WPI/200000/43/1233/2017

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2017 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1233/2017

Lublin, grudnia 2017 r.

WPI/200000/43/1233/2017

Dane identyfikacyjne Wnioskodawcy: NIP:

KRS:

Decyzja nr 1233 / 2017

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.LI. z 2017 r. poz. 2168) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.LI. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie odnosząc się do stanowiska przedstawionego we wniosku złożonym w dniu 23 października 2017 r. przez przedsiębiorcę:

1. uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy jednorazowej rekompensaty z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej,

2. uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy 50% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego,

3. uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy 25% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego do ostatniego dnia okresu ochronnego, oraz

4. uznaje za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy jednorazowej odprawy emerytalno - rentowej wypłaconej pracownikowi niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia przez niego emerytury.

Uzasadnienie

W dniu 23 października 2017 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: o wydanie pisemnej interpretacji

przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony przez Wnioskodawcę pismem z 27 listopada 2017 r. (wpływ do Oddziału w dniu 29 listopada 2017 r.).

Wnioskodawca poinformował, że w związku z koniecznością restrukturyzacji zatrudnienia zostało zawarte z zakładowymi organizacjami związków zawodowych porozumienie o wprowadzeniu w Zakładzie Programu Dobrowolnych Odejść (dalej: PDO). Zgodnie z postanowieniami PDO umowa o pracę może zostać rozwiązana na wniosek pracownika, zaakceptowany przez Zarząd Spółki, za porozumieniem stron najpóźniej do grudnia 2018 r. Rozwiązanie umowy o pracę w ramach PDO następuje z przyczyn niedotyczących pracownika.

Pracownik, który rozwiąże umowę o pracę w ramach PDO, jeżeli jest objęty okresem ochronnym, o którym mowa w art. 39 Kodeksu pracy, otrzyma następujące świadczenia pieniężne:

1. jednorazową rekompensatę z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej w wysokości uzależnionej od okresu pomiędzy dniem rozwiązania umowy i prace, a dniem, w którym nabyłby prawo do tej nagrody, tj.:

- 100% należnej kwoty nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy w dniu rozwiązania umowy o pracę pracownikowi brakuje mniej niż 12 miesięcy do nabycia prawa do nagrody,

- 80% należnej kwoty nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy w dniu rozwiązania umowy o pracę pracownikowi brakuje mniej niż 24 miesiące i więcej niż 12 miesięcy do nabycia prawa do nagrody,

- 60% należnej kwoty nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy w dniu rozwiązania umowy o pracę pracownikowi brakuje mniej niż 36 miesięcy i więcej niż 24 miesiące do nabycia prawa do nagrody,

- 40% należnej kwoty nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy w dniu rozwiązania umowy o pracę pracownikowi brakuje mniej niż 48 miesięcy i więcej niż 36 miesięcy do nabycia prawa do nagrody,

- 20% należnej kwoty nagrody jubileuszowej w przypadku, gdy w dniu rozwiązania umowy o pracę pracownikowi brakuje mniej niż 60 miesięcy i więcej niż 48 miesięcy do nabycia prawa do nagrody.

2. 50% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego,

3. 25% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego do ostatniego dnia okresu ochronnego,

4. jednorazową odprawę emerytalno - rentową, zgodnie z Zakładowym Układem

Zbiorowym Pracy dla Pracowników przy czym

odprawa zostanie wypłacona pracownikowi niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia przez niego emerytury.

Dodatkowo w piśmie z 27 listopada 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że wypłacane pracownikom objętym okresem ochronnym świadczenia, opisane w punktach 1-4 wniosku, stanowią dla pracowników przychód ze stosunku pracy, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji w kwestii czy podlegają wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne:

1. wypłata jednorazowej rekompensaty z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej w wysokości uzależnionej od okresu pomiędzy dniem rozwiązania umowy o pracę a dniem, w którym nabyłby prawo do tej nagrody, zgodnie z zapisami PDO,

2. wypłata 50% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego,

3. wypłata 25% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego do ostatniego dnia okresu ochronnego,

4. wypłata jednorazowej odprawy emerytalno - rentowej, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia emerytury, który może obejmować od kilku do kilkunastu miesięcy.

Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w powyższej sprawie:

Spółka wskazała, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią:

- odprawy pieniężne przysługujące w związku z przejściem na emeryturę lub rentę,

- odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy,

Z zawartych w PDO zapisów wyraźnie wynika, że istnieje ścisła więź pomiędzy wypłatą przewidzianych w nim rekompensat i odpraw, a rozwiązaniem stosunku pracy. Wypłacane świadczenia mają przede wszystkim na celu zrekompensowanie pracownikowi potencjalnego przychodu, który utraci w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, a zatem ich podstawową funkcją jest naprawienie szkody z tego tytułu wynikającej.

W przypadku wypłaty rekompensaty z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej, o której mowa w pkt 1, jej celem jest naprawienie pracownikowi szkody w postaci niemożności nabycia kolejnej nagrody jubileuszowej w związku z rozwiązaniem umowy o pracę. Wysokość rekompensaty jest uzależniona od tego, jaki okres pozostał pracownikowi do nabycia przez niego prawa do nagrody jubileuszowej. Wnioskodawca zaznacza jednak, że świadczenie to nie ma i nie może mieć charakteru nagrody jubileuszowej, bowiem nie zostaje tutaj spełniony podstawowy warunek nabycia prawa do nagrody - odpowiedni staż pracy. Zgodnie z obowiązującym u Wnioskodawcy Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, prawo do otrzymania nagrody jubileuszowej jest uzależnione od stażu pracy i pracownik zasadniczo nabywa ją co 5 lat. Zatem mimo, że świadczenie to odnosi się do nagrody jubileuszowej i jest wyliczane w oparciu o jej wysokość, to ma wyłącznie charakter odszkodowania w związku z rozwiązaniem umowy o pracę przed dniem nabycia przez pracownika prawa do nagrody jubileuszowej.

Świadczenia wymienione w pkt 2 i 3 mają charakter odszkodowania za potencjalne przychody, utracone przez pracownika w związku z rozwiązaniem przez niego umowy o pracą w ramach PDO. Świadczenia te są wypłacane osobom, które z uwagi na swój wiek nie mają w zasadzie możliwości podjęcia innego zatrudnienia po rozwiązaniu umowy o prace i mają m.in. zapewnić byłemu pracownikowi środki niezbędne do egzystencji do czasu nabycia przez niego prawa do emerytury, jak również zrekompensować utracone przychody, które mógłby uzyskać pracując do końca okresu ochronnego.

Wnioskodawca wypłacając odprawę emerytalno - rentową , o której mowa w pkt 4, zakłada, na podstawie informacji uzyskanej od pracownika będącego w wieku przedemerytalnym, że nie będzie on podejmował innego zatrudnienia w okresie od rozwiązania umowy o prace do dnia nabycia emerytury. Tym samym należy przyjąć, że stosunek pracy z Wnioskodawcą jest ostatnim zatrudnieniem pracownika, po rozwiązaniu którego pracownik przejdzie na emeryturę, aczkolwiek okres czasu pomiędzy rozwiązaniem stosunku pracy, a nabyciem prawa do emerytury może obejmować od kilku do kilkunastu miesięcy. W ocenie Wnioskodawcy istnieje zatem związek pomiędzy rozwiązaniem stosunku pracy w ramach PDO przez osobę w wieku przedemerytalnym, a jej przejściem na emeryturę , pomimo przerwy czasowej występującej miedzy tymi zdarzeniami. Tym samym uzasadniona jest wypłata odprawy emerytalnej.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wszystkie ww. świadczenia tj.:

1. wypłata jednorazowej rekompensaty z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej w wysokości uzależnionej od okresu pomiędzy dniem rozwiązania umowy o pracę a dniem, w którym pracownik nabyłby prawo do tej nagrody, zgodnie z zapisami PDO,

2. wypłata 50% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego,

3. wypłata 25% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego do ostatniego dnia okresu ochronnego,

4. wypłata jednorazowej odprawy emerytalno - rentowej, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia przez niego emerytury,

nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne bowiem:

- świadczenia wskazane w pkt 1 do 3 należą do kategorii odpraw, odszkodowań i rekompensat, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r.,

- świadczenie wskazane w pkt 4 jest odprawą pieniężną związaną z przejściem na emeryturę, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r.

Nie mniej jednak, nawet gdyby uznać, że z uwagi na okres czasu pomiędzy rozwiązaniem umowy o prace a przejściem na emeryturę, przedmiotowe świadczenie nie stanowi odprawy pieniężnej związanej z przejściem na emeryturę, to świadczenie to wypełnia przesłanki z § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia. Należy uznać je za formę odszkodowania dla pracownika, który rozwiązując umowę o pracę jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego może utracić możliwość otrzymania należnej zgodnie z art. 921 Kodeksu pracy odprawy emerytalnej.

Dodatkowo w piśmie z 27 listopada 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił treść ww. stanowiska wskazując, że zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia zdrowotne m.in. pracowników, w rozumieniu ustawy

0 świadczeniach społecznych, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. Dlatego, w związku z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanowiskiem, że świadczenia, o których mowa w pkt 1-4 wniosku, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, Wnioskodawca uważa, że nie stanowią one również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu, w związku z art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne w formie decyzji, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe

1 wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Ponadto zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Wskazać należy przy tym, że w myśl powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle zakreślonym katalogu spraw. Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w powyższym zakresie. W konsekwencji, Zakład dokonał interpretacji przepisów dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek opierając się na zawartej w piśmie z 27 listopada 2017 r. informacji w powyższym zakresie.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 wskazanego rozporządzenia, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią odprawy pieniężne przysługujące w związku z przejściem na emeryturę lub rentę.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączone zostały odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.

Zgodnie z treścią wniosku z 27 listopada 2017 r. Wnioskodawca w związku z realizacją Programu Dobrowolnych Odejść wypłaca pracownikom objętym okresem ochronnym, o którym mowa w art. 39 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.LI. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.) cztery odrębne świadczenia pieniężne, stanowiące ich przychód ze stosunku pracy.

Pierwszym ze świadczeń przedstawionych przez Wnioskodawcę jest jednorazowa rekompensata z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej, wypłacana pracownikom objętym okresem ochronnym w wysokości uzależnionej od długości okresu pomiędzy dniem rozwiązania umowy o pracę a dniem nabycia prawa do nagrody. W ocenie Wnioskodawcy, powyższe świadczenie ma na celu naprawienie pracownikowi szkody w postaci niemożności nabycia kolejnej nagrody jubileuszowej w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.

Zauważyć należy, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników podlegają odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z kilku enumeratywnie wymienionych przyczyn. Przywołany przepis znajduje zastosowanie jedynie w przypadku, gdy wypłata świadczenia pieniężnego pozostaje w bezpośrednim i nierozerwalnym związku z faktem wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, a świadczenia tego typu nie mogą być wypłacane przez pracodawcę w innych okolicznościach niż pozostających w ścisłym związku z rozwiązaniem stosunku pracy.

Jednakże, zadośćuczynienie za nagrodę jubileuszową, do której pracownik Wnioskodawcy nabyłby prawo w przyszłości, w wysokości uzależnionej od okresu pomiędzy dniem rozwiązania umowy o pracę a dniem, w którym nabyłby prawo do tej nagrody, nie jest przychodem wynikającym z § 2 ust. 1 pkt 3 wskazanego rozporządzenia. Z charakteru wypłacanego świadczenia nie wynikają jednoznacznie przesłanki umożliwiające wyłączenie go na podstawie wskazanego przepisu.

W przedstawionym stanie faktycznym Pracodawca przekazuje pracownikowi w istocie nagrodę jubileuszową we wcześniejszym terminie, niż staje się ona należna i ewentualnie pomniejszając ją proporcjonalnie do okresu pozostającego do dnia nabycia do niej prawa. Zapisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zawierają co prawda regulacje dotyczące nagród jubileuszowych, jednakże wynikają one z § 2 ust. 1 pkt 1, który stanowi, że z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podlegają wyłączeniu nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), lecz tylko takie które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.

W świetle powyższego brak jest możliwości wyłączenia ww. rekompensaty z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników na mocy wskazanego § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. W konsekwencji, kwota ta będzie również podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne pracowników jednorazowej rekompensaty z tytułu prawa do nagrody jubileuszowej uznać należy za nieprawidłowe.

Kolejnym ze świadczeń wypłacanych przez Spółkę pracownikom objętym okresem ochronnym, o którym mowa w art. 39 Kodeksu pracy jest 50% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego.

Zauważyć należy, że we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji Spółka jednoznacznie wskazała, że wypłacone zostanie świadczenie określone jako procent "wynagrodzenia". Jednocześnie istotą pisemnych interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, znajdującą swoje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym jest brak możliwości prowadzenia postępowania wyjaśniającego i dowodowego oraz dokonywanie oceny stanowiska przedsiębiorcy w świetle przedstawionego przez niego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Zakres i przedmiot sprawy o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa konstytuuje zatem treść wniosku złożonego przez przedsiębiorcę. Skutkiem związania przez Organ zawartym we wniosku opisem stanu faktycznego jest brak możliwości weryfikacji (analizy) charakteru prawnego i cech wypłaconego świadczenia nazwanego "wynagrodzeniem" i odniesienia się do dokonanej przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska oceny świadczenia jako mającego charakter odszkodowania za potencjalne przychody utracone przez pracownika w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.

Zgodnie z literalną wykładnią wskazanego § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - wyłączeniu podlegają odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy. W konsekwencji, brak jest podstaw prawnych umożliwiających wyłączenie na podstawie wskazanego przepisu wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy 50% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia osiągnięcia wieku emerytalnego uznać należy za nieprawidłowe.

Trzecim ze świadczeń, które w ramach Programu Dobrowolnych Odejść jest wypłacane pracownikom objętym okresem ochronnym jest 25% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego do ostatniego dnia okresu ochronnego.

W świetle powyżej wykazanej argumentacji, w związku z ujęciem w opisie stanu faktycznego powyższego świadczenia jako wynagrodzenia, brak jest możliwości wyłączenia na podstawie § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe również tego świadczenia.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy 25% kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikowi za okres od dnia osiągnięcia wieku emerytalnego do ostatniego dnia okresu ochronnego uznać należy również za nieprawidłowe.

Czwartym ze świadczeń przedstawionych przez Wnioskodawcę jest jednorazowa odprawa emerytalno - rentowa, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, wypłacona pracownikowi objętemu okresem ochronnym niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia przez niego emerytury.

W opisanym stanie faktycznym odprawa emerytalno - rentowa wypłacana jest w związku z realizacją Programu Dobrowolnych Odejść, niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia przez pracownika prawa do emerytury. Z treści art. 921 Kodeksu pracy wynika natomiast, iż odprawa emerytalna / rentowa jest świadczeniem pieniężnym przysługującym pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę lub emeryturę.

Przywołany przez Wnioskodawcę przepis § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe znajduje zastosowanie w przypadku, gdy wypłata kwoty odprawy emerytalnej pozostaje w bezpośrednim oraz nierozerwalnym związku z faktem ustania stosunku pracy, a jedyną przyczyną wypłaty przez pracodawcę takiego świadczenia jest ustanie zatrudnienia na skutek przejścia na emeryturę lub rentę. Oznacza to, iż tego typu świadczenie nie może być wypłacane w innych okolicznościach niż pozostające w ścisłym związku z ustaniem stosunku pracy z uwagi na faktyczne przejście na emeryturę lub rentę.

W konsekwencji, jednorazowa odprawa emerytalno - rentowa wypłacana pracownikowi niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do nabycia prawa do emerytury nie będzie podlegała wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na mocy wskazanego przepisu.

Natomiast, w kwestii wyłączenia ww. odprawy z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, na podstawie § 2 ust. 1 pkt 3 wskazanego rozporządzenia - zauważyć należy, że wskazany przepis znajduje zastosowanie w przypadku odpraw, odszkodowań i rekompensat wypłacanych z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy. Przepis ten, ma więc zastosowanie do tych świadczeń, których przyznawanie i wypłata następuje wyłącznie w związku z rozwiązaniem stosunku pracy.

W przedstawionym stanie faktycznym wypłacona zostanie pracownikom, zgodnie z Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy, jednorazowa odprawa emerytalno - rentowa. Zauważyć należy, że cytowane rozporządzenie szczegółowo różnicuje przychody, które podlegają wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Jeśli więc, poszczególne świadczenia zostały odrębnie wyszczególnione, to dlatego, że mają one odmienny od siebie charakter i przyznawane są w odmiennych okolicznościach. W rezultacie, brak jest możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek dowolnego świadczenia na podstawie dowolnego przepisu. Zasady wyłączenia z podstawy wymiaru składek odpraw emerytalno - rentowych zostały zwarte w § 2 ust. 1 pkt 2 wskazanego rozporządzenia. W konsekwencji - skoro wypłacone przez Przedsiębiorcę świadczenie stanowi odprawę emerytalno - rentową - powyższego świadczenia nie można uznać za odprawę, odszkodowanie lub rekompensatę w rozumieniu wskazanego § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. W rezultacie, odprawa ta nie może podlegać wyłączeniu również na podstawie § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w kwestii wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne z tytułu stosunku pracy jednorazowej odprawy emerytalno - rentowej wypłaconej pracownikowi niezależnie od długości okresu przypadającego od dnia rozwiązania umowy o pracę do dnia nabycia przez niego emerytury uznać należy za nieprawidłowe.

Pouczenie

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. lOa ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki

organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl