WPI/200000/43/1270/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1270/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 ze zm.) oraz w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 19 listopada 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...)uznaje za prawidłowe w sprawie dotyczącej zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników w okolicznościach przedstawionych we wniosku.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki (...) o wydanie interpretacji indywidualnej.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca poinformował, że zatrudnia w oparciu o umowę o pracę pracowników na stanowisku Doradcy ds. Techniczno-Handlowych. Wynagrodzenie za pracę tej grupy pracowników stanowi: miesięczne wynagrodzenie zasadnicze, prowizja od dokonanej sprzedaży. Oba te elementy wynagrodzenia stanowią przychód pracownika. Odprowadzane są od nich należne składki na ubezpieczenia społeczne i podatek dochodowy.

Dalej Wnioskodawca wskazał, że jeden z pracowników zwrócił się z zapytaniem, czy jest inna możliwość rozliczania wynagrodzenia tej grupy pracowników w następujący sposób: - - miesięczne wynagrodzenie zasadnicze, od którego odprowadzane są składki na ubezpieczenia społeczne i podatek dochodowy, prowizja - wypłacana pracownikowi w całości bez odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, a na koniec roku pracownik rozlicza się z niej w zeznaniu PIT z samego podatku dochodowego. W związku z powyższym Wnioskodawca jako pracodawca zwrócił się z takim zapytaniem aby udzielić pracownikowi rzetelnej odpowiedzi i jednocześnie działać nadal zgodnie z obowiązującymi przepisami odnośnie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy dotychczasowa forma wynagradzania pracowników na stanowisku Doradców ds. Techniczno-Handlowych, w której skład wchodzą: miesięczne wynagrodzenie zasadnicze, prowizja od dokonanej sprzedaży i od każdego elementu odprowadzane są należne składki na ubezpieczenie społeczne i podatek dochodowy - jest poprawna i zgodna z przepisami.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zagadnienia dotyczące obowiązku opłacania i ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulowane są za pośrednictwem przepisów ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z powyższego wynika, że przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych ściśle uzależniają włączenie danego świadczenia do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników od zakwalifikowania go jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zakład zaznacza przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, wydaje interpretacje indywidualne wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji dokonanych wypłat pieniężnych oraz wartości pieniężnych świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalentów jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazania źródła takiego przychodu, a w konsekwencji również obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego - nie mieści się w powyższym zakresie. Sprawy te należą natomiast do kompetencji organów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 34 ust. 17 ustawy - Prawo przedsiębiorców zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.). Powyższe ograniczenie w tematyce, w której Zakład jest zobowiązany wypowiedzieć się w formie interpretacji indywidualnej, uniemożliwia potwierdzenie w tym trybie przez Organ dokonanej przez Wnioskodawcę w treści wniosku interpretacji prawa podatkowego uzasadniającej uznanie, że wskazane elementy wynagrodzenia (miesięczne wynagrodzenie zasadnicze oraz prowizja od dokonanej sprzedaży) stanowią dla pracowników przychód ze stosunku pracy od których należy odprowadzić podatek dochodowy jak również potwierdzenia moment jego powstania. W konsekwencji, wydając niniejszą decyzję Zakład dokonał wyłącznie interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń, przyjmując wskazania Wnioskodawcy w powyższej kwestii zawarte we wniosku z 19 listopada 2018 r. jako element opisu stanu faktycznego.

Stosownie do zapisów art. 4 pkt 2, art. 36 ust., art. 17 ust. 1 i 2, art. 46 ust. 1 i art. 47 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych: obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, obliczania, potrącania z dochodów ubezpieczonych, rozliczania oraz terminowego przekazywania do Zakładu w całości należnych składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, wypadkowe oraz chorobowe za każdy miesiąc kalendarzowy, według zasad wynikających z przepisów ustawy - spoczywa na płatniku składek i dotyczy osób, które podlegają tym ubezpieczeniom z uwagi na posiadanie odpowiedniego tytułu do tych ubezpieczeń.

Jednocześnie Zakład wskazuje, że na podstawie delegacji zawartej w treści art. 49 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1831), które określa m.in. szczegółowe zasady i tryb postępowania w sprawach rozliczania składek i wypłaconych zasiłków oraz kolejność i sposób zaliczania wpłat składek na należności Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz inne należności, do poboru których jest obowiązany Zakład, szczegółowe zasady i tryb sporządzania przez Zakład z urzędu dokumentów związanych z ubezpieczeniami społecznymi określonych w ustawie oraz zasady i tryb korygowania przez ZUS z urzędu błędów stwierdzonych w dokumentach ubezpieczeniowych.

Zgodnie z § 2 ust. 6 ww. rozporządzenia dla każdego ubezpieczonego, którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w raporcie lub imiennym raporcie miesięcznym korygującym, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, zwanym dalej "raportem korygującym", oraz w deklaracji i deklaracji rozliczeniowej korygującej, o której mowa w art. 47 ust. 3 ustawy, zwanej dalej "deklaracją korygującą", uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub postawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy - stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, z uwzględnieniem ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ustawy.

Z literalnego brzmienia zaprezentowanego przepisu § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2008 r. wynika, że pracodawca w dokumentach rozliczeniowych przekazywanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych uwzględnia należne składki na ubezpieczenie społeczne od wszystkich dokonanych lub pozostawionych do dyspozycji pracownika wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego dokumenty dotyczą - stanowiących podstawę wymiaru tych składek. Pracodawca obowiązany jest naliczyć składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich wypłat bez względu na okres, którego dotyczą.

W tym miejscu należy zauważyć, że z przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz powołanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2008 r. wynika jednoznacznie, iż ciążące na płatniku składek obowiązki w zakresie ubezpieczenia społecznego w tym również dotyczące trybu i zasad naliczania i opłacania składek na te ubezpieczenia są jednakowe wobec wszystkich zatrudnionych przez Wnioskodawcę osób (tu: pracowników) bez względu na zajmowane przez te osoby stanowisko.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy prawne, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedsiębiorcy-przedstawione we wniosku złożonym 19 listopada 2018 r., w sprawie dotyczącej zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników w okolicznościach przedstawionych we wniosku tj. uwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników wszystkich dokonanych lub pozostawionych do dyspozycji pracownika w danym miesiącu wypłat (tu: miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego oraz prowizji od dokonanej sprzedaży) - uznał za prawidłowe.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl