WPI/200000/43/193/2019 - Pakiety medyczne, sportowe i ubezpieczenia na życie a składki na ubezpieczenia społeczne.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/193/2019 Pakiety medyczne, sportowe i ubezpieczenia na życie a składki na ubezpieczenia społeczne.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 19 lutego 2019 r. przez przedsiębiorcę: (...) S.A. uznaje za:

1.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie, w części finansowanej przez pracodawcę,

2.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci prywatnej opieki medycznej, w części finansowanej przez pracodawcę,

3.

prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci pakietu sportowego, w części finansowanej przez pracodawcę

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) S.A.

Zaistniały stan faktyczny:

Firma (...) S.A. (zwana dalej Spółką) zatrudnia osoby fizyczne na podstawie umów o pracę. Spółka zatrudnia powyżej 20 pracowników. Aktualnie Spółka zapewnia swoim pracownikom świadczenia pozapłacowe (grupowe ubezpieczenie na życie oraz prywatną opiekę medyczną), które w całości finansuje. Od pracownika pobierane są z kwoty ubezpieczenia zaliczki na podatek dochodowy oraz składki ZUS. Kwoty te potrącane są bezpośrednio z wynagrodzenia. Każdy pracownik wyraził na to zgodę, składając pracodawcy oświadczenie wyrażające zgodę na potrącenie tych należności z wynagrodzenia za pracę.

Wyczerpujący opis zdarzenia przyszłego:

Spółka planuje zapewnić pracownikom świadczenia pozapłacowe (grupowe ubezpieczenie na życie, prywatną opiekę medyczną oraz pakiet sportowy) za cenę niższą od cen. za które Spółka będzie nabywała te pakiety od usługodawców. W odniesieniu do pakietów prywatnej opieki medycznej, odpłatność będzie dotyczyła części świadczenia obejmującej uprawnienie do korzystania z opieki medycznej w zakresie innym niż medycyna pracy (świadczenia wynikające z medycyny pracy będą zgodnie z obowiązującym prawem w całości finansowane ze środków pracodawcy). Opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalona na poziomie kilku złotych (przykładowo złotych miesięcznie od każdego pracownika). Wszyscy pracownicy będą ponosili opłatę za pakiety w tej samej wysokości Kwota opłacona przez pracownika Spółce za pakiet będzie niższa niż wynagrodzenie, jakie Spółka będzie płacić podmiotowi świadczącemu daną usługę Jednocześnie należy zaznaczyć, ze podział kosztów pomiędzy pracodawcę, a pracownika może się różnić w zależności od pakietu. Przykładowo w przypadku ubezpieczenia grupowego, czy opieki medyczne), dopłata ze strony pracownika będzie kształtować się na poziomie% całkowitej wartości pakietu, a w przypadku pakietu sportowego pracownik będzie zobowiązany do partycypacji w kosztach na poziomie (...)%.

W każdym przypadku wartość przysporzenia z tytułu dopłaty do grupowego ubezpieczenia na życie, prywatnej opieki medycznej, czy pakietu sportowego stanowić będzie przychód pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W celu realizacji wyżej opisanego zdarzenia przyszłego, Spółka planuje wprowadzenie do regulaminu wynagrodzenia zapisów, które będą przewidywały uprawnienie pracowników do nabywania od Spółki usług objętych pakietami za kwotę niższą niż kwota, za którą Spółka nabędzie te usługi.

W świetle przedstawionego zdarzenia powstaje pytanie, czy Spółka jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne (tj. ubezpieczenie emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe) oraz ubezpieczenie zdrowotne będzie obowiązana do potrącania składek na wyżej wymienione ubezpieczenia od przychodu pracownika stanowiącego różnicę pomiędzy wartością wynagrodzenia za pakiet medyczny płaconą przez Spółkę centrum medycznemu a kwotą, którą pracownik płaci Spółce z tytułu korzystania z tych pakietów?

Własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie:

W przedstawionym przypadku różnica pomiędzy ceną zakupu świadczeń przez Spółkę a kwotą, którą obciążany będzie pracownik za możliwość korzystania z usług objętych pakietem jest przychodem podatkowym. Co do zasady więc powyższa różnica powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Należy jednak wziąć pod uwagę § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie podstawy wymiaru składek, zgodnie z którym z podstawy wymiaru składek wyłączone są "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

W przypadku Spółki warunek ten zostanie spełniony, ponieważ Spółka planuje wprowadzić w obowiązującym u niej regulaminie wynagradzania możliwość nabywania od pracodawcy (Spółki) świadczeń pozapłacowych w postaci grupowego ubezpieczenia na życie, prywatne) opieki medycznej oraz pakietu sportowego po cenie niższej od ceny Ich zakupu przez Spółką.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że:

W sytuacji, gdy Spółka ureguluje w regulaminie wynagradzania uprawnienie |ej pracowników do nabywania świadczeń pozapłacowych w postaci grupowego ubezpieczenia na życie, prywatnej opieki medycznej oraz pakietu sportowego po cenie niższej od ceny ich zakupu przez Spółkę, to z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączona będzie różnica pomiędzy kwotą wynagrodzenia płaconą przez Spółkę usługodawcy określonego świadczenia pozapłacowego, w kwotą płaconą Spółce przez pracowników z tytułu korzystania z tego świadczenia.

Biorąc pod uwagę takt, iż podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne jest podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pomniejszona o kwotę składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe w części finansowanej ze środków pracownika - to z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne również wyłączona będzie różnica pomiędzy kwotą płaconą za dany pakiet przez Spółkę, a kwotą płaconą przez pracownika.

Wnioskodawca uprzejmie prosi o potwierdzenie powyższego stanowiska Spółki.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w Jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu S powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w par. 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy < stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści złożonego przez Wnioskodawcę wniosku wynika, że Spółka planuje zapewnić pracownikom świadczenia pozapłacowe - grupowe ubezpieczenie na życie, prywatną opiekę medyczną oraz pakiet sportowy, za cenę niższą od cen, za które Spółka będzie nabywała te pakiety od usługodawców. W odniesieniu do pakietów prywatnej opieki medycznej, odpłatność będzie dotyczyła części świadczenia obejmującej uprawnienie do korzystania z opieki medycznej w zakresie innym niż medycyna pracy. Opłata ponoszona przez pracownika będzie ustalona na poziomie kilku złotych, np. złotych miesięcznie od każdego pracownika. Wnioskodawca zaznacza również, że podział kosztów pomiędzy pracodawcę, a pracownika może się różnić w zależności od pakietu. Przykładowo w przypadku ubezpieczenia grupowego, czy opieki medycznej, dopłata ze strony pracownika będzie kształtować się na poziomie (...)% całkowitej wartości pakietu, a w przypadku pakietu sportowego pracownik będzie zobowiązany do partycypacji w kosztach na poziomie (...) %. W każdym przypadku wartość przysporzenia z tytułu dopłaty do grupowego ubezpieczenia na życie, prywatnej opieki medycznej, czy pakiety sportowego stanowić będzie przychód pracownika zatrudnionego w ramach stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka planuje wprowadzenie do regulaminu wynagrodzenia zapisów, które będą przewidywały uprawnienie pracowników do nabywania od Spółki usług objętych pakietami za kwotę niższą niż kwota, za którą Spółka nabędzie te usługi. Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę grupowego ubezpieczenia na życie, prywatnej opieki medycznej oraz pakietu sportowego na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r., o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 19 lutego 2019 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie, prywatnej opieki medycznej oraz pakietu sportowego, w części finansowanej przez Pracodawcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl