia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia na podstawie art. 10 ust. 6 i 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w części dotyczącej podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych uczestników szkolenia którzy jednocześnie posiadają prawo do renty socjalnej.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy o wydanie

interpretacji w trybie art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. oswobodzić działalności gospodarczej, uzupełniony w dniu 7 kwietnia 2017 r.

Wnioskodawca we wniosku o interpretację złożonym w dniu 24 marca 2017 r. przedstawił dwa stany faktyczne:

1.

pierwszy dotyczący obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez ZUS, KRUS i renty rodzinnej.

2.

drugi dotyczący obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty socjalnej.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie. Wskazany przepis stanowi, iż, wniosek o wydanie interpretacji podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W razie nic uiszczenia opłaty w terminie, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia." Jednocześnie, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - w myśl art. 10 ust. 7 wyżej powołanej ustawy,

Wobec faktu, iż przedsiębiorca uiścił opłatę za jeden z dwóch opisanych stanów faktycznych we wniosku złożonym w dniu 24 marca 2017 r., Oddział rozpatrzył stan faktyczny przedstawiony jako pierwszy tj. dotyczący obowiązku ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu pobierania stypendium w okresie odbywania szkolenia lub stażu zawodowego dorosłych, uczestników szkolenia, którzy jednocześnie posiadają prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy wypłacanej przez ZUS, KRUS i renty rodzinnej.

Uwzględniając powyższe, z uwagi na niewypełnienie przez Wnioskodawcę przesłanek ustawowych dotyczących należytego opłacenia wniosku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiadamia o braku możliwości rozpatrzenia wniosku w zakresie drugiego przedstawionego stanu faktycznego.

Opublikowano: www.zus.gov.pl