WPI/200000/43/15/2019 - Ustalenie możliwości ustalenia w bieżącym roku kalendarzowym najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie art. 18c u.s.u.s.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 marca 2019 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/15/2019 Ustalenie możliwości ustalenia w bieżącym roku kalendarzowym najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie art. 18c u.s.u.s.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 650 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 300) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 7 stycznia 2019 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie możliwości ustalenia w bieżącym roku kalendarzowym najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2019 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Powyższy wniosek został uzupełniony w zakresie formalnym w dniu 24 01 2019 r. natomiast w zakresie merytorycznym w dniu 18.02.2019 r. (wpływ do Oddziału w dniu 20.02.2019 r).

Wnioskodawca wskazał, iż w dniu 07.01.2019 r. postanowił skorzystać z nowego "Małego ZUS-u". Wnioskodawca wyrejestrował się z kodem 0510, a zarejestrował z 0590. Wnioskodawca poinformował, iż spełnia wszystkie warunki przewidziane przez ustawę wprowadzającą "Mały ZUS. jednakże powziął wątpliwość w przedmiocie prowadzenia działalności w zakresie tłumaczeń (PKD 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami) czyli o kwestię wolnego zawodu.

Wnioskodawca pyta czy świadcząc usługi tłumaczeniowe może skorzystać z Małego ZUS-u. Wnioskodawca nadmienia, ze nie jest tłumaczem przysięgłym i usługi świadczy w 99% dla innych firm (biura tłumaczeń, firmy). Wnioskodawca dodaje, Iz czasami zdarza się realizowanie zlecenia dla klienta prywatnego. Ponadto, Wnioskodawca ma zarejestrowaną działalność w CEIDG.

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy może skorzystać z niższego ZUS-u od stycznia 2019 r.

W uzupełnieniu do stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku, Wnioskodawca poinformował, iż: w poprzednim roku kalendarzowym do Wnioskodawcy nie miały zastosowania przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w formie karty podatkowej i nie korzysta on ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towaru i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług. Ponadto Wnioskodawca me spełnia warunków określonych w art. 18a ustawy z dnia 1 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych to nie wykonuje pozarolniczej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Wnioskodawca także w poprzednim roku kalendarzowym oprócz działalności gospodarczej nie prowadził innej pozarolniczej działalności w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. nie prowadził innej działalności gospodarczej w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bądź z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Wnioskodawca nie pozostawał wspólnikiem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej ani nie prowadzi! publicznej lub niepublicznej szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego, placówki lub zespołu na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia Prawo oświatowe (t.j Dz. U z 2018 r. poz. 996 z poźń zm.), w poprzednim roku kalendarzowym pozarolnicza działalność gospodarcza była prowadzona przez co najmniej 60 dni kalendarzowe, a przychody z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczyły 30-krotności minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku (działalność była prowadzona cały rok), a usługi tłumaczeniowe świadczone są w ramach prowadzonej działalności pozarolniczej.

Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie jednego z warunków o których mowa w art. 18a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych tj. wykonywania działalności w zakresie wolnego zawodu. Wnioskodawca, wystawił w 2018 r. dwa rachunki nie VAT- owskie zasadniczo dla osób fizycznych/indywidualnych (a właściwie dla jednej osoby), stanowiące 2,86% rocznych przychodów. Powyższe nie wiązało się z podpisaniem umowy. Osoba, której ww. rachunki zostały wystawione, korzystała z usług Wnioskodawcy na potrzeby realizacji kariery naukowej, przy czym rachunki nie były wystawione na uczelnię tylko na samą osobę (prywatny adres) Natomiast, reszta zleceń była wykonywana na rzecz osób prawnych (biura tłumaczeń).

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia wszystkie warunki wymagane do skorzystania z tzw. "Małego ZUS-u 2019' przy czym niejasność, budzi wskazana powyżej wątpliwość. Wnioskodawca dodał, iż jest osobą uczciwą i rzetelną, która zawsze terminowo opłacała składki, podatek PIT i nie była nigdy karana za przestępstwa gospodarcze Wnioskodawca wskazuje na powstałe niejasności zarówno wśród przedsiębiorców, jak i przedstawicieli administracji państwowej w zakresie przedstawionego powyżej problemu. Wnioskodawca dodaje, iż ewentualne sporne przychody uzyskane od osoby fizycznej, która nie korzystała z usług na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej, stanowią procentowo (i kwotowo) bardzo niewielką kwotę na przestrzeni roku, zatem zasadniczo Wnioskodawca jest usługodawcą, który świadczy usługi tłumaczeniowe na rzecz Innych podmiotów (biura tłumaczeń), Wnioskodawca dodaje, iż nie jest tłumaczem przysięgłym, który bardziej wpasowuje się w tę definicję, świadcząc dużą część usług dla "łudzi z ulicy" (osób fizycznych). Natomiast. Wnioskodawca zajmie się raczej tłumaczeniami technicznymi i marketingowymi dla firm.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu I sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji Indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji. Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności me przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywane! na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie, Zakład podkreśla, iż w niniejszej decyzji oparł się na oświadczeniu Wnioskodawcy, ze spełnia przesłanki wynikające z art. 18c ust. 11 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i uznał treść przedstawioną w złożonym wniosku oraz wyjaśnienia stanowiące jego uzupełnienie za prawdziwe. Powyższe oznacza, że podanie nieprawdziwych informacji, obciąża jedynie Przedsiębiorcę, a wydana interpretacja nie wywołuje skutków prawnych

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym, ustalania prawidłowej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na te ubezpieczenia regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 5 i art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu. Dyspozycja treści art. 13 pkt 4 ustawy wskazuje, iż osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności do dnia zaprzestania wykonywania tej działalności, z wyłączeniem okresu, na który wykonywanie działalności zostało zawieszone na podstawie art. 36aa oraz przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Natomiast, zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, osoby prowadzące pozarolniczą działalność podlegają dobrowolnie ubezpieczeniu chorobowemu na swój wniosek.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uregulowane zostały w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zgodnie z art. 18 ust. 8 wskazane) ustawy, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe dla osób prowadzących działalność pozarolniczą stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy Składka w nowe) wysokości obowiązuje od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia danego roku.

Jednakże, zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą od dnia 1 stycznia 2019 r., uległy zmianie w związku z wejściem w Zycie przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu obniżenia składek na ubezpieczenia społeczne osób fizycznych wykonujących działalność na mniejszą skalę (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1577). Zgodnie z art. 18c ust. 1 i 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. - najniższa podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1, których roczny przychód z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nic przekroczył trzydziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku, uzależniona jest od tego przychodu Natomiast, najniższa podstawa wymiaru składek nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 na dany rok kalendarzowy i nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w styczniu danego roku Ponadto, najniższą podstawę wymiaru składek ustala się na dany rok kalendarzowy po uprzednim ustaleniu przeciętnego miesięcznego przychodu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym, według wzoru z art. 18c ust. 4 cytowanej ustawy

Jednocześnie, w art. 18c ust. 11 ustawy został zawarty katalog negatywnych przesłanek, uniemożliwiających osobie prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą skorzystanie z możliwości zastosowania prawa do ustalenia najniższej podstawy wymiaru. W konsekwencji przepisy art. 18c ust. 1 nie mają zastosowania do osób, które lub do których:

1)

w poprzednim roku kalendarzowym miały zastosowanie przepisy dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej i korzystali ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust, 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Oz U z 2017 r. poz. 1221 (2491 oraz z 2018 r. poz. 62, 86, 6501 1499),

2)

spełniają warunki określone w art. 18a.

3)

w poprzednim roku kalendarzowym prowadziły pozarolniczą działalność gospodarczą przez mniej niż 60 dni kalendarzowych,

4)

w poprzednim roku kalendarzowym także prowadziły pozarolniczą działalność, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 2-5 tj.:

- działalności twórczej lub artystycznej, działalności w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bądź z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,

- nie pozostawał wspólnikiem jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki jawnej, komandytowej lub partnerskie), publicznej lub niepublicznej szkoły, innej formy wychowania przedszkolnego, placówki lub ich zespołu, na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. Z 2018 r. poz. 996 z późn zm.),

5)

wykonują pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej pozarolniczej działalności gospodarczej,

6)

ustalały najniższą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Powyższe oznacza, iż osoba prowadząca pozarolniczą działalność nie nabędzie prawa do zastosowania najniższej podstawy wymiaru składek ustalonej w oparciu o przeciętny miesięczny przychód uzyskany przez ww. osobę w poprzednim roku kalendarzowym, w sytuacji gdy spełni choć jedną z wymienionych powyżej przesłanek, Tym samym, obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy wymiaru w wysokości nie niższej niż ustalona na zasadach przedstawionych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dla takiej osoby nie powstanie. Wówczas zasadne będzie ustalenie podstawy wymiaru składek na zasadach określonych w art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz pisma stanowiącego jego uzupełnienie jednoznacznie wynika, iż Wnioskodawca jest osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, ze spełnia warunki uprawniające go do opłacania składek na zasadach wskazanych w art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Wnioskodawca poinformował, iż w poprzednim roku kalendarzowym prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej 60 dni kalendarzowych, a jego przychody z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym me przekroczyły 30-krotności minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w grudniu poprzedniego roku, zaś usługi tłumaczeniowe świadczy w ramach prowadzonej działalności pozarolniczej. Ponadto, z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonał zgłoszenia do ubezpieczeń w ustawowym terminie.

Jednakże, jedyna wątpliwość Wnioskodawca dotyczy wykładni art, 18c ust. 11 pkt 4 ustawy, bowiem zgodnie z tym przepisem, prawo do stosowania najniższej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie art. 18c nie mają osoby, które wykonywały działalność w zakresie wolnego zawodu.

Odnosząc się do powyższego, zauważyć należy, że art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczy wyłącznie tych ubezpieczonych, o których mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 ustawy tj. prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Z treści art. 18c ust. 11 pkt 4 jednoznacznie wynika, ze zasady ustalania podstawy wymiaru składek zawarte w art. 18c nie mają zastosowania m in. do osób, które w poprzednim roku kalendarzowym, prowadziły pozarolniczą działalność o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 3 (w zakresie wolnego zawodu). Powyższe oznacza, że nawet osoby wykonujące działalność zawodową, po dopełnieniu obowiązku uzyskania wpisu do CEIDG, są uważane za osoby wykonujące działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy - Prawo przedsiębiorców.

W konsekwencji. Wnioskodawca świadczący usługi tłumaczeniowe na podstawie wpisu do CEIDG jest osobą, o której mowa w art. 8 ust. 6 pkt 1 - osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie ustawy - Prawo przedsiębiorców lub innych przepisów szczególnych, zatem ma możliwość ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach wynikających z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie opierając się na jednoznacznym oświadczeniu Wnioskodawcy, iż spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 18c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - uznał za prawidłowe stanowisko Przedsiębiorcy (...) w przedmiocie prawa do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej od najniżej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w kwocie w danym roku kalendarzowym.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców w niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl