WPI/200000/43/171/2019 - Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na zasadach wynikających z art. 18c u.s.u.s.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 marca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/171/2019 Ustalenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na zasadach wynikających z art. 18c u.s.u.s.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 650 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 300) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 13 lutego 2019 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie sposobu ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców.

Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 1 kwietnia 2016 r. rozpoczął prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w Polsce Działalność tę prowadzi do chwili obecnej, tj. na dzień złożenia mniejszego wniosku. Przed dniem 1 kwietnia 2016 r. nigdy nie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej W okresie od dnia 1 kwietnia 2016 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca nie zawieszał prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, a działalność gospodarczą w okresie od 1 kwietnia 2016 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku prowadził tylko na terenie Polski. W okresie od 75 maja 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. prowadził jednocześnie pozarolniczą działalność gospodarczą w Polsce oraz był zatrudniony w oparciu o umowę o pracę w Islandii (pracownik wypożyczalni samochodowi. Z uwagi na powyższą okoliczność Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w (...), stwierdził, iż Wnioskodawca w ww. okresie, tj. od 25.05.2018. do 31 grudnia 2018 r. tymczasowo podlegał ustawodawstwu islandzkiemu w zakresie ubezpieczeń społecznych. Z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej osiągnął przychód w wysokości zł. Z uwagi na kwotę osiągniętego przychodu, dnia 2 stycznia 2019 r. - na podstawie art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej także ustawa) - Wnioskodawca złożył oświadczenie (druk ZUS ZUA z kodem zgłoszenia 05 90 00), z w 2019 r. będzie opłacał składki na ubezpieczenie społeczne od niższej podstawy wymiaru składek. Wyliczona przez Wnioskodawcę - w oparciu o art. 18c ustawy - niższa podstawa wymiaru składek wynosi (...) zł. Wnioskodawca przy wyliczeniu niższej podstawy wymiaru składek uwzględnił wszystkie dni kalendarzowe, kiedy prowadził pozarolnicza działalność gospodarczą w roku 2018., biorąc pod uwagę okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. (365 dni), oraz cały przychód osiągnięty z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w 2018 r. (okres od 1 stycznie 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.), tj. (...) zł. Przy wyliczeniu kwoty przychodu nie uwzględnił przychodu osiągniętego z tytułu wykonywania pracy w oparciu o umowę o pracę w Islandii w okresie od 25.05.2018 r. do 31 12 2018 r

W ocenie Wnioskodawcy w prawidłowy sposób obliczył niższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz spełnił warunki do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w oparciu o niższą podstawę wymiaru składek ustaloną w oparciu o treść art. 18c ustawy Na podstawie art. 18c ust. 4 ustawy przy obliczaniu przeciętnego miesięcznego przychodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w 2018 r. należy uwzględnić cały przychód osiągnięty w 2018 r. z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej (okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.) oraz wszystkie dni kalendarzowe, kiedy prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą (okres od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.), Przy obliczaniu kwoty rocznego przychodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok 2018 r. - pozycja w liczebniku wzoru wskazanego w art. 18c ust. 4 ustawy - nie należy uwzględniać przychodu, jaki Wnioskodawca osiągną) w Islandii Wnioskodawca pracę na Islandii wykonywał w oparciu o umowę o pracę, a działalność gospodarczą prowadził tylko na terenie Polski Przy ustalaniu liczby dni kalendarzowych prowadzenia działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym (2018 r.) pozycja w mianowniku wzoru wskazanego w art. 18c ust. 4 ustawy należy uwzględnić zarówno te dni w 2018 r. kiedy prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą i podlegał pod polskie ustawodawstwo w zakresie ubezpieczeń społecznych (okres od 01 01.2018 r. do 24.05.2018 r), jak również okres kiedy prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą w Polsce, ale z uwagi na jednoczesne wykonywanie pracy w Islandii nie podlegał polskiemu ustawodawstwu (okres od 25.05 2018 r. do 3112.2018 r) Powyższa wykładnia przepisów wynika z literalnego brzmienia art. 18c ust. 4 ustawy, w treści którego brak jest zastrzeżenia, iż przez liczbę dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym należy rozumieć tylko te dni. kiedy Przedsiębiorca prowadzi) pozarolniczą działalność gospodarczą αraz jednocześnie podlegał polskiemu ustawodawstwu w zakresie ubezpieczeń społecznych. Powyższa literalna wykładnia art. 18c ust. 4 ustawy znajduje również potwierdzenie w treści ustawy - Prawo przedsiębiorców Art. 3 tej ustawi stanowi, że działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły Kwestia podlegania pod polskie ustawodawstwo w zakresie ubezpieczeń społecznych nie została wskazana jako warunek konieczny do uznania, że aktywność zarobkowa prowadzona w sposób zorganizowany i na własny rachunek spełnia znamiona działalność gospodarczej określonej w art. 3 usta wy Prawo przedsiębiorców.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publiczne) oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna! W myśl ustępu i powołanego powyżej artykułu, udzielenie interpretacji indywidualne) następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie mniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uregulowane zostały w ustawę z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z art. 18 ust. 8 wskazanej ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne ł rentowe dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy. Składka w nowej wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

Jednakże, treść przepisów regulujących zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą od dnia 1 stycznia 2019 r. uległa zmianie w związku z wejściem w życie przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność na mniejszą skalę (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1577). Zgodnie z art. 18c ust. 112 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. - najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1. których roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku, uzależniona jest od tego przychodu Natomiast, najniższa podstawa wymiaru składek nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku.

W stanie faktycznym opisanym w złożonym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Przedsiębiorca wskazał, sposób obliczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności od przychodów, jakie uzyskał w poprzednim roku kalendarzowym. Ponadto, Wnioskodawca poinformował, że w okresie od 25 maja 2018 r. do 31 grudnia 2018 r. był jednocześnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę w Islandii oraz prowadził pozarolniczy działalność gospodarczy w Polsce.

Zgodnie z art. 18c ust. 1 ustawy, aby przedsiębiorca uzyskał prawo do ulgi jego roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie może przekroczyć trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku (w 2018 r. - 63 000 PLN) Z treści powyższego przepisu wynika, że limit uzyskanego przychodu dotyczy tylko przychodów z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych Natomiast, w art. 18c brak jest odniesienia do innych przychodów osiąganych przez przedsiębiorcę, w tym wypadku do przychodów z tytułu stosunku pracy.

Zgodnie z art. 18c ust. 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przeciętny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym jest obliczany według następującego wzoru: roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym należy podzielić przez liczbę dni kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w roku kalendarzowym, a wynik pomnożyć przez 30, jednakże, odnosząc się do powyższego sposobu wyliczenia przeciętnego miesięcznego przychodu zaznaczyć należy, ii liczba dni prowadzenia działalności gospodarczej odpowiada liczbie dni, w której Wnioskodawca podlegał w poprzednim roku kalendarzowym ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu prowadzenia tej działalności. W konsekwencji, nieuwzględnieniu podlega liczba dni, w których pozarolnicza działalność była prowadzona lecz Wnioskodawca podlegał ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu (praca za granicą).

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za nieprawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy.

w przedmiocie możliwości opłacania w bieżącym roku kalendarzowym składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru nie niższej niż ustalona na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie Oddział podkreśla, iż w niniejsze) decyzji nie rozstrzygnął zagadnienia w zakresie prawa Wnioskodawcy do stosowania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w ustalonej wysokości w oparciu o art. 18c lecz w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oparł się na wskazaniu Wnioskodawcy, iż jest on osobą spełniającą warunki do korzystania z powyższego uprawnienia i odniósł się wyłącznie do sposobu obliczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie Z art. 83 ust, 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl