WPI/200000/43/385/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/385/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 5 kwietnia 2019 r. przez Panią (...) w sprawie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców złożony przez przedsiębiorcę: (...).

Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawczynię pismem z 25 kwietnia 2019 r., złożonym w dniu 30 kwietnia 2019 r.

Stan faktyczny:

Od dnia 10 marca 2014 r. Wnioskodawczyni prowadzi nieprzerwanie działalność gospodarczą pod nazwą ul. (...). Wnioskodawczyni wskazała, że w ubiegłym roku kalendarzowym rozliczała się na zasadach ogólnych, nie korzystała ze zwolnienia ze sprzedaży od podatku VAT. Przychód jaki Wnioskodawczyni osiągnęła z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej wyniósł (...) zł (słownie:). Wnioskodawczyni nie podlega ubezpieczeniom z tytułu innej działalności. Od dnia maja 2018 r. Wnioskodawczyni pobiera zasiłek macierzyński, który przysługuje jej do dnia maja 2019 r. Równocześnie Wnioskodawczyni w dalszym ciągu prowadzi wskazaną działalność gospodarczą. Pobierany zasiłek macierzyński, nie przekracza kwoty (...) zł (słownie:), w związku z czym Wnioskodawczyni została zwolniona z opłacania składek (w tym składki zdrowotnej) na czas pobierania wskazanego zasiłku.

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą na mniejszą skalę (Dz. U. z 2018 r. poz. 1577), zachowując wskazany termin - tj. do dnia 8 stycznia 2019 r. oraz spełniając kryteria zawarte w przedmiotowej ustawie, Wnioskodawczyni zgłosiła chęć opłacania tzw. małego zus'u - chcąc w przyszłości - tj. po okresie pobierania zasiłku macierzyńskiego opłacać tzw. małyzus.

W styczniu 2019 r. uzyskała prawomocny wpis na listę adwokatów Izby Adwokackiej. W chwili obecnej Wnioskodawczyni jest adwokatem niewykonującym zawodu.

Po zakończeniu pobierania zasiłku Wnioskodawczyni będzie w dalszym ciągu prowadziła wskazaną działalność gospodarczą, natomiast w ramach już indywidualnej kancelarii adwokackiej, podlegającej wpisowi do Ceidg jako adwokat wykonujący zawód.

Wnioskodawczyni zwróciła się do Oragnu z prośbą o udzielenie informacji, czy przypadku kontynuowania działalności gospodarczej, wykonywanej już w ramach indywidualnej Kancelarii Adwokackiej podlegającej wpisowi do Ceidg, w dalszym ciągu będzie przysługiwało Wnioskodawczyni jako adwokatowi, prawo do płacenia obniżonych składek ZUS w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność na mniejszą skalę (Dz. U. z 2018 r. poz. 1577)

Własne stanowisko w sprawie:

Wnioskodawczyni wyraziła pogląd, iż ze względu na okoliczność, iż w "ubiegłym roku kalendarzowym" (takie brzmienie przepisów zawiera wskazana ustawa przyznająca prawo do tzw. małego zusu) Wnioskodawczyni wykonywała działalność gospodarczą nie będącą tzw. wolnym zawodem, jak również spełniając pozostałe kryteria wymienione w cytowanej ustawie, a także okoliczność, iż prowadzona działalność gospodarcza będzie wykonywana w ramach indywidualnej Kancelarii adwokackiej podlegającej wpisowi do Ceidg, po zakończeniu pobierania zasiłku macierzyńskiego, tj. po dniu 26 maja 2019 r. w dalszym ciągu będzie przysługiwało Wnioskodawczyni jako adwokatowi wykonującemu zawód, prawo do opłacania tzw. małego zusu w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą na mniejszą skalę (Dz. U. 2018 r. poz. 1577).

W dniu 16 kwietnia 2019 r. Zakład wezwał Wnioskodawczynię o uzupełnienie wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji złożonego w dniu 5 kwietnia 2019 r. poprzez wskazanie:

1.

czy do Wnioskodawcy w poprzednim roku kalendarzowym (tu: 2018 r.) miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i czy korzystała ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.),

2.

czy, spełnia warunki określone w art. l8a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.);

3.

czy w poprzednim roku kalendarzowym prowadziła pozarolniczą działalność gospodarcza przez mniej niż 60 dni kalendarzowych,

4.

czy w poprzednim roku kalendarzowym prowadziła także pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5 (t.j. była Pani osobą prowadzącą pozarolniczą działalność jako twórca i artysta, była osoba prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:

a).

w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

b).

z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, była Pani wspólnikiem jednoosobowej spółki z o.o. oraz wspólnikiem spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej, czy była osobą prowadzącą publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2017 r. poz. 949 z późn. zm.)

5

czy, będzie wykonywać pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywała Pani w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej;

6

czy dokona Pani nowego wpisu do Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej na wykonywanie usług prawniczych w ramach prowadzonej przez siebie kancelarii adwokackiej, czy będzie pani wykonywać usługi w ramach już posiadanego wpisu do CEiDG.

W dniu 30 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek złożony w dniu 5 kwietnia 2019 r.

1)

W zakresie pytania z pkt 1 Wnioskodawczyni poinformowała, iż w poprzednim roku kalendarzowym nie miały zastosowania w jej przypadku przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i nie korzystała ze zwolnienia ze sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 wskazanej w piśmie ustawy,

2)

W zakresie pytania z pkt 2 Wnioskodawczyni ponownie poinformowała, iż prowadzona przez nią działalność gospodarcza jest prowadzona dłużej niż wskazane w tym przepisie 24 miesiące - jest bowiem prowadzona od (...) 03.2015 r., a zatem nie jest uprawniona do skorzystania z ulgi na start i ulgi dla rozpoczynających działalność.

3)

W zakresie pytania z pkt 3 W poprzednim roku kalendarzowym Wnioskodawczyni prowadziła pozarolniczą działalność dłużej niż 60 dni kalendarzowych tj. działalność była prowadzona cały rok kalendarzowy.

4)

W zakresie pytań z pkt 4 Wnioskodawczyni poinformowała, iż w poprzednim roku kalendarzowym:

a.

Nie prowadziła pozarolniczej działalności jako twórca i artysta,

b.

Aa) nie prowadziła działalności w zakresie wolnego zawodu - w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

bb.

w tym zakresie Wnioskodawczyni wskazała, iż brak w powołanej ustawie definicji wolnego zawodu. Niemniej jednak Wnioskodawczyni wskazała, że w poprzednim roku kalendarzowy prowadziła działalność gospodarczą będąc prawnikiem, świadcząc usługi prawnicze wyłącznie na podstawie umowy zlecenia, obsługując jeden podmiot gospodarczy. W 2018 r. Wnioskodawczyni nie posiadała statusu aplikanta adwokackiego ani adwokata wykonując czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

c.

Wnioskodawczyni nie była wspólnikiem jednoosobowej spółki z o.o. oraz nie była wspólnikiem spółki jawnej, komandytowej ani partnerskiej,

d.

Wnioskodawczyni nie prowadziła publicznej ani niepublicznej szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego, placówki ani ich zespołu na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

5)

W zakresie pytania z pkt 5 Wnioskodawczyni poinformowała, że nie będzie wykonywać pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy,

6)

W zakresie pytania z pkt 6 Wnioskodawczyni poinformowała, że nie będzie dokonywała nowego wpisu do CEIDG, tj. kod PKD 69.10.Z. Działalność prawnicza - nie ulegnie zmianie, dotychczasowa działalność gospodarcza będzie kontynuowana w ramach Kancelarii adwokackiej, natomiast złożony zostanie wniosek o zmianę nazwy przedsiębiorcy z (...).

Dodatkowo Wnioskodawczyni wyjaśniła, iż we wniosku omyłkowo zawarta została informacja, iż działalność gospodarcza prowadzona jest od (...)03.2014 r. - natomiast powinno być, iż prowadzona jest od 03.2015 r.

Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, że z uwagi na sprawowanie osobistej opieki nad dzieckiem z dniem (...) 04.2019 r. przedmiotowa działalność została tymczasowo zawieszona.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl art. 34 ust. 5 tej ustawy udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Dodatkowo Zakład wskazuje, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego. Ocena stanowiska przedsiębiorcy, dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawartego w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Podkreślenia przy tym wymaga, iż procedując nad wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy wszczętej wniesieniem wniosku o wydanie interpretacji, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego. Wydając indywidualną interpretację Zakład przyjmuje więc jako prawdziwe złożone przez Wnioskodawcę oświadczenia, którymi jest związany.

Powyższe oznacza, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wynika to z faktu braku możliwości negowania przez Zakład okoliczności i stwierdzeń podanych przez Przedsiębiorcę we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji w zakresie opisu stanu faktycznego. Ryzyko podania nieprawdziwych informacji w opisie stanu faktycznego bądź też poczynienie przez terenowe jednostki organizacyjne Zakładu (np. w toku czynności kontrolnych) ustaleń odmiennych od tych zaprezentowanych przez Wnioskodawcę, obciąża więc jedynie przedsiębiorcę.

Zagadnienia dotyczące podlegania ubezpieczeniom społecznym, obowiązku opłacania składek i ustalania podstawy wymiaru składek na te ubezpieczenia regulowane są za pośrednictwem ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. W art. 6 ust. 1 tej ustawy ustawodawca wskazał katalog podmiotów objętych obowiązkiem ubezpieczenia emerytalnego i ubezpieczeń rentowych. Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie jest wyczerpujące i ma charakter zamknięty. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Stosownie do treści art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają ubezpieczeniu chorobowemu dobrowolnie, na swój wniosek. Przy czym z zapisu art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy wynika, że za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych.

Natomiast, Zgodnie z art. 18 ust. 8 wskazanej ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do ustalenia najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w zależności od uzyskanego przychodu z tej działalności w poprzednim roku kalendarzowym, w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego złożonego wniosku o indywidualną interpretację wskazać należy, co następuje:

Zauważyć należy dalej, że od 1 stycznia 2019 r., treść przepisów regulujących zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą uległa zmianie w związku z wejściem w życie przepisów wprowadzonych ustawą z 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność na mniejszą skalę (Dz. U. z 2018 r. poz. 1577). Dodano do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych art. 18c, który określa nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne niektórych osób prowadzących działalność gospodarczą, które spełniają warunki określone w ustawie.

Zgodnie z art. 18c ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, których roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku, uzależniona jest od tego przychodu. Najniższa podstawa wymiaru składek nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.

W świetle powyższego, najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą będzie uzależniona od uzyskanego przychodu z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym, który nie może przekroczyć trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku (za 2018 r. limit ten wynosi 63.000 zł). Przy czym, najniższa podstawa wymiaru składek na dany rok (np. 2019 r.) nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w tym samym roku i nie może przekraczać kwoty 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego ustalonej na ten sam rok.

Podkreślić należy, że ww. art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzający nowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dotyczy wyłącznie tych ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy tj. prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. działalnością gospodarcza jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni świadczyła usługi prawne pod nazwą Doradztwo Prawne w, wyłącznie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wpisanej do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nieprzerwanie od dnia 10 marca 2015 r., o której mowa w powołanym powyżej art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W styczniu 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała prawomocny wpis na listę adwokatów Izby Adwokackiej w (...). W związku z powyższym Wnioskodawczyni nie będzie dokonywała nowego wpisu do Ceidg tj. kod PKD 69.10.Z. Działalność prawnicza - nie ulegnie zmianie, dotychczasową działalność Wnioskodawczyni ma zamiar kontynuować w ramach kancelarii adwokackiej, złoży natomiast wniosek o zmianę nazwy przedsiębiorcy.

Jednocześnie, w art. 18c ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ustawodawca enumeratywnie wymienił okoliczności wyłączające możliwość skorzystania w danym roku przez ubezpieczonych o których mowa w art. 18c ust. 1 z nowych zasad ustalania najniższej podstawy wymiaru składek. Zatem, przepisy art. 18c nie mają zastosowania do osób, które lub do których:

1)

w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i korzystali ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 62, 86, 650 i 1499),

2)

spełniają warunki określone w art. 18a,

3)

w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych,

4)

w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5,

5)

wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej,

6)

ustalały najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Spełnienie powyższych przesłanek powoduje, że osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą nie posiada prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tzw. "mały ZUS").

Z treści wniosku i pisma stanowiącego jego uzupełnienie wynika, że Wnioskodawczyni od 10 marca 2015 r. nieprzerwanie prowadzi działalność gospodarcza na podstawie wpisu do Ceidg pod nazwą z kodem PKD 69.10. Z. w zakresie działalności prawniczej, od stycznia 2019 r. Wnioskodawczyni uzyskała prawomocny wpis na listę adwokatów Izby Adwokackiej w. W chwil obecnej jest adwokatem niewykonującym zawodu. Wnioskodawczyni poinformowała, że nie będzie dokonywała nowego wpisu do CEIDG tj. jej kod PKD nie ulegnie zmianie a dotychczasową działalność ma zamiar kontynuować w ramach kancelarii adwokackiej. Wnioskodawczyni zachowała termin złożenia dokumentów wyrejestrowania z ubezpieczeń i zgłoszenia do ubezpieczeń na ten rok czyli do dnia 8 stycznia 2019 r., co wynika wprost z opisu stanu faktycznego wniosku. Jednocześnie Wnioskodawczyni wskazała, że spełnia warunki, o których mowa w art. 18c ust. 1-2 ustawy uprawniające do skorzystania w roku 2019 z nowych zasad ustalania najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i oświadczyła, iż w jej sytuacji nie zachodzi żadna z okoliczności wyłączających możliwość skorzystania przez Wnioskodawczynię w roku 2019 z nowych zasad ustalania najniższej podstawy wymiaru składek, które zostały enumeratywnie wymienione w art. 18c ust. 11 pkt. 1-5), co potwierdziła w złożonej w dniu 30 kwietnia 2019 r. odpowiedzi na wezwanie Zakładu. Od dnia 5 kwietnia 2019 r. Wnioskodawczyni dokonała zawieszenia działalności gospodarczej.

W konsekwencji, w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawczyni ma możliwość opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona zgodnie z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w bieżącym roku kalendarzowym.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 18c ust. 10 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą spełniająca warunki ustawowe do ustalenia najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na zasadach określonych w art. 18c ust. 1-3 ustawy może zrezygnować z tego uprawnienia. Za rezygnację z uprawnienia będzie uważane niedokonanie przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą zgłoszenia z kodem właściwym dla osób korzystających z uprawnienia do ubezpieczeń społecznych, w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany, zgodnie z art. 36 ust. 13 i 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Dniem zaistnienia zmiany będzie w przypadku Wnioskodawczyni wznowienia wykonywania pozarolniczej działalności gospodarczej. Niedokonanie tej zmiany (niezłożenie zgłoszenia z kodem właściwym dla osób korzystających z uprawnienia) w terminie 7 dni od zaistnienia zmiany będzie traktowane jako rezygnacja z uprawnienia.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie możliwości ustalenia w bieżącym roku kalendarzowym najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl