WPI/200000/43/1263/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników korzyści materialnej polegającej na zakupie usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych dostępnych za pośrednictwem platformy internetowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1263/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników korzyści materialnej polegającej na zakupie usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych dostępnych za pośrednictwem platformy internetowej.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 650 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 listopada 2018 r. przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników korzyści materialnej polegającej na zakupie usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych dostępnych za pośrednictwem platformy internetowej.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji Indywidualnej dalej zwana Wnioskodawcą zatrudnia pracowników na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca, w ramach systemu motywacyjnego, zamierza umożliwić im korzystanie ze specjalnej platformy Internetowej, na której utworzone będą indywidualne konta dla pracowników, na których zapisywane będą zakupione przez Wnioskodawcę po cenach rynkowych i odkupione przez pracownika po cenach preferencyjnych punkty, które pracownik może z kolei wymieniać na usługi kulturalne, rozrywkowe lub sportowe. W celu udostępnienia przedmiotowej platformy pracownikom, Wnioskodawca zawrze, na warunkach rynkowych, umowę z wyspecjalizowaną firmą prowadzącą taką platformę, będzie z tego tytułu uiszczał miesięczny abonament za korzystanie z niej oraz zakupywał co miesiąc punkty o wartości np. (...) zł dla każdego pracownika, który zechce skorzystać z platformy. Równocześnie pracownicy będą odkupywać przedmiotowe punkty co miesiąc od Wnioskodawcy po symbolicznej cenie (...) zł a zatem ze zniżką (...) zł w każdym miesiącu.

Punkty będą zapisywane na wspomnianych kontach indywidualnych pracowników, do których dostęp będzie miał tylko pracownik Pracownik będzie mógł wymieniać punkty na usługi na bieżąco lub gromadzić je z miesiąca na miesiąc by mieć możliwość ich wymiany na usługę o wartości wyższej niż wartość miesięcznie odkupywanych punktów. Po zalogowaniu się na swoje konto pracownik będzie mógł dokonać wyboru usługi spośród oferowanych na platformie, na którą chce wymienić swoje punkty i wówczas otrzyma unikalny kod. po okazaniu którego partner firmy prowadzącej platformę zobowiązany będzie do świadczenia wybranej usługi

Ponadto, Wnioskodawca wprowadzi do obowiązującego u mego regulaminu wynagradzania zapis o następującej treści:, pracodawca umożliwia każdemu zainteresowanemu pracownikowi, na warunkach częściowej odpłatności, korzystanie z platformy internetowej dostarczonej przez wyspecjalizowaną firmę (dalej zwaną Firmą), na której utworzone będą indywidualne konta przypisane pracownikom i zakupywanie po cenach naszych niż detaliczne punktów uprawniających do ich wymiany no usługi kulturalne, rozrywkowe i sportowe u partnerów Firmy, zapisywanych na takich kontach. Punkty zakupywane będą przez pracodawcę raz w miesiącu i następnie odsprzedawane co miesiąc pracownikom po cenie (...) zł. Pozostałą kwotę, stanowiącą różnicę pomiędzy ceną uiszczoną przez pracownika, a wartością nabytych punktów pokrywać będzie pracodawca. Szczegóły dotyczące korzystania z platformy opisane zostaną w osobnej instrukcji.

Korzystanie z platformy odbywać się będzie na zasadzie dobrowolności. Odpłatność przypadająca na pracownika potrącana będzie z jego wynagrodzenia na podstawie pisemnego oświadczenia o wyrażeniu zgody na powyższe w wyniku zakupu od Wnioskodawcy punktów po cenach niższych niż detaliczne ich wymiany na wybrane usługi, pracownik osiągnie korzyść materialną stanowiącą przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego Wnioskodawca zadaje następujące pytanie: Czy w opisanym przyszłym zdarzeniu przychód pracownika ze stosunku pracy w postaci korzyści materialnej polegającej na zakupie za pośrednictwem pracodawcy usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych po cenach niższych niż detaliczne, osiągniętej w wyniku zakupu przez pracownika od pracodawcy punktów po cenach niższych niż detaliczne i ich wymiany na przedmiotowe usługi podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracownika oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne?

Stosownie do § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. |tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). dalej jako; rozporządzenie MPiPS, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem m in. § 2 rozporządzenia MPiPS Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t). Oz U z 2018 r. poz. 1509), dalej jako u.p.d.o.f. za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego. czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Mając na uwadze powyższe, korzyść materialna polegająca na zakupie za pośrednictwem pracodawcy usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych po cenach niższych niż detaliczne osiągnięta w wyniku zakupu przez pracownika od pracodawcy punktów po cenach niższych niż detaliczne i ich wymiany na przedmiotowe usługi, stanowi przychód pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., który co do zasady stanowi również podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chyba, że zachodzi jeden z wyjątków przewidziany w § 2 rozporządzenia MPIPS

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiP5 podstawy wymiaru składek nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji, Z przepisu tego wynika zatem, że z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe korzystają jedynie te przychody, które:

* wynikają z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

* osiągnięte zostają przez pracownika za częściową, nawet symboliczną, odpłatnością z jego strony,

* przybierają postać niepieniężną.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić odpowiednie zapisy przyznające pracownikom dodatkowy przychód do obowiązującego u mego regulaminu wynagradzania, a zatem pierwszy z ww. warunków zostanie spełniony.

Pracownicy będą partycypować częściowo, symbolicznie, w pokryciu kosztów zakupu punktów wymienialnych na usługi, a zatem w pokryciu kosztów zakupu tych usług i tym samym spełniony zostanie drugi z ww. warunków

Wreszcie, spełniony zostanie również trzeci z ww. warunków, albowiem Wnioskodawca zakupywać będzie w wyspecjalizowanej firmie (dalej Jako: (...) Firma) punkty wymienialne na usługi świadczone przez ściśle określonych usługodawców będących partnerami Firmy, a następnie punkty te będzie odsprzedawać swoim pracownikom po preferencyjnej cenie Pracownicy będą mogli wymieniać przedmiotowe punkty na wybrane przez siebie usługi spośród usług oferowanych przez partnerów Firmy. Pracownicy nie otrzymają zatem przychodu pieniężnego, ponieważ punkty wymienialne na usługi charakteru pieniężnego nie posiadają me stanowią one powszechnie akceptowanego środka płatniczego jak pieniądz, karta kredytowa, czy nawę; karta przedpłacona Pracownicy me otrzymają zatem od Wnioskodawcy środków pieniężnych, lecz znaki pełniące taką samą funkcję jak bony czy talony, które będą mogli wymienić na usługi u określonych i podmiotów. W interpretacji ZUS z dnia 19 marca 2018 r znak DI/100000/43/42/2015, dotyczącej oskładkowana przychodu pracowników w postaci kart przedpłaconych, stwierdzono: "Z powyższego wyniki, takiej karty nie można utożsamiać i bonem czy talonem lub też innym znakiem uprawiającym do wymiany na usługę czy towar tj. normą niepieniężnego zakupu po cenach niższych niż detaliczne lub formę usług, przysparzającą pracownikowi korzyści materialnych". Ze stwierdzenia tego wynika jednoznacznie, że o ile karty przedpłacone uznawane są za świadczenia pieniężne, o tyle me uznaje się za takie bonów talonów i innych znaków uprawniających do wymiany na towar lub usługę, które są świadczeniem niepieniężnymi Punkty zakupywane przez Wnioskodawcę, zapisywane na kontach pracowników i im odsprzedawane są właśnie Innymi znakami, które pracownicy mogą wymienić na usługi u konkretnych usługodawców. Pracownik uzyska zatem efekt, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS. albowiem Wnioskodawca udostępni mu korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

Stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki, zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 1510) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Tym samym wyłączenie przewidziane w § 7 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia MPiPS będzie miało zastosowanie również do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy korzyść materialna polegająca na zakupie za pośrednictwem pracodawcy usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych po cenach niższych niż detaliczne, osiągnięta w wyniku zakupu przez pracownika od pracodawcy punktów po cenach niższych niż detaliczne i Ich wymiany na przedmiotowe usługi podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenia zdrowotne. Korzyść ta będzie miała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia punktów przez Wnioskodawcę, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 54 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie Interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie Interpretacji, Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego. Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz opłacania składek na ubezpieczeni,) społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 ww. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 200 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Natomiast, w mysi art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1510) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź Ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności-wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Z powyższego wynika, iż z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne mogłyby zostać zwolnione korzyści materialne polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych usług, wyłącznie w przypadku, gdy prawo do uzyskania przedmiotowych świadczeń byłoby uwzględnione w akcie należącym do katalogu źródeł prawa pracy wynikającego z ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.), wskazującego na układy zbiorowe pracy, inne porozumienia zbiorowe, a także regulaminy i statuty. Jednakże, zaistnienie w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji, przesłanki o umieszczeniu zapisów dotyczących współfinansowania korzyści materialnej w przepisach zakładowych (w tym przypadku w regulaminie wynagradzania) nie oznacza automatycznie, że każde takie świadczenie odpowiada dyspozycji powołanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r.

Z treści wniosku złożonego w dniu 15 listopada 2018 r. wynika, że Wnioskodawca w celu zwiększenia motywacji pracowników ma zamiar zawrzeć umowę z podmiotem oferującym dostęp do platformy Internetowej, która umożliwi odkupienie od pracodawcy określonej ilości punktów podlegających wymianie na dostęp do usług kulturalnych, rozrywkowych lub sportowych za pomocą zindywidualizowanych kont.

Jednakże, zauważyć należy, ze opisane we wniosku korzyści materialne w postaci ww. usług stanowią część systemu, który me sprowadza się do prostego udostępniania po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług, lecz uzależnia powstanie prawa do świadczeń z uprzednim nabyciem określonej ilości punktów i ich indywidualną redystrybucję. Zatem, pracodawca w rzeczywistości przekazuje określoną ilość punktów nie zaś konkretne artykuły, przedmioty lub usługi.

Ponadto, także Sąd Apelacyjny w Krakowie, analizując treść § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. w wyroku z dnia 19 lipca 2016 r. Sygnatura akt III AUa 1260/15, podkreślił, iż "z językowego sformułowania tego przepisu wynika, ze dyspozycja normy w nim zawartej, me realizuje się jedynie przez proste współfinansowanie przez pracownika i pracodawcę ceny zakupu określonych przedmiotów i usług u podmiotów zewnętrznych, (...), bez wpływu na samą wielkość (obniżenie) ceny detalicznej Nie na tym polega uprawnienie pracownika do zakupu po cenach niższych niż detaliczne, że pozostałą (brakującą) część ceny detalicznej płaci za pracownika pracodawca. Nie chodzi tez o samo obniżenie ceny, jaką uzyskuje pracodawca z racji nabywania wyłącznie przez tego pracodawcę artykułów czy usług przeznaczonych dla większej liczby osób (pracowników), w porównaniu z ceną, jaką zapłaciłby za jednostkowy artykuł lub usługę. Zauważyć bowiem należy, iż zasadnicza funkcja tego przepisu sprowadza się do możliwości zakupu przez pracowników towarów produkowanych lub sprzedawanych, czy usług świadczonych lub sprzedawanych, przez samego pracodawcę (np. prądu czy gazu pracownikom spółek zajmujących się ich sprzedażą).

Tym samym, w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Zakład wskazuje, iż przepis powołanego § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie znajdzie zastosowania w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji. W konsekwencji, wartość świadczeń udostępnionych przez pracodawcę za pośrednictwem platformy internetowej w postaci uprawnienia do zakupu przez pracowników punktów umożliwiających dostęp do usług kulturalnych, rozrywkowych i sportowych, stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne ze stosunku pracy, ustaloną w oparciu o art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Mając na uwadze powyższe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko Przedsiębiorcy przedstawione we wniosku złożonym w dniu 15 listopada 2018 r. uznał za nieprawidłowe.

Ponadto Zakład wskazuje, iż z uwagi na Indywidualny charakter każdego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nie jest zasadne, aby decyzje interpretacyjne wydane innemu przedsiębiorcy odczytywać przez analogię do sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę w procedowanym wniosku

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie test wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl