WPI/200000/43/1425/2015 - Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dofinansowanych przez pracodawcę pracownikom świadczeń w postaci możliwości przystąpienia do programu MultiSport Plus, MultiSport Classic oraz MultiActive.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 grudnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1425/2015 Nieuwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dofinansowanych przez pracodawcę pracownikom świadczeń w postaci możliwości przystąpienia do programu MultiSport Plus, MultiSport Classic oraz MultiActive.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy: (...) Sp. z o.o. przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 grudnia 2015 r. i uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dofinansowanych przez pracodawcę pracownikom świadczeń w postaci możliwości przystąpienia do programu MultiSport Plus, MultiSport Classic, MultiActive.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy: (...) Sp. z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został przez Wnioskodawcę uzupełniony o własne stanowisko w sprawie w dniu 28 grudnia 2015 r.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego przedstawił, że dnia 6 października 2015 r. zawarł umowę o świadczenie usług z Spółka Akcyjna. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług (...) na rzecz Pracowników Klienta w ramach Programu Korzyści Pracowniczych przez Partnerów oraz (...). W dniu (...) podpisania umowy Przedsiębiorca zatrudniał (...) Pracowników z tytułu umowy o pracę.

W momencie podpisania umowy spośród Pracowników zgłosił do Programu (...) osób. Możliwość skorzystania z oferty mają wszyscy Pracownicy wyrażający chęć skorzystania z Karty po cenach niższych od tych, do których uiszczenia zobowiązani byliby pracownicy w przypadku bezpośredniego, niezwiązanego z zatrudnieniem zakupu usług o charakterze sportowo-rekreacyjnym we wskazanych obiektach. Pracodawca współfinansuje usługę, Pracownik chcący skorzystać z Programu:

- w ramach Karty MultiSport Plus dopłaca (...) zł miesięcznie,

- w ramach Karty MultiSport Classic dopłaca (...) zł miesięcznie,

- w ramach Karty MultiActive dopłaca (...) zł miesięcznie.

Szczegółowe zasady przyznawania pozapłacowego świadczenia jakim będzie możliwość uczestnictwa w programie, zakres dofinansowania przez Pracodawcę, wzór deklaracji przystąpienia/wystąpienia z Programu zostaną formalnie uregulowane w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w (...) Sp. z o.o. od 1 stycznia 2016 r. W ramach umowy zawartej z (...) Spółka Akcyjna, Pracodawca będzie otrzymywał co miesiąc fakturę za usługi realizowane w ramach Programu. Miesięczny koszt uczestnictwa będzie finansowany w wysokości (...) pln. przez Przedsiębiorcę. Dofinansowanie nie będzie następowało z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, tylko ze środków obrotowych. Rozliczenie z Pracodawcą będzie następowało przez potrącenie z miesięcznego wynagrodzenia za pracę na podstawie pisemnej zgody złożonej przez Pracownika. Przekazane pracownikowi dodatkowe świadczenie pozapłacowe - dofinansowanie udziału w Programie spowoduje powstanie korzyści po stronie osoby zatrudnionej i będzie stanowiło jej przychód ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe przedmiotem wniosku jest pytanie Wnioskodawcy, czy zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 dotyczącym korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegających na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, można wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne wartość pin w formie świadczenia zagwarantowanego przez Pracodawcę i analogicznie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne?

W dniu 28 grudnia 2015 r. Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie Oddziału z dnia 17 grudnia 2015 r. przedstawił własne stanowisko w sprawie:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a podlegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych, niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach płacowych, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu.

Świadczenie to nie będzie stanowiło również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Ponadto stosownie do art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych. Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Zakład zaznacza jednocześnie, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo określonym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się za pośrednictwem pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez organ wskazanej przez wnioskodawcę kwalifikacji określonego świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji. Zakład dokonał interpretacji przepisów ubezpieczeniowych opierając się na zawartej we wniosku informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowa odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu rozporządzenia jednoznacznie wskazuje, iż aby móc zastosować wskazane wyłączenie, dana korzyść musi stanowić przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz dodatkowo prawo do uzyskania korzyści musi wynikać z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, przewidujących partycypację pracownika w poniesieniu kosztów nabycia tych świadczeń. Ponadto dana korzyść musi przybrać formę niepieniężną (formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi). Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy świadczenie przyznane pracownikowi jest w całości finansowane przez pracodawcę - stanowi ono podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia.

Z przedstawionego we wniosku z dnia 15 grudnia 2015 r., uzupełnionego w dniu 28 grudnia 2015 r. stanu faktycznego wynika, że pracodawca zawarł umowę o świadczenie usług z Spółka Akcyjna. Przedmiotem umowy jest świadczenie usług na rzecz pracowników w ramach Programu Korzyści Pracowniczych. Możliwość skorzystania z oferty mają wszyscy pracownicy wyrażający chęć skorzystania z Karty po cenach niższych od tych, do których uiszczenia zobowiązani byliby pracownicy w przypadku bezpośredniego, niezwiązanego z zatrudnieniem zakupu usług o charakterze sportowo-rekreacyjnym we wskazanych obiektach. Szczegółowe zasady przyznawania pozapłacowego świadczenia jakim będzie możliwość uczestnictwa w programie, zakres dofinansowania przez pracodawcę zostaną formalnie uregulowane w Regulaminie Wynagradzania obowiązującym w Spółce od 1 stycznia 2016 r. Pracodawca będzie otrzymywał co miesiąc fakturę za usługi realizowane w ramach Programu. Miesięczny koszt uczestnictwa będzie finansowany w wysokości zł przez pracodawcę.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 grudnia 2015 r., uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2015 r. w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dofinansowanych przez pracodawcę pracownikom świadczeń w postaci możliwości przystąpienia do programu MultiSport Plus, MultiSport Classic, MultiActive.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl