WPI/200000/43/1253/2014 - Składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu powołanych jedynie na podstawie uchwały rady nadzorczej spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1253/2014 Składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu powołanych jedynie na podstawie uchwały rady nadzorczej spółki.

Na podsunie art. 10 ust. 1 i ust. 5 usuwy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.) w związku żart 83d usuwy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1442 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko wyrażone we wniosku złożonym w dniu 28 października 2014 r. przez przedsiębiorcę (...) spółka z. ograniczoną odpowiedzialnością w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu powołanych jedynie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej spółki.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2014 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) sp. z o.o. o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wskazał, że jako gminna spółka kapitałowa posiada organ spółki Zarząd. Obecnie wolą innego organu spółki Rady Nadzorczej, członkowie zarządu spółki, w tym zwłaszcza Prezes zarządu pełnią swoje funkcje na podstawie umowy cywilnoprawnej - umowy o dziełu. Zasada ta jednakże ma ulec zmianie, gdyż od roku 2015 r. planowane jest rozwiązanie z członkami zarządu umów cywilnoprawnych i przy braku zmian osobowych (ten sam niezmieniony skład Zarządu), pozostawienie tychże członków zarządu w funkcjonowaniu jedynie w oparciu o uchwałę Rady Nadzorczej o ich powołaniu (konstrukcja ta wynika z odrębności funkcjonalnej spółek gminnych wynikających z ustawy o gospodarce komunalnej) Czynność taka planowana jest do dokonania z początkiem roku tj. jeszcze przed upływem kadencji obecnych członków zarządu.

Wnioskodawca nie planuje zawierania z członkami zarządu umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej. Za sprawowanie powierzonej funkcji członkowie zarządu będą otrzymywać wynagrodzenie określone przez właściwe organy spółki. Formalnie jedynym dokumentem legitymującym członka zarządu do pełnienia funkcji będzie uchwała o jego powołaniu. Mając powyższe na względzie Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w tak opisanym stanie faktycznym od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu nalepy odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

W opinii Wnioskodawcy, zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych od wynagrodzenia za pełnienie funkcji na podstawie powołania członków zarządu, nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne, gdyż członkowie zarządu będą wykonywać swoje funkcje wyłącznie w oparciu o przepisy kodeksu spółek handlowych (art. 201 i n Kodeksu spółek handlowych), ustawę o gospodarce komunalnej i akty wewnętrzne spółki (uchwały o powołaniu, uchwały określające wysokość wynagrodzenia).

Wnioskodawca jest zdania, iż rozwiązanie z członkiem zarządu umowy cywilnoprawnej oraz brak kolejnej umowy cywilnoprawnej bądź zawarcia innej umowy np. umowy o pracę przesadza o fakcie, iż jego wolą jest zmiana sposobu pełnienia przez członku zarządu funkcji tj. zrezygnowanie ze stałego kierownictwa pracodawcy bądź też zrezygnowanie z oczekiwania co do osiągnięcia danego rezultatu w tym finansowego (umowa o dzieło). Jedyna odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków pozostanie odpowiedzialnością z. ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o gospodarce komunalnej tj. odpowiedzialnością przede wszystkim organizacyjną. Tego typu konstrukcja jest w ocenie Wnioskodawcy dopuszczalna a przepisy dotyczące ubezpieczeń społecznych nie zawierają norm w oparciu o które osoby wskazane powyżej podlegałyby obowiązkowi zgłoszenia do wskazanych ubezpieczeń.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wy danie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

W myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Ponadto Zakład nie jest właściwy do udzielenia interpretacji w zakresie spraw dotyczących objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, jednakże na podstawie art. 109a ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027) sprawy' dotyczące obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne należą do właściwości Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,

Należy również wskazać, iż Zakład wydając pisemną interpretację dokonuje oceny wskazanego przez przedsiębiorcę we własnym stanowisku w sprawie rozumienia treści przepisów prawa, z których bezpośrednio wynika obowiązek świadczenia składek w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Rozpatrując wniosek Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ma możliwości dokonania, w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, potwierdzenia prawidłowości działania Wnioskodawcy, polegającego na rozwiązaniu z członkiem zarządu umowy cywilnoprawnej oraz brak zawarcia kolejnej umowy cywilnoprawnej bądź braku zawarcia innej umowy np. umowy o pracę.

Przedmiotem interpretacji mogą być sprawy, które odnoszą się do zakresu i zastosowania wyłącznie przepisów, z których wynika obowiązek dokonania przez przedsiębiorcę świadczenia pieniężnego o charakterze publicznoprawnym, innego niż podatek. Przepis art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nie obejmuje swym zakresem przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny oraz przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, w tym przepisów dotyczących umów cywilnoprawnych oraz przepisów związanych z nawiązaniem stosunku pracy.

Uwzględniając powyższe. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpatrując złożony wniosek odniósł się jedynie do stanowiska przedsiębiorcy, dotyczącego braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu, powołanych jedynie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej spółki.

Katalog osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym określono w art. 6 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym konieczne jest ustalenie czy dana osoba posiada jeden z tytułów ubezpieczenia określonych tym przepisem.

Powołany przepis nie zalicza do ubezpieczonych osoby pełniącej funkcję członka zarządu na podstawie powołania uchwałą Rady Nadzorczej pod warunkiem, że funkcja ta nie jest wykonywana w ramach stosunku prawnego określonego w tym przepisie (up. umowa o pracę lub umowa zlecenia).

W rezultacie samo pełnienie funkcji członka zarządu nie skutkuje jeszcze powstaniem obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, pomimo pobierania ustalonego na podstawie aktów wewnętrznych spółki wynagrodzenia z tego tytułu, jeżeli obowiązki członka zarządu nie będą wynikały ze stosunku prawnego uzasadniającego objęciem ubezpieczeniami społecznymi, a członek zarządu będzie pełnił swoją funkcję wyłącznie na podstawie stosunku organizacyjnego.

Jednocześnie odnosząc się do braku obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne Zakład podkreśla, iż obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne reguluję ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, uzależniając zaistnienie tegoż obowiązku nie od finansowego wymiaru pełnionej funkcji, a od formy w jakiej został mianowany na stanowisko członek zarządu. Sam fakt osiągania wynagrodzenia nie rodzi obowiązku opłacania składek, jeżeli nie jest ono związane z zaistnieniem określonego tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego w postaci np. zawartej umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

W związku z powyższym spółka w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie zobowiązana do odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia wypłaconego członkom zarządu, którzy zostali powołani do pełnienia funkcji wyłącznie na podstawie uchwały Rady Nadzorczej spółki.

Mając na uwadze, treść wniosku o wydanie pisemnej interpretacji, z którego wynika, iż członkowie zarządu swoją funkcję będą pełnić wyłącznie na podstawie powołania uchwały Rady Nadzorczej, Zakład Ubezpieczeń Społecznych uznał za prawidłowe stanowisko przedsiębiorcy odnośnie brakli obowiązku odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od wynagrodzenia otrzymywanego przez członków zarządu z tytułu pełnienia funkcji na podstawie powołania uchwala Rady Nadzorczej spółki.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od mniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sadu Okręgowego w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl