WPI/200000/43/224/2014 - Obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/224/2014 Obowiązek odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 poz. 1442) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko zawarte we wniosku złożonym w dniu 21 lutego 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) reprezentowanego przez (...) uznaje za:

1.

nieprawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości wypłaconego odszkodowania z tytułu obowiązywania zakazu konkurencji zawartego w umowie o zarządzanie, która wygasła lub uległa rozwiązaniu oraz

2.

nieprawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłaconego odszkodowania wypłaconego z tytułu obowiązywania zakazu konkurencji zawartego w treści umowy o zarządzanie po jej wygaśnięciu lub rozwiązaniu.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) reprezentowanego przez Pełnomocnika (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. W dniu 17 marca 2014 r. wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny wniosku, wskazując, że podstawa wypłaty świadczenia (odszkodowania za powstrzymanie się od czynności konkurencyjnych) będzie umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania.

Wnioskodawca we wniosku z dnia 11 lutego 2014 r. przedstawił opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, ze wnioskodawca zawarł/zawiera z członkami Zarządu ("Zarządzający") Umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania ("Umowa", "Umowa o zarządzanie").

Na podstawie ww. Umowy Zarządzający zobowiązuje się do osobistego świadczenia na rzecz Spółki, usług polegających na:

1

kierowaniu Spółką,

2.

zarządzaniu majątkiem Spółki,

3.

reprezentacji Spółki wobec organów państwowych, organów samorządu terytorialnego i innych podmiotów i osób trzecich, w zakresie przedmiotowym określonym w przepisach prawa, statucie Spółki oraz Regulaminie Organizacyjnym Spółki. Jednocześnie wnioskodawca wskazuje, ze Umowy zawierane są z Zarządzającymi, którzy prowadzą działalność gospodarczą i posiadają wpis do Centralnej Ewidencji i informacji o Działalności Gospodarczej.

Wnioskodawca informuje, ze w przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania Umowy, Zarządzający zobowiązują się do powstrzymania się od działalności konkurencyjnej przez okres obowiązywania zakazu konkurencji określony Umową. Wnioskodawca podaje, ze działalność konkurencyjna została zdefiniowana w Umowie.

W okresie powstrzymania się Zarządzającego od działalności konkurencyjnej po wygaśnięciu lub rozwiązaniu Umowy, Spółka zobowiązana jest do wypłacenia na rzecz Zarządzającego odszkodowania przez wskazany w Umowie okres.

Wnioskodawca wskazał, że pytanie spółki dotyczy sytuacji, gdy w okresie powstrzymywania się od czynności konkurencyjnych i otrzymywania odszkodowania Zarządzający będą nadal posiadali wpis do CEiDG.

Jednocześnie Spółka informuje, ze złożyła również wniosek o interpretację w sprawie konieczności odprowadzania przez nią składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przed wygaśnięciem Umowy, tj. w związku ze świadczeniem usług zarządczych przez Zarządzającego.

Wnioskodawca w związku z opisem zdarzenia przyszłego zadał dwa pytania.

1)

Czy w przypadku powstrzymywania się przez Zarządzającego od czynności konkurencyjnych po wygaśnięciu lub rozwiązaniu Umowy w zamian za odszkodowanie -Umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania stanowić będzie odrębny od pozarolniczej działalności tytuł do ubezpieczeń społecznych i w związku z tym Spółka, jako płatnik, zobowiązana będzie do obliczania i przekazywania do ZUS składek na ubezpieczenie społeczne w związku z wypłacanym odszkodowaniem?

2)

Czy w przedstawionym stanic faktycznym przychody uzyskane przez Zarządzającego na podstawie Umowy w postaci odszkodowania wypłaconego w związku z powstrzymywaniem się od czynności konkurencyjnych stanowić będą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne jako odrębny od działalności gospodarczej tytuł ubezpieczenia zdrowotnego i w związku z powyższym Spółka, jako płatnik zobowiązana jest do obliczenia i przekazania do ZUS składek na ubezpieczenie zdrowotne?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem wnioskodawcy na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1, pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1442). dalej: "ustawa o systemie ubezpieczeń "obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej są osobami wykonującymi procę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami". Równocześnie w myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 tej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom podlegają osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące.

W myśl art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.). zwanej dalej "ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej", obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są osobami wykonującymi prace na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, lub osobami z nimi współpracującymi. Dodatkowo art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c stanowi, że obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego polegają osoby, które są osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą.

Zdaniem wnioskodawcy art. 5 pkt 21 ustaw o świadczeniach opieki zdrowotnej definiuje osobę prowadzącą działalność pozarolniczą, jako osobę, o której mowa w art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń za osobę prowadzącą działalność pozarolniczą uważa się min. osobę prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych. Obecnie, jak wskazuje wnioskodawca, ustawę taką stanowi ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672). Jak wynika z art. 14 tej ustawy przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarcza w dniu złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym.

W rezultacie, na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń, jak również ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej Zarządzający, który będzie prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej powinien być traktowany, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność.

W opinii wnioskodawcy, również w przypadku, gdy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu Umowy Zarządzającemu wypłacane jest odszkodowanie w związku powstrzymaniem sie od działalności konkurencyjnej, a Zarządzający będzie prowadził działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEiDG - powinien być on traktowany jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność.

Wnioskodawca zauważa, że Umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania, która zawarta jest przez osobę prowadzącą działalność pozarolniczą w ramach prowadzonej przez nią pozarolniczej działalności gospodarczej, nie może być uznana za odrębny od działalności pozarolniczej tytuł do ubezpieczeń społecznych.

W związku z rym jak wywodzi wnioskodawca, gdy po rozwiązaniu lub wygaśnięciu ww. Umowy wypłacane jest odszkodowanie w związku z powstrzymaniem się przez Zarządzającego od czynności konkurencyjnych - nie można uznać, ze istnieje odrębny od prowadzonej działalności gospodarczej tytuł do ubezpieczeń społecznych. W szczególności do osoby powstrzymującej się od czynności konkurencyjnych na podstawie umowy. która posiada nadal wpis do CFiDG nie znajduje zastosowania art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. dla potrzeb ubezpieczeń społecznych tytułem ubezpieczenia nie będzie zawarta umowa o świadczenie usług, z której wynika konieczność powstrzymywania się od czynności konkurencyjnych oraz wypłata odszkodowania.

Jednocześnie przychody w postaci odszkodowania wypłaconego w związku z powstrzymywaniem się od czynności konkurencyjnych nie powinny być uznane za przychody stanowiące podstawi; wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne na podstawie art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Wnioskodawca wskazuje na brak na gruncie wskazanych ustaw regulujących kwestie ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczeń zdrowotnych takich regulacji, które wskazywałyby, ze źródła przychodów' na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361). dalej "ustawa o PIT". determinują ocenę przychodu na gruncie ubezpieczeń społecznych waz zdrowotnych. Wskazane akty prawne mają charakter autonomiczny. Przepisy ustawy o PIT nie odnoszą się do kwestii tytułów ubezpieczeń dla potrzeb społecznych i zdrowotnych w szczególności z żadnego przepisu nie wynika, że przychód z umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania wykonywanej w ramach działalności gospodarczej powinien być traktowany (na gruncie ubezpieczeń społecznych oraz ubezpieczeń zdrowotnych) w sposób właściwy dla umów zlecenia, umów o świadczenie usług a nie dla działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, jeżeli osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i w ramach tej działalności powstrzymuje się od czynności konkurencyjnych, jako podmiot wpisany do właściwego rejestru na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej-wnioskodawca podnosi, ze na gruncie ustawy o systemie ubezpieczeń oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej - osoba tak powinna zostać uznana za osobę prowadząca działalność pozarolnicza Zdaniem wnioskodawcy w konsekwencji podstawę ubezpieczeń społecznych należy ocenić na podstawie art. 6 ust. 5 ustawy o systemie ubezpieczeń, a w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych w oparciu o art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Wnioskodawca uważa, ze umowa o zarządzanie (w tym powstrzymywanie się od czynności konkurencyjnych) stanowi tytuł do ubezpieczeń społecznych w ramach prowadzonej przez Zarządzającego pozarolniczej działalności, a wnioskodawca nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenie społeczne w związku z wypłatą odszkodowania na rzecz Zarządzającego. Wnioskodawca nie będzie zatem zobowiązany do obliczania i przekazywania składek z tytułu ubezpieczeń społecznych do ZUS.

Jednocześnie odszkodowanie wypłacone w związku z powstrzymywaniem się przez Zarządzającego od czynności konkurencyjnych - nie będzie stanowiło odrębnej od działalności gospodarczej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne. Dla potrzeb ubezpieczeń zdrowotnych również wystąpi jeden tytuł określony w art. 56 ust. 1 pkt c ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej - prowadzenie pozarolniczej działalności. W związku i wypłacanym na rzecz Zarządzającego odszkodowaniem Spółka nie będzie pełniła funkcji płatnika. W związku wypłacanym na rzecz Zarządzającego odszkodowaniem Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i przekazania składek do ZUS.

Wnioskodawca podsumował swoje stanowisko stwierdzeniem, ze w przypadku powstrzymywania się przez Zarządzającego od czynności konkurencyjnych po rozwiązaniu lub wygaśnięciu Umowy i wypłaceniu związanego z tym odszkodowania umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania - nie jest odrębnym od działalności gospodarczej tytułem (podstawą) ubezpieczenia społecznego. W związku z tym Spółka nie jest zobowiązana do obliczania i przekazywania składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS. Jednocześnie przychody uzyskane w ramach Umowy w postaci odszkodowania wypłaconego w związku z powstrzymywaniem się od czynności konkurencyjnych nie będą stanowiły odrębnej od działalności gospodarczej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne. W związku z powyższym Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne i przekazania ich do ZUS.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, ze przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej tub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez, przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r. udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nim współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami prowadzącymi pozarolnicza działalność oraz osobami z nimi współpracującymi.

Umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem tzw, kontrakt menedżerski jest umową nienazwaną, dotychczas nie uregulowaną w przepisach prawa cywilnego i jest traktowana w praktyce jako umowa o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o umowie zlecenia art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tj. Dz. U., nr 16 poz. 93 z późn. zm.). W ramach tej umowy jedna ze stron zobowiązuje się do prowadzenia przedsiębiorstwa drugiej strony na jej rachunek i ryzyko we własnym bądź cudzym imieniu za wynagrodzeniem.

Na gruncie przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych umowy o świadczenie usług zarządzania tzw. kontrakty menedżerskie są traktowane jak umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje sic przepisy dotyczące zlecenia i rodzą obowiązek ubezpieczeń społecznych na zasadach przewidzianych dla zleceniobiorców.

Członkowie zarządu Zarządzający", którzy mają wpisy do ewidencji działalności gospodarczej w zakresie zarządzania i jednocześnie mają zawarte umowy o zarządzanie z których osiągają przychód, który dla potrzeb opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych jest przychodem i działalności wykonywanej osobiście podlegają ubezpieczeniom społecznym z tytułu umów o świadczenie usług zarządzania zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Oddział wskazuje, ze sam fakt zgłoszenie do ewidencji działalności gospodarczej nie przesądza o rzeczywistym prowadzeniu działalności gospodarczej i ma znaczenie deklaratoryjne, uściślając osoba może posiadać zgłoszenie w organie ewidencyjnym, a nie prowadzić taktycznie działalności i nie uzyskiwać z tego tytułu przychodów. W opisanym we wniosku sytuacji członkowie zarządu wnioskodawcy wykonują umowy o świadczenie usług zarządzania i posiadają wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej, który nie przesądza o prowadzeniu takiej działalności faktycznie. Zarządzający uzyskują przychody z wykonywania jednej umowy o zarządzanie (kontraktu menedżerskiego), nie uzyskując przychodów z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zakład podnosi, że umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem, również w sytuacji, gdy zarządzający posiada wpis do Ewidencji Działalności Gospodarczej w zakresie zarządzania jest w świetle przepisów ubezpieczeniowych traktowana jako odrębny tytuł do objęcia obowiązkiem ubezpieczeń społecznych, a nie jako umowa wykonywana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

W konsekwencji zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 2 i art. 12 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych osoby wykonujące prace na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia podlegają z tej umowy obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, natomiast ubezpieczenie chorobowe jest dla nich dobrowolne.

W opisie zdarzenia przyszłego wnioskodawca wskazał, że zawiera z członkami zarządu umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania, które w opinii Zakładu stanowią tytuł do ubezpieczeń-społecznych i w rezultacie w stosunku do osób z którymi będą zawarte ww umowy wnioskodawca (zleceniodawca) będzie płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: D. U. z 2013 poz. 1442).

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w przypadku wygarnięcia lub rozwiązania umowy o zarządzanie, zarządzający zobowiązują się do powstrzymania od działalności konkurencyjnej przez okres obowiązywania zakazu konkurencji, który został przewidziany umową oraz w okresie powstrzymywania się przez zarządzającego od działalności konkurencyjnej po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy wnioskodawca zobowiązany jest do wypłacenia na rzecz zarządzającego odszkodowania przez wskazany w umowie okres.

Wnioskodawca powziął wątpliwość w przedmiocie konieczności odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości odszkodowania wypłaconego na podstawie obowiązywania zakazu konkurencji po wygaśnięciu lub rozwiązaniu umowy o zarządzanie.

Oddział wyjaśnia, w zgodnie z art. 18 ust. 1 oraz art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Natomiast podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany z tytułu wykonywania umowy zlecenia, jeżeli w umowie tej określono odpłatność za jej wykonanie kwotowo, albo w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej, albo prowizyjnie. Jeżeli odpłatność za wykonanie umowy została ustalona w innej formie, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak od kwoty minimalnego wynagrodzenia.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 4 wskazanego rozporządzenia nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odszkodowania wypłacone byłym pracownikom po rozwiązaniu stosunku pracy, na podstawie umowy o zakazie konkurencji, o której mowa w art. 1012 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).

Oddział wskazuje, że wprawdzie w myśl § 5 ust. 2 cytowanego rozporządzenia przepisy § 2 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, jednakże zwrot "odpowiednio" oznacza w rozumieniu prawa stosowanie danego przepisu bez zmian do innego zakresu odniesienia, stosownie z późn. zm., lub nie stosowanie przepisu do innego zakresu odniesienia ze względu na bezprzedmiotowość lub sprzeczność z przepisami ustawowymi.

W treści wniosku wnioskodawca podniósł, że w przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o zarządzanie, będzie zobowiązany do wypłacenia na rzecz zarządzającego odszkodowania przez wskazany w umowie okres. Wątpliwość wnioskodawcy dotyczy sytuacji, gdy po wygaśnięciu umowy o zarządzanie lub po jej rozwiązaniu, będzie obowiązywał zakaz konkurencji, a zatrudniający będą posiadali wpis do CFIDG. czy w związku z tym umowa o świadczenie usług zarządzania i wypłacone na jej podstawie odszkodowanie będzie podstawą do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne?

W § 2 ust. 1 pkt 4 ustawodawca przewidział możliwość wyłączenia z posuwy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne odszkodowań wypłaconych byłym pracownikom po rozwiązaniu stosunku pracy. Powołany przepis odwołuje się do umowy o zakazie konkurencji regulowanej przepisami prawa pracy t.j umowy zawieranej przez strony pozostające w stosunku pracy. Art. 101 Kodeksu Pracy sianowi, ze przepisy o zakazie konkurencji z Kodeksu Pracy nie naruszają zakazu konkurencji przewidzianego w odrębnych przepisach. Skoro przepisy Kodeksu Cywilnego nie zawierają regulacji dotyczącej klauzuli konkurencyjnej, to w świetle unormowania przepisu art. 101 ust. 1 k.p. w związku z przepisem art. 101 k.p. nie stosuje się do umów cywilnoprawnych. Podsumowując wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne przewidziane w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia z dniu 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie będzie miało zastosowania w stosunku do umów cywilnoprawnych (w tym przypadku do umowy o świadczenie usług).

Oddział wskazuje, że ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) nie zawiera regulacji dotyczących klauzuli konkurencyjnej w umowie zlecenia, można ją kształtować na zasadzie swobody umów zgodnie z art. 353 Kodeksu cywilnego, zdaniem Zakładu, pomimo wygaśnięcia lub rozwiązanie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem klauzula o zakazie konkurencji stanowiąca zapis umowy o zarządzanie będzie obowiązywała nadal. Zgodnie z orzeczeniem SN z dnia 11 września 2003 r. III CKN 579/01. OSNC 2004/10/167) zakaz konkurencji może obejmować okres po ustaniu umowy cywilnoprawnej, jednak za odpowiednim ekwiwalentem oraz przez określony czas, tak aby nie naruszyć zasad współżycia społecznego. W przypadku opisanym przez wnioskodawcę taka sytuacja ma miejsce pomimo wygaśnięcia umowy o zarządzanie wypłacone będzie na jej podstawie odszkodowanie za czas powstrzymywania się od czynności konkurencyjnych, które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ponieważ jest konsekwencją zapisów umowy o zarządzanie. Oddział podkreśla, ze w sytuacji wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o zarządzanie strony będzie wiązała klauzula o zakazie konkurencji, a wypłacone na jego podstawie odszkodowanie będzie ściśle związane z umową o świadczenie usług zarządzania. Wnioskodawca w uzupełnieniu sianu faktycznego wniosku, wskazał, że podstawą wypłaty świadczenia (odszkodowania) dla Zarządzającego będzie umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania, która jest źródłem wypłaty odszkodowania.

Zgodnie z uregulowaniem przepisu art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne osób podlegających obowiązkowi ubezpieczenia społecznego stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób, z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10. Cytowany przepis wskazuje, że do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosujemy przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, oznacza to. ze skoro wypłacone na podstawie umowy o zarządzanie odszkodowanie za powstrzymywanie się od działalności konkurencyjnej stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jako przychód z umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy o zleceniu, to również będzie stanowiło podstawę wymiaru składek na bezpiecznie zdrowotne.

Oddział podkreśla, ze wnioskodawca będzie płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłaconego na podstawie umowy o zarządzanie odszkodowania związanego z obowiązywaniem zakazu konkurencji po jej wygaśnięciu lub rozwiązaniu i na nim będzie spoczywał obowiązek obliczania, rozliczania przekazywania co miesiąc do Zakładu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe z tytułu wypłaconego odszkodowania, (art. 17 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).

W związku powyższym Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości wypłaconego odszkodowania z tytułu obowiązywania zakazu konkurencji zawartego w umowie o zarządzanie, która wygasła lub uległa rozwiązaniu oraz za nieprawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne od wartości wypłaconego odszkodowania wypłaconego z tytułu obowiązywania zakazu konkurencji zawartego w treści umowy o zarządzanie po jej wygaśnięciu lub rozwiązaniu.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z. art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez te jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl