WPI/200000/43/145/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wartości korzyści materialnej w postaci opieki medycznej w formie tzw. pakietu medycznego w części finansowanej przez wnioskodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/145/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wartości korzyści materialnej w postaci opieki medycznej w formie tzw. pakietu medycznego w części finansowanej przez wnioskodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 lutego 2018 r. przez przedsiębiorcę (...) sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru Składek na Ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych pracowników wartości korzyści materialnej w postaci opieki medycznej w formie tzw. pakietu medycznego w części finansowanej przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej pisemnej interpretacji przepisów dotyczącej zasad naliczania składki społecznej i zdrowotnej, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Wnioskodawca poinformował, że wykupił od dnia 12.2018 pracownikom opiekę medyczną, tzw. pakiet medyczny.

Na dzień dzisiejszy pracodawca finansuje pracownikom część wartości zakupionego pakietu, a dla kilku osób pakiet w całości. Część finansowana przez pracodawcę jest dla pracowników przychodem ze stosunku pracy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. - art. 12 ustęp 1. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200), od którego odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i FGSP.

Wnioskodawca od dnia 04.2017 planuje zmiany w zakresie udostępniania pracownikom powyższych pakietów, według następujących zasad:

Niezależnie od rodzaju pakietu pracodawca zamierza dofinansować każdemu pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę wartość pakietu w wysokości nie mniejszej niż i kwota ta będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. - art. 12 ustęp 1. (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200).

Niezależnie od dofinansowania pracodawcy w kosztach pakietu i niezależnie jaki wariant opieki zostanie wybrany, każdy pracownik będzie ponosił koszt pakietu w kwocie nie mniejszej ni;

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że do obowiązującego w zakładzie regulaminu wynagradzania zostanie od 01.04.2018 wprowadzony aneksem par. § 8A o następującym brzmieniu: "Pracownikom przysługują dodatkowe pozo systemem obowiązkowych ubezpieczeń społecznych ubezpieczenia medyczne, jeżeli pracownik wyraża na nie zgodę. Każdy wybrany przez pracownika pakiet medyczny jest przez niego współfinansowany. Wysokość opłaty ponoszonej przez pracownika wynosi miesięcznie w przypadku, gdy całkowita miesięczno składka za pakiet nie przekracza kwoty (...) W przypadku pakietów wiążących się z zapłatą miesięcznej składki wyższej niż (...) pracownik współfinansuje składkę w wysokości różnicy miesięcznej składki za pakiet i kwoty (...): jednak nie mniej niż (...) z związku z częściową odpłatnością ponoszoną przez pracownika zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) składka na to dobrowolne ubezpieczenie w części pokrywanej przez Pracodawcę jest wyłqczona z podstawy wymiaru składek. "

Przedsiębiorca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy od dnia) 4.2017 będzie miał zastosowanie w zakładzie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.) stanowiący, iż "podstawy składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagrodzeniu, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów łub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych częściowo odpłatnych środków lokomocji"

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że za okres (...) 02.2018 - (...) 03.2018 będzie odprowadzał składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, FP i F6ŚP od części pakietów finansowanych przez pracodawcę ze względu na nie spełnienie wszystkich przesłanek ww. przepisu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust, 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Na wstępie należy zaznaczyć, że mając na uwadze stanowisko przedstawione przez Przedsiębiorcę, Zakład wydając niniejszą interpretację odnosi się wyłącznie do wątpliwości związanych z rozumieniem przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), który umożliwia wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzyści materialnych zagwarantowanych pracownikowi i współfinansowanych przez pracodawcę.

Podkreślenia wymaga jednak fakt, iż wydając interpretację-na gruncie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej - Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej, której zakres przedmiotowy jest zakreślony stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym przedstawionym przez wnioskodawcę. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie pisemnej interpretacji Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Pełną wiedzę o stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym organ czerpie wyłącznie z wniosku uprawnionego podmiotu nie posiadając kompetencji do jego weryfikowania w oparciu o posiadane informacje. W toku tego postępowania organ nie pełni roli kontrolnej, nie dokonuje oceny zachowania lub zaniechania przedsiębiorcy pod kątem jego prawidłowości. Celem interpretacji jest umożliwienie przedsiębiorcy uzyskania informacji w przedmiocie obowiązków wiążących się z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i uchronienie w ten sposób takiego przedsiębiorcy przed ryzykiem błędnego zastosowania przez niego danego przepisu.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1)

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.,

2)

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wskazać w tym miejscu należy, że jednoznacznie ujęty w powyżej powołanym art. 83d ust. l ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - zakres przedmiotowy wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi dokonanie kwalifikacji prawnej określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu" gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych, a także interpretacji treści przepisów prawa wewnętrznego obowiązujących u przedsiębiorcy.

W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek będą stanowiły przychód pracownika ze stosunku pracy, a także iż uprawnienie pracownika do zakupu danego świadczenia po cenie niższej niż detaliczna wynikać będzie z regulaminu wynagradzania, traktując takie oświadczenia jako element zdarzenia przyszłego.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z powyższy przepisu jednoznacznie wynika, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz przybierają postać niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych, niż detaliczne lub formę usługi).

Uwzględniając powyższe, gdy wartość świadczeń w części finansowane przez pracodawcę będzie stanowić przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w obowiązujących u pracodawcy przepisach o wynagradzaniu, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za te usługi, to świadczenia takie będą korzystały z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. W praktyce oznacza to, iż z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia korzysta wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia usługi, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością, zatem jedynie ta część przychodów, która jest dofinansowana przez pracodawcę. Jest to równoznaczne z brakiem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od wartości ww. świadczenia.

W odniesieniu do należnych składek na ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych wskazać należy, że obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.), z zapisu art. 81 ust. 1 tej ustawy wynika, że do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Jednocześnie w myśl art. 104 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1065 z późn. zm.) oraz art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1256 z późn. zm.) obowiązkowe składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, w przypadku zaistnienia obowiązku ich opłacania, ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zatem, w sytuacji przedstawionej w złożonym w dniu 12 lutego 2018 r. wniosku przez przedsiębiorcę (...) gdy prawo do korzystania ze świadczeń związanych z opieką medyczną w formie tzw. pakietu medycznego, po cenie niższej niż detaliczna, oraz zasady jego współfinansowania będą wynikały począwszy od dnia 1 kwietnia 2018 r. z zapisów obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu wynagradzania, a wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracownika ze stosunku pracy, to wartość ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

W konsekwencji, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji złożonym 12 lutego 2018 r. w przedmiocie nieuwzględnienia począwszy od dnia 1 kwietnia 2018 r. w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z tytułu stosunku pracy wartości współfinansowanego przez pracodawcę świadczenia w postaci tzw. pakietu medycznego.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl