WPI/200000/43/112/2018 - Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 marca 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/112/2018 Możliwość nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2168 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 6 lutego 2018 r., przez Przedsiębiorcę (...) w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2018 r. (wpływ do Oddziału w dniu 01.03.2018 r.)

Wnioskodawca wskazał, iż Spółka ma podpisaną umowę (...) z na grupowe ubezpieczenie zdrowotne Opieka Zdrowotna z (...) oraz ubezpieczenia pracodawcy - medycyna pracy z (...).

Zamiarem zawarcia takiej umowy było umożliwienie pracownikom korzystania z usług medycznych, a także zmotywowanie Ich do jak najwydajniejszej pracy, związanie z firmą oraz ograniczenie absencji pracowniczych Obecnie całość kosztów tego pakietu medycznego pokrywa pracodawca i koszty te są oskładkowane składkami ZUS i podatkiem.

Spółka zamierza jednak zmienić regulamin wynagradzania i wprowadzić zapis o częściowym pokryciu kwoty pakietu medycznego przez pracowników czyli o współfinansowaniu tego świadczenia przez pracowników i Spółkę

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy sytuacji, gdy współfinansowanie przez Spółkę i pracownika ww. świadczenia będzie realizowane na podstawie zakładowego regulaminu wynagradzania.

Wnioskodawca podkreślił, iż istnienie obowiązku zaliczania do przychodów pracowników wartości abonamentu medycznego zostało potwierdzone uchwalą pełnego składu Izby Finansowe) NSA z dnia 24 października 2011 r, (sygnatura akt II PS 7/10), w której Sąd stwierdził, iż "wykupione przez pracodawcę pakiety świadczeń medycznych, których wartość nie jest wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowią dla pracowników, uprawnionych do ich wykorzystania, nieodpłatne świadczenie w rozumieniu art. 12 ust. 1 wymienionej ustaw Jednak z treści rozporządzenia Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, przychodem który me jest brany pod uwagę przy obliczaniu podstawy wymiaru składek (na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) jest taki, który jest korzyścią materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub Innych przepisów o wynagradzaniu, polegającą na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług (§ 2 ust. 1 pkt 26) Oznacza to, że pracodawca finansujący (nawet w znacznej części) pakiet medyczny i tym samym umożliwiający pracownikom uzyskanie usług medycznych po cenach niższych niż rynkowe, zwolniony jest z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne za to świadczenie Warunkiem koniecznym jest jednak to. by wykupienie ów świadczenia miało swoje oparcie np w wewnętrznych regulacjach zakładu pracy dotyczących wynagradzania Pracownik musi tez ponieść |akąs (nawet mocno symboliczną) odpłatność za takie świadczenie - źródło: interpretacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku Z dnia 28 marca 2014 r. (nr DI/100000/43/194/2014)

Wnioskodawca powziął wątpliwość czy w przypadku pokrycia części kwoty pakietu medycznego przez pracownika, część w jakiej pakiet medyczny będzie sfinansowany ze środków obrotowych Spółki me będzie podlegał oskładkowaniu składkami ZUS? Czy w takim wypadku w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę ma zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe - "podstawy wymiaru składek nie stanowią przychody z tytułu korzyści materialnych wynikających z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające m.in na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług"

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji przez niego opisanej ma zastosowanie § 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, w przypadku pokrywania w części przez pracowników kwoty pakietu medycznego, a co zawarte jest w regulaminie wynagradzania, to czy część w jakiej pakiet medyczny będzie sfinansowany ze środków obrotowych Spółki nie będzie podlegał oskładkowaniu ZUS.

Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku w dniu 23 lutego 2018 r. wskazał, iż opłata za świadczenie w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowane) przez pracodawcę stanowi dla pracowników Wnioskodawcy przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej Interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art, 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne. Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zagadnienia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1949)

Stosownie do treści art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ww, ustawy oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych

Ponadto, podkreślić należy, że w mysi powołanego powyżej art. 83d ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje Interpretacje indywidualne, wyłącznie w ściśle określonym katalogu spraw, Kwestia kwalifikacji określonego świadczenia jako przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wskazania źródła takiego przychodu, nie mieści się w ustawowo wskazanym zakresie, gdyż sprawy te w myśl przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.) należą do wyłącznej kompetencji organów podatkowych.

W konsekwencji, w niniejszej decyzji Zakład dokonał interpretacji przepisów sfery ubezpieczeń społecznych, opierając się na wskazaniu, że finansowana przez Wnioskodawcą część opisanego świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego w części finansowanej przez pracodawcę stanowi dla pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Pracy I Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, osiągany przez pracowników u pracodawcy z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, Natomiast, za przychody ze stosunku pracy, stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się; wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź Ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość Innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Katalog przychodów niestanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne I rentowe został zawarty w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Zgodnie z pkt 26 cytowanego przepisu, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Uwzględniając powyższe, jeżeli korzyść uzyskiwana przez pracownika w ramach stosunku pracy stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za mą częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach wewnątrzzakładowych, to korzysta ona z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe na podstawie powołanego powyżej przepisu Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia pracownik byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tychże dóbr.

W konsekwencji, wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników Wnioskodawcy będzie podlegała wartość różnicy pomiędzy ceną nabycia świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego, a ponoszoną przez pracownika odpłatnością.

Zatem, w opisanym przez Przedsiębiorcę (...) zdarzeniu przyszłym, o którym mowa w złożonym w dniu 6 lutego 2018 r wniosku, w sytuacji gdy prawo do korzystania ze świadczenia w postaci grupowego ubezpieczenia zdrowotnego po cenie niższej niż detaliczna i zasady jego współfinansowania będą wynikać z obowiązującego u Wnioskodawcy Regulaminu wynagradzania, a wartość tego świadczenia w części finansowane) przez pracodawcę będzie przychodem pracownika ze stosunku pracy, to kwota ta nie będzie podlegać uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) pracownika.

Ponadto, Oddział informuje (...), iż z uwagi na brak stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne w sytuacji, gdy udostępni pracownikom zakup grupowego ubezpieczenia zdrowotnego po cenach niższych niż detaliczne. Zakład w niniejszej decyzji nie odniósł się do ww. kwestii.

Mając powyższe na uwadze, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku Złożonym w dniu 6 lutego 2018 r. przez Przedsiębiorcę

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust- 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl