WPI/200000/43/177/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/177/2018

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 ze zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie:

* za prawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne Pracowników wartości świadczeń w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego w sytuacji, gdy ww. świadczenia w części sfinansowanej przez Spółkę będą stanowić przychód ze stosunku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

* za nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne Zleceniobiorców wartości świadczeń w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego, w sytuacji gdy ww świadczenia w części finansowanej przez Spółkę stanowić będą przychód z tytułu działalności wykonywane) osobiście w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (...).

Wnioskodawca wskazał, iż Wnioskodawca jest agencją pracy tymczasowej, W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółka zatrudnia pracowników na podstawę umów o pracę, a także angażuje do pracy osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych (dalej łącznie: Uczestnicy/Uczestnik) Spółka rozważa uruchomienie systemu, w ramach którego Uczestnicy będą mogli nabywać po cenie niższej niż detaliczna wybrane przez nich świadczenia (tj kartę sportową, pakiet ubezpieczenia medycznego lub inne świadczenia oferowane przez partnerów programu: dalej Program).

Każdy Uczestnik, który zadeklaruje chęć uczestnictwa w Programie, otrzyma możliwość rejestracji na dedykowanej dla tego Programu platformie, która będzie narzędziem do zarządzania benefitami dostępnymi dla Uczestników, mającym na celu w szczególności zautomatyzowanie systemu zbierania informacji o wybranych przez Uczestników świadczeniach (dalej Platforma) Programem nie będą objęci pracownicy tymczasowi Spółki.

Za pośrednictwem Platformy, oprócz pakietu ubezpieczenia medycznego oraz karty sportowej, Uczestnicy będą mieli także możliwość nabycia wybranych artykułów, przedmiotów i usług z zastosowaniem wynegocjowanych z partnerami Programu zniżek. Wspomniane powyżej dodatkowe świadczenia określone zostaną w załączniku do regulaminu Programu I będą dotyczyły:

* różnego rodzaju wycieczek krajowych jak i zagranicznych,

* pobytów w ośrodkach wypoczynkowych,

* wyjazdów do SPA,

* biletów na wydarzenia kulturalne (w tym do kina i teatru),

* kursów językowych lub dodatkowych szkoleń,

* kolonii dla dzieci.

* produktów, artykułów lub usług oferowanych przez różnego rodzaju sklepy internetowe.

Platforma będzie funkcjonować w taki sposób, ze na indywidualnym koncie Uczestnika widoczny będzie limit wirtualnych punktów przyznanych mu przez Spółkę, które Uczestnik będzie mógł wykorzystać w danym miesiącu lub zachować na okresy przyszłe. W ramach przyznanego limitu Uczestnik będzie mógł wybrać określone świadczenie abonamentowe (tj. pakiet ubezpieczenia medycznego lub kartę sportową) oferowane przez Wnioskodawcę w ramach Programu, które Wnioskodawca zamówi (zakupi) u zewnętrznego dostawcy, a następnie przekaże (odsprzeda) Uczestnikom, Dodatkowo, jeśli Uczestnik nie zdecyduje się na zamówienie żadnego ze wskazanych powyżej świadczeń abonamentowych, w ramach przyznanego mu przez Spółkę limitu, Uczestnik będzie mógł zamówić inne świadczenia oferowane za pośrednictwem Platformy W tym miejscu Spółka pragnie zwrócić uwagę, Iż przedmiotowe świadczenia (inne niż świadczenia abonamentowe) będą nabywane bezpośrednio przez Uczestnika, natomiast Spółka będzie ponosić częściowy koszt ich nabycia, w ramach przyznanego Uczestnikom limitu wirtualnych punktów Podkreślenia wymaga także fakt, iż w każdym przypadku Uczestnik będzie ponosić część kosztu nabycia danego świadczenia W' przypadku, gdy Uczestnik dokona wyboru karty sportowe) lub pakietu ubezpieczenia medycznego, częściowa odpłatność za świadczenie będzie obywać się poprzez potrącenie z wynagrodzenia Uczestnika, natomiast w przypadku pozostałych świadczeń oferowanych w ramach Programu - poprzez bezpośrednią płatność dokonywaną przez Uczestnika na konto dostawcy. Co więcej. Spółka pragnie zaznaczyć, iż w momencie przystąpienia do Programu, Pracownicy będą zobowiązani do wyrażenia zgody na potrącanie przez Spółkę z ich wynagrodzenia określone), stałej kwoty, która zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów nabycia wybranych przez Pracowników świadczeń w każdym miesiącu, w którym dany Pracownik zamówi jakiekolwiek świadczenie za pośrednictwem Platformy Tym samym, w każdym przypadku nabycia świadczeń za pośrednictwem Platformy Uczestnik będzie ponosił częściową odpłatność za świadczenia, nawet jeżeli dostępny limit wirtualnych punktów będzie wyższy niż wartość świadczenia, jednocześnie Spółka pragnie zaznaczyć, iż udział w Programie będzie dobrowolny, a Uczestnicy będą mogli w nim uczestniczyć w sposób ciągły (co miesiąc dokonując wyboru świadczenia) lub w wybranych przez siebie okresach.

Wnioskodawca pragnie podkreślić. iż zgodnie z regulaminem Programu (dalej: Regulamin), warunkiem otrzymania przez Uczestnika wybranego świadczenia będzie pokrycie przez niego z własnych środków części lub całości (w przypadku wykorzystania limitu wirtualnych punktów przyznanych przez Spółkę przy czym należy podkreślić. Ze niniejszy wniosek o Interpretację dotyczy wyłącznie świadczeń częściowo odpłatnych) kosztów jego nabycia (jak wskazano powyżej, jeśli Uczestnik w danym miesiącu zdecyduje się na wybór danego świadczenia, będzie on zobowiązany do poniesienia częściowej odpłatności za jego nabycie, bez względu na rodzaj wybranego świadczenia), niezależnie od poziomu wykorzystania limitu wirtualnych punktów posiadanych w danym miesiącu (również w sytuacji, kiedy posiadany przez Uczestnika limit wirtualnych punktów pozwalałby na pokrycie przez Spółkę całkowitej wartości świadczenia). Powyższe oznacza, iż jeśli Uczestnik dokona na Platformie wyboru świadczenia w postaci karty sportowe! lub pakietu ubezpieczenia medycznego, Spółka potrąci z wynagrodzenia Uczestnika określoną w Regulaminie kwotę która zostanie przeznaczona na pokrycie części kosztów związanych z nabyciem wybranego świadczenia.

W tym miejscu Spółka pragnie takie zwrócić uwagę, iż wartość jednego wirtualnego punktu stanowić będzie równowartość jednego złotego. Podkreślenia wymaga również fakt, że Wnioskodawca nie będzie zasilać koni Uczestników na Platformie rzeczywistymi pieniędzmi (tj. Spółka nie będzie dokonywać żadnych wpłat na Platformę) Widoczny na kontach Uczestników limit punktów stanowić będzie jedynie informację dotyczącą wysokości kosztów, które Spółka będzie zobowiązana pokryć za Uczestnika wyłącznie w przypadku wyboru przez niego określonych świadczeń Tym samym. Platforma będzie służyć wyłącznie zarządzaniu Programem i zbieraniu zamówień na określone świadczenia. Świadczenia w postaci kart sportowych i pakietów ubezpieczenia medycznego będą nabywane przez Spółkę od zewnętrznego dostawcy i przekazywane Uczestnikom za ustaloną odpłatnością niższą od ceny detalicznej o wartość pokrywaną przez Spółkę. Natomiast pozostałe świadczenia oferowane na Platformie będą w części opłacane przez Spółkę w ramach przyznanego limitu (poprzez dokonanie płatności bezpośrednio na konto dostawcy), a w części bezpośrednio przez Uczestników (w określonych przypadkach Uczestnicy będą finansować wybrane świadczenia w całości).

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie zaznaczyć. iż wirtualne punkty niewykorzystane w danym miesiącu przechodzić będą na kolejne okresy rozliczeniowe W tym miejscu należy podkreślić, iż wypłata w gotowce równowartości niewykorzystanych punktów nie będzie możliwa, nie będzie tez możliwości wykorzystania zgromadzonych punktów w sposób inny niż w ramach Platformy W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę czy umowy cywilnoprawnej łączącej Uczestnika I Spółkę, Uczestnik będzie miał możliwość wykorzystania zgromadzonych przez siebie punktów do momentu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (tj. do upływu okresu wypowiedzenia) Po tym terminie Uczestnik utraci możliwość zrealizowania niewykorzystanych punktów zgromadzonych w ramach uczestnictwa w Programie.

Prawo do nabywania przez Uczestników świadczeń oferowanych w ramach Programu po cenach niższych niż detaliczne i jednocześnie obowiązek Spółki do pokrywania części kosztów nabycia świadczeń będą wynikały z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce - w przypadku pracowników Spółki, a także i treści umów cywilnoprawnych zwieranych przez Spółkę - w przypadku Uczestników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Wartość nabywanych przez Uczestników po cenach niższych niż detaliczne korzyści w postaci świadczeń oferowanych w ramach Programu w części finansowanej przez Spółkę będzie dla Uczestników stanowić odpowiednio przychód ze stosunku pracy lub z tytułu wykonywania umowy cywilnoprawne! w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrocie uwagę, iż przychód ze stosunku pracy lub z tytułu działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy cywilnoprawnej powstawać będzie po stronie Uczestnika w momencie otrzymania częściowo odpłatnego świadczenia. W konsekwencji, w sytuacji, kiedy Uczestnik w danym miesiącu nie zdecyduje się na zamówienie świadczenia, nie powstanie do jego stronie przychód ze stosunku pracy lub z tytułu działalności wykonywanej osobiście w tym miesiącu, gdyż po stronie Uczestnika nie powstanie jakiekolwiek przysporzenie. Jednocześnie, w przypadku, gdy świadczenie będzie w pełni finansowane przez Uczestnika, przychód podlegający opodatkowaniu w ogóle nie powstanie.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że korzyści materialne polegające na uprawnieniu Uczestników do zakupu w ramach Programu świadczeń po cenach niższych niż detaliczne, które będą wynikać z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce oraz z odpowiednich zapisów zawartych w umowach cywilnoprawnych zawieranych przez Spółkę, nic będą stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla Uczestników a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika przedmiotowych składek.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w zdarzeniu przyszłym korzyści materialne polegające na uprawnieniu Uczestników do zakupu w ramach Programu świadczeń po cenach niższych niż detaliczne, które będą wynikać z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce oraz z odpowiednich zapisów zawartych w umowach cywilnoprawnych zawieranych przez Spółkę, nie będą stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla Uczestników, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika przedmiotowych składek.

Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko w następujący sposób:

Zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2015 r. poz. 2236, dalej: rozporządzenie ZUS ) "Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dolej "składkami" stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiqgany przez Uczestników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art 18 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych zwanej dalej "ustawą", oraz § 2". Jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ZUS, przepisy § 2-4 rozporządzenia ZUS stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek; (...) osób wykonujących prace na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia W konsekwencji powyższego, treść przepisów zawartych w rozporządzeniu ZUS oraz przedstawione w dalszych częściach niniejszego wniosku konkluzje, znajdują, zdaniem Spółki, zastosowanie zarówno do Uczestników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednocześnie, jak stanowi § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS podstawy wymiaru składek nie stanowią: "korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych procy, regulaminów wynagrodzenia lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji"

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja ww. przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, ze podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne, zapewniane przez pracodawców Uczestnikom w okolicznościach, kiedy łącznie spełnione są następujące warunki:

* korzyści wynikają bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

* korzyści polegają na uprawnieniu do zakupu przez Uczestników artykułów, produktów lub usług po cenach niższych niż detaliczne (rynkowe) lub na korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, oraz

* preferencja w zakresie dostępu do ww. korzyści polega na częściowej partycypacja przez Uczestników w kosztach nabycia danego artykułu, produktu lub usług (częściowa odpłatność).

Wαrunek 1: Wynikanie korzyści bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Mając na uwadze fakt, iż przed wdrożeniem rozwiązania opisanego w zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza w obowiązującym w Spółce regulaminie wynagradzania lub przepisach o wynagradzaniu wprowadzić stosowne zapisy dotyczące uprawnienia Uczestników do nabywana określonych artykułów, przedmiotów i usług w ramach Programu po cenach niższych niż detaliczne (rynkowe), zdaniem Spółki pierwszy warunek zastosowania zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS będzie spełniony.

Powyższe potwierdzane jest w decyzjach ZUS, przykładowo w decyzji nr 421 z dnia 20 października 2016 r. (znak DI/100000/43/1023/2016): "W świetle powyższego składki na ubezpieczenie społeczne nie powinny być naliczane od przychodu Uczestnika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialną wynikającą i układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu a polegającą na umożliwieniu Uczestnikowi skorzystania z usług jedynie za częściową odpłatnością" oraz w decyzji nr 138 z dnia 10 maja 2017 r. (znak DI/100000/43/265/7017): "Jeżeli korzyści te uzyskiwane przez Uczestnika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Uczestnicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach placowych to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego wyżej przepisu." (podkreślenie Wnioskodawcy).

Ponadto, zdaniem Spółki powyższy warunek będzie spełniony również w odniesieniu do osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, gdyż zgodnie z przepisem § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ZUS, "Przepisy § 2-4 stasuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek (...) osób wykonujących procę na podstawie umowy (...) zlecenia (...). (podkreślenie Wnioskodawcy).

Zgodnie z ugruntowanym w doktrynie stanowiskiem, przez pojęcie "odpowiedniego stosowania" rozumieć należy przeniesienie określonych rozwiązań prawnych, zawartych w jednej regulacji prawnej, na grunt innej regulacji, przy jednoczesnym respektowaniu postanowień tej ostatniej. Tak wskazał między innymi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 30 czerwca 2008 r. (sygn. III SA/Wa 615/08), który podkreślił, że "nie do zaakceptowania byłaby bowiem tako sytuacja, w której "odpowiednio stosowany" przepis wypaczałby sens ł cel regulacji o znaczeniu zasadniczym i podstawowym"

Oznacza to, że przepis § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ZUS powinien być stosowany z uwzględnieniem specyfiki stosunków prawnych łączących strony umowy o pracę i strony umów cywilnoprawnych Owa specyfika objawia się między innymi tym, ze stosunek pracy, regulowany postanowieniami Kodeksu pracy i przepisami wykonawczymi, obejmuje szereg instytucji I aktów prawa zakładowego właściwych tylko i wyłącznie dla tego rodzaju stosunku, dla przykładu podróż służbowa, należności z tytułu podróży służbowej, bezpieczeństwo I higiena pracy, jazdy lokalne, układ zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania, przepisy o wynagradzaniu Powyższe instytucje i akty prawa zakładowego nie występują w odniesieniu do umów cywilnoprawnych, których podstawą jest Kodeks cywilny; gdyby uznać, że fakt ten uniemożliwia "odpowiednie stosowanie" poszczególnych przepisów § 2-4 rozporządzenia ZUS do świadczeń na rzecz osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, przepis $ S ust. 2 pkt 2 byłby w zasadzie martwy, co przeczyłoby logice i zasadom prawidłowej legislacji. Takie rozumienie "odpowiedniego stosowania" byłoby sprzeczne z podstawowym celem jego wprowadzenia - zapobieżeniem dyskryminacji osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych w stosunku do pracowników w zakresie ulg w należnościach publicznoprawnych w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych w związku z wykonywaną pracą.

W ocenie Wnioskodawcy, "odpowiednie stosowanie" przepisów § 2-4 rozporządzenia ZUS do świadczeń na rzecz osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych oznacza. Ze warunki konieczne do wyłączenia danego przychodu z podstawy wymiaru składek należy rozpatrywać w kontekście zdarzeń i dokumentów właściwych dla tego rodzaju umów. Oznacza to, ze wyłączenie poszczególnych przychodów uzyskiwanych przez osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych z podstawy wymiaru składek powinno następować jako rezultat wystąpienia zdarzeń lob treści dokumentów, których charakter i rola w stosunkach wynikających z umów cywilnoprawnych jest najbliższa charakterowi I roli zdarzeń i dokumentów wymienionych w przepisach § 2-4 rozporządzenia ZUS w odniesieniu do stosunku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy, analogiczne podejście należy zastosować w odniesieniu do świadczeń będących przedmiotem niniejszego wniosku w części dotyczącej osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych. Mianowicie, ponieważ Regulamin wynagradzania i przepisy o wynagradzaniu Spółki obowiązują per se wyłącznie w stosunku do pracowników, którzy są zatrudnieni w Spółce na podstawie umowy o pracę, wyłączenie z podstawy wymiaru składek osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych wartości korzyści materialnej, o której mowa w niniejszym wniosku, powinno następować na podstawie zapisów dokumentów, które pełnią w stosunku do zlecenia funkcję analogiczną, jak Regulamin wynagradzania i przepisy płacowe w stosunku pracy ponieważ Kodeks cywilny (będący podstawą umów cywilnoprawnych) nie precyzuje dla stosunków cywilnoprawnych szczególnej formy w odniesieniu do powyższych dokumentów, zdaniem Wnioskodawcy, aby w odniesieniu do osób współpracujących ze Spółką na podstawię umów cywilnoprawnych spełnić pierwszy warunek skorzystania z analizowanego wyłączenia (wynikanie korzyści bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu), uprawnienie do korzyści mole wynikać:

* z umowy zlecenia, lub

* z regulaminu świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych na rzecz Wnioskodawcy, stanowiącego załącznik do umowy zlecenia i Jej integralną część, lub

* z zapisu w regulaminie Świadczenia usług na podstawie umów cywilnoprawnych na rzecz Wnioskodawcy (stanowiącym załącznik do umowy zlecenia i jej integralną część) lub w samej umowie zlecenia, zgodnie z którym do Zleceniobiorców stosuje się odpowiednio zapis Regulaminu wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu w zakresie, w jakim przyznaje on uprawnienie do omawianych korzyści Uczestnikom.

Zdaniem Wnioskodawcy każdy z trzech wyżej wymienionych sposobów udokumentowania analizowanego uprawnienia osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych skutkuje spełnieniem pierwszego warunku skorzystania z analizowanego wyłączenia przez osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (wynikanie korzyści bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu).

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym pierwszy warunek zastosowania zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS będzie spełniony zarówno w odniesieniu do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, jak i osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych.

Warunek 2: Uprawnienie do zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług po cenach niższych niż detaliczne lub uprawnienie do korzystania z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Jak stanowi § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS podstawy wymiaru składek nie stanowią "Korzyści materialne (...) polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Ponieważ ani przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, ani przepisy rozporządzenia składkowego nie zawierają definicji "ceny detalicznej", w ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest posłużenie się w tym celu jego znaczeniem potocznym, w myśl którego cena detaliczna oznacza cenę sprzedaży w handlu detalicznym. Cena detaliczna jest więc tożsama z ceną rynkową.

W konsekwencji, w ocenie Spółki, przyznanie Uczestnikom korzyści materialnych w postaci prawa do nabycia artykułów, przedmiotów i usług określonych w Programie (zamówionych za pośrednictwem Platformy) po cenie niższej niż oferowana innym odbiorcom na rynku, wyczerpuje wszelkie znamiona udostępniania (uprawnienia do zakupu) po cenach niższych niż detaliczne Chcąc bowiem nabyć podobny artykuł, produkt lub usługę bezpośrednio z rynku, Uczestnicy zmuszeni byliby zapłać cenę wyższą niż odpłatność ponoszona z tego tytułu w ramach Programu Należy bowiem wskazać, iż w przypadku kart sportowych i pakietów ubezpieczenia medycznego, w pierwsze) kolejności to Spółka nabywa świadczenia od podmiotów trzecich, płacąc za nie cenę rynkową. Jednocześnie, Wnioskodawca zapewnia Uczestnikom możliwość odkupienia tych świadczeń za cenę, która jest niższa niż cena zapłacona dostawcy przez Spółkę Tak więc w momencie nabywania świadczenia od podmiotu zewnętrznego. Spółka pokrywa część ceny świadczenia, a pozostała część jest finansowana bezpośrednio ze środków Uczestnika, które podlegają potrąceniu z jego wynagrodzenia W przypadku pozostałych świadczeń oferowanych przez partnerów Programu. Spotka umożliwia Uczestnikom zakup artykułów, przedmiotów i usług za cenę niższą od ceny rynkowej, poprzez partycypację w kosztach nabycia wybranego świadczenia, tj Spółka dokonuje przelewu środków do wysokości przyznanego Uczestnikowi limitu bezpośrednio na konto dostawcy, natomiast pozostała część ceny wybranego świadczenia jest płacona przez Uczestnika a także poprzez dokonanie wpłaty bezpośrednio na konto dostawcy). W związku z powyższym, w obu przypadkach ceną. o której mowa w analizowanym przepisie rozporządzenia ZUS. będzie cena. za którą Uczestnik nabywa daną usługę, produkt lub artykuł W analizowanych przypadkach będzie ona niewątpliwie niższa niż cena rynkowa, czyli cena, jaką za takie samo świadczenie musiałby zapłacić Uczestnik (lub inny podmiot, gdyby nabywał go bez częściowej partycypacji Wnioskodawcy w kosztach nabycia tego świadczenia jak bowiem wskazano w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym, zamówione świadczenia w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego będą nabywane przez Spółkę od zewnętrznego dostawcy 1 przekazywane Uczestnikom za ustaloną odpłatnością niższą od ceny detalicznej o wartość pokrywaną przez Spółkę Jedocześnie, dodatkowe świadczenia oferowane Uczestnikom przez partnerów Programu będą nabywane bezpośrednio przez Uczestnika od dostawcy, jednak część kosztu danego świadczenia pokrywać będzie Spółka. W konsekwencji, zarówno w przypadku zamówienia karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego, jak pozostałych świadczeń, cena, jaką Uczestnik będzie musiał zapłacić dostawcy świadczenia, będzie niższa od ceny, laką musiałby zapłacić, gdyby nie brał udziału w Programie.

Jednocześnie należy wskazać, iż analizowany przepis nie wskazuje, w jakim stopniu przedmiotowa cena musi różnić się od ceny detalicznej. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, już jakakolwiek częściowa (nawet symboliczna) partycypacja Uczestnika w kosztach ww. artykułów, produktów i usług będzie oznaczać, iż analizowany warunek jest spełniony.

Takie podejście zostało potwierdzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, m. m w decyzji nr 241 z dnia 10 lipca 2017 r. (znak DI/100000/43/764/2017), w której zaprezentowano następujące stanowisko: Częściowo odpłatność polega w ty, przypadku na partycypowaniu Uczestnika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług, Uczestnik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie naszej od tej do której uiszczenia Uczestnik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia} nabycia tychże dóbr "

Warunek 3: Częściowa partycypacja przez Uczestników w kosztach nabycia danego świadczenia (częściowa odpłatność)

Należy podkreślić, iż, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, aby móc skorzystać z dofinansowania Spółki w ramach przyznanego limitu, Uczestnicy zobowiązani są do partycypowania w kosztach nabycia wybranych przez nich świadczeń. Tym samym Program, w zakresie objętym niniejszym wnioskiem, dotyczy wyłącznic sytuacji udostępniania przez Spółkę możliwości nabycia przez Uczestników świadczeń po cenie niższej niż detaliczna. Zgodnie z Regulaminem płatność za nabywane przez Uczestnika świadczenie będzie realizowana poprzez potrącenie z jego wynagrodzenia i ewentualnie poprzez bezpośrednią płatność na konto dostawcy. Należy przy tym zaznaczyć, iż nie ma przy tym znaczenia czy partycypacja Uczestnika w kosztach świadczenia będzie odbywać się poprzez potrącenie z wynagrodzenia, czy poprzez bezpośrednią płatność na konto dostawcy świadczenia, bowiem rezultat obu rozliczeń będzie taki sam, tj. w obu przypadkach Uczestnik ponosi część kosztu nabycia wybranego świadczenia. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, ze również trzeci warunek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS, zostanie w analizowanym przypadku spełniony.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy stwierdzić należy, iż w przedstawionym w mniejszym wniosku zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające Wnioskodawcę do niepobierania składek na ubezpieczenia społeczne od wartości świadczeń oferowanych Uczestnikom w ramach Programu po cenach niższych niż rynkowe, w części finansowanej przez Spółkę, tj.:

* korzyści, jakie będą otrzymywali Uczestnicy w związku z możliwością nabycia artykułów, produktów i usług w ramach Programu, będą wynikały bezpośrednio i przepisów o wynagradzaniu obowiązujących w Spółce,

* korzyści, jakie będą otrzymywali Uczestnicy będą polegały na uprawnieniu do zakupu przez Uczestników artykułów, produktów lub usług po cenach niższych niż detaliczne (rynkowe),

* Uczestnicy będą częściowo partycypować w kosztach nabycia w ramach Programu artykułów, produktów i usług, gdyż będą je nabywać za teoretycznie posiadane wirtualne punkty częściowo przez siebie finansowane.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż zgodnie z treścią uchwały Sądu Najwyższego z dnia 11 grudnia 2008 r. (sygn. akt I UZP 6/08, OSNAPWS Nr 9-10, poz. 120). "zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego i jednolitym stanowiskiem doktryny prawa ubezpieczeń społecznych, przepisy prawo ubezpieczeń społecznych powinny być wykładane ściśle" Tym samym, w stosunku do Interpretacji przepisów prawa ubezpieczeń społecznych, pierwszeństwo posiada wykładnia Językowa, nie zaś wykładnia systemowa, historyczna czy celowościowa. Mając zatem na uwadze dosłowne znaczenie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS, aby zwolnienie znalazło zastosowanie wystarczy, by korzyść dla Uczestników wynikała i układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz korzyść ta polegała na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne m.in. produktów i usług, a zatem by Uczestnik ponosił częściowo koszty zakupu tych produktów/usług. Analogicznie należy interpretować powyższy przepis również w odniesieniu do osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, gdyż zgodnie z przepisem § 5 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ZUS "Przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek (...) osób wykonujących pracę no podstawie umowy (...) zlecenia (...)" Tymczasem, jak wykazano w uzasadnieniu, w analizowanym zdarzeniu przyszłym wszystkie ww. warunki zastosowania zwolnienia wynikającego z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ZUS są spełnione. Stąd tez, jako, iż z literalnego brzmienia ww. przepisu nic wynikają żadne dodatkowe warunki, które miałyby wpływ na możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia, zaś rozszerzenie tych warunków przez organ byłoby bezpodstawne, zdaniem Spółki, wartość, w części finansowanej przez Spółkę, zakupionych przez Uczestnika w ramach Programu świadczeń nie będzie stanowić podstawy naliczenia składek na ubezpieczenia społeczne, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą spoczywały obowiązki płatnika w tym zakresie.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie decyzji w ww. sprawie.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodne działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie z dyspozycją art. 10 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, warunkiem koniecznym do stwierdzenia kompletności wniosku, jest jego należyte opłacenie, natomiast w myśl art. 10 ust. 7 tej ustawy - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu taktycznego lub zdarzenia przyszłego. Wobec faktu, iż we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem w sprawie ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla Pracowników i Zleceniobiorców, w sytuacji udostępnienia ww osobom świadczenia w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego oraz innych świadczeń, w sytuacji gdy stanowią dla Pracowników przychód ze stosunku pracy, a dla Zleceniobiorców przychód z wykonywanej osobiście umowy zlecenia, oraz w sytuacji udostępnienia przez Wnioskodawcę także innych świadczeń (oferowanych przez partnerów programu) dla Pracowników i Zleceniobiorców, natomiast do wniosku została dokonana opłata w pojedynczej wysokości Zakład Ubezpieczeń Społecznych wydając niniejszą decyzję rozpoznał wniosek w pierwszym i drugim z przedstawionych przez Wnioskodawcę zakresów.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 199/r, Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał Interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu, ze wartość częściowo odpłatnego świadczenia w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia będzie stanowić dla Pracowników przychód ze stosunku pracy, a dla Zleceniobiorców przychód z tytułu umowy zlecenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1949).

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych, a dla zleceniobiorcy przychód z zawartej umowy zlecenia.

Natomiast, za przychody ze stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyści materialne uzyskiwane przez pracowników w ramach stosunku pracy stanowić będzie przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy będą ponosić częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajdzie się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzystać będzie i wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów łub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wartości częściowo odpłatnych świadczeń w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego w sytuacji, gdy ww. świadczenia w części sfinansowanej przez Spółkę będą stanowić przychód ze stosunku pracy oraz będą wynikać z regulaminu wynagradzania.

Jednocześnie, w myśl art. 6 ust, 1 pkt 4 powołanej powyżej ustawy, osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459) stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, podlegają obowiązkowe ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Natomiast, art. 18 ust. 1 i 3 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy stanowi, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe zleceniobiorców stanowi przychód z tytułu wykonywania umowy zlecenia, jeżeli w umowie tej określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, albo w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej, albo prowizyjnie.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczeń a do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców od zakwalifikowania go jako przychód z zawartej umowy cywilnoprawnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w brzmieniu obowiązującym od 1 sierpnia 2010 r. przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m.in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia Nie każde jednak wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wymienione w § 2-4 tegoż rozporządzenia, przewidziane dla osób zatrudnionych no podstawie umowy o pracę znajdzie zastosowanie do umów zlecenia.

Jednakże na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek, na który w procedowanym wniosku powołuje się Wnioskodawca, mogłyby zostać zwolnione z podstawy wymiaru świadczenia w naturze jako korzyść materialna polegająca na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych usług, wyłącznie w sytuacji, gdy prawo do uzyskania przedmiotowych świadczeń będzie uwzględnione w akcie należącym do katalogu źródeł prawa pracy wynikającego z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 108), wskazującego na układy zbiorowe pracy, inne porozumienia zbiorowe, a także regulaminy i statuty.

Zatem, w przedstawionym przez (...) zdarzeniu przyszłym, gdy prawo Zleceniobiorcy do uzyskania świadczeń (karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego) po cenie niższej niż detaliczna wynikać będzie z zapisów umów zlecenia, me zaś z przepisów zaliczanych do kategorii źródeł prawa pracy czyli przepisom o wynagrodzeniu, o których mowa w przedmiotowym przepisie rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, pomimo współfinansowania Zleceniobiorcy w poniesieniu kosztów ich nabycia po cenie niższej niż detaliczna, to ta kwota będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 16 lutego 2018 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne zleceniobiorców wartości częściowo odpłatnych świadczeń w postaci karty sportowej lub pakietu ubezpieczenia medycznego w sytuacji, gdy ww. świadczenia w części sfinansowanej przez Spółkę będą stanowić przychód z działalności wykonywanej osobiście.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do czasu Jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl