WPI/200000/43/1334/2015 - Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od umów zlecenia, przy równoczesnym wykonywaniu przez zleceniobiorców umów o pracę zawartych z innym pracodawcą z wynagrodzeniem wyższym od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1334/2015 Brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od umów zlecenia, przy równoczesnym wykonywaniu przez zleceniobiorców umów o pracę zawartych z innym pracodawcą z wynagrodzeniem wyższym od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. v. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie rozpatrując wniosek złożony w dniu 24 listopada 2015 r. przez przedsiębiorcę (...) uznaje stanowisko wnioskodawczym za:

1.

prawidłowe w przedmiocie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe od umów zlecenia zawartych przez wnioskodawcę ze zleceniobiorcami, przy równoczesnym wykonywaniu przez te osoby umów o pracę zawartych z innym pracodawcą z wynagrodzeniem wyższym od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz

2.

odmawia wydania pisemnej interpretacji w sprawie przedstawionej we wniosku dotyczącej brzmienia przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, które wejdą w życie w dniu 1 stycznia 2016 r.

3.

odmawia wydania pisemnej interpretacji w sprawie dowodów na podstawie których wnioskodawca powinien przyjąć informację od zleceniobiorców o ich innym zatrudnieniu.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż Firma (...) zarządzanie nieruchomościami prowadzi działalność gospodarczą w przedmiocie zarzadzania nieruchomościami na zlecenie 68.32 PKD. W 2016 r. firma będzie zatrudniała osoby w ramach umowy zlecenia i może się zdarzyć, jak wskazał wnioskodawca, że osoby te będą równocześnie zatrudnione na umowę o pracę w innej firmie z wynagrodzeniem wynoszącym co najmniej najniższą krajową lub też będą wykonywały kilka lub więcej umów' zleceń z wynagrodzeniem łącznym równym lub przewyższającym kwotę wynagrodzenia w wysokości najniższej krajowej.

Informacje o innym zatrudnieniu i wysokości zarobków będą uzyskiwane od przyszłych zleceniobiorców w formie oświadczenia.

Wnioskodawca przedstawił związku z opisaną sytuację 3 zagadnienia i wątpliwości, na które oczekuje od organu odpowiedzi:

1. Wnioskodawca zadaje pytanie, czy w świetle zmian w przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jakie maja obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. osoby zatrudnione na umowę zlecenia w firmie wnioskodawcy, w przypadku zbiegu z drugim tytułem do ubezpieczenia w postaci zatrudnienia na umowę o pracę z wynagrodzeniem w wysokości odpowiadającej co najmniej kwocie najniższej krajowej (w 2016 r. ma to być kwota (...) zł) będą podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W zakresie natomiast ubezpieczeń społecznych (emerytalnych, rentowych, chorobowych, wypadkowych) nie będą podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu. Jednakże jak stwierdził wnioskodawca będą mogły zostać objęte tym ubezpieczeniem na zasadzie dobrowolności po złożeniu w tym zakresie stosownego oświadczenia?

2. Wnioskodawca zadaje pytanie, czy w świetle zmian w przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych jakie maja obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. osoby zatrudnione na umowę zlecenie w firmie wnioskodawcy w przypadku zbiegu z drugim tytułem do ubezpieczenia w postaci zatrudnienia na umowę zlecenia z wynagrodzeniem z tego tytułu w wysokości odpowiadającej co najmniej kwocie najniższej krajowej (w 2016 r. ma być to kwota (...) zł) będą podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu. W zakresie natomiast ubezpieczeń społecznych (emerytalnych, rentowych, chorobowych, wypadkowych) nie będą podlegały obowiązkowemu ubezpieczeniu. Wnioskodawca jest zdania, że będą mogły zostać objęte tym ubezpieczeniem na zasadzie dobrowolności po złożeniu w tym zakresie stosownego oświadczenia.

3. Wnioskodawca zadaje pytanie, czy przyjęte oświadczenie pisemne od przyszłych zleceniobiorców' o pozostawaniu w zatrudnieniu w innej firmie na umowę o pracę względnie na umowę zlecenia i o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego z tych tytułów będzie wystarczającym dokumentem pozwalającym na objęcie tych zleceniobiorców w firmie wnioskodawcy jedynie ubezpieczeniem zdrowotnym?

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie:

Wnioskodawca przedstawił stanowisko do pytania pierwszego:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - dalej u.s.u.s. osoby zatrudnione na umowę o pracę spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia albo umowy o dzieło, jeżeli taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego albo wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie. Mogą one dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1a.

W myśl natomiast art. 9 ust. 1a u.s.u.s. ubezpieczeni wymienieni w ust. 1 których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego lub wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie w przeliczeniu na okres miesiąca jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a, podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów, z zastrzeżeniem ust. 1b i art. 16 ust. 10a.

Ponadto ustawodawca jak wskazał, wnioskodawca przewidział, w art. 9 ust. 1b u.s.u.s. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r., że jeżeli ubezpieczeni, o których mowa w ust. 1a, spełniają jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z więcej niż jednego innego tytułu, stosuje się do nich odpowiednio ust. 2

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 9 ust. 2 u.s.u.s. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c i 7.

Stosownie do art. 9 ust. 2c u.s.u.s. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. osoba, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa niż od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a, spełniająca warunki do objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów. Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a. spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów. W ocenie wnioskodawcy zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 lub z innych tytułów osiąga kwotę określona w art. 18 ust. 4 pkt 5a.

W świetle powyższych regulacji zdaniem wnioskodawcy w przypadku, gdy zleceniobiorca jest równocześnie zatrudniony u innego pracodawcy w ramach stosunku pracy z wynagrodzeniem nie niższym od płacy minimalnej (w 2016 r. ma ona wynieść (...) zł), podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym tylko z tytułu umowy o pracę. W ocenie wnioskodawcy nie ma przy tym znaczenia wymiar czasu pracy, w jakim zatrudniony jest zleceniobiorca jako pracownik. Bez znaczenia zdaniem wnioskodawcy jest również czy na minimalne wynagrodzenie składają się pobory osiągane u jednego, czy kilku pracodawców (np. dwie umowy o pracę na 1/2 etatu).

Wnioskodawca stwierdził, że z racji wykonywania umowy zlecenia obowiązkowe jest odprowadzanie należności na ubezpieczenie zdrowotne. Nie będzie zleceniobiorca podlegał obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu z tego tytułu. Wykonawca zlecenia może jednak na swój wniosek przystąpić dobrowolnie do ubezpieczeń emerytalno-rentowych. Wnioskodawca stwierdził, że powyższe będzie wiązało płatnika (czyli firmę wnioskodawcy) przy rozliczaniu składek ZUS od umowy.

Ad. 2)

W kontekście drugiego pytania wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z art. 9 u.s.u.s. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10 jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c i 7. Wnioskodawca wskazał, że stosownie do art. 9 ust. 2c u.s.u.s. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. roku osoba, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4, której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a, spełniająca warunki do objęcia obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym również z innych tytułów. Wnioskodawca stwierdził, ze zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 lub z innych Mułów osiąga kwotę określoną w art. 18 ust. 4 pkt 5a.

W ocenie wnioskodawcy w świetle powyższych regulacji od 1 stycznia 2016 r. należy obowiązkowo odprowadzić składki od jednej lub kilku umów zleceń do momentu, w którym podstawa ich wymiaru osiągnie poziom co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Zdaniem wnioskodawcy po przekroczeniu tej kwoty osoba zawierająca kolejną umowę zlecenie będzie podlegała od tej umowy obowiązkowo jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu. Wskazana osoba nie będzie podlegała od tej umowy obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu z tego tytułu. Wnioskodawca wskazał, że wykonawca zlecenia może jednak na swój wniosek przystąpić dobrowolnie do ubezpieczeń emerytalno-rentowych. Wnioskodawca stwierdził, ze powyższe będzie wiązało płatnika (czyli firmę wnioskodawcy) przy rozliczaniu składek ZUS od umowy.

Wnioskodawca przedstawił hipotetyczne przykłady.

Przykład 1.

Wnioskodawca wskazał, że jej firma podpisze w 2016 r. z jedną osobą umowę zlecenia z wynagrodzeniem odpowiednio (...) zł. Wnioskodawca stwierdził, że równocześnie na podstawie złożonego oświadczenia tej osoby firma wnioskodawcy uzyska informację, że w tym samym miesiącu w jakim nastąpi wypłata kwoty zł zleceniobiorca uzyska także wynagrodzenie z innej umowy zlecenia w wysokości zł. Wnioskodawca wskazał, że zleceniobiorca złoży także oświadczenie, że z tej umowy (na (...) zł) będzie podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Wnioskodawca wskazał, że kwota z tej umowy nie jest ona niższa od płacy minimalnej zleceniobiorca z tytułu wynagrodzenia uzyskanego w firmie wnioskodawcy będzie podlegał obowiązkowo jedynie ubezpieczeniu zdrowotnemu. Nie będzie podlegał obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu z tego tytułu. Wykonawca zlecenia może jednak na swój wniosek przystąpić dobrowolnie do ubezpieczeń emerytalno-rentowych.

Przykład 2.

Firma podpisze w 2016 r. z jedną osobą umowę zlecenia z wynagrodzeniem odpowiednio (...) zł. Równocześnie na podstawie złożonego oświadczenia tej osoby firma wnioskodawcy uzyska informację, że w tym samym miesiącu w jakim nastąpi wypłata kwoty zł zleceniobiorca uzyska także wynagrodzenie z innej umowy zlecenia w wysokości (...) zł.

Od 1 stycznia 2016 r. od przychodu uzyskanego przez zleceniobiorcę z każdej ww. umowy należy obowiązkowo odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne (za wyjątkiem dobrowolnej składki chorobowej) i ubezpieczenie zdrowotne. Niemożliwe jest w ocenie wnioskodawcy oskładkowanie tylko jednej z umów, ponieważ uzyskiwany przychód jest niższy od minimalnej płacy.

W szczególności nie jest prawidłowym rozdzielenie drugiej umowy na kwoty do najniższej krajowej tj. rozdzielenie drugiej umowy na kwoty zł i kwotę (...) zł (+ -(...) zł) i objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym jedynie kwoty: (...) zł z drugiej umowy zawartej w firmie wnioskodawcy. W konsekwencji w ocenie wnioskodawcy składki należy uiścić od podstawy wynoszącej zł.

Wnioskodawca udzielił odpowiedzi w sprawie trzeciego pytania.

Zdaniem wnioskodawcy, przepisy u.s.u.s. nie regulują kwestii postaci dowodów na podstawie, których płatnik składek powinien przyjąć informację od zleceniobiorcy o jego innym zatrudnieniu w ramach umowy o pracę czy umów cywilnoprawnych i o podleganiu ubezpieczeniom społecznym z tych tytułów, dlatego też uzyskania pisemnego oświadczenia od zleceniobiorcy w tym zakresie będzie wystarczającym dokumentem pozwalającym na ewentualne objęcie tego zleceniobiorcy jedynie ubezpieczeniem zdrowotnym (jeżeli jak twierdzi wnioskodawca uzyskuje on inne dochody w kwocie nie niższej niż najniższa krajowa).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ust. 5 cytowanego przepisu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 powołanej powyżej ustawy, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

W złożonym w dniu 24 listopada 2015 r. wniosku o wydanie pisemnej interpretacji wnioskodawca przedstawił opis trzech stanów faktycznych, tj. zbiegu umowy' zlecenia zawartej z osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę u innego pracodawcy, zbiegu kilku umów zlecenia oraz zasad dokumentowania pisemnych oświadczeń pobieranych od zleceniobiorców o pozostawaniu w zatrudnieniu w innej firmie na umowę o pracę.

W zakresie pierwszego stanu faktycznego Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 24 listopada 2015 r. za prawidłowe.

Z dniem 1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie zmiana do ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wprowadzone ustawą z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1831). Wprowadzone zmiany do przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie zmieniają zasad ustalenia obowiązku ubezpieczeń społecznych dla osób wykonujących umowy zlecenia, które jednocześnie zatrudnione są na podstawie umowy o pracę z wynagrodzeniem nie niższym niż minimalne wynagrodzenie za pracę.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych osoby zatrudnione na umowę o pracę, spełniające jednocześnie warunki do objęcia ich obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowym z innych tytułów, są obejmowane ubezpieczeniami tylko z tytułu stosunku pracy, umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy oświadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarły z pracodawcą, z którym pozostają w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonują prace na rzecz pracodawcy, z którym pozostają w stosunku pracy, członkostwa w spółdzielni, służby, pobierania świadczenia szkoleniowego, świadczenia socjalnego, zasiłku socjalnego albo wynagrodzenia przysługującego w okresie korzystania ze świadczenia górniczego lub w okresie korzystania ze stypendium na przekwalifikowanie. Osoby te mogą dobrowolnie, na swój wniosek, być objęte ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z innych tytułów z zastrzeżeniem ust. 1a.

W przypadku, gdy ubezpieczeni wymienieni w ust. 1, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu stosunku pracy, w przeliczeniu na okres w miesiąca jest niższa od określonej w art. 18 ust. 4 pkt 5a (kwoty minimalnego wynagrodzenia), podlegają również obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów.

Podsumowując, osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę i jednocześnie wykonująca umowę-zlecenia zawartą z innym podmiotem niż własny pracodawca i niewykonywana na jego rzecz, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym z tytułu pozostawania w stosunku pracy. Natomiast z tytułu wykonywania umowy zlecenia ubezpieczenia emerytalne i rentowe mają dla niej charakter dobrowolny, jeżeli podstawa wymiaru składek ze stosunku pracy, w przeliczeniu na okres miesiąca wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę.

Oddział wskazuje, że w sytuacji, gdy wnioskodawca będzie zatrudniał osoby na umowy zlecenia, które dodatkowo będą zatrudnione u innych podmiotów na umowy o pracę z wynagrodzeniem w wysokości odpowiadającej co najmniej kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę, to wówczas nie będzie zobowiązany do odprowadzania za takie osoby składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z tytułu umowy zlecenia. Natomiast brak obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne z tytułu wskazanych umów zlecenia nie wyklucza obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia zdrowotne w myśl ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.).

W zakresie pierwszego opisanego przez wnioskodawcę we wniosku złożonym w dniu 24 listopada 2015 r. zdarzenia przyszłego Oddział uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Zakład wyjaśnia, że przedmiotem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa ubezpieczeń społecznych jest ocena prawna danego (przedstawionego we wniosku) stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego, dotyczącego wnioskodawcy, dokonana na gruncie obowiązujących przepisów w zakresie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydając decyzję rozstrzyga, czy wnioskodawca prawidłowo ocenia kwestię wpływu zaistnienia opisanej sytuacji faktycznej bądź zdarzenia przyszłego na jego prawa i obowiązki w zakresie ubezpieczeń społecznych. Oznacza to, iż istotą interpretacji indywidualnej jest rozstrzygnięcie czy wnioskodawca prawidłowo przewiduje, jakie skutki prawne na gruncie przepisów prawa ubezpieczeń społecznych wywoła przedstawiony przez niego stan faktyczny albo zdarzenie przyszłe. Ocena stanowiska wnioskodawcy w kontekście opisanego w złożonym wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, a w konsekwencji - wydanie interpretacji indywidualnej, są możliwe wyłącznie wówczas, gdy kwestia stanowiąca przedmiot jego wątpliwości jest uregulowana obowiązującymi przepisami prawa w zakresie ubezpieczeń społecznych. Podstawę prawną decyzji mogą stanowić wyłącznie przepisy ustaw oraz aktów wykonawczych, które obowiązują w dacie wydania decyzji. Zatem organ nie ma możliwości wydania decyzji interpretacyjnej w oparciu o przepis, który na złożenia wniosku o interpretację nie obowiązuje.

Z przedstawionego, we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej złożonym w dniu 24 listopada 2015 r. - opisu zdarzenia przyszłego wynika, że istota pytania dotyczącego drugiego zdarzenia przyszłego sprowadza się do wydania rozstrzygnięcia, uwzględniającego przewidziane przez wnioskodawcę skutki w zakresie rozstrzygania zbiegu umów zlecenia jednocześnie wykonywanych u podmiotów różnych, a w konsekwencji obowiązku naliczenia i opłacenia składek na te ubezpieczenia - w związku ze zmianą obowiązującego stanu prawnego w tym zakresie od dnia 1 stycznia 2016 r.

Z powyższego wynika, że wnioskodawca złożył wniosek o udzielenie interpretacji przepisów z zakresu prawa ubezpieczeń społecznych, natomiast przedstawione zdarzenia przyszłe, zawarte pytanie oraz własne stanowisko w sprawie, dotyczą brzmienia przepisu art. 9 ust. 2 i 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, które nie obowiązują w dniu złożenia wniosku, a będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2016 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych jako państwowa jednostka organizacyjna zobowiązany jest w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do wykładni treści tych przepisów prawnych, które obowiązują w dacie wydania decyzji oraz sposobu ich zastosowania, co uzasadnia wydanie decyzji odmawiającej potwierdzenia, przedstawionego w złożonym przez przedsiębiorcę wniosku o interpretację indywidualną - trybu i zasad rozstrzygania zbiegu w tytułach do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia w zbiegu z umową zlecenia, począwszy od 1 stycznia 2016 r., to jest po wejściu w życie przepisu art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. W konsekwencji powyższego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odmawia wydania pisemnej interpretacji na wniosek złożony przez przedsiębiorcę we w dniu 24 listopada 2015 r. w przedmiocie wykładni przepisów dotyczących zbiegu umów zlecenia obowiązujących od dnia 1 stycznia 2016 r.

Ponadto Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie przedmiotowym wskazanym w art. 83d ustawy z dnia 13 października o systemie ubezpieczeń społecznych tj. obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. W przypadku, gdy stan faktyczny lub opisane przez wnioskodawcę zdarzenie przyszłe wykracza poza zakres przedmiotowy wskazany powyżej Zakład obowiązany jest odmówić wydania pisemnej interpretacji.

Wnioskodawca w zakresie trzeciego zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku złożonym w dniu 24 listopada 2015 r. żąda wydania interpretacji w kwestii dowodów na podstawie, których płatnik składek powinien przyjąć informację od zleceniobiorcy o jego dodatkowym zatrudnieniu w ramach umowy o pracę, czy umów cywilnoprawnych u innego płatnika, celem ustalenia obowiązku podlegania.

Zakład podkreśla, że ma obowiązek wydania pisemnej interpretacji wyłącznie w zakresie spraw wskazanych w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a w katalogu tych spraw ustawodawca nie wymienił sprawy dokumentowania informacji od zleceniobiorców dotyczących ich zatrudnienia u innych płatników w związku z tym Zakład odmówił wydania w powyższym zakresie pisemnej interpretacji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w' dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego we (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl