WPI/200000/43/1367/2017 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu medycznego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1367/2017 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu medycznego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2168) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 23 listopada 2017 r. przez spółkę: (...)

1.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu medycznego "(...)" w części finansowanej przez Pracodawcę, oraz

2.

uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez Pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej złożony przez spółkę: (...)

Wnioskodawca poinformował, że planuje zaktualizować obecnie obowiązujące w zakładzie pracy zasady finansowania grupowego ubezpieczenia na życie i pakietów medycznych "(...)" dla pracowników. Rozważane jest wprowadzenie rozwiązania, które będzie

oparte o współfinansowanie składek miesięcznych przez pracowników w wysokości zł, a Spółka pokrywałaby różnicę w stosunku do płaconej ceny rynkowej obu świadczeń. Różnica pomiędzy obniżoną ceną sprzedaży dla pracowników (zł) a faktycznie ponoszoną ceną rynkową obu świadczeń, jako finansowana przez Spółkę będzie równocześnie traktowana jako przychód pracownika ze stosunku pracy i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dalej Wnioskodawca poinformował, że na chwilę obecną zasady rozliczania kosztów grupowego ubezpieczenia na życie i pakietów medycznych "(...)" zostały opisane

i przedstawione pracownikom w komunikacie wewnętrznym. Spółka planuje jednak wprowadzić odpowiednie zapisy regulujące przedmiotowe kwestie (nie zmieniając obecnych zasad w zakresie współfinansowania przez pracowników kosztów kart) do regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce, a rozważane zapisy będą dotyczyć wspomnianych dwóch grup świadczeń - tj. ubezpieczeń na życie oraz pakietów medycznych, które będą odsprzedawane pracownikom po cenach niższych niż ceny rynkowe - tj. po zakładanej jednolitej cenie (...) zł.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem czy po wprowadzeniu do regulaminu wynagradzania zapisu o możliwości nabycia przez pracowników pakietu medycznego, oraz grupowego ubezpieczenia na życie za odpłatnością w wysokości (...) zł - tj. w części ceny zapłaconej przez Spółkę podmiotowi trzeciemu wartość ww. benefitów w części finansowanej przez Spółkę będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli możliwość nabycia przez pracowników pakietów medycznych oraz grupowego ubezpieczenia na życie po cenach niższych niż ceny detaliczne, jakie Spółka zobowiązana jest zapłacić przy nabyciu tych świadczeń od podmiotów trzecich, będzie wynikała z postanowień regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce, wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez pracodawcę przedmiotowych świadczeń nie będzie zwiększała podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Spółki.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy. Z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych, świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Spółkę pakietów medycznych oraz grupowych ubezpieczeń na życie dla pracowników stanowią dla tych pracowników świadczenia częściowo odpłatne, których wartość jest przychodem dla celów podatkowych z tytułu istniejącego z Wnioskodawcą stosunku pracy. Co do zasady więc, wartość tych świadczeń powinna być brana pod uwagę przy ustalaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy.

Szczegółowe zasady ustalania podstawy wymiaru składek zostały jednak uregulowane w rozporządzeniu dot. podstawy składek. Zgodnie z 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupów po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że powyższe wyłączenie ma zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy dane świadczenie na rzecz pracownika jest częściowo finansowane przez pracodawcę, a częściowo przez pracownika - wtedy pracownik odnosi korzyść materialną, która polega na uprawnieniu do zakupu usług po cenach niższych niż ceny detaliczne danych towarów czy usług. Ceną detaliczną jest w tym przypadku cena, jaką pracodawca jest zobowiązany zapłacić niepowiązanemu podmiotowi trzeciemu, od którego dane świadczenie nabywa.

W sytuacji objętej zakresem złożonego wniosku, pakiety medyczne oraz grupowe ubezpieczenia na życie są nabywane przez pracodawcę (Spółkę) od podmiotu trzeciego po ustalonych cenach. Spółka planuje odsprzedawać je pracownikom za cenę zł, która stanowi część w odniesieniu do płaconej ceny detalicznej dotyczącej miesięcznej składki opłaty za te świadczenia. Warunkiem skorzystania z wyłączenia wartości tej korzyści z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest określenie np. w regulaminie wynagradzania możliwości uzyskania przez pracowników Spółki korzyści w postaci ponoszenia częściowej odpłatności za karty. Tak równocześnie wskazano w stanie faktycznym. Spółka planuje wprowadzić do obowiązującego obecnie regulaminu wynagradzania odpowiednie postanowienia regulujące przedmiotowe kwestie, tak więc po dokonaniu takich zmian regulaminu spełniony zostanie warunek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia dot. podstawy składek.

Wnioskodawca zaznaczył również, że swoje stanowisko opiera, poza brzmieniem przytoczonych przepisów rozporządzenia dot. podstawy składek, również na aktualnej praktyce organów ubezpieczeniowych, która została potwierdzona w licznych interpretacjach w tym zakresie. Podobne stanowisko w odniesieniu do analogicznych stanów faktycznych zostało zaprezentowane przykładowo w:

1.

decyzji nr 159 z 22 maja 2017 r. (DI/100000/43/261/2017) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku - w której organ ubezpieczeniowy potwierdził, że "jeżeli korzyści uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach płacowych, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe".

2.

decyzji nr 278 z 25 lipca 2017 r. (DI/100000/43/793/2017) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku - w której organ przyznał, że "gdy wartość Karty Multisport, w części współfinansowanej przez pracodawcę, stanowić będzie przychód pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, zaś prawo do uzyskania tej korzyści wynikać będzie z postanowień Regulaminu Wynagradzania obowiązującego w spółce, przewidującego partycypację pracownika (choćby symboliczną) w poniesieniu kosztów nabycia tego świadczenia, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne."

3.

decyzji nr 1076/2017 z 14 września 2017 r. (WPI/200000/43/1016/2017) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie - w której organ podkreślił, że "gdy prawo do korzystania, po cenie niższej niż detaliczna, z usług medycznych w ramach tzw. pakietu medycznego oraz zasady jego współfinansowania wynikają z treści obowiązującego u Wnioskodawcy regulaminu wynagradzania, a wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę jest przychodem pracownika ze stosunku pracy, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne".

4.

decyzji nr 15 z 8 stycznia 2013 r. (DI/100000/451/1306/2012) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku - w której organ ubezpieczeniowy podkreślił, że "warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia jest partycypowanie przez pracownika w kosztach uzyskania świadczenia".

5.

decyzji nr 24 z 11 stycznia 2013 r. (DI/100000/451/1319/2012) Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku - w której organ przyznał, że "podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług".

W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po dokonaniu odpowiednich zmian w regulaminie wynagradzania będzie (jako płatnik) uprawniony do wyłączenia z podstawy naliczania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe różnicy w wartości ceny za świadczenie pakiet medyczny i grupowe ubezpieczenie na życie, którą będzie uiszczał za pracowników na podstawie zapisów, które wprowadzi do obowiązującego w Spółce regulaminu wynagradzania.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne opierając się na zawartym w treści wniosku wskazaniu, iż ww. świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będą stanowiły przychód uzyskiwany przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi.

Z treści wniosku z 7 listopada 2017 r. wynika, że Wnioskodawca zamierza wprowadzić do regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce zapisy regulujące możliwość korzystania przez pracowników ze świadczeń: pakietów medycznych "(...)" oraz grupowego ubezpieczenia na życie - odsprzedawanych pracownikom po cenach niższych niż ceny rynkowe (detaliczne, płacone przez Spółkę podmiotom trzecim). Świadczenia te będą w części finansowane przez Pracodawcę, a w części przez pracowników, a różnica pomiędzy ceną rynkową ponoszoną za nie przez Spółkę a ceną sprzedaży płaconą przez pracowników będzie stanowiła przychód ze stosunku pracy.

W świetle powyższego, finansowana przez Wnioskodawcę część odpłatności za pakiet medyczny" (...)" będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci pakietu medycznego "(...)" w części finansowanej przez Pracodawcę.

Podobnie, wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę grupowego ubezpieczenia na życie pracowników, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy wartości udostępnionego pracownikom świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia na życie w części finansowanej przez Pracodawcę uznać należało również za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. lOa ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl