WPI/200000/43/179/2020 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne wartości pakietu medycznego dla pracowników w części finansowanej przez przedsiębiorcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 marca 2020 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/179/2020 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne wartości pakietu medycznego dla pracowników w części finansowanej przez przedsiębiorcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r. poz. 1292 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 266), Zakład Ubezpieczeń Społecznych w związku z wnioskiem złożonym 3 marca 2020 r. przez przedsiębiorcę: (...) uznaje stanowisko za prawidłowe w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne wartości pakietu medycznego dla pracowników w części finansowanej przez Przedsiębiorcę.

UZASADNIENIE

Wnioskiem złożonym 3 marca 2020r., (...) (zwana dalej "Przedsiębiorcą") wystąpiła do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (zwanego dalej "Zakładem") o wydanie indywidualnej interpretacji w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić do obowiązującego w spółce regulaminu wynagradzania aneks dotyczący możliwości zakupu przez pracownika usług prywatnej opieki medycznej o następującej treści: Pracownik jest uprawniony do zakupu usług prywatnej opieki medycznej (w postaci tzw. pakietu medycznego) po cenie niższej niż detaliczna cena usługi, nabywanej przez pracodawcę. Pracodawca jest zobowiązany do sfinansowania pozostałej kwoty, która stanowi różnicę pomiędzy ceną nabycia danej usługi a kwotą uiszczoną przez pracownika. Pracownik tytułem współfinansowania pakietu medycznego będzie ponosił co miesiąc koszt w wysokości (...) zł (słownie:). Kwota ta będzie potrącana z miesięcznego wynagrodzenia pracownika na podstawie jego pisemnej zgody. Z aneksu do regulaminu wynagradzania będzie zatem wynikać, że z tytułu powyższego świadczenia spółki na rzecz pracownika, pracownik będzie ponosił odpłatność w kwocie zł brutto za jeden miesiąc kalendarzowy. Natomiast różnica pomiędzy wartością świadczeń, a odpłatnością ponoszoną przez pracownika będzie finansowana przez pracodawcę. Wątpliwość wnioskodawcy budzi to, czy spółka jako płatnik składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne, w momencie wejścia w życie aneksu do regulaminu wynagradzania powinna odprowadzać składki na ww. ubezpieczenie od wartości przychodu, który pracownik uzyskuje w związku z zakupem pakietu medycznego po cenie niższej niż detaliczna - cena usług. W ocenie wnioskodawcy obowiązujące przepisy wskazują, iż spółka nie będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ww. ubezpieczenie liczonych od wartości przychodu uzyskanego przez pracownika, którego źródłem będzie zakup pakietu medycznego po cenie niższej niż detaliczna.

Stanowisko Wnioskodawcy

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 18 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019. 300 t.j. z dnia 2019.02.18) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu m.in.: zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Szczegółowe zasady ustalania podstawy wymiaru składki określone zostały w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia I998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017. 1949 t.j. z dnia 2017.10.19). Co do zasady podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej "składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia przychód z korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji nie będzie stanowił podstawy wymiaru składki na te ubezpieczenia. Wykładnia językowa powołanego przepisu pozwala przyjąć, że podstawy wymiaru składek nie będą stanowić te przychody (podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych), które wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz przyjmują formę niepieniężną, taką jak usługa lub zakup za cenę niższą niż detaliczna. Zdaniem wnioskodawcy, wobec opisanych wyżej okoliczności, nie będzie on zobowiązany, jako płatnik składek do odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od kwoty przychodu, którą pracownik uzyska w związku z umożliwieniem mu przez spółkę skorzystania z pakietów medycznych. Przywołany wyżej proponowany zapis aneksu do regulaminu wynagradzania obowiązującego w (...) pozwala przyjąć, iż zostaną spełnione łącznie (por. postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 17 kwietnia 2018 r., sygn. akt II BU 8/17) wszystkie warunki wskazane w § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia, które warunkują wyłączenie określonych przychodów z podstawy wymiaru składek. Ponadto, analiza ww. przepisu prowadzi do wniosku, iż chodzi tu o ewentualną korzyść pracownika wynikającą bezpośrednio z układu zbiorowego pracy i, że ta zasada bezpośredniości, dzięki zapisom aneksu do regulaminu zostanie również spełniona (por. wyrok Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z dnia 10 maja 2016 r., sygn. akt III AUa 191/16).

Ponadto - w odniesieniu do obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne - podstawą ustalenie podstawy wymiaru ww. składki stosuje, się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - Dz. U. 2019.1373 t.j. z dnia 2019.07.24). Przywołany przepis pozwala przyjąć, że przychód uzyskany z tytułu nabycia pakietu medycznego również będzie wyłączony z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

W konsekwencji kwota przychodu osiągnięta przez pracownika z tytułu zakupu pakiety medycznego nabytego przez wnioskodawcę, a pomniejszona o kwotę odpłatności uiszczonej przez pracownika w wysokości zł, nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i zdrowotne.

W dniu 4 marca 2020r. Zakład wezwał Przedsiębiorcę do uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku złożonym w dniu 3 marca 2020r. poprzez jednoznaczne wskazanie czy kwota, która Przedsiębiorca uiści za pracownika tytułem współfinansowania wartości pakietu medycznego będzie przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.)

W dniu 16 marca 2020r. Przedsiębiorca złożył odpowiedź z dnia 10 marca 2020r. na wezwanie Zakładu, w której wskazał, iż kwota którą uiści za pracownika tytułem współfinansowania wartości pakietu medycznego będzie przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład zważył, co następuje:

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1373 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zaznaczyć należy również, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz źródła takiego przychodu nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym w odpowiedzi na wezwanie złożonej w dniu 16 marca 2020r. wskazaniu Spółki w powyższej kwestii, iż wartość pakietu medycznego będzie przychodem pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku wynika, że Przedsiębiorca zamierza wprowadzić do obowiązującego u niego regulaminu wynagradzania aneks dotyczący możliwości zakupu przez pracownika usług prywatnej opieki medycznej. Z treści przytoczonego zapisu w aneksie do regulaminu wynagradzania wynika, że pracodawca i pracownik współfinansują wartość usług prywatnej opieki medycznej w postaci (tzw. pakietu medycznego).Pracownik będzie ponosił odpłatność za pakiet w kwocie zł brutto za jeden miesiąc kalendarzowy, a różnica w wartości pakietu będzie opłacana przez Przedsiębiorcę. Przedsiębiorca powziął wątpliwość, czy w momencie wejścia w życie aneksu do regulaminu wynagradzania powinien odprowadzać składki na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i ubezpieczenie zdrowotne od wartości przychodu, który pracownik uzyskuje w związku z zakupem pakietu medycznego po cenie niższej niż detaliczna cena usług. Przedsiębiorca wskazał, że tytułem współfinansowania wartość pakietu medycznego będzie przychodem z tytułu stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem przedsiębiorcy kwota przychodu osiągnięta przez pracownika z tytułu zakupu pakietu medycznego nabytego przez Przedsiębiorcę, pomniejszona o kwotę odpłatności uiszczonej przez pracownika w wysokości (...) zł nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i w konsekwencji zdrowotne.

Wobec powyższego należy uznać, że Przedsiębiorca spełni wszystkie warunki do nieuwzględnienia dofinansowania do wartości benefitu w postaci pakietu usług medycznych na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ponadto z uwagi na treść ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych kwota dofinansowania do wartości pakietu przez Przedsiębiorcę nie podlega również uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne.

Mają powyższe na uwadze stanowisko Przedsiębiorcy w przedmiocie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne wartości pakietu medycznego dla pracowników w części finansowanej przez Przedsiębiorcę uznać należy za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Przedsiębiorcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład wyłącznie w sprawie Przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla Przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl