WPI/200000/43/144/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci karnetów na usługi sportowe w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/144/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci karnetów na usługi sportowe w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie ort. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 lutego 2018 r. przez przedsiębiorcę: spółka (...) z ograniczoną odpowiedzialnością uznaje za prawidłowe w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci karnetów na usługi sportowe w części finansowanej przez Pracodawcę

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez przedsiębiorcę spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca przedstawił: Spółka zamierzając zapewnić swoim pracownikom możliwość korzystania z usług sportowo-rekreacyjnych na terenie Polski przy wykorzystaniu karty "Multisport" (dalej "Usługi sportowe") planuje w tym celu zawrzeć umowę z firmą pośredniczącą, która ma zapewnić dostęp do usług sportowych zgodnie z ustaleniami Spółka będzie otrzymywać karnety, które następnie będzie przekazywać pracownikom. Karnety te będą mogły być nabywane po różnych cenach, w zależności od limitu i zakresu usług sportowych, do których pracownik będzie miał dostęp. Spółka planuje sfinansować ze środków obrotowych część opłaty za karnety pracowników tj. w wysokości ok. (...) zł miesięcznie dla każdego pracownika. Ostateczna wysokość dofinansowania będzie uzależniona od liczby pracowników zainteresowanych skorzystaniem z Usług sportowych oraz sytuacji finansowej Spółki aktualnej w chwili finalizowania umowy z podmiotem pośredniczącym. Pozostała część opłaty będzie potrącana z wynagrodzenia pracownika po otrzymaniu pisemnej zgody. Udział w programie Usług sportowych będzie dobrowolny W związku z powyższym do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce zostaną wprowadzone zmiany poprzez dodanie nowego paragrafu o następującej treści:

1

Pracodawca zapewnia pracownikom możliwość korzystania z usług sportowo rekreacyjnych na terenie Polski przy wykorzystaniu karty "Multisport" zwanych dalej "Usługami sportowymi".

2.

Pracodawca finansuje pracownikom (...) zł kosztów miesięcznej opłaty abonamentowej za korzystanie z Usług sportowych.

3.

Pracownik zobowiązany jest pokryć pozostałą część miesięcznej opłaty abonamentowej niefinansowane) przez pracodawcę, w wysokości każdorazowo uzależnionej od rodzaju karty, którą pracownik otrzyma w ramach Programu "Multisport" oraz zgodnie z aktualnie obowiązującym cennikiem Usług sportowych

4.

Przystąpienie przez pracownika do Programu "Multisport" oznacza jednocześnie akceptację Regulaminu Programu określonego przez dostawcę Programu "Multisport'". Obowiązujący Regulamin Programu oraz cennik Usług sportowych mający zastosowanie do pracowników jest dostępny dla każdego pracownika w dziale kadr pracowniczych.

5.

Pracownik przystępujący do Programu Multisport" jest obowiązany złożyć oświadczenie o przystąpieniu do Programu, według wzoru stanowiącego załącznik numer 1 do niniejszego Aneksu

6

W przypadku gdy wysokość opłaty abonamentowej lub treść Regulaminu Programu ulegną zmianie, pracodawca informuje pracownika o takiej zmianie w terminie umożliwiającym złożenie przez pracownika oświadczenia o wystąpieniu i Programu "Multisport" przed wejściem w życie nowej opłaty abonamentowe) lub nowej treści Regulaminu Programu. Brak oświadczenia pracownika o wystąpieniu z Programu Multisport" oznacza akceptację przez pracownika nowych zasad uczestnictwa. Powiadomienie pracowników o nowych zasadach może nastąpić za pośrednictwem służbowego adresu e mail pracownika.

7

Zmiana wysokości opłaty abonamentowej za korzystanie z Usług sportowych lub treści Regulaminu Programu me stanowi zmiany mniejszego Regulaminu Wynagradzania, ani nie wpływa na wysokość kwoty finansowanej przez pracodawcę zgodnie z ust. 2"

Zgodnie z ust. projektowanej zmiany Regulaminu Wynagradzania nowego paragrafu, pracownicy Spółki, którzy wyrażą gotowość wzięcia udziału w programie sportowym i uczestnictwa w zajęciach sportowych oraz korzystać z dofinansowania Spółki, zobowiązani będą złożyć oświadczenie następującej treści:

1.

Z dniem (...) przystępuję do Programu "Multisport" wdrożonego przez pracodawcę z zakładzie pracy. Otrzymują kartę: MultiSport PLUS MultiSport CIASSIC MultiACTIVE będącą potwierdzeniem uczestnictwa w Programie, zobowiązuję się do pokrywania części abonamentu za korzystanie z Programu przy pomocy karty w wysokości wynikającej z aktualnie obowiązującego cennika, każdego miesiąca, do czasu rezygnacji z uczestnictwa w Programie.

2.

Otrzymałem Regulamin korzystania z kart "Multisport" w ramach Programu oraz Regulamin Programu "Multisport", zapoznałem się z nim i zobowiązuję się do jego przestrzegania. Przyjmuję do wiadomości, że aktualna treść Regulaminu Programu oraz cennika jest dostępna w dziale kadr pracodawcy.

3.

Przyjmuję do wiadomości, iż wartość świadczenia finansowanego przez pracodawcę z tytułu korzystania z Programu "Multisport" {wartość pozostałej opłaty abonamentowej za korzystanie z Karty, do której pokrywania zobowiązał się pracodawca) stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, ze od wartości tego świadczenia pracodawca będzie potrącał zaliczki na podatek dochodowy każdego miesiąca Świadczenie me stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody na comiesięczne potrącanie z mojego wynagrodzenia kwoty abonamentu w zakresie niefinansowym przez pracodawcę, w wysokości wynikającej każdorazowo z obowiązującego cennika Programu "Multisport", do której pokrycia się zobowiązałem na podstawie niniejszego oświadczenia, do czasu pisemnego odwołania tej zgody."

Po dokonaniu powyższych czynności pracownik otrzyma karnet/kartę, która będzie uprawniać do wstępów do ośrodków sportowych zlokalizowanych na terytorium Polski, które mają podpisane umowy z firmą pośredniczącą Wstępy dotyczące między innymi siłowni, basenów, zajęć grupowych itp. Po otrzymaniu karty, pracownik nie będzie co do zasady ponosił dodatkowej opłaty przy wstępie do ośrodka sportowego. Wyjątkowo może być zobowiązany do dokonania dopłaty np. jeśli jego karnet nie uprawnia do bezpłatnego wstępu na konkretne zajęcia sportowe

Wartość dofinansowania przez Spółkę pracownikom Usług sportowych będzie stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczące stanu faktycznego:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym część opłaty za Usługi sportowe finansowana przez pracodawcę {Spółkę) będzie stanowiła podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne?

Własne stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki część opłaty za karty/karnety która będzie pokrywana przez Spółkę nie będzie stanowiła podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej:. Ustawa systemowa") podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskiwany z tytułu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę Ustawa systemowa w art. 21 zawiera delegację, zgodnie z którą minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określa w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek oraz wyłączenia z podstawy-wymiaru składek niektórych rodzajów przychodów. Z podstawy wymiaru składek wyłącza się między innymi przychody wymienione w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej; "Rozporządzenie"). Stosownie do treści § 2 ust. 26 Rozporządzenia podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji

Z przepisu powyższego wynika, że korzyści materialne polegające na możliwości zakupu usług po cenach niższych niż detaliczne nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia Społeczne po warunkiem, że:

* wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu;

* przybierają formą pieniężną - pracownik otrzyma odpowiednią usługę, po niższej cenie;

* pracownik będzie ponosił ciężar części wynagrodzenia za usługę w przypadku towarów i usług innych niż pojazdy środkami lokomocji, wyłącznie z podstawy wymiaru składek dotyczy korzyści materialnych, które dotyczą nabycia po niższej cenie, a nie bezpłatnego przekazania - stąd wniosek o konieczności poniesienia przez pracowników części ceny.

Planowane przez. Spółkę przedsięwzięcie w jej ocenie spełnia wskazane wyżej warunki. Po pierwsze, planowany przez Spółkę program udostępniania pracownikom Usług sportowych polega na przekazaniu pracownikom karnetu upoważniającego do wstępu do ośrodków sportowych, w tym basenów, siłowni. Korzyścią pracowników będzie kwota dofinansowania części opłaty Ponadto świadczenia uzyskiwane przez pracowników me będą miały charakteru pieniężnego. Pracownicy bowiem otrzymują usługi sportowe, które po przystąpieniu do Programu "Multisport", będą mieli prawo nabyć po cenie niższej niż detaliczna za sprawą dofinansowania Spółki, oraz efektu skali jaki uzyskiwany będzie poprzez zawarcie umowy na grupę pracowników, a nie indywidualnie przez każdego z pracowników

Po drugie, warunki udziału w Programie "Multisport" będą wynikać z projektowanego paragrafu, który zostanie dodany do Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce, co tym samym spełni koleiny z warunków wynikających z Rozporządzenia Dostęp do usług nie będzie bezpłatny. Pracownicy będą zobowiązani ponosić część reny za zakup usługi. Dofinansowanie dla wszystkich pracowników będzie wynosić ok. (...) zł (na dzień sporządzenia niniejszego wniosku nie jest znana ostateczna wysokości dofinansowania), pozostała część ceny w wysokości zależnej od wybranej przez pracownika opcji i zakresu dostępu do Usług sportowych będzie potrącana z jego wynagrodzenia W tym celu każdy pracownik, który przystąpi do Programu "Multlsport" będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o treści wskazanej w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku, które będzie uprawniać Spółkę do dokonania właściwych potrąceń

W ocenie Spółki warunki dofinansowania do karnetów na Usługi sportowe upoważniają do zastosowania wskazanego wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne stosowane do treści § 2 ust. 26 Rozporządzenia. W związku z powyższym, kwoty dofinansowania nie będą stanowiły dla pracowników podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Spółka wnosi o ocenę prawidłowości przedstawionego stanowiska

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie W myśl ustępu S powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe {tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie W konsekwencji. Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym w treści wniosku wskazaniu, iż ww. świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będą stanowiły przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe me stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że Jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia r podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku złożonego w dniu 12 lutego 2018 r. wynika, że Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę z firmą pośredniczącą, która ma zapewnić dostęp do usług sportowych dających możliwość korzystania z usług sportowo-rekreacyjnych na terenie Polski przy wykorzystaniu karty "Multisport- Spółka będzie otrzymywać karnety, które następnie będzie przekazywać pracownikom. Karnety te będą mogły być nabywane po różnych cenach, w zależności od limitu i zakresu usług sportowych, do których pracownik będzie miał dostęp Spółka planuje sfinansować ze środków obrotowych część opłaty za karnety pracowników tj. w wysokości ok zł miesięcznie dla każdego pracownika. Pozostała część opłaty będzie potrącana z wynagrodzenia pracownika po otrzymaniu pisemnej zgody. W związku z powyższym do regulaminu Wynagradzania obowiązującego w Spółce zostaną wprowadzone odpowiednie zapisy Wartość dofinansowania przez Spółkę usług sportowych będzie stanowić przychód pracowników ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przyjmując przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, ze wartość udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci karnetów na usługi sportowe w części finansowanej przez Pracodawcę będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci karnetów na usługi sportowe w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl