WPI/200000/43/1182/2018 - Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług medycznych, tzw. Pakietów Medycznych, w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1182/2018 Możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług medycznych, tzw. Pakietów Medycznych, w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. i 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku Złożonym w dniu 24 października 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) Spółka Akcyjna uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług medycznych, tzw. Pakietów Medycznych, w części finansowanej przez pracodawcę.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: (...) Spółka Akcyjna.

Zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca) jest spółką dostarczającą m.in. systemy informatyczne dla małych i średnich przedsiębiorstw, sektora administracji publicznej, sektora bankowego i ubezpieczeniowego. Na potrzeby prowadzenia swojej działalności. Wnioskodawca zatrudnia osoby w oparciu o umowę o pracę (dalej: Pracownik).

Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę na świadczenie usług medycznych przez placówkę medyczną. Umowa będzie regulowała nabycie przez Wnioskodawcę różnych wariantów pakietów medycznych (dalej: Pakiet Medyczny). W celu poprawy komfortu pracy oraz zwiększenia zaangażowania Pracowników, Pakiet Medyczny będzie udostępniany Pracownikom Wnioskodawcy. Pracownik będzie miał możliwość wyboru wariantu Pakietu Medycznego w zależności od rodzaju, zakresu i beneficjentów usług medycznych (m in. Pakiet Medyczny Indywidualny, Pakiet Medyczny Rodzinny oraz Pakiet Medyczny Partnerski). Opłata za nabycie Pakietu Medycznego (bez względu na wybrany przez Pracownika wariant), będzie ponoszona w znacznej części przez Wnioskodawcę. Pracownik natomiast będzie zobowiązany do pokrycia kosztów nabycia wybranego przez siebie Pakietu Medycznego, tylko w symbolicznej kwocie.

Fakt udostępniania przez Wnioskodawcę Pakietu Medycznego swoim Pracownikom, po cenie niższej niż cena jaką Pracownik musiałby zapłacić, gdyby nie był zatrudniony przez Wnioskodawcę oraz zasady współfinansowania nabycia Pakietu Medycznego, zostaną opisane w regulaminie wynagradzania.

Korzyść w postaci dostępu do opieki medycznej, w części finansowanej przez Wnioskodawcę, będzie stanowić dla Pracownika przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie do zdarzenia przyszłego

Czy osiągnięty przez Pracownika przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikający z opisanego w regulaminie wynagradzania prawa do nabycia Pakietu Medycznego po cenie niższej niż detaliczna, nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, zgodnie z § 2 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (Dz.U. 2017.1949 t.j. z dnia 2017.10.19; dalej: Rozporządzenie) w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. 1778 t.j. z dnia 2017.09.25; dalej: Ustawa o sus) oraz z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2018.1510 t.j z dnia 2018.08.08; dalej. Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej)?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięty przez Pracownika przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikający z opisanego w regulaminie wynagradzania prawa do nabycia Pakietów Medycznych po cenie niższej niż cena detaliczna, nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, zgodnie z § ? pkt 26 Rozporządzenia w zw. z art. 20 ust. 1 Ustawy o sus oraz z art. 81 ust. 1 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art, 18 ust. 1 Ustawy o sus, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1-3 stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem ust. 1a i 2. ust. 4 pkt 5 i ust. 12. Z kolei art. 4 pkt 9 i 10 Ustawy o sus stanowi, że pod pojęciem przychodu należy rozumieć przychody w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych z tytułu: zatrudnienia w ramach stosunku pracy, pracy nakładczej, służby, wykonywania mandatu posła lub senatora, wykonywania pracy w czasie odbywania kary pozbawienia wolności lub tymczasowego aresztowania, pobierania zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia Integracyjnego i stypendium wypłacanych bezrobotnym oraz stypendium sportowego, a także z tytułu prowadzenia pożarniczej działalności oraz umowy agencyjnej łub umowy zlecenia, jak również z tytułu współpracy przy tej działalności lub współpracy przy wykonywaniu umowy oraz przychody z działalności wykonywanej osobiście prze? osoby należące do składu rad nadzorczych, niezależnie od sposobu ich powoływania oraz przychód z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych - przychody z tytułu pracy w spółdzielni i z tytułu wytwarzania na jej rzecz produktów rolnych.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych m in z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki, od zaprezentowanej powyżej ogólnej zasady, uwzględniania przychodu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W Rozporządzeniu bowiem został przedstawiony katalog przychodów, które nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Zgodnie z § 2 pkt 26 Rozporządzenia, podstawy wymiaru składek me stanowią m.in. korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Powyższy przepis Rozporządzenia należy rozumieć w ten sposób, że przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegał wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jeśli powstanie w wyniku opisanego w regulaminie wynagradzania prawa, do nabycia usług po cenie niższej niż cena detaliczna.

Mówiąc inaczej, aby możliwe było nieuwzględnianie przychodu Pracownika w podstawie wymiaru składek emerytalnej i rentowej, muszą zostać spełnione łącznie trzy warunki:

1)

Pracownik współfinansuje nabywaną usługę (nawet w symbolicznej kwocie),

2)

Prawo nabycia usług, po cenie preferencyjnej niż cena detaliczna, zostało uregulowane przez Pracodawcę w przepisach o wynagradzaniu,

3)

Korzyść w postaci sfinansowania przez Pracodawcę pozostałej części kosztów nabycia usługi, stanowi dla Pracownika przychód, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Mając na uwadze zaprezentowane zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, przychód Pracowników osiągnięty w wyniku częściowego finansowania przez Pracodawcę Pakietów Medycznych, nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek emerytalnej i rontowej.

Należy bowiem zauważyć, że Pracownik będzie zobowiązany, w symbolicznej kwocie, do pokrycia kosztów nabycia wybranego przez siebie Pakietu Medycznego. Fakt udostępniania przez Wnioskodawcę pakietu Medycznego swoim Pracownikom, po cenie niższej niż cena jaką pracownik musiałby zapłacić, gdyby nie był zatrudniony przez Wnioskodawcę oraz zasady współfinansowania Pakietów Medycznych, zostaną opisane w regulaminie wynagradzania. Dodatkowo, korzyść w postaci dostępu do opieki medycznej, w części finansowanej przez Wnioskodawcę, będzie stanowić dla Pracownika przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się z kolei do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe i zdrowotne, należy mieć na uwadze art. 20 ust. 1 Ustawy o sus oraz art. 81 ust. 1 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy o sus, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenie rentowe, z zastrzeżeniem ust. 7 i ust. 3

Stosownie do postanowień art. 81 ust. 1 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 2 lit. a, d-i i pkt 3 i 35, stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób. z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10.

Z powołanych przepisów wynika, że przychód który stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, jest również podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe i zdrowotne. A contraπo, przychód który nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, podlega również wyłączeniu z uwzględniania go w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe i zdrowotne

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięty przez Pracownika przychód, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikający z opisanego w regulaminie wynagradzania, prawa do nabycia pakietów Medycznych po cenie niższej niż eona detaliczna, nie będzie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe I zdrowotne.

Potwierdzeniem zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska są m m.: Pismo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie z dnia 9 września 2018 r., sygn. WPI/200000/43/880/2018 oraz Pismo Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie z dnia 6 kwietnia 2018 rok, sygn. WPI/200000/43/291/2018

Wnioskodawca oświadczył również, że podpisując niniejszy wniosek pouczeni o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 w związku z § 6 Kodeksu karnego za składanie fałszywych oświadczeń składają, stosownie do art. 83d ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych {Dz. U. z 201/11778 t.j. z dnia 2017.09 25) oświadczenie następującej treści:

Oświadczamy, ze elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie Interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania wyjaśniającego lub kontroli oraz w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji Zakładu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje: Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub-właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3.

Katalog przychodów wyłączonych z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, określony we wskazanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zawiera w § 2 ust. 1 pkt 26 zapis, iż podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż. detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Konstrukcja powyższego przepisu wskazuje, że jeżeli świadczenia (korzyści) uzyskiwane przez pracownika z tytułu stosunku pracy i stanowiące jego przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynikają z przepisów układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, regulujących uprawnienie do ich zakupu po cenach niższych niż detaliczne (częściową odpłatność pracownika) - to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Korzyść uzyskiwana przez pracownika musi przy tym przybrać formę niepieniężną - formę zakupu po cenach niższych niż detaliczne artykułu lub usługi. W świetle przytoczonego przepisu, składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy stanowiącego korzyść materialny wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegający na umożliwieniu pracownikowi skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową ich odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu artykułów, przedmiotów lub usług.

Z treści wniosku złożonego w dniu 24 października 2018 r. wynika, że Wnioskodawca chce podpisać umowę na świadczenie usług medycznych przez placówkę medyczną. Oplata za nabycie Pakietu Medycznego (bez względu na wybrany przez Pracownika wariant), będzie ponoszona w znacznej części przez Wnioskodawcę. Pracownik natomiast będzie zobowiązany do pokrycia kosztów nabycia wybranego przez siebie Pakietu Medycznego, tylko w symbolicznej kwocie Powyższe będzie zapisane w Regulaminie wynagradzania. Korzyść w postaci dostępu do opieki medycznej, w części finansowanej przez Wnioskodawcę, będzie Stanowic dla Pracownika przychód ze stosunku pracy, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając powyższe, tj. biorąc pod uwagę opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że wartość świadczenia w postaci częściowego finansowania przez Pracodawcę dopłat do świadczeń w postaci usług medycznych tzw. Pakietu Medycznego, na mocy wskazanego powyżej § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe i tytułu stosunku pracy.

Zgodnie natomiast z art 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnie 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 24 października 2018 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci usług medycznych tzw. Pakietu Medycznego, w części finansowanej przez Pracodawcę.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców mniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych., w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji

Opublikowano: www.zus.gov.pl