WPI/200000/43/220/2019

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 marca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/220/2019

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 28 lutego 2019 r. przez Pana (...) prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą pod firmą: (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku obowiązku opłacania przez Wnioskodawcę składek na ubezpieczenia społeczne od umowy zlecenia zawartej z firmą pośredniczącą, oraz

2.

odmawia wydania interpretacji w części dotyczącej obowiązków innych płatników składek.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców złożony przez przedsiębiorcę: (...)

Wnioskodawca poinformował, że jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę w pogotowiu ratunkowym jako pielęgniarz - kierowca. Dodatkowo Wnioskodawca ma umowę na dyżury w innym szpitalu w ramach działalności gospodarczej, od której odprowadza składkę zdrowotną, gdyż dochód w podstawowej pracy to około (...) brutto. Wnioskodawca chciałby w swojej podstawowej pracy na tym samym stanowisku wziąć kilka dyżurów dodatkowych w miesiącu w ramach działalności gospodarczej. Umowa na te dyżury zostałaby zawarta z firmą pośredniczącą a nie z dyrektorem Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy za te dyżury dodatkowe w pogotowiu ratunkowym musi On albo firma pośrednicząca lub dyrektor pogotowia odprowadzać pełny ZUS od tego dochodu czy wystarczy, że odprowadza składkę zdrowotną za działalność gospodarczą.

Wnioskodawca uważa, że powinien płacić tylko składkę zdrowotną a dyżury dodatkowe w Jego podstawowej pracy nie będą w pełni oskładkowane czyli nikt nie będzie ponosił dodatkowych kosztów.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Stosownie do art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Zakład w powyższym trybie nie jest natomiast uprawniony do dokonywania interpretacji przepisów, z których wywodzi się obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego. Wobec powyższego jeżeli wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy również obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego - ma możliwość wystąpienia do dyrektora właściwego miejscowo oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia z zapylaniem w powyższej kwestii.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaznacza jednocześnie, że ocena stanowiska przedsiębiorcy dokonywana pod kątem prawidłowości zaprezentowanej wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji. Rozpoznając wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego ani dowodowego, a przyjmuje jako prawdziwe informacje przekazane przez Wnioskodawcę, zwracając jednocześnie uwagę na fakt, iż wiążący charakter niniejszej decyzji ograniczony został jedynie do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym osób wykonujących pozarolniczą działalność gospodarczą regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w myśl art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 4 powołanej ustawy, podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Z treści wniosku z 27 lutego 2019 r. wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, z której, z uwagi na zatrudnienie na podstawie umowy o pracę za wynagrodzeniem wyższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę, opłaca wyłącznie składki na ubezpieczenie zdrowotne. Wnioskodawca chciałby zawrzeć umowę zlecenia z podmiotem trzecim i wykonywać w jej ramach dodatkowe dyżury w swojej podstawowej pracy.

Wskazać należy, że w myśl art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych, m.in. prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku. Natomiast zgodnie z art. 81 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski". Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

W konsekwencji, Wnioskodawca jako osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą jest zobowiązany do opłacania składek na ubezpieczenia, którym podlega, od podstawy wymiaru w wysokości zadeklarowanej kwoty, nie niższej niż wynikająca z ustawy.

Ponadto w myśl art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 11 ust. 2 i art. 12 ust. 1 tejże ustawy, osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, a dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 2a tej ustawy, za pracownika, w rozumieniu ustawy, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Jednocześnie stosownie do art. 4 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych płatnikiem składek za osoby wykonujące umowy zlecenia lub inne umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, jest zleceniodawca, natomiast płatnikiem składek za pracowników - pracodawca.

Wobec powyższego, niezależnie od uznania, czy przedstawiona umowa zlecenia na dyżury będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej, czy też obok niej, a także czy wykonywana będzie na rzecz własnego pracodawcy czy też podmiotu trzeciego (pośrednika) - nie będzie rodzić obowiązku opłacania przez Wnioskodawcę składek na ubezpieczenia społeczne. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku obowiązku opłacania przez Wnioskodawcę składek na ubezpieczenia społeczne od umowy zlecenia zawartej z firmą pośredniczącą uznać należy za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że z treści art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców wynika jednoznacznie, iż jednym z warunków umożliwiających wydanie indywidualnej interpretacji na zasadach określonych w tym przepisie jest indywidualny charakter sprawy przedstawionej we wniosku. Innymi słowy interpretacja może dotyczyć wyłącznie indywidualnej sprawy wnioskodawcy będącego przedsiębiorcą. Zatem brak jest podstaw do wydania interpretacji indywidualnej gdy z wnioskiem o jej wydanie występuje podmiot posiadający status przedsiębiorcy, jednakże jego zapytanie dotyczy w istocie potencjalnych obowiązków innego płatnika składek. Zauważyć należy, że Wnioskodawca we wniosku z 27 lutego 2019 r. przedstawił swoje stanowisko w części w zakresie dotyczącym potencjalnych obowiązków innych podmiotów (w tym wypadku pracodawcy oraz firmy pośredniczącej) związanych z zawartą z Wnioskodawcą umową.

W konsekwencji, kwestia ewentualnych obowiązków innego niż Wnioskodawca płatnika składek nie może stanowić przedmiotu indywidualnej interpretacji w formie decyzji wydanej na podstawie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odmówił wydania interpretacji w części dotyczącej obowiązków innych niż Wnioskodawca płatników składek.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl