WPI/200000/43/201/2022

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2022 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/201/2022

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 423 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym 14 lutego 2022 r., przez przedsiębiorcę: z siedzibą w w sprawie dotyczącej nie podlegania obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym przez okres 6 miesięcy od miesiąca wskazanego przez Przedsiębiorcę, tj. stycznia 2022 r.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym 14 lutego 2022 r. z siedzibą (...) w reprezentowana przez pełnomocnika adwokata (zwana dalej "Przedsiębiorcą") wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zwanego dalej "Zakładem") o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Stan faktyczny/zdarzenie przyszłe Przedsiębiorcy:

(dalej jako: "Wnioskodawczym") to osoba prowadząca działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług fotograficznych. Swoją działalność gospodarczą rozpoczęła w dniu 2014 r. i od tego momentu świadczyła usługi

fotograficzne na terenie miasta oraz w jego obrębie. Wnioskodawczyni zawiesiła swoją działalność gospodarczą w dniu 2018 roku. Od tego momentu nie świadczyła usług fotograficznych. W trakcie trwania okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawczyni przyjmowała należności i regulowała zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej oraz wykonywała wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa. Było to działanie niezbędne dla utrzymania dobra firmy Wnioskodawczyni.

Z dniem 2021 r. Wnioskodawczyni wznowiła swoją działalność gospodarczą.

Zatem od momentu zawieszenia działalności gospodarczej do jej ponownego podjęcia upłynęło co najmniej 60 miesięcy a dokładnie 67 miesięcy. Została zatem spełniona jedna z przesłanek art. 18 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (zwaną dalej: "ustawą") dotycząca podjęcia działalności gospodarczej po raz pierwszy albo podjęcia jej ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia.

Wznowienie działalności gospodarczej wiąże się z podleganiem obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. Wnioskodawczyni będzie zatem zobligowana do uiszczenia pierwszej składki na ww. ubezpieczenia już w styczniu 2022 r.

Wnioskodawczyni nie wykonywała w okresie zawieszenia działalności gospodarczej także pracy na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Stanowi to spełnienie kolejnej z przesłanek art. 18 ustawy.

Wnioskodawczyni nie korzystała w trakcie ostatnich 60 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej z "Małego ZUS" lub "Małego ZUS Plus" łącznie przez okres 36 miesięcy. Wnioskodawczyni nie rozlicza się na karcie podatkowej i nie korzysta ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni nie podlegała ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu także z tytułu innej pozarolniczej działalności oraz nie wykonuje w ramach działalności gospodarczej tych samych zadań, które wykonywała dla byłego bądź obecnego pracodawcy jako pracownik w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym.

Wskazane powyżej okoliczności kwalifikują Wnioskodawczynię do możliwości skorzystania z tzw. "Ulgi na start" na zasadach określonych w art. 18 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców. Wobec powyższego Wnioskodawczyni zamierza od stycznia 2022 r. korzystać z "ulgi na start".

Ponadto po upływie okresu objętego "ulgą na start" czyli 6 miesięcy od momentu ponownego podjęcia działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni zamierza skorzystać z okresu 24 miesięcy preferencyjnych składek.

Wnioskodawczyni spełnia bowiem łącznie warunki pozwalające na skorzystanie z preferencyjnych składek. W ostatnich 60 miesiącach kalendarzowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej nie prowadziła innej działalności, jej działalność była bowiem w stanie zawieszenia oraz nie wykonywała dla byłego pracodawcy pracy jako pracownik w tym lub w poprzednim roku kalendarzowym.

Stanowisko Przedsiębiorcy:

Zdaniem Wnioskodawczyni zawieszenie działalności gospodarczej w okresie od dnia 2016 r. do dnia 2021 r. spełnia przesłankę określoną w art. 18 ustawy

mówiącą o minimalnym okresie czasowym tj. 60 miesięcznym stanie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej. Natomiast spełnieniem kolejnej przesłanki zawartej w przytoczonym przepisie jest niewykonywanie dla byłego pracodawcy pracy jako pracownik w tym lub w poprzednim roku kalendarzowym.

Łączne spełnienie obu przestanek skutkuje zakwalifikowaniem Wnioskodawczyni do zastosowania tzw. "Ulgi na start" oraz do późniejszego zastosowania kresu 24 miesięcy preferencyjnych składek.

Linia orzecznicza w zakresie omawianego art. 18 ustawy jest bardzo jednolita. Jak zostało wykazane w wyroku SA w Białymstoku z 26 czerwca 2019 r., Ili AUa 139/19:

"(...) przepis art. 18 ust. 1 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. 2018.646), który stanowi, że przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym roku lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może zrezygnować z powyższego uprawnienia przez dokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych (art. 18 ust. 2 cyt. ustawy)" (pogrubienie: GH).

Podobne stanowisko przyjęto w wyrokach sądów o sygn. akt III AUa 196/21, I SA/Gd 1380/21 czy I SA/Gd 1381/21. Świadczy to zatem, że łączne spełnienie obu przesłanek określonych w art. 18 ustawy wprost uprawnia Wnioskodawczynię do zastosowania "Ulgi na start".

Tym samym, w ocenie Wnioskodawczyni kwalifikuje się ona do możliwości korzystania od stycznia 2022 r. z "Ulgi na start" na zasadach określonych w art. 18 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Analiza stanu faktycznego w świetle stanu prawnego:

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 5, art. 12 ust. 1 i art. 13 pkt 4 tej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa przepisów ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców - przedsiębiorca będący osobą fizyczną, który podejmuje działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmuje ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia jej ostatniego zawieszenia lub zakończenia i nie wykonuje jej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej, nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

W myśl art. 8 ust. 6a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność nie uważa się w rozumieniu tej ustawy osoby fizycznej, o której mowa w art. 18 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Natomiast, z powyższego wynika, że osoba rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej po raz pierwszy lub po upływie co najmniej 60 miesięcy od dnia zawieszenia lub zakończenia poprzedniej działalności i nie wykonująca w ramach tej działalności na rzecz byłego pracodawcy czynności wykonywanych uprzednio w ramach stosunku pracy, przez okres 6 miesięcy od dnia podjęcia tej działalności nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (tzw. "ulga na start"). Powyższe oznacza, że ww. osoba nie jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, zatem nie podlega ubezpieczeniom społecznym w okresie 6 miesięcy stosowania tzw. "ulgi na start".

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Przedsiębiorca swoją działalność gospodarczą rozpoczął od 2014 r. Od 2016 r. powyższa działalność została zawieszona. Wznowienie nastąpiło z dniem 2021 r., tj. po 67 miesiącach kalendarzowych. Wnioskodawczyni nie wykonywała w okresie zawieszenia działalności gospodarczej także pracy na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywała w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawczyni, kwalifikuje się ona do możliwości korzystania od stycznia 2022 r. z "Ulgi na start" na zasadach określonych w art. 18 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.

Zakład takiego stanowiska nie podziela. Przedsiębiorca wprawdzie spełnia ustawowe przesłanki do skorzystania z "ulgi na start", natomiast stanowisko o możliwości korzystania z tej ulgi od stycznia 2022 r. jest nieprawidłowe. Prawo do "ulgi na start" przysługuje Przedsiębiorcy od daty wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej tj. od 2021 r.

Zakład wydając niniejszą interpretację indywidualną nr 201/2022 rozpatrzył stan faktyczny wymieniony we wniosku przez Przedsiębiorcę dotyczący tzw. "ulgi na start", ponieważ w tej części wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej spełnia wymogi kompletnego wniosku - wniosku opłaconego. Druga część wniosku dotycząca zdarzenia przyszłego, tj. "składki preferencyjne" jest rozpatrywana odrębnie. Stanowisko Zakładu:

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym 14 lutego 2022 r. opis stanu faktycznego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za nieprawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy w przedmiocie nie podlegania obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym przez okres 6 miesięcy od miesiąca wskazanego przez Przedsiębiorcę, tj. stycznia 2022 r.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl