WPI/200000/43/1170/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1170/2018

Nd podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. i 2018 r. poz. 646 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.). Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 23 października 2018 r. przez przedsiębiorcę: (...) S.A. uznaje za prawidłowe w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart na posiłki profilaktyczne, w sytuacji gdy pracodawca mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów złożony przez przedsiębiorcę: S.A.

Wnioskodawca w imieniu (...) S.A. zwrócił się do Pana (...) Dyrektora Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie o wydanie Indywidualnej interpretacja przepisów prawa, w zakresie istotnym dla wszystkich pracodawców płatników, którzy wypełniając swe obowiązki wobec pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach zapewniają Im posiłki profilaktyczne. Do takich pracodawców - płatników zaliczają się wszystkie spółki węglowe, pracodawcy sektora wodociągowo - kanalizacyjnego, energetycznego, kolejowego. Problem, o wyjaśnienie którego Wnioskodawca się zwraca ma więc charakter ponadjednostkowy. Wynika on z rozwoju bezgotówkowych form płatności i zmierza do poszerzenia konkurencji na rynku sprzedaży produktów spożywczych. Poniżej Wnioskodawca przedstawia stan faktyczny sprawy, który wymaga interpretacji oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej tegoż stanu faktycznego. Stan faktyczny - opis zdarzenia przyszłego: (...) S.A (dalej: Spółka" lub "Wnioskodawca"), będąc jednocześnie pracodawcą, jest zobowiązana z mocy prawa, w tym na podstawie art. 232 Kodeksu pracy, do zapewnienia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, posiłków profilaktycznych oraz napojów zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie posiłków profilaktycznych oraz napojów (dalej: "Rozporządzenie RM").

Zgodnie z Rozporządzeniem RM stanowiska pracy, na których zatrudnieni pracownicy powinni otrzymywać posiłki i napoje oraz szczegółowe zasady ich wydawania, ustala pracodawca w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi. Uzgodnienia mają dotyczyć również sytuacji szczególnych, tj. przypadku, gdy pracodawca nie ma możliwości wydawania posiłków ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych.

Powyższe porozumienia zawarte z organizacjami związków zawodowych mają odzwierciedlenie w regulacjach wewnętrznych obowiązujących w Spółce. Spółka ze względów organizacyjnych nie dysponuje odpowiednim zapleczem i nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków profilaktycznych oraz napojów we własnym zakresie. Obecnie Spółka co miesiąc wydaje uprawnionym pracownikom papierowe dowody (bony, talony, kupony lub Inne) uprawniające pracownika do otrzymania na ich podstawie posiłków profilaktycznych (posiłków lub artykułów spożywczych) oraz napojów bezalkoholowych

W celu zmniejszenia uciążliwości związanych z dotychczasowym sposobem wywiązywania się z obowiązków wynikających z przepisów BHP. z uwagi na zmiany organizacyjne związane z przejęciem innych zakładów, które skutkowały znacznym wzrostem liczby osób uprawnionych do posiłków profilaktycznych, a także ciągłym postępem technologicznym i powszechną digitalizacją procesów. Spółka rozważa wprowadzenie zmiany w dotychczasowych zasadach wywiązywania się z obowiązków zapewnienia uprawnionym pracownikom posiłków profilaktycznych i napojów.

W związku z powyższym Spółka rozważa wydanie pracownikom karty na posiłki profilaktyczne (posiłki, artykuły spożywcze) oraz napoje. Karta byłaby wydana pracownikowi raz na okres 48 miesięcy. Wystawcą kart za kwotę nie objętą przepisami o zamówieniach publicznych byłby podmiot zewnętrzny. Karty te zasilane byłyby co miesiąc przez Spółkę środkami finansowymi, za które pracownicy nabywaliby posiłki profilaktyczne lub artykuły spożywcze, a na Karcie byłoby oznaczenie, że uprawnia ona do nabycia posiłków profilaktycznych (posiłków lub artykułów spożywczych) oraz napojów (bezalkoholowych).

Karty me będą dawały pracownikom prawa własności do środków finansowych, którymi są zasilane, środki te pozostają własnością Spółki. Nie będzie żadnej możliwości wypłacenia środków znajdujących się na karcie w szczególności w bankomatach, w placówkach podmiotu zewnętrznego ani w formie usługi cash-back.

Nadto, poprzez wskazanie typów punktów sprzedaży lub poprzez ograniczenie typów punktów sprzedaży, zagwarantowana będzie możliwość płatności kartą w wybranych typach punktów sprzedaży, oferujących produkty żywnościowe (artykuły spożywcze) lub usługi związane z przygotowaniem posiłków (np. usługi cateringowe i gastronomiczne). Spółka zamierza również wprowadzić dodatkowe zasady dotyczące korzystania z kart na posiłki profilaktyczne i napoje, które pracownicy byliby zobowiązani zaakceptować i przestrzegać.

Ponadto Wnioskodawca informuje, ze Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 września 2018 r. znak (...) wydanej dla (...) S.A. stwierdził, iż wartość finansowanych przez Spółkę kart, przekazywanych pracownikom, celem wywiązywania się z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów stanowi przychód pracownika zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych no podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11b.

W związku z powyższym opisem powstaje następujące pytanie:

Czy wartość finansowanych przez Spółkę kart, przekazywanych pracownikom celem wywiązania się z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów, będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe?

Stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej:

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość finansowanych przez Spółkę kart, przekazywanych pracownikom celem wywiązania się przez niego z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Na podstawie art. 232 Kodeksu pracy "pracodawco jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych"

Wnioskodawca zatrudnia pracowników w warunkach szczególnie uciążliwych, stąd w świetle powyższego z mocy prawa, jest zobowiązany uprawnionym pracownikom zapewnić nieodpłatnie posiłki profilaktyczne i napoje

Jednocześnie, w myśl § 2 ust. 2 Rozporządzenia RM, wydanego na podstawie art. 232 Kodeksu pracy. Jeżeli pracodawca nie ma możliwości wydawania posiłków ze względu no rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, może zapewnić w czasie procy:

1)

korzystanie z takich posiłków w punktach gastronomicznych,

2)

przyrządzanie posiłków przez pracownika we własnym zakresie z otrzymanych produktów

Wnioskodawca, ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy jak i ze względów organizacyjnych z uwagi na brak odpowiedniego zaplecza, nie ma możliwości wydawania posiłków uprawnionym pracownikom we własnym zakresie.

Zgodnie z Rozporządzeniem RM. stanowiska pracy, na których zatrudnieni pracownicy powinni otrzymywać posiłki i napoje oraz zasady wywiązywania się z tego obowiązku z uwagi na brak możliwości wydawania posiłków i napojów ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy i ze względów organizacyjnych. Wnioskodawca ustalił w porozumieniu z organizacjami związkowymi i ma to swoje odzwierciedlenie w wewnętrznych regulacjach obowiązujących w Spółce. Obecnie, Wnioskodawca co miesiąc wydaje uprawnionym pracownikom papierowe dowody uprawniające pracownika do otrzymania na ich podstawie posiłków profilaktycznych (posiłków lub artykułów spożywczych) oraz napojów bezalkoholowych W celu zmniejszenia uciążliwości związanych z dotychczasowym sposobom wywiązywania się z obowiązków wynikających z przepisów BHP, z uwagi na zmiany organizacyjne związane z przejęciem innych zakładów, które skutkowały znacznym wzrostem liczby osób uprawnionych do posiłków profilaktycznych, a także ciągłym postępem technologicznym i powszechną digitalizacją procesów i z uwagi na ilość zużywanego niepotrzebnie papieru, Spółka rozważa wprowadzenie zmiany w dotychczasowych zasadach wywiązywania się z obowiązków zapewnienia uprawnionym pracownikom posiłków profilaktycznych i napojów. Wnioskodawca rozważa wprowadzenie rozwiązania przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, w którym uprawnieni do otrzymywania posiłków profilaktycznych i napojów pracownicy Spółki otrzymywaliby jednorazowo karty.

Mając na uwadze powyższe. Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z dnia 18 grudnia 1998 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1949, dalej: "rozporządzenie składkowe" "podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, zwanych dalej "składkami", stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z zastrzeżeniem art. 18 ust. 2 ustawy: dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej "ustawę", oraz § 2."

Z kolei stosownie do § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia składkowego, podstawy wymiaru składek nie stanowią "wartość świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra, a także ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej, używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na min obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych".

Zasady i tryb finansowania świadczeń opieki zdrowotnej reguluje ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych z dnia 27 sierpnia 2004 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938, dale) "ustawa zdrowotna")

W myśl art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej "Do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób. o których mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. o, d-i i pkt 3 i 35. stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek no ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób z zastrzeżeniem ust. 5, 6 i 10." Zatem wyłącznie, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia składkowego ma zastosowanie także do składek na ubezpieczenie zdrowotne - w myśl przywołanego art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej.

Z powyższego wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia składkowego, w analizowanych okolicznościach, tj. mając na uwadze niemożność zapewnienia przez Wnioskodawcę uprawnionym pracownikom posiłków profilaktycznych I napojów we własnym zakresie, jest otrzymywanie przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych,

Według Słownika Języka Polskiego wydawnictwa PWN bonem jest "dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sum pieniężnych lub usług", natomiast talonem jest "kupon uprawniający do otrzymania lub zakupu czegoś"

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, w analizowanych okolicznościach karty, które mają być przekazywane jednorazowo na okres 48 miesięcy uprawniającym pracownikom {chyba, ze pracownik zagubi kartę, wtedy otrzyma od Wnioskodawcy ponownie kartę), będą mogły zostać uznane w szczególności za inny dowód uprawniający do otrzymania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych, gdyż w istocie karty te, uprawniałyby właśnie do zakupu przy ich użyciu posiłków, artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowanie w § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia składkowego otwartego katalogu dowodów, uprawniających do otrzymania napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych wynika między innymi ze świadomości ustawodawcy z dynamiki postępu technologicznego i zmieniających się warunków gospodarczo-biznesowych.

Właśnie z uwagi na postęp i zmieniające się warunki gospodarczo-biznesowe papierowy dokument (bon, talon, kupon), który po "zrealizowaniu" staje się bezużyteczny, zaczyna powoli ustępować karcie, która z uwagi na trwalszą postać daje możliwość jej ponownego użycia.

W ocenie Wnioskodawcy, należy również wziąć pod uwagę, ze pracownik uprawniony do otrzymania posiłków profilaktycznych I napojów, który otrzyma od Wnioskodawcy kartę na posiłki profilaktyczne (gotowe posiłki lub artykuły spożywcze) i napoje, nie będzie mógł swobodnie nią dysponować, ponieważ karta ma ograniczoną funkcjonalność.

Pracownik nie będzie mógł uzyskać dostępu - w jakiejkolwiek formie - do środków pieniężnych zasilających kartę (πp. nie wypłaci środków pieniężnych w bankomacie, w banku, czy to przez usługę cashback). Karty nie dają pracownikom prawa własności do środków finansowych, którymi są zasilane, a więc środki te pozostają własnością Wnioskodawcy. Co więcej, pracownik będzie miał możliwość nabycia posiłków profilaktycznych (posiłków lub artykułów spożywczych) i napojów jedynie w określonym typie placówek (sklepy spożywcze, piekarnie, sklepy mięsne, rybne, restauracje, bary itp.).

Ty samym, w ocenie Wnioskodawcy, niedopuszczalne byłoby kwalifikowanie kart, które Spółka planuje przekazać pracownikom, jako ekwiwalent pieniądza i utożsamianie ich ze świadczeniem.

Co więcej, nawet w myśl ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, która reguluje zasady świadczenia usług płatniczych oraz wydawania i wykupu pieniądza elektronicznego, jej zapisów nie stosuje się do usług opartych na instrumentach, które można wykorzystywać w ramach ograniczone; sieci dostawców usług lub w odniesieniu do ograniczonego zakresu towarów lub usług - co w ocenie Wnioskodawcy jest spełnione. Biorąc zatem pod uwagę, powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, wydawane przez niego karty będą dowodami (bonami, talonami, kuponami lub innymi dowodami) uprawniającymi do uzyskania na Ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych. Jednocześnie, ewentualne twierdzenie, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym otrzymana przez pracownika karta nie mieściłaby się w katalogu innych dowodów, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia składkowego, byłoby przejawem niedopuszczalnej wykładni zawężającej.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, uprawnione będzie zastosowanie zwolnienia określonego w treść par. 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia składkowego w odniesieniu do wartości otrzymanych kart przekazywanych pracownikom celem wywiązania się przez Wnioskodawcę z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów. Wnioskodawca jest bowiem zobowiązany z mocy prawa, z uwagi na przepisy o bezpieczeństwie i higienie pracy, do zapewnienia pracownikom profilaktycznych posiłków i napojów, jednak pomimo ciążącego na nim obowiązku me ma możliwości wydania pracownikom tych posiłków i napojów zarówno ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracowników pracy jak i ze względów organizacyjnych,

Na potwierdzenie prawidłowości prezentowanego powyżej stanowiska, Wnioskodawca pragnie powołać się na treść interpretacji indywidualnej ZUS z 28 lipca 2016 r., znak DI/100000/43/747/2016 w sprawie dotyczącej ustalenia czy wartość oferowanych pracownikom przez pracodawcę kart Lunch Pass uprawniających do nabycia tylko i wyłącznie posiłków w sieci punktów gastronomicznych podlega wyłącznie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia. ZUS wyjaśnił, że: (...) zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z podstawy wymiaru składek na ww. ubezpieczenia wyłączona jest wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu (...)"

Podobnie stanowisko reprezentują również organy podatkowe, a jako przykład można powołać treść interpretacji Indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 3 grudnia 2015 r., nr IPTPB2/4511-555/15-2/KR, w której Organ zgodził się z wnioskodawcą, w opinii którego: (...) wywiązywanie się z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów poprzez udostępnianie pracownikom kart uprawniających do zakupu ściśle określonych produktów, bez możliwości wypłacenia środków pieniężnych znajdujących się na karcie, uprawnia do zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT. tym samym na Wnioskodawcy nie będą w powyższym zakresie ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 31 oraz art. 38 ustawy o PIT W konsekwencji, Organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że wartość finansowanych przez Spółkę kart. przekazywanych pracownikom celem wywiązania się z obowiązku zapewnienia posiłków profilaktycznych oraz napojów, w oparciu o przedstawiony powyżej model współpracy z Podmiotem Zewnętrznym, będzie stanowić przychód pracownika zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie zobowiązany działając jako płatnik do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłacania ich we właściwym terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego."

Wnioskodawca wskazuje również interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 stycznia 2010 r. nr IBPBII/1/415-826/09/BJ, w której Organ wskazał, ze: "leżeli w momencie zasilenia karty - środki pieniężne, które są przypisane tejże karcie stają się własnością pracownika, to przekazane na zasilenie tych kart środki finansowe można uznać za świadczenie pieniężne (...) Natomiast, jeżeli przedmiotowe kary przedpłacone me dają pracownikom prawa własności do środków finansowych, którymi są zasilane, a więc środki te pozostają zawsze własnością pracodawcy, to należy karty te uznać za rodzaj znaku uprawniającego jedynie do wymiany ich na towary lub usługi."

Z powyższego wynika zatem, że zwolnieniu składkowemu podlegają m.in. karty, będące (tak jak w przypadku, o którym mowa w pytaniu) podstawą do otrzymania posiłków profilaktycznych i napojów, przekazane przez pracodawcę, na którym ciąży obowiązek zapewnienia pracownikom tych posiłków i napojów Takie też stanowisko przedstawił oddział ZUS w Lublinie w interpretacji Indywidualnej z 12 lutego 2018 r. (znak WPI/200000/43/100/2018) w analogicznym stanie faktycznym jak w niniejszej sprawie, na skutek wniosku (...) S.A.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna). W mysi ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie Interpretacji Indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949). Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 4 pkt 9 ww. ustawy oraz § 1 wskazanego rozporządzenia, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1509) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku i chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty we wskazanym rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 6 tegoż rozporządzenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączono wartość Świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra, a także ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej, używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów. kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na mm obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.

Aby skorzystać ze zwolnienia na podstawie zaprezentowanego wyżej przepisu, wartość świadczeń rzeczowych oraz możliwość wypłaty/tego tytułu ekwiwalentów musi wynikać z przepisów o bhp. W razie gdy pracodawca wydaje pracownikom świadczenia rzeczowe lub wypłaci z tego tytułu ekwiwalent, a obowiązek taki nie wynika pα stronie pracodawcy z przepisów o bhp, wartości te obowiązany jest dołączyć do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie stanowią również wydane pracownikom bony, talony, kupony lub inne dowody uprawniające do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych - jeżeli obowiązek wydania tych produktów wynika z przepisów o bhp.

Ponadto w myśl art. 232 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany zapewne pracownikom zatrudnionych w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Rodzaje tych posiłków i napojów oraz wymagania jakie powinny spełniać, a także przypadki i warunki ich wydawania zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 3996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 779). Jeżeli pracodawca nie ma możliwości wydawania posiłków profilaktycznych ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, może zapewnić w czasie pracy: korzystanie z takich posiłków w punktach gastronomicznych; przyrządzanie posiłków przez pracownika we własnym zakresie/otrzymanych produktów Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 10 września 2013 r. zwrócił uwagę, ze przepis § 2 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia dopuszcza zwolnienie z podstawy wymiaru składek wartość otrzymywanych przez pracownika bonów, talonów, kuponów-lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, wyłącznie w tych przypadkach, gdy pracodawca mimo ciążącego na mm obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, me ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych,

Z opisu zdarzenia przyszłego zawartego we wniosku złożonym w dniu 23 października 2018 r. wynika, że Spółka jest zobowiązana nieodpłatnie zapewnić zatrudnionym pracownikom odpowiednie posiłki profilaktyczne. Spółka ze względów organizacyjnych nie dysponuje odpowiednim zapleczem i nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków profilaktycznych oraz napojów we własnym zakresie Spółka rozważa zastąpienie wydawanych co miesiąc uprawnionym pracownikom papierowych dowodów (bony, talony, kupony lub inne) uprawniających pracownika do otrzymania na ich podstawie posiłków profilaktycznych (posiłków lub artykułów spożywczych) oraz napojów bezalkoholowych kartami na posiłki profilaktyczne (posiłki, artykuły spożywcze) oraz napoje. Karta byłaby wydana pracownikowi raz na okres 48 miesięcy. Wystawcą kart byłby podmiot zewnętrzny, ale zasilane byłyby co miesiąc przez Spółkę środkami finansowymi. Karty nie będą dawały pracownikom prawa własności do środków finansowych, którymi są zasilane, środki te pozostają własnością Spółki Nie będzie żadnej możliwości wypłacenia środków znajdujących się na karcie w szczególności w bankomatach, w placówkach podmiotu zewnętrznego ani w formie usługi cash-back Nadto, poprzez wskazanie typów punktów sprzedaży lub poprzez ograniczenie typów punktów sprzedaży, zagwarantowana będzie możliwość płatności kartą w wybranych typach punktów sprzedaży, oferujących produkty żywnościowe (artykuły spożywcze) lub usługi związane z przygotowaniem posiłków (np. usługi cateringowe i gastronomiczne).

W konsekwencji, uwzględniając przedstawiony we wniosku złożonym w dniu 23 października 2018 r. opis zdarzenia przyszłego, własne stanowisko oraz obowiązujące przepisy prawa uznać należy za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne wartości udostępnionego pracownikom Wnioskodawcy świadczenia w postaci kart na posiłki profilaktyczne, w sytuacji gdy pracodawca mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania decyzji.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców mniejsza decyzja me jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl