WPI/200000/43/225/2014 - Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 marca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/225/2014 Obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 usuwy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku złożonym w dniu 21 lutego 2014 r. przez (...)

1.

za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącą braku obowiązku do obliczenia i przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS z tytułu zawartych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem spółki - umów kontraktu menedżerskiego,

2.

za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej bruku obowiązku do obliczania stawek na ubezpieczenie zdrowotne i przekazywania ich do ZUS z tytułu zawartych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem spółki - umów kontraktu menedżerskiego, oraz

3.

odnawia wydania interpretacji w części dotyczące) istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych dla innych przedsiębiorców (osób prowadzących działalność gospodarcza na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej mających zawarte ze spółką umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem spółki - umowy kontraktu menedżerskiego).

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) reprezentowanego przez pełnomocnika (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. przedstawił opis stanu faktycznego, z którego wynika, że Wnioskodawca zawarł/zawiera z członkami Zarządu ("Zarządzający") Umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania ("Umowa", "Umowa o zarządzanie").

Na podstawie ww. Umowy Zarządzający zobowiązuje się do osobistego świadczenia na rzecz Spółki, usług polegających na:

1.

kierowaniu Spółką,

2.

zarządzaniu majątkiem Spółki,

3.

reprezentacji Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów i osób trzecich, w zakresie przedmiotowym określonym w przepisach prawa, statucie Spółki oraz Regulaminie Organizacyjnym Spółki. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że Umowy zawierane są z Zarządzającymi, którzy prowadzą działalność gospodarczą i posiadają wpis do Centralnej Ewidencji i informacji o Działalności Gospodarczej.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że złożył wniosek o interpretację w sprawie składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne w związku z wypłatą odszkodowania w przypadku powstrzymywania się przez Zarządzających od czynności konkurencyjnych po wygaśnięciu bądź rozwiązaniu Umowy.

Wnioskodawca w związku z opisem stanu faktycznego zadał dwa pytania.

1)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania stanowi odrębny od pozarolniczej działalności tytuł do ubezpieczeń społecznych i w związku z tym Spółka, jako płatnik, zobowiązana będzie do obliczania i przekazywania do ZUS składek na ubezpieczenie społeczne?

2)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskane przez Zarządzającego na podstawie Umowy o zarządzanie stanowić będą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne jako odrębny obok działalności gospodarczej tytuł ubezpieczenia zdrowotnego i w związku z powyższym Spółka, jako płatnik zobowiązana jest do obliczenia i przekazania do ZUS składek na ubezpieczenie zdrowotne?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442), dalej: "ustawa o systemie ubezpieczeń "obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami". Równocześnie w myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 tej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom podlegają osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące.

W myśl art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.), zwanej dalej "ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej", obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, lub osobami z nimi współpracującymi. Dodatkowo art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c stanowi, że obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego polegają osoby, które są osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą.

W opinii Wnioskodawcy art. 5 pkt 21 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej definiuje osobę prowadzącą działalność pozarolniczą, jako osobę, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, 66 ust. 1 pkt c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej - prowadzenie pozarolniczej działalności. W rezultacie, Wnioskodawca również w zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne nie będzie pełnił funkcji płatnika. Nie będzie zatem zobowiązana do obliczenia i przekazania składek z tego tytułu na rzecz ZUS.

Wnioskodawca wskazał, że jego stanowisko znajduje również poparcie w orzecznictwie sądów i tak w wyroku SN - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 9 grudnia 2009 r. (I UK 138/2008) wskazano, że:

"(...) zasadniczą podstawą decyzji pozwanego i rozstrzygnięć Sadów obu instancji jest art. 13 pkt 9 ustawy podatkowej. Nie jest uprawnione wnioskowanie, że wprowadzenie w tej ustawie od 1 stycznia 2004 r. tego przepisu - stanowiącego, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menadżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - uprawnia do przyjęcia podstawy ubezpieczenia społecznego z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy systemowej, czyli dotyczącej osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia. Przepis art. 13 pkt 9 ustawy podatkowej nie ingeruje w ustrojowe podstawy działalności gospodarczej, a dotyczy wyłącznie opodatkowania i taka tylko jest przedmiotowa granica jego regulacji (zob. wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 19 lipca 2007 r. K. 11/2006 OTK ZU 2007/7 A poz. 81). Za przychody z działalności wykonywanej osobiście ustawodawca uznał przychody uzyskane na podstawie wskazanych w nim umów (umów menadżerskich), w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Jeżeli więc nawet założyć, że ten przepis miałby mieć znaczenie decydujące, to wynika z niego wniosek przeciwny od przyjętego w zaskarżonym rozstrzygnięciu, gdyż sam literalnie stwierdza, że umowy menedżerskie mogą być zawierane w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (verba legis - " w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej")".

"(...) W sprawie należało więc oddzielić opodatkowania od podstawy ubezpieczeń społecznych. Kwalifikacja ustawodawcy, że przychód z umów menadżerskich stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście nie znosiła podstawy ubezpieczeń społecznych, którym była działalność gospodarcza zainteresowanego, w ramach której zawarł i realizował umowy menedżerskie. Ubezpieczenie społeczne jest pochodne od działalności (zatrudnienia) wybranej przez ubezpieczonego. Zainteresowany wybrał działalność gospodarczą i podstawy tej w istocie się nie podważa, jedynie wydziela się z niej umowy menedżerskie, co w oparciu o przepis art. 13 pkt 9 ustawy podatkowej nie było zasadne. Jeżeli Sąd Apelacyjny rozważał dalej tę kwestię, to nie można nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że kontrakty menedżerskie czy umowy o zarządzanie bliskie są konstrukcji umowy zlecenia, ze względu na zobowiązanie do starannego działania (zarządzania), w którym ryzyko braku efektu może obciążać zatrudniającego (zleceniodawcę). Nie oznacza to jednak wyłączenia ustawowych cech działalności gospodarczej, gdy przedsiębiorca przyjmuje, że w ramach własnej działalności gospodarczej będzie realizował takie usługi. Realizacja w ramach działalności gospodarczej umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu, nie znosi ryzyka prowadzącego taka działalność przez to, że wykonywana przez niego umowa menedżerska może być wykonywana - tak jak zlecenie - na ryzyko zatrudniającego. Reguła ta nie miałaby zastosowania, gdyby sam zainteresowany zawierał i realizował umowę o usługę jako zlecenie poza swoją działalnością gospodarczą".

"Nie, do zaakceptowania było również stanowisko, że zainteresowany miałby tytuły ubezpieczenia z obu podstaw, czyli, że zachodziłby zbieg tytułów ubezpieczenia z działalności pozarolniczej i na podstawie kontraktu menedżerskiego. Taki zbieg byłby wbrew logice ustawy systemowej, która odrębnie (wyłącznie) stawia obie podstawy ubezpieczenia. Wcale przy tym nie zakazuje, bo nie jest to jej rola, lecz ustaw ustrojowych o działalności gospodarczej, aby przedsiębiorca (podmiot prowadzący działalność gospodarczą) mógł w ramach pozarolniczej działalności usługowej świadczyć, nawet osobiście, usługi na podstawie umów menedżerskich. Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie wymienia kontraktu menedżerskiego (umowy o zarządzanie) jako odrębnej (samodzielnej) podstawy ubezpieczenia. Rozstrzygnięcie sprawy sprowadza się zatem do stwierdzenia, że umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem (spółką) lub kontrakt menedżerski ujęte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jako źródła przychodu z działalności wykonywanej osobiście nie stanowią samodzielnej podstawy podlegania ubezpieczeniom społecznym z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy systemowej, jeżeli są realizowane w ramach prowadzonej przez przedsiębiorcę (podatnika) pozarolniczej działalności gospodarczej."

Wnioskodawca podnosi, że w wyroku SN - Izby Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z dnia 23 czerwca 2009 r. (III UK 24/2009) zajęto korzystne dla Spółki stanowisko mające znaczenie w przedstawionej sprawie, tj., że kwalifikacja źródła przychodów na gruncie ustawy o PIT nie powinna być decydująca przy ustalaniu tytułu ubezpieczenia. I tak w wyroku wskazano, że: (...)"W sprawie należało więc oddzielić opodatkowanie od podstawy podlegania ubezpieczeniom społecznym. Kwalifikacja, że przychód z umów zleconych przez niektóre organy władzy lub administracji (art. 13 pkt 6 ustawy podatkowej) stanowi przychód z działalności wykonywanej osobiście, nie wyłączała podstawy ubezpieczeń społecznych, którą była działalność gospodarza ubezpieczonego (zainteresowanego), w ramach której zawarł mógł zawierać i realizować umowy zlecenia. Tak wynika z treści tych umów i takie też są ustalenia stanu faktycznego - wiążące dla Sądu Najwyższego (art. 39813 § 2 k.p.c.). Innymi słowy ubezpieczenie społeczne jest pochodne od działalności (zatrudnienia) wybranej przez ubezpieczonego. (...) Poszukiwanie uzasadnienia w ustawie podatkowej nie stanowiło podstawy prawnej do określenia podstawy ubezpieczenia społecznego, gdyż podstawy ubezpieczenia określa ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych i zlecenie jest odrębne od działalności gospodarczej (art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5), jednak nie wtedy, gdy zlecenie wykonywane jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a tak ustalono w sprawie."

Uwzględniając powyższe, w opinii Spółki Umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania, wykonywana w ramach działalności gospodarczej nie jest odrębnym od działalności gospodarczej tytułem ubezpieczenia społecznego. W związku z tym Spółka nie jest zobowiązana do obliczania i przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS.

Jednocześnie, w opinii Spółki, przychody uzyskane w ramach Umowy nie będą stanowiły odrębnej od działalności gospodarczej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne. W związku z powyższym Spółka nie będzie zobowiązana do obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne i przekazania ich do ZUS.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu, w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r., Zakład wydaje w drodze decyzji.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Ubezpieczeniom społecznym podlegają obowiązkowo osoby, które posiadają określony tytuł do ubezpieczenia wskazany przez ustawodawcę.

Kontrakt menedżerski jest umową nienazwaną, dotychczas nie uregulowaną w przepisach prawa cywilnego. Umowa kontraktu menedżerskiego może mieć charakter umowy o pracę lub umowy zlecenia. W praktyce kontrakt menedżerski występuje częściej jako umowa o świadczenie usług, do której stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego o umowie zleceniu, a tym samym osoby wykonujące takie urnom podlegają ubezpieczeniom społecznym na zasadach przewidzianych dla zleceniobiorców.

Jak wynika z wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. r. zawarte przez Wnioskodawcę umowy-kontrakty menedżerskie na kierowanie przedsiębiorstwem spółki i zarządzanie jej majątkiem są umowami o świadczenie usług i w związku z tym na gruncie przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych traktowane są na zasadach dotyczących umów zlecenia.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się, na równi z przychodami uzyskiwanymi z tytułu wykonywanych umów zlecenia czy umów o dzieło, przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika, pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (tekst jedn.: przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych).

W rezultacie powyższego dla menedżera, który ma wpis do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i jednocześnie ma zawartą umowę kontraktu menedżerskiego przychód uzyskiwany z tej umowy - dla potrzeb opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych - jest przychodem z działalności wykonywanej osobiście. Skoro według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z działalności wykonywanej osobiście nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej, to wykonywanie umowy (w zaprezentowanym stanie faktycznym umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania) powoduje powstanie przychodu z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu powołanej ustawy i nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej.

W konsekwencji, uwzględniając fakt, że podstawowe kwestie prawne kontraktu menedżerskiego regulują przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kontrakt menedżerski zaliczany jest do umów o świadczenie usług, do których stosuje się odpowiednie przepisy o zleceniu (art. 750 k.c.) - wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy O systemie ubezpieczeń społecznych, należy stwierdzić, że stanowi on tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Umowa kontraktu menedżerskiego jest traktowana jako odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych, a nie jako umowa wykonywana w ramach działalności gospodarczej.

Należy ponadto podnieść, że podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne z tytułu umowy zlecenia jest co do zasady przychód ustalony zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a skoro ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem jako odrębne źródło przychodu od pozarolniczej działalności gospodarczej, dlatego słuszne jest stanowisko, aby uzyskiwany w ramach umów o zarządzanie przychód rodził obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, w sytuacji gdy członkowie Zarządu spółki wykonują umowę o świadczenie usług w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.

Powyższe skutkuje zaistnieniem dla takich osób fizycznych obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu umów kontraktu menedżerskiego, do których stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego o zleceniu, w sytuacji gdy w ramach posiadanych wpisów do ewidencji działalności gospodarczej uzyskują wyłącznie przychody z tytułu tychże umów. W konsekwencji osoba fizyczna (członek zarządu), z którą zawarto umowę o świadczenie usług w zakresie zarządzania - kontrakt menedżerski - podlega ubezpieczeniom społecznym na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zgodnie z którym obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,

Natomiast w sytuacji, gdy w ramach posiadanego wpisu do CEIDG dana osoba osiąga również przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (w rozumieniu przepisów podatkowych), następuje zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, pozwalający po spełnieniu określonych w art. 9 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych warunków wybrać tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoba wykonująca pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia - prowadząca jednocześnie pozarolniczą działalność - podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu tej działalności, jeżeli z tytułu wykonywania umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe jest niższa od obowiązującej tą osobę najniższej podstawy wymiaru składek dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Może ona dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z tytułu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 (a wice z tytułu umowy zlecenia).

Jednocześnie Zakład wskazuje, że w myśl art. 4 pkt 2 i art. 46 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych spółka jako płatnik składek jest obowiązana według zasad wynikających z przepisów ustawy opłacać należne składki za zatrudnione osoby.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy podnieść, że w stosunku do osób, z którymi zawarto umowy o świadczenie usług na zarządzanie przedsiębiorstwem - kontrakty menedżerskie w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca - spółka akcyjna (zleceniodawca) jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i na niej spoczywa obowiązek obliczania, rozliczania i przekazywania co miesiąc do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenia społeczne za osoby wykonujące umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko wnioskodawcy w części dotyczącej braku obowiązku obliczania i przekazywania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS z tytułu zawartych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem spółki - umów kontraktu menedżerskiego.

Odnosząc się do pytania nr 2 Wnioskodawcy w brzmieniu; Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody uzyskane przez Zarządzającego na podstawie Umowy o zarządzanie stanowić będą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne jako odrębny obok działalności gospodarczej tytuł ubezpieczenia zdrowotnego i w związku z powyższym Spółka, jako płatnik zobowiązana jest do obliczenia i przekazania do ZUS składek na ubezpieczenie zdrowotne? Zakład zważył co następuje;

W mysi art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. - Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Natomiast Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie jest właściwy do wydawania decyzji interpretacyjnej w zakresie objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym.

Z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) wynika obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne za osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo Innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia - w przypadku Wnioskodawcy za osoby wykonujące usługi w zakresie zarządzania.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób min. wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Ponadto w myśl art. 82 ust. 1 wyżej powołanej ustawy, w przypadku gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego tj. np. z tytułu prowadzenie pozarolniczej działalności i wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia, składki na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest z każdego z tych tytułów odrębnie.

W konsekwencji powyższego Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku obowiązku obliczania składek na ubezpieczenie zdrowotne i przekazywania ich do ZUS z tytułu zawartych umów o zarządzanie przedsiębiorstwem spółki - umów kontraktu menedżerskiego.

Jednocześnie należy zauważyć, iż powyżej cytowany przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje jednoznacznie, że nie każda sprawa leżąca we właściwości organu lub państwowej jednostki organizacyjnej jest możliwa do rozstrzygnięcia poprzez wydanie interpretacji w tym trybie. Art. 10 ust. 1 wyznacza podmiotowe granice jego stosowania tzn. wydana interpretacja może dotyczyć wyłącznie indywidualnej sprawy wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą. W rezultacie brak jest podstaw do wydania interpretacji m.in. w sytuacji gdy wniosek złożony przez przedsiębiorcę, jakim jest niewątpliwie spółka, dotyczy sfery uprawnień i obowiązków podmiotu trzeciego (np. innego przedsiębiorcy).

Z zaprezentowanego we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. stanu faktycznego jednoznacznie wynika, że Przedsiębiorca jakim jest spółka akcyjna, zwraca się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji w części nie we własnej indywidualnej sprawie, a w sprawie ustalenia istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych dla innych przedsiębiorców (osób prowadzących działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej mających zawarte ze spółka umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem spółki - umowy kontraktu menedżerskiego).

W Świetle powyższego brak jest możliwości wydania przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie pisemnej interpretacji przepisów na podstawie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej na wniosek spółki w części dotyczącej obowiązków osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i mających zawarte z Wnioskodawcą umowy o świadczenie usług - kontrakty menedżerskie.

Ponadto należy zaznaczyć, że wyroki sądów, na które powołuje się Wnioskodawca, dotyczą indywidualnych spraw i nie mają mocy powszechnie obowiązującej.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnu 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sadu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydania decyzji lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w tarninie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl