WPI/200000/43/368/2017 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości karnetów sportowych oraz pakietów medycznych w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 marca 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/368/2017 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości karnetów sportowych oraz pakietów medycznych w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 963 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 14 marca 2017 r. przez przedsiębiorcę: (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości karnetów sportowych w części finansowanej przez pracodawcę,

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości pakietów opieki medycznej w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek złożony przez spółkę (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z regulaminem wynagradzania z lutego 2017 r. pracownicy mogą korzystać z karnetów sportowych. Opłata za karnety sportowe jest finansowana zarówno przez pracownika jak i Pracodawcę w ustalonych proporcjach wg załącznika nr 4 "Zasady dopłaty do programu (...) stanowiącego integralną część regulaminu wynagradzania. W chwili obecnej część finansowana przez Pracodawcę jest traktowana jako dodatkowy przychód pracownika i jest zarówno opodatkowana, jak i od tej części są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne. Dodatkowo należy nadmienić, że to dodatkowe świadczenie w postaci dofinansowania do karnetów sportowych ma charakter dobrowolny i przystępuje do niego tylko część pracowników. Z dodatkowego świadczenia mogą korzystać wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, które mają min. 6 - miesięczny staż pracy.

Dalej Wnioskodawca poinformował, że pracownik ma do wyboru trzy różne warianty karnetu sportowego, a wysokość dofinansowania zależna jest od wybranej opcji:

* (...) cena za miesiąc (...) zł - pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł,

* (...) cena za miesiąc (...) zł - pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł,

* (...) cena za miesiąc (...) zł - pracodawca dopłaca (...) zł pracownik płaci (...) zł.

Pracownik podejmujący decyzję o przystąpieniu do dodatkowego świadczenia jakim jest dofinansowanie do karnetów sportowych wypełnia oświadczenie, w: którym potwierdza, że zapoznał się z zasadami dopłaty do programu (...) oraz, że akceptuje zawarte w nim zapisy.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z regulaminem wynagradzania pracownicy mogą również korzystać również z grupowego pakietu opieki medycznej. Składka finansowana jest zarówno przez pracownika jak i Pracodawcę w ustalonych proporcjach wg załącznika nr 3 "Zasady dopłaty do programu prywatnej opieki zdrowotnej stanowiącego integralną część regulaminu wynagradzania. Obecnie część finansowana przez Pracodawcę jest traktowana jako dodatkowy przychód pracownika i jest zarówno opodatkowana, jak i od tej części są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne. Świadczenie w postaci dofinansowania do pakietów medycznych ma charakter dobrowolny i przystępuje do niego tylko część pracowników. Z programu mogą korzystać wszystkie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, które mają min. 6 - miesięczny staż pracy.

Pracownik ma do wyboru trzy rodzaje pakietów medycznych i może wybrać dany pakiet tylko dla siebie lub w opcji partnerskiej lub rodzinnej. Wysokość dofinansowania zależna jest od rodzaju wybranego pakietu:

1. Pakiety dla pracowników - (...)

* (...) cena za miesiąc (...) zł, pracodawca dopłaca (...) zł pracownik płaci (...) zł.

* (...) cena za miesiąc (...) zł, pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (..) zł

* (...) cena za miesiąc (...) zł pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł.

2. Pakiety partnerskie -

* (...) cena za miesiąc (...) zł pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł,

* (...) cena za miesiąc (...) zł, pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł,

* (...) cena za miesiąc (...) zł, pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł.

3. Pakiety rodzinne-(...)

* (...) cena za miesiąc (...) zł pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł,

* (...) cena za miesiąc (...) zł pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł,

* (...) cena za miesiąc (...) zł, pracodawca dopłaca (...) zł, pracownik płaci (...) zł.

Pracownik podejmujący decyzję o przystąpieniu do dodatkowego świadczenia jakim jest dofinansowanie do grupowych pakietów medycznych wypełnia oświadczenie, w którym potwierdza, że zapoznał się z zasadami dopłaty do prywatnej opieki medycznej (...) oraz, że akceptuje zawarte w nim zapisy.

Powołując się na § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz w nawiązaniu do uzasadnienia decyzji 751/2016 z 6 lipca 2016 r. wydanej przez ZUS Oddział w Lublinie Wnioskodawca chciałby zaprzestać uwzględniania w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne kwoty świadczenia ponoszonego przez pracodawcę na rzecz pracowników z tytułu dofinansowania do karnetów sportowych oraz dofinansowania do grupowych pakietów opieki medycznej. W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o decyzję czy na podstawie powyższych informacji ma prawo jako Pracodawca skorzystać ze zwolnienia od odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, udzielenie interpretacji dotyczącej podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy z oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 2236 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez Organ kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w świetle przepisów podatkowych. Uwzględniając powyższe, Oddział dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy dotyczącym lego zakresu.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować opisane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, a prawo do uzyskania tej korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń.

Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną - formę zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku z 9 marca 2017 r. wynika, że Wnioskodawca umożliwia swoim pracownikom dostęp do karnetów sportowych w ramach programu (...) Pracownik ma do wyboru kilka wariantów karnetu sportowego, a wysokość dofinansowania jest zależna od wybranej opcji. Część opłaty za karnety finansowana przez Pracodawcę jest traktowana jako dodatkowy przychód pracownika, a zasady ich finansowania zostały uregulowane w załączniku stanowiącym integralną część regulaminu wynagradzania obowiązującego u Przedsiębiorcy.

W konsekwencji uznać należy, że finansowana przez pracodawcę część opłaty za karnety sportowe podlega na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 marca 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości karnetu sportowego w części finansowanej przez pracodawcę.

Ponadto Wnioskodawca umożliwia pracownikom dostęp do pakietów opieki medycznej Pracownik ma do wyboru kilka rodzajów pakietów medycznych, a wysokość dofinansowania jest zależna od rodzaju wybranego pakietu. Część składki na grupowe pakiety opieki medycznej finansowana przez Pracodawcę jest traktowana jako dodatkowy przychód pracownika. Zasady finansowania przez Pracodawcę dopłaty do powyższych świadczeń zostały uregulowane w załączniku stanowiącym integralną część regulaminu wynagradzania obowiązującego u Przedsiębiorcy.

W konsekwencji, uznać należy, że finansowana przez pracodawcę część składki na opisane we wniosku pakiety opieki medycznej podlega na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 marca 2017 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości pakietów opieki medycznej w części finansowanej przez pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznic w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl