WPI/200000/43/258/2020

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/258/2020

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 266 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku Przedsiębiorcy (...), złożonym 24 marca 2020 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczenia pieniężnego w postaci Bonusu wypłaconego pracownikom w związku z likwidacją Działu Księgowego GL w okolicznościach przedstawionych we wniosku.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym 24 marca 2020 r., uzupełnionym pod względem merytorycznym pismem z 17 kwietnia 2020r.,. z siedzibą we (...) (zwana dalej "Przedsiębiorcą") wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zwanego dalej "Zakładem") o wydanie w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców interpretacji indywidualnej.

I. Przedsiębiorca przedstawiając opis stanu faktycznego wskazał, co następuje;

1.

Przedsiębiorca jest pracodawcą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1040).

2.

Przedsiębiorca jest w trakcie wdrażania zmian organizacyjnych polegających na likwidacji działu Księgi Głównej (dalej: "Dział GL").

3.

Konsekwencją ww. zmian organizacyjnych jest konieczność rozwiązania stosunków pracy łączących Wnioskodawcę z pracownikami zatrudnionymi w Dziale GL (dalej: "Pracownicy" lub "Pracownik").

Rozwiązywanie stosunków pracy odbywa się w trybie tzw. zwolnień indywidualnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (dalej "Ustawa"). 4. Niezależnie od odpraw pieniężnych przysługujących zwalnianym Pracownikom,

Wnioskodawca przyznał Pracownikom bonus przy łącznym spełnieniu kryteriów określonych w dokumencie Zasady przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu księgi głównej GL w związku z procesem jego likwidacji z dnia 2019 r. (punkt III Bonus Cel bonusu to utrzymanie zatrudnienia Pracowników Działu GL i świadczenia przez nich pracy w sposób ciągły do dnia rozwiązania stosunku pracy łączącego ich z Przedsiębiorcą na mocy porozumienia stron lub do dnia rozpoczęcia przez nich zatrudnienia w innym dziale Przedsiębiorcy lub do dnia 29 lutego 2020 r.

5. Na podstawie Aneksu nr: dnia lutego 2020 r. do "Zasad przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu księgi głównej GL w związku z procesem jego likwidacji" z dnia 14 sierpnia 2019 r., bonus za okres od 2019 r. do 2020 r. został wypłacony przez Wnioskodawcę Pracownikom pozostającym w zatrudnieniu na dzień lutego 2020r., którzy spełnili wszystkie warunki nabycia prawa do bonusu poza warunkiem rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron. Zasady te przestały obowiązywać w dniu lutego 2020 r.

6. W dniu lutego 2020r. Przedsiębiorca wydał Regulamin przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu księgi głównej GL w związku z procesem likwidacji działu (dalej: "Regulamin"). Na podstawie Regulaminu Pracownicy mogą nabyć prawo do bonusu w okresie od (...) marca 2020 r. do września 2020 r. na zasadach określonych w Regulaminie (dalej: "Bonus ').

7. Ze względu na potrzeby biznesowe Przedsiębiorcy proces likwidacji Działu odbywa się stopniowo. Z tej przyczyny Przedsiębiorcy zależy na dalszym motywowaniu określonych Pracowników Działu GL zatrudnionych na dzień sierpnia 2019 r. w Dziale GL tj. Pracowników Działu GL, którzy byli objęci "Zasadami przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu księgi głównej GL w związku z procesem jego likwidacji" z dnia sierpnia 2019 r. do pozostawania w aktywnym, nieprzerwanym zatrudnieniu z Przedsiębiorcą w Dziale GL oraz należytym wykonywaniu przez nich pracy na zasadach określonych w Regulaminie. Przedsiębiorca rozważa możliwość uniknięcia zwolnienia niektórych Pracowników Działu GL. W takim przypadku nie będzie konieczności rozwiązania z nimi umów o pracę. Jeżeli Wnioskodawca podejmie taką decyzję, nie będą oni mieli prawa do Bonusu począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym taka decyzja została im zakomunikowana przez Przedsiębiorcę.

8. Pracownik może nabyć prawo do kwartalnego Bonusu (...) w okresie od dnia 1 marca 2020r. do dnia rozwiązania umowy o pracę pomiędzy Pracownikiem a Przedsiębiorcą na mocy porozumienia stron zawartego z inicjatywy Przedsiębiorcy z przyczyn niedotyczących Pracownika, przy czym rozwiązanie to musi nastąpić nie później niż do dnia września 2020 r. przy łącznym spełnieniu poniższych warunków:

(I) Pracownik pozostanie w zatrudnieniu i będzie aktywnie świadczył pracę w Dziale GL; oraz

(II) Pracownik nie skorzysta w żadnym miesiącu kalendarzowym w wymiarze przekraczającym w sumie łącznie 3 dni robocze z jakiejkolwiek usprawiedliwionej nieobecności w pracy, w tym skutkującej otrzymywaniem zasiłku opiekuńczego, wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego lub urlopu na żądanie oraz nie będzie miał jakiejkolwiek nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy; z wyłączeniem urlopu wypoczynkowego udzielanego przez Wnioskodawcą Pracownikowi aktywnie świadczącemu pracę; oraz

(III) Pracownik nie złoży oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę łączącej go z Wnioskodawcą za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia lub nie będzie znajdował się w okresie wypowiedzenia lub Wnioskodawca nie złoży oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę ww. Pracownika za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia, jak również nie zostanie zawarte porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę z przyczyn innych niż niedotyczące Pracownika pomiędzy nim a Wnioskodawcą.

9. Prawo Pracownika do Bonusu ustalane będzie odrębnie za każdy miesiąc kalendarzowy danego kwartału w ww. okresie. Pracownik może nabyć prawo do Bonusu po spełnieniu wszystkich warunków od początku danego kwartału: (I) do końca ostatniego przepracowanego przez niego pełnego miesiąca kalendarzowego przed dniem rozwiązania umowy o pracę w trakcie danego kwartału lub (II) do dnia upływu danego kwartału, w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi w danym kwartale. Bonus nie będzie naliczany za te miesiące kalendarzowe, w których wszystkie warunki określone w Regulaminie nie były spełnione przez pełen miesiąc kalendarzowy, nie będzie naliczany proporcjonalnie za dany miesiąc.

10. Warunek rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron nie będzie dotyczyć Pracowników, którzy przejdą pozytywnie proces rekrutacji i podejmą zatrudnienie, w innych działach Przedsiębiorcy. W takim przypadku Pracownikowi będzie przysługiwał Bonus za okres od początku danego kwartału do ostatniego przepracowanego przez Pracownika pełnego miesiąca kalendarzowego w Dziale GL, jeżeli łącznie zostaną spełnione pozostałe określone warunki.

11. Pracownik nie nabędzie w ogóle prawa do Bonusu ' w całym danym kwartale, mimo spełnienia warunków określonych Regulaminem, jeżeli po przedstawieniu mu przez Wnioskodawcę projektu porozumienia o rozwiązaniu umowy o pracę nie zostanie ono podpisane przez Pracownika Działu GL w tym kwartale, w którym jest mu przedstawione, chyba że strony uzgodnią inny termin podpisania.

12. Pracownik nie nabędzie prawa do Bonusu za miesiąc danego kwartału, w którym to miesiącu jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy w całości lub części.

13. Jeżeli Przedsiębiorca podejmie decyzję o nierozwiązywaniu umowy o pracę z danym

Pracownikiem w procesie likwidacji Działu GL (wyłączy go z tego procesu), Pracownik ten nie będzie miał prawa do Bonusu począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym informacja o utrzymaniu zatrudnienia danego Pracownika zostanie mu zakomunikowana. Nie będzie mógł on nabyć prawa do Bonusu (zostanie wyłączony z Regulaminu oraz Bonusu ze skutkiem od terminu wskazanego powyżej.

14. Bonus rozliczany i płatny będzie kwartalnie. Weryfikacja spełnienia warunków nastąpi za dany pełny miesiąc kalendarzowy kwartału, za który ustalane jest prawo do Bonusu

15. Bonus jeżeli będzie należny, naliczany będzie odrębnie za każdy pełen miesiąc kalendarzowy danego kwartału od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r. w miesięcznej kwocie brutto wynoszącej 75% wynagrodzenia zasadniczego brutto (w rozumieniu umowy o pracę powiększonego o wysokość dodatku językowego) należnego Pracownikowi za ostatni pełny miesiąc zatrudnienia lub ostatni pełny miesiąc danego kwartału lub za ostatni pełny miesiąc świadczenia pracy w Dziale GL lub za ostatni pełny miesiąc objęcia go Regulaminem, w zależności od tego które zdarzenie będzie miało zastosowanie do Pracownika. Bonus płatny będzie: do 10 dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału, za który jest rozliczany, a w przypadku Pracownika zmieniającego działu Wnioskodawcy w ramach rekrutacji wewnętrznej albo Pracownika, z którym zostało zawarte porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę do 10 dnia miesiąca następującego po ostatnim miesiącu świadczenia pracy w Dziale GL.

W odpowiedzi na wezwanie z 2 kwietnia 2020r., uzupełniając złożony wniosek pismem złożonym 17 kwietnia 2020r. Przedsiębiorca wskazał, że świadczenie pieniężne w postaci Bonusu wypłacane pracownikowi w okolicznościach opisanych we wniosku stanowi αta pracownika przychód ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. Przedsiębiorca podniósł również, iż zgodnie z art. 12 ww. ustawy, za przychody ze stosunku pracy uważa się m.in. różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona. Bonus retencyjny stanowi zatem przychód ze stosunku pracy.

II. Przedsiębiorca w zaistniałym stanie faktycznym wniósł o wydanie interpretacji indywidualnej poprzez wskazanie czy świadczenie pieniężne w postaci Bonusu i wypłacane Pracownikowi na podstawie Regulaminu stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

III. Przedsiębiorca przedstawił własne stanowisko w sprawie;

1. W ocenie Przedsiębiorcy wskazane powyżej świadczenie pieniężne nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w żadnym wskazanym przypadku wypłaty.

2. Zasady wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zostały wskazane w treści Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949) (dalej: "Rozporządzenie").

3. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

4. W ocenie Przedsiębiorcy Bonus ma bezpośredni związek: rozwiązaniem stosunku pracy z Pracownikami z przyczyn leżących po stronie Przedsiębiorcy. Jego celem jest w szczególności utrzymanie aktywnego zatrudnienia Pracownika do dnia ustania jego zatrudnienia na mocy porozumienia stron zawartego z Przedsiębiorcą w związku z likwidacją Działu GL lub do dnia rozpoczęcia pracy Pracownika w innym dziale Przedsiębiorcy w ramach tzw. rekrutacji wewnętrznej, które również ma związek z likwidacją Działu GL lub do dnia lutego 2020 r., tj. pozostawaniem w zatrudnieniu w likwidowanym dziale na dzień upływu okresu obowiązywania Zasad.

5. W ocenie Przedsiębiorcy przedmiotowy Bonus jest zatem pośrednio związany z rozwiązaniem stosunku pracy pomiędzy Pracownikiem a Przedsiębiorca i wypłacany bezpośrednio po ustaniu zatrudnienia w Dziale GL lub w przypadku Pracowników pozostających w zatrudnieniu na 29 lutego 2020 r. w związku z objęciem ich intencją rozwiązania stosunku pracy ze względu na proces likwidacji Działu GL i pozostawanie w zatrudnieniu na ww. datę.

Rozporządzenia wskazuje, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią świadczenia pieniężne wypłacane pracownikom z tytułu rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, a taki charakter ma przedmiotowy Bonus którego celem jest również utrzymanie aktywnego zatrudnienia do tego momentu. Pracownicy natomiast mają świadomość, iż intencją Przedsiębiorcy jest rozwiązanie z nimi umowy o pracę z przyczyn leżących po stronie Przedsiębiorcy w związku z procesem likwidacji Działu GL. W ocenie Przedsiębiorcy bonus nie powinien stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zarówno w przypadku, w którym wypłacany jest Pracownikom, z którym zostało zawarte porozumienie o rozwiązaniu umowy o pracę, jak i Pracownikom, którzy w związku z likwidacją Działu GL zakończyli świadczenie w nim pracy i podjęli w konsekwencji rekrutacji wewnętrznej zatrudnienie w innym dziale Wnioskodawcy jak i pracownikom objętym zamiarem rozwiązania stosunku pracy w związku z likwidacją Działu GL i pozostającym w zatrudnieniu na dzień 29 lutego 2020 r.

6. W związku z powyższym, w takiej sytuacji kwota wypłaconego Bonusu nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Przedsiębiorca do wniosku załączył:

- kopię Zasad przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu Księgi Głównej GL w związku z procesem jego likwidacji z dnia 14 sierpnia 2019 r.

- kopię Regulaminu przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu księgi głównej GL w związku z procesem likwidacji działu z dnia 18 lutego 2020 r.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład zważył, co następuje:

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 powołanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Zaznaczyć należy również, że w myśl art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne opierając się na zawartym we wniosku wskazaniu w powyższej kwestii.

Powołane wyżej rozporządzenie wśród przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wskazuje w § 2 ust. 1 pkt 3 na przychody uzyskane przez pracownika w zw. z wypłatą odpraw, odszkodowań, rekompensat wypłacanych z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Z treści złożonego wniosku oraz załączonej dokumentacji tj. Zasad przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu Księgi Głównej GL w związku z procesem jego likwidacji z dnia sierpnia 2019 r. oraz Regulaminu przyznawania dodatkowych świadczeń pieniężnych pracownikom działu księgi głównej GL w związku z procesem likwidacji działu z dnia lutego 2020 r. - stanowiącej nieodłączny element złożonego wniosku o indywidualną interpretację, wynika, że dodatkowe świadczenie pieniężne w postaci Bonusu zostanie wypłacone, niezależnie od odpraw pieniężnych przysługujących zwalnianym pracownikom Przedsiębiorcy, wyłącznie pracownikom likwidowanego Działu Księgowości Głównej GL. Jednakże, rozwiązanie umowy o pracę nie w każdym przypadku jest warunkiem koniecznym jego wypłaty. Dodatkowe świadczenie zostanie bowiem wypłacone nie tylko zwalnianym pracownikom ww. Działu, ale również pracownikom Działu GL " (...) którzy przejdą pozytywnie proces rekrutacji i podejmą zatrudnienie w innych działach - II Dział pkt 1.5 ww.

Regulaminu z 18 lutego 2020r.

Zatem zgodnie z zapisami tegoż Regulaminu, warunek rozwiązania stosunku pracy nie dotyczy tych pracowników Działu GL, którzy podejmą pracę w innych działach Przedsiębiorcy. Tym samym prawo do dodatkowego świadczenia pieniężnego w postaci Bonusu uzyskają również osoby, z którymi stosunek pracy nie zostanie rozwiązany.

Natomiast, przywołany przepis § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy wypłata np.: odprawy, odszkodowania lub rekompensaty - mającej charakter świadczenia pieniężnego - pozostaje w bezpośrednim oraz nierozerwalnym związku z faktem wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy. Jedyną przyczyną wypłaty przez pracodawcę świadczenia, winno być ustanie zatrudnienia. Oznacza to, iż tego typu świadczenie nie może być wypłacane przez pracodawcę w innych okolicznościach, niż pozostających w ścisłym związku z rozwiązaniem stosunku pracy. Wobec powyższego, Zakład uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Przedsiębiorcę w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne świadczenia pieniężnego w postaci Bonusu wypłaconego pracownikom w związku z likwidacją Działu Księgowego GL w okolicznościach przedstawionych we wniosku.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla Przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID bieg terminów procesowych w postępowaniach administracyjnych i sądowych nie rozpoczyna się a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres (ustawa z dnia 31.03.2020r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CQVI-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych ustaw, Dz. U. z 2020 r. poz. 568),

Opublikowano: www.zus.gov.pl