WPI/200000/43/1248/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego - opieka medyczna dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 grudnia 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1248/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego - opieka medyczna dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 650 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 listopada 2018 r. przez (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego - opieka medyczna dla pracowników w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie Interpretacji indywidualnej w trybie art. 34 ustawy - Prawo przedsiębiorców. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 listopada 2018 r. (wpływ do Oddziału w dniu 3 grudnia 2018 r.).

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zawrzeć umowę Grupowego Ubezpieczenia Medycznego - opieka medyczna dla pracowników. Są to świadczenia niezależne od publiczne) opieki medycznej oraz medycyny pracy Wnioskodawca planuje, aby opata za pakiet ubezpieczeniowy była w części finansowana przez zakład pracy. W przypadku Wnioskodawcy, dla wybranego pakietu dla którego składka wynosi zł miesięcznie, pracownik płaciłby (...) zł miesięcznie, a część finansowana przez pracodawcę (...) zł za miesiąc. W regulaminie wynagradzania obowiązującym u Wnioskodawcy znajduje się zapis następującej treści: "Pracodawca może dofinansować zakup świadczeń na rzecz pracowników w szczególności pakietów medycznych, do których pracownicy uzyskają prawo na zasadach określonych w umowie zawartej pomiędzy pracodawcą a podmiotem zewnętrznym Warunkiem korzystania z usług medycznych jest ponoszenie przez pracownika części kosztów uzgodnionego pakietu medycznego. W pozostałej części, koszty korzystania z uzgodnionego pakietu medycznego finansuje pracodawca. Koszty korzystania z innych pakietów medycznych, powyżej wartości pakietu uzgodnionego, finansowanego przez pracodawcę, w całości obciążają pracownika". Ponadto, wartość pakietu dofinansowywana przez pracodawcę stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy i będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca uważa, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - kwota dofinansowywana przez pracodawcą nie powinna stanowić podstawy wymiaru składek zarówno w części finansowanej przez pracownika, jak i w części finansowanej przez zakład pracy.

Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji w powyższe) sprawie.

Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie z dnia 26.11.2018 r. (wpływ do Oddziału w dniu 03.12.2018 r.) wyjaśnił, iż:

1.

Kwota odpłatności za pakiet medyczny za jednego pracownika wynosi (...) zł za miesiąc.

2.

Kwota odpłatności pracownika za pakiet medyczny wynosi (...) zł za miesiąc,

3.

Kwota dofinansowania pracodawcy do pakietu medycznego za jednego pracownika wyniesie (...) zł za miesiąc.

Kwota dofinansowania określona w pkt 3 w wysokości zł za miesiąc będzie nieodpłatnym świadczeniem uzyskanym od pracodawcy i stanowić będzie przychód pracownika ze stosunku pracy i powiększy podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy. Kwota odpłatności pracownika wynosząca zł za miesiąc pochodzić będzie z Jego własnych środków i w związku z tym nie będzie stanowić przychodu ze stosunku pracy Ponieważ okoliczności opisane powyżej wynikają z zapisów zawartych w regulaminie wynagradzania, a cena pakietu usług medycznych dla pracowników jest niższa niż detaliczne ceny usług dodatkowej opieki medycznej zakupywanej indywidualnie, tj. bez pośrednictwa zakładu pracy pracownika - zdaniem Wnioskodawcy spełnione są wymogi określone w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., w związku i tym kwoty dofinansowania pracownika pracodawcy dla pracownika wyłączone będą z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie, stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla. Iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wytycznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji Indywidualnej, Podkreślenia przy tym wymaga fakt. iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji. Zakład nie prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie Interpretacji indywidualnej, jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz zasady opłacania tych składek regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 i 2, art. 20 ust. 1 w zw. z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz U z 2017 r. poz. 1949), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe, chorobowe) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 ze im.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

1.

przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,

2.

wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się. wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, rożnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Ponadto, podkreślić należy, ze w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych. W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu Wnioskodawcy, że finansowana przez pracodawcę część opisanego świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia. Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nią częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych należących do katalogu źródeł prawa pracy, o których mowa w art. 9 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 917 z późn. zm.), wówczas korzysta z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu. Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług Pracownik uzyska korzyść, o której mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej. do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr. Zatem, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy, będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

W konsekwencji, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, gdy zostaną spełnione kumulatywnie wszystkie przesłanki wynikające z § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r., tj. uprawnienie do korzystania ze świadczenia w postaci Grupowego Ubezpieczenia Medycznego po cenie niższej niż detaliczna oraz zasady jego współfinansowania będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu wynagradzania, a wartość tego świadczenia w części finansowanej przez pracodawcę będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Mając powyższe na uwadze. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 14 listopada 2018 r. przez Przedsiębiorcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 35 ust- 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast Jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. S ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS. która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl