WPI/200000/43/360/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/360/2018

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 200-1 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm.) w związku i art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 178 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 4 kwietnia 2018 r. przez przedsiębiorcy: (...) sp. z o.o. uznaje za:

1

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci dopłaty do biletów na seanse kinowe w wybranych kinach, w części finansowanej przez Pracodawcę,

2

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci dopłat do ubezpieczenia grupowego na życie, w części finansowanej przez Pracodawcę,

3.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci dopłat do pakietu dodatkowej opieki medycznej, w części finansowanej przez Pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez przedsiębiorcę: (...) sp. z o.o

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca przedstawił: (...) sp. z o.o., ul. (...), zamierza umożliwić wszystkim zainteresowanym pracownikom skorzystanie z programów pozapłacowych świadczeń z zakresu;

1)

dopłaty do biletów na seanse kinowe w wybranych kinach;

2)

dopłaty do ubezpieczenia grupowego na życie;

3)

dopłaty do pakietu dodatkowej opieki medycznej

Zasady przystąpienia do ww. świadczeń, korzystania z nich oraz współfinansowania przez Wnioskodawcę zostaną określone w regulaminie wynagradzania. Przystąpienie do nich będzie dobrowolne. Uczestnictwo w ww. programach umożliwi pracownikom korzystanie po obniżonych cenach z:

1)

seansów kinowych w wybranych obiektach kinowych,

2)

ubezpieczenia grupowego na życie,

3)

pakietu dodatkowej opieki medycznej Koszty uczestnictwa pracowników w ww. programach częściowo zostaną sfinansowane przez Wnioskodawcę, w stałych kwotach.

Pozostałą część kosztów uczestnictwa w programach pracownicy będą finansować ze swoich środków.

Część kosztów uczestnictwa w każdym z ww. programów pokrywana przez Wnioskodawcę będzie stanowić przychód osiągany przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy w związku z powyższym, część kosztów uczestnictwa w programach finansowanych przez Wnioskodawcę jako pracodawcę stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne?

Własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

Zdaniem Wnioskodawcy w niniejszej sprawie uzasadnione będzie zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe {Dz. U. 2017.1949 .).), zwanego dalej "Rozporządzeniem", zgodnie z którym podstawy wymiaru nie stanowią następujące przychody tj. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych łub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W ocenie Wnioskodawcy korzystanie przez pracowników z programów pozapłacowych świadczeń w zakresie dopłaty przez pracodawcę do biletów do kin, ubezpieczenia grupowego na życie oraz pakietu dodatkowej opieki medycznej, spowoduje, ze pracownicy uzyskają korzyść materialną polegającą na uprawnieniu do zakupu ww. usług po cenach niższych niż detaliczne.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że korzyści pracowników wynikające z korzystania z ww. programów, stanowić będą przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. 0 podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W ocenie Wnioskodawcy pracodawca będzie mógł zastosować wyłączenie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia. Zgodnie z § 1 Rozporządzenia podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 2017.1778 t.j) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy z wyłączeniem przychodów wymienionych w Rozporządzeniu, jak również wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Jednocześnie zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja par. 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń Uzyskanie przez pracownika prawa do tych świadczeń po cenach niższych niż detaliczne umożliwi wyłączenie wartości tych korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz analogicznie i na zasadach przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych) z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia chorobowe i wypadkowe.

Zgodnie z art. 81 ust. I ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. 2017.1938 t.j.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tych osób. Zdaniem Wnioskodawcy powyższe wyłączenie przewidziane w par. 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia będzie miało zastosowanie również do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne

W ocenie Wnioskodawcy koszt świadczeń, które będą udostępniane pracownikom Wnioskodawcy na podstawie postanowień regulaminu wynagradzania, częściowo finansowane przez pracodawcę a w pozostałej części przez pracowników, spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia. Należy zatem uznać, że świadczenia te nie będą stanowiły podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypadkowe, chorobowe i zdrowotne otrzymujących go pracowników.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej Interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, ze jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób Fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotne) finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Z treści wniosku złożonego w dniu 4 kwietnia 2018 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza umożliwić wszystkim zainteresowanym pracownikom skorzystanie z programów pozapłacowych świadczeń z zakresu: dopłaty do biletów na seanse kinowe w wybranych kinach, dopłaty do ubezpieczenia grupowego na życie, dopłaty do pakietu dodatkowej opieki medycznej. Zasady przystąpienia do ww. świadczeń, korzystania z nich oraz współfinansowania prze; Wnioskodawcę zostaną określone w regulaminie wynagradzania. Koszty uczestnictwa pracowników w ww. programach częściowo zostaną sfinansowane przez Wnioskodawcę, w stałych kwotach, pozostałą część kosztów uczestnictwa będą finansować pracownicy ze swoich środków. Część kosztów uczestnictwa w każdym z ww. programów pokrywana przez Wnioskodawcę będzie stanowić przychód osiągany przez pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, ze wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę dopłaty do biletów na seanse kinowe w wybranych kinach, dopłaty dα ubezpieczenia grupowego na życie, dopłaty do pakietu dodatkowej opieki medycznej, na mocy wskazanego powyżej par. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

W konsekwencji uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 4 kwietnia 2018 r. opis zdarzenia przyszłego, własne Stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci dopłaty do biletów na seanse kinowe w wybranych kinach, dopłaty do ubezpieczenia grupowego na życie, dopłaty do pakietu dodatkowej opieki medycznej, w części finansowanej przez Pracodawcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana, Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 7004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl