WPI/200000/43/342/2014 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 marca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/342/2014 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 marca 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie braku obowiązku uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne kwoty składki na dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne (pakiet medyczny).

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w przedmiocie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca wskazał, iż jako pracodawca planuje objęcie pracowników pakietem ubezpieczenia zdrowotnego w ramach tzw. opieki medycznej. Pracownicy, którzy przystąpią do ubezpieczenia, wybierając odpowiedni wariant ubezpieczenia zdrowotnego, będą mogli korzystać z usług medycznych. Składkę miesięczną w odpowiedniej wysokości do wybranego przez pracownika wariantu opłacać będzie pracodawca. Wnioskodawca przewiduje częściowa partycypację pracownika w składce za pakiet medyczny np. 1% wartości składki ubezpieczeniowej odpowiedniej do wybranego przez pracownika pakietu. Cześć składki płacona przez pracodawcę będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca mając na uwadze Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) przewiduje wprowadzenie w regulaminie wynagradzania postanowień dotyczących uprawnienia pracowników do przystąpienia do ubezpieczenia zdrowotnego, sposobu partycypacji pracownika w opłacie za pakiet medyczny (1% wartości składki), informacji o doliczeniu do przychodu ze stosunku pracy wartości pakietu w części finansowanej przez pracodawcę i w związku z tym obciążeniu podatkowym pracownika.

W wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem przedsiębiorcy, w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. Nr 1585, poz. 205 z 2009 r. z późn. zm.) i wydanym na podstawie art. 21 ww. ustawy Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. określającym szczegółowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, składka płacona przez pracodawcę, stanowiąca przychód ze stosunku pracy dla pracownika, nie będzie rodziła obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne po stronie pracownika i pracodawcy, ponieważ zgodnie z postanowieniami § 2 ust. 1 pkt 26) ww. rozporządzenia za przychody, które nie stanowią podstawy wymiaru składek uznaje się m.in. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po niższych cenach niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

W związku z powyższym wnioskodawca uważa, ze wprowadzenie do regulaminu wynagradzania postanowień dotyczących pakietu medycznego w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, wyłączy ten przychód z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W związku z wyłączeniem tego przychodu z podstawy składek na ubezpieczenie społeczne zdaniem wnioskodawcy, pracodawca i pracownik nie będą mieli obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenie zdrowotne ponieważ zgodnie z art. 81 ust. 1 Ustawy z dnia 7 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Jednocześnie wnioskodawca wyraża pogląd opierając się na przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674) w szczególności art. 104 ustawy wnioskodawca uważa, ze przychód jakim będzie finansowany przez pracodawcę pakiet medycyny w sytuacji wnioskodawcy nie będzie rodził obowiązku opłacenia składek na Fundusz Pracy.

Zdaniem wnioskodawcy nie będzie również obowiązku opłacania składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, o których mowa w ustawie z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158 poz. 1121 z późn zm.), ponieważ art. 29 ustawy, stwierdza, ze składkę na Fundusz ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, a w przypadku wnioskodawcy przychód pracownika, jakim będzie finansowany przez, pracodawcę pakiet medyczny, nie będzie rodził obowiązku opłacania tej składki.

Wnioskodawca podsumowuje, że w świetle przytoczonych i obowiązujących przepisów oraz w oparciu o przedstawiony we wniosku opis przyszłego zdarzenia, wnioskodawca wnosi o przedstawienie informacji, czy opłacony w 99% przez pracodawcę pakiet medyczny tj. przy 1% partycypacji w kosztach tego pakietu przez pracownika nie będzie on stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne i nie będzie rodził obowiązku opłacania tych składek, a także składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowaniu przepisów. z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Powyższe uregulowania mają zastosowanie również do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie bowiem z art. 81 ust 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) do ustalenia podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Przy czym w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne uwzględnia się wynagrodzenie za c/as niezdolności do pracy, pomniejsza się ją o składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika oraz nie stosuje się ograniczenia do rocznej kwoty ograniczenia (art. 81 ust. 5 i 6 ustawy zdrowotnej).

W myśl art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 674) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy ustalone od kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wynoszących w przeliczeniu nB okres miesiąca, co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, w przypadku osób. o których mowa w art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, co najmniej wynagrodzenie, o którym mowa w tym przepisie, a w przypadku osób wykonujących pracę w okresie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania co najmniej 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę opłacają pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne m osoby wymienione w tym przepisie.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. z dnia 5 września 2006 r.) składkę na Fundusz ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm.).

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uznaje się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat 1 świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od lego, czy ich wartość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika, że aby korzyść materialna nie rodziła obowiązku opłacania składek to powinna zostać przyznana pracownikowi na mocy postanowień obowiązującego u pracodawcy układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a także przybrać formę niepieniężna (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usługi. W rezultacie pracownik powinien ponieść część kosztów zakupionej przez pracodawcę usługi, gdyż jeżeli świadczenie zostanie przekazane przez pracodawcę nieodpłatnie to wskazana kwota będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu umowy o pracę. Ponadto należy podkreślić, że fakt przyznania pracownikom powyższego świadczenia powinien wynikać z obowiązującego w firmie układu zbiorowego pracy, regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, ze planuje on objecie pracowników pakietem ubezpieczenia zdrowotnego w ramach tzw. opieki medycznej. Wnioskodawca wskazał. Ze składkę miesięczna będzie opłacać w odpowiedniej wysokości do wybranego przez pracownika wariantu. Wnioskodawca przewidział częściową partycypację pracownika w składce za tzw. pakiet medyczny np. 1% wartości składki ubezpieczeniowej odpowiedniej do wybranego przez pracownika pakietu. Wnioskodawca wskazał, te część składki płacona przez pracodawcę będzie stanowiła dla pracownika przychód ze stosunku pracy. Wnioskodawca w zdarzeniu przyszłym wskazał, że przewiduje wprowadzenie w regulaminie wynagradzania postanowień dotyczących uprawnienia pracowników do przystąpienia do ubezpieczenia zdrowotnego, sposobu partycypacji pracownika w kosztach pakietu medycznego, (ustalono, że pracownik finansuje 1% wartości składki).

Reasumując wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne oraz z podstawy wymiaru składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wartości składki w części finansowanej pracownikowi za pakiet medyczny, ponieważ wyłączenie to jest na podstawie cytowanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. określającym szczegółowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wobec powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego pr/e/ wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl