WPI/200000/43/1426/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników części składki z tytułu umowy grupowego ubezpieczenia opieki zdrowotnej, w części finansowanej przez pracodawcę, przysługującego na podstawie stosownych zapisów, które zostaną zawarte w regulaminie wynagradzania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2016 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1426/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników części składki z tytułu umowy grupowego ubezpieczenia opieki zdrowotnej, w części finansowanej przez pracodawcę, przysługującego na podstawie stosownych zapisów, które zostaną zawarte w regulaminie wynagradzania.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 grudnia 2015 r., uzupełnionym w dniu 31 grudnia 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) w sprawie dotyczącej możliwości nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników części składki z tytułu umowy grupowego ubezpieczenia opieki zdrowotnej, w części finansowanej przez wnioskodawcę, przysługującego na podstawie stosownych zapisów, które zostaną zawarte w regulaminie wynagradzania.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez wnioskodawcę składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w indywidualnej sprawie wnioskodawcy. Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy zdarzeń przyszłych. Wnioskodawca wskazał, że powziął wątpliwości interpretacyjne co do zastosowania § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), zgodnie z którym "podstawy wymiaru nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji." W dniu 18 grudnia 2015 r. Oddział wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku o interpretację złożonego w dniu 15 grudnia 2015 r. poprzez nadesłanie odpisu wniosku zaopatrzonego w podpis drugiego członka zarządu z uwagi na niewłaściwą reprezentację wnioskodawcy, niezgodną ze sposobem reprezentacji spółki ujawnionym w KRS.

W dniu 31 grudnia 2015 r. wnioskodawca uzupełnił brak formalny złożonego wniosku poprzez złożenie odpisu wniosku o interpretacje z dnia 30 listopada 2015 r. zaopatrzonego w podpisy dwóch członków zarządu.

Wnioskodawca przedstawił opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca wskazał, że zamierza zawrzeć z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia opieki zdrowotnej (tzw. Pakiet medyczny) w celu umożliwienia korzystania przez pracowników z opieki zdrowotnej. Wnioskodawca w regulaminie wynagrodzeń zmierza zawrzeć warunki przystąpienia pracowników do tego ubezpieczenia po cenie niższej niż cena detaliczna wynegocjowana z Towarzystwem. Różnice w składce ubezpieczeniowej pracodawca pokrywa z własnych środków i nie zamierza naliczać od niej składek emerytalnych i rentowych.

Wnioskodawca poinformował, że koszt zakupu pakietu medycznego podstawowego wynosi zł, w tym pracodawca ponosi koszt zakupu w kwocie (...) zł (słownie: (...) złotych) a pracownik korzystający z pakietu medycznego ponosi koszt zakupu w kwocie (...) zł (słownie: (...) złote).

Wnioskodawca wskazał, że objęcie pracowników opieką medyczną następuje w ten sposób, że pracownicy spółki, przy wstępowaniu w stosunek pracy lub w czasie jego trwania składają pracodawcy oświadczenie woli o chęci korzystania z usług medycznych oferowanych przez firmę medyczną. Złożenie przez pracownika deklaracji o przystąpieniu do opieki medycznej skutkuje objęciem pracowników tym świadczeniem.

Pracownicy, zgodnie z informacją pracodawcy, mogą zadeklarować objęcie wyższym pakietem medycznym, wtedy dopłacają różnicę do ceny zakupu pakietu podstawowego.

Pracownicy deklarują również, czy chcieliby, aby opieka medyczna objęci byli również ich współmałżonkowie oraz dzieci. W tym przypadku pracownik dopłaca różnicę do zakupu ceny pakietu podstawowego.

Umowa zawarta pomiędzy pracodawca a firma medyczną określa kwotowo wartość pakietu medycznego dla konkretnego pracownika. Wartość pakietu jest zróżnicowana w zależności od tego czy opieką został objęty tylko pracownik, czy również jego współmałżonek lub dzieci. Wysokość ta jest również uzależniona od charakteru pakietu.

Dodatkowo wnioskodawca informuje, ze wartość świadczeń do których pracownik uzyskuje prawo, a więc do ubezpieczenia medycznego stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 o podatku od osób i fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. 11, poz. 361 z późn. zm.) osiągany przez pracownika u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem wnioskodawcy słusznie nie wlicza on jako pracodawca, do podstawy wymiaru składek różnicy pomiędzy składką ubezpieczeniową przekazywaną Towarzystwu Ubezpieczeniowemu, finansowana ze środków własnych pracodawcy, a składką pobieraną ze środków pracowników, bowiem w tym przypadku są spełnione wszystkie warunki rozpisane w rozporządzeniu: (i) korzyść materialna wynikająca z regulaminów, układów zbiorowych, (ii) zakup po cenie niższej niż detaliczna.

Wnioskodawca podsumował, iż wnosi o wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje: Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zasady opłacania składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - cytowanej powyżej.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 w z w. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 201511 poz. 121 z późn. zm.) oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 201211, poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowne został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Na mocy przepisu § 2 ust. 1 pkt 26 powołanego powyżej rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja przywołanego powyżej przepisu wskazuje, że aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów' wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, które przewidują możliwość zakupu przez pracownika po cenach niższych niż detaliczne danej korzyści. Jeżeli dane świadczenie nie wynika z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, to jego wartość, stanowiąca przychód pracownika z tytułu stosunku pracy w rozumieniu przepisów podatkowych, należy uwzględnić w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo faktu, że dane świadczenie pracownicy otrzymają w cenach niższych niż detaliczne.

W konsekwencji podsumowując, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego wnioskodawca zamierza zawrzeć z Towarzystwem Ubezpieczeniowym umowę grupowego ubezpieczenia opieki zdrowotnej (pakiet medyczny). Wnioskodawca zamierza zawrzeć w regulaminie wynagrodzeń warunki przystąpienia pracowników do ubezpieczenia po cenie niższej niż detaliczna wynegocjowana z Towarzystwem. Wnioskodawca poinformował, że różnice w składce ubezpieczeniowej pracodawca pokrywa z własnych środków, ogólny koszt zakupu pakietu medycznego podstawowego wynosi zł, w tym pracodawca ponosi koszt zakupu w kwocie zł a pracownik korzystający z pakietu medycznego zakupu w kwocie (...) zł. Pracownicy mogą zadeklarować objecie wyższym pakietem medycznym, wtedy dopłacają do ceny zakupu pakietu podstawowego. Wnioskodawca stwierdził jednoznacznie, że świadczeń do których pracownik uzyskuje prawo tj. do ubezpieczenia medycznego stanowi przychód w rozumieniu art. 12 w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r., o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) osiągany przez pracownika u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. W związku z tym co zawarł wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego, należy przyjąć, że zostaną spełnione warunki określone ww. par. 2 ust. 1 pkt 26 przywołanego rozporządzenia.

W świetle powyższego, uwzględniając przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący stan prawny Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy wyrażone we wniosku złożonym w dniu 30 listopada 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne różnicy pomiędzy składką ubezpieczeniową przekazywaną Towarzystwu Ubezpieczeniowemu finansowaną ze środków własnych pracodawcy, a składka pobieraną na to ubezpieczenie ze środków pracowników.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust, 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl