WPI/200000/43/1093/2018

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 października 2018 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1093/2018

Na podstawie art. 34 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r., - Prawo przedsiębiorców (Oz. U. 2 2018 r. por 650 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 września 2018 r. przez Przedsiębiorę (...),

* uznaje za prawidłowe w sprawie dotyczącej podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy zlecenia, w sytuacji gdy ww. umowa stanowi dla Zleceniobiorcy jedyny tytuł do ubezpieczeń,

* uznaje za prawidłowe w sprawie dotyczącej podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu pierwszej umowy zlecenia oraz braku obowiązku ubezpieczeń społecznych z kolejnej umowy zlecenia w sytuacji, gdy przedmiot umów zlecenia jest rozbieżny, a podstawa wymiaru składek z pierwszej umowy zlecenia wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę,

* uznaje za nieprawidłowe w sprawie braku obowiązku ubezpieczeń społecznych z kolejnej umowy zlecenia, w sytuacji, gdy przedmiot umów zlecenia jest częściowo lub całościowo zbieżny, a podstawa wymiaru składek z pierwszej umowy zlecenia wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę,

*

uznaje za nieprawidłowe w sprawie dotyczącej podlegania ubezpieczeniom społecznym z pierwszej umowy zlecenia, z której podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynosi co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę w sytuacji, gdy współpraca obejmuje więcej niż dwa projekty

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2018 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek Przedsiębiorcy (...) o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wnioskodawca zamierza poszerzyć zakres swojej działalności poprzez realizację projektów współfinansowanych z tzw. "funduszy unijnych, skierowanych w szczególności na aktywizację zawodowa osób bezrobotnych lub poszerzanie kompetencji zawodowych pracowników.

W celu realizacji opisanego wyżej przedsięwzięcia Wnioskodawca będzie zatrudniał pracowników na podstawie umów o pracę, ponadto część zadań Wnioskodawca będzie, w zgodzie z procedurami przetargowymi przewidzianymi w poszczególnych regulaminach realizacji projektów realizowanych z "funduszy unijnych" powierzał osobom fizycznym na podstawie odpłatnych umów zlecenia.

Problematyka współpracy z osobami fizycznymi na podstawie umów cywilnoprawnych

Wnioskodawca dostrzega (bazując na doświadczeniach współpracowników Wnioskodawcy z realizacji różnych projektów finansowanych ze środków publicznoprawnych), że może zachodzić następujący przypadek: Wnioskodawca będzie startował w licznych przetargach o dofinansowanie projektów "z funduszy unijnych" W wypadku realizacji kilku projektów jednocześnie może nastąpić taki przypadek, ze Wnioskodawca będzie z jedną i tą samą osobą fizyczną współpracował przy realizacji kilku odrębnych projektów Nastąpi to wskutek te) przyczyn, że osoby te w toku wymaganej bezwzględnie prawem procedury przetargowej okażą się ponownie osobami dającymi najlepszą rękojmię poprawnego wywiązania się z zadania realizacji "projektu unijnego".

2. Opis umów cywilnoprawnych zawieranych z osobami fizycznymi

Wnioskodawca, po wygraniu danego przetargu w przedmiocie realizacji projektu z "dotacji unijnych, planuje angażować do realizacji projektu dodatkowe osoby, które będą wykonywać czynności ściśle przewidziane w danym projekcie. Osoby te będą wyłaniane w specjalnej procedurze przetargowej - zgodnie z wymogami organizacyjno-prawnymi realizowanego projektu Wnioskodawca ze zwycięzcą przetargu zawrze umowę zlecenia, która będzie się charakteryzować w następujący sposób: będzie zawierana odrębnie z każdą osobą fizyczną współpracującą z Wnioskodawcą podczas projektu, będzie zawierana odrębnie na potrzeby każdego projektu, jej przedmiotem będzie wyłącznie wykonywanie konkretnych (określonych w umowie) zadań w ramach określonego projektu, będzie zawierana na czas realizacji danego projektu - ze wskazaniem daty początkowej i końcowej realizacji projektu, będzie zawierała zasady rozliczeń płatności wynagrodzenia właściwe dla danego projektu, będzie zawierała inne zapisy właściwe tak dla samej umowy zlecenia, jak i zasad jej realizacji w ramach danego projektu w tym np. w zakresie praw własności Intelektualnej, zasad zachowania tajemnicy oraz przyczyn jej wypowiedzenia.

Umowy w przedmiocie współpracy wskazanej w pkt 2 będą zawierane przez Wnioskodawcę z każdą osoba fizyczną odrębnie dla każdego projektu, a każda z tych umów będzie spełniała ww. warunki.

Opis procedury przetargowej oraz specyfiki umów zawieranych w ramach jej wykonania

Wnioskodawca wskazuje, że wybór Zleceniobiorcy współpracującego z Wnioskodawcą w ramach danego projektu jest przeprowadzany każdorazowo wedle następującej procedury:

1.

Wnioskodawca dokonuje oszacowania wartości zamówienia - poprzez kontakt z ok trzema potencjalnymi wykonawcami, celem ustalenia wedle jakich procedur ma być przeprowadzane postępowanie (zalety to od szacowanej wielkości wynagrodzenia Zleceniobiorcy).

2.

Wnioskodawca ogłasza zamówienie na stronie "bazy konkurencyjności" lub alternatywnej celem pozyskania ofert od potencjalnych Zleceniobiorców.

3.

jeżeli wpłynęły oferty od potencjalnych Zleceniobiorców, Wnioskodawca spośród przesianych ofert wybierze najkorzystniejszą (kryterium najniższe) ceny).

4.

W przypadku braku ofert. Wnioskodawca wybiera dowolna osobę, która spełnia wymogi na podstawie zasad zwartych w zamówieniu,

5.

Wnioskodawca podpisuje umowę zlecenia zazwyczaj w oparciu o stawkę godzinową, rozliczaną miesięcznie,

6.

Po przepracowanym miesiącu Zleceniobiorca dostarcza Wnioskodawcy niezbędne dokumenty do rozliczenia: kartę czasu pracy/świadczenia usług, oświadczenie o zaangażowaniu w innych projektach oraz dokument, który był przedmiotem umowy (kartę usług, raport),

7.

Na podstawie wskazanej w pkt 6 - jest naliczane wynagrodzenie Zleceniobiorcy,

8.

Wypłata wynagrodzenia z każde) umowy jest realizowana osobno (nie jest możliwa wypłata z jednego konta) - z konta, w ramach projektu (każdy projekt musi mieć własne konto rozliczeniowe), zgodnie z którym zostało zawarta umowa.

Sytuacja jednoczesnej współpracy przez Wnioskodawcę z tą samą osobą fizyczną na podstawie jednej lub kilku umów zlecenia w ramach Jednego lub kilku odrębnych projektów (opis wariantów stanu przyszłego).

Wnioskodawca wskazuje, ze z przyczyn praktycznie w całości od niego niezależnych. może wystąpić przypadek, że z dana osobą fizyczną Wnioskodawca będzie współpracował przy więcej niż jednym projekcie, przy czym współpraca ta będzie odbywała się na podstawie kolejnych umów zlecenia (osobno dla każdego projektu). Może się tak stać np. w przypadku, gdy w trakcie realizacji jednego projektu, Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie na realizację kolejnego i osoba,/którą Wnioskodawca Już współpracuje w procedurze przetargowej ponownie zostanie wyłoniona Jako najlepszy kandydat i Wnioskodawca zawrze z mą w związku z tym kolejną umowę zlecenia

W związku z powyższym, w przypadku współpracy Zleceniobiorcy z Wnioskodawcą mogą wystąpić następujące przypadki.

1.

Zleceniobiorca współpracuje z Wnioskodawcą przy jednym projekcie na podstawie jednej umowy zlecenia, (przypadek przyszły nr 1)

2.

Zleceniobiorca współpracuje jednocześnie z Wnioskodawcą przy dwóch projektach (zbieżność czasowa jest przypadkowa - termin realizacji projektu zależy okresu realizacji wyznaczonego przez podmiot trzeci - przy czym projekty zazwyczaj zaczynać i kończyć się będą w różnych terminach, częściowo na siebie zachodząc), przy czym współpraca oparta jest na dwóch umowach zlecenia (odrębnie dla każdego projektu), a przedmiot tych umów (w zakresie praw i obowiązków Stron): jest rozbieżny, (przypadek przyszły nr 2) lub jest w całości lub części zbieżny, (przypadek przyszły nr 3)

3.

Zleceniobiorca współpracuje z Wnioskodawcą przy więcej niż dwóch projektach - przypadki wskazane w pkt 2 ppkt 1 i 2 będą zachodzić odpowiednio (przypadek przyszły nr 4)

Przy czym Wnioskodawca wskazuje, ze we wskazanym przypadkach:

1.

wynagrodzenie każdej z umów będzie przekraczać minimalne wynagrodzenie ustawowe,

2.

Zleceniobiorcy będą współpracować wyłącznie z Wnioskodawcą, więc to umowa łącząca Zleceniobiorcę z Wnioskodawcą będzie podstawą do ubezpieczenia społecznego,

3.

potrzeba zawarcia umów wynika z wymogów i zasad realizacji poszczególnych projektów i odbywa się na wskazanych tam zasadach.

4.

każda z umów poprzedzona jest obowiązkową procedurą przetargową,

5.

każdy projekt posiadać może odmienne sposoby naliczania wynagradzania, w tym różną wysokość wynagrodzenia.

6.

każdy projekt posiadać może odmienne sposoby rozliczania wykonanej usługi przez Zleceniobiorcę, oraz inne dodatkowe wymogi np. dot. zasad zachowania poufności, zasad przenoszenia na Zleceniodawcę praw własności intelektualnej,

7.

każdy projekt posiada osobne konto rozliczeniowe, z którego wykonywana jest płatność należnego Zleceniobiorcy wynagrodzenia,

8.

każdy projekt (a w konsekwencji umowa) posiada osobną datę początkową i końcową.

Pytania:

1)

Czy Zleceniobiorca podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym od umowy zlecenia (wyższe wynagrodzenie niż wynagrodzenie minimalne) obejmującą współpracę z Wnioskodawcą przy jednym projekcie na podstawie jednej umowy zlecenia, a w związku z tym jakie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki jako płatnika składek na ubezpieczenia społeczne? (przypadek przyszły nr 1)

2)

Czy Zleceniobiorca podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym od pierwszej umowy zlecenia (wyższe wynagrodzenie niż wynagrodzenie minimalne) czy od obu umów zlecenia, których przedmiot umowy jest rozbieżny, a w związku z tym jakie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki jako płatnika składek na ubezpieczenia społeczne (przypadek przyszły nr 2)

3)

Czy Zleceniobiorca podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym cd pierwszej umowy zlecenia (wyższe wynagrodzenie niż wynagrodzenie minimalne), czy od obu umów zlecenia, których przedmiot jest częściowo zbieżny, a w związku z tym jakie ciążą na Wnioskodawcy obowiązki jako płatnika składek na ubezpieczenia społeczne? (przypadek przyszły nr 3)

4)

Czy Zleceniobiorca podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym od pierwszej umowy zlecenia (wyższe wynagrodzenie niż wynagrodzenie minimalne) czy od kilku lub wszystkich umów zlecenia, w przypadku gdy współpraca stron obejmuje więcej niż dwa projekty? (przypadek przyszły nr 4)

Stanowisko Wnioskodawcy:

1) przypadek przyszły nr 1)

Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne:

Jak stanowi art. 6 ust. 1 Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są: 4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z nimi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4. Powyższe prowadzi do wniosku, że skoro umowa zlecenia jest w całości wykonywana przez Zleceniobiorców na terenie Rzeczypospolitej Polskiej to taka osoba podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym.

Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne:

W zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne, należy wskazać, ze zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:

1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:

e)

osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia lub osobami z nimi współpracującymi,

2. powyższych regulacji prawnych wynika, że skoro Zleceniobiorcy wykonują umowę zlecenia na terenie Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym na jej terytorium, to tym samym również podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu

Podsumowując należy wskazać, ze zdaniem Wnioskodawcy ciążą na nim obowiązki płatnika obowiązkowych składek od umów zlecenia zawartych i wykonywanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w tym obowiązek pobrania składek na ubezpieczenia społoczπe. w związku z zawartymi umowami zlecenia.

2) przypadek przyszły nr 2)

Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne w przypadku kilku umów zlecenia:

Jak stanowi art. 6 ust. 1. Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych: Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9. osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są: 4) osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zwanymi dalej "zleceniobiorcami", oraz osobami z mmi współpracującymi, z zastrzeżeniem ust. 4;

Powyższe prowadzi do wniosku, ze podstawą do ubezpieczenia społecznego nie jest ogół stosunków prawnych łączących Zleceniobiorcę z jednym lub wszystkimi Zleceniodawcami, a konkretna umowa Przy czym wysokość składki ubezpieczenia za dany miesiąc ustalana jest na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z ust. 3 albo art. 18 ust. 7 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Co oznacza, ze jeżeli wysokość wynagrodzenia z umowy zlecenia jest równa lub większa ustawowemu wynagrodzeniu minimalnemu - co do zasady - składki tytułem ubezpieczenia społecznego odprowadzane są wyłącznie od pierwszej umowy zlecenia.

Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w przypadku kilku umów zlecenia:

W zakresie składek na ubezpieczenie zdrowotne, należy wskazać, ze zgodnie z art. 66 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych: Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają

1)

osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:

e)

osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zlecenia lub osobami z nimi współpracującymi,

Powyższe prowadzi do wniosku, ze podstawą do ubezpieczenia zdrowotnego nie jest ogół stosunków prawnych łączących zleceniobiorcę z jednym lub wszystkimi zleceniodawcami, a konkretna umowa. Przy czym wysokość składki ubezpieczenia za dany miesiąc ustalana jest na podstawie art. 81 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych a skoro ust. 1 odnosi się (z wyjątkami) odpowiednio do zasad wskazanych w art. 18 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, to oznacza, ze jeżeli wysokość wynagrodzeni z pierwszej umowy zlecenia jest równa lub większa ustawowemu wynagrodzeniu minimalnemu co do zasady * składki tytułem ubezpieczenia zdrowotnego odprowadzane są wyłącznie od pierwszej umowy zlecenia

Podsumowując należy wskazać, ze zdaniem Wnioskodawcy ciążą na mm obowiązki płatnika obowiązkowych składek od umów zlecenia zawartych i wykonywanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, w tym obowiązek pobrania składek na ubezpieczenia społeczne, w związku z zawartymi umowami zlecenia

c. Obowiązkowe ubezpieczenie w przypadku dwóch umów zlecenia z jednym Zleceniodawcą (rożny przedmiot umów (przypadek przyszły nr 2)

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku gdy: Zleceniobiorcę łączą z Wnioskodawcą dwie umowy zlecenia obejmujące współpracę podczas dwóch różnych projektów, z których każda z umów ma inny przedmiot, a wynagrodzenie każdej z nich przekracza wartość minimalnego wynagrodzenia, to o ile zleceniobiorca nie postanowi inaczej podstawą do naliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne będzie tylko jedna z tych umów

Zdaniem Wnioskodawcy przemawiają za tym następujące argumenty:

1)

Potrzeba zawarcia dwóch osobnych umów wynika z wymogów i zasad realizacji poszczególnych projektów.

2)

Każda z umów zlecenia poprzedzona jest obowiązkową procedurą przetargową

3)

Każdy projekt posiadać może odmienne sposoby naliczania wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy

4)

Każdy projekt posiadać może odmienne sposoby rozliczania wykonanej usługi przez Zleceniobiorcę, oraz inne dodatkowe wymogi np. dot. zasad zachowania poufności, zasad przenoszenia no Zleceniodawcę praw własności intelektualnej.

5)

Zleceniobiorca podczas realizacji projektu w ramach poszczególnych umów może współpracować z różnymi osobami, w tym rożne osoby mogą zlecać Zleceniobiorcy wykonywaniu poszczególnych zadań.

6)

Każdy projekt posiada osobne konto rozliczeniowe, z którego wykonywana jest płatność należnego Zleceniobiorcy wynagrodzenia.

7)

Każdy projekt posiada osobną datę początkową i końcową realizacji co ma wpływ na długość obowiązywania poszczególnych umów

8)

Odrębne umowy powodują łatwość ich rozwiązania lub zmiany celem dostosowania do zmian w poszczególnych projektach - w innym wypadku byłoby to nadmiernie utrudnione

9)

Istotna jest też zadaniowość projektu, która wymusza odrębne określanie praw i obowiązków, osobno dla każdego projektu.

3) przypadek przyszły nr 3)

Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne w przypadku kilku umów zlecenia Uzasadnienie w całości znajduje się w pkt 2 a).

Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w przypadku kilku umów zlecenia Uzasadnienie w całości znajduje się w pkt 2b

Obowiązkowe ubezpieczenie w przypadku dwóch umów zlecenia z jednym Zleceniodawcą (zbieżny lub częściowo zbieżny przedmiot umów przypadek przyszły nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej przypadku gdy Zleceniobiorcę łącza Z Wnioskodawcą dwie umowy zlecenia obejmujące współpracę podczas dwóch różnych projektów, z których przedmiot jest całości lub w części zbieżny, a wynagrodzenie każdej z nich przekracza wartość minimalnego wynagrodzenia, to o ile zleceniobiorca nie postanowi Inaczej podstawą do naliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne będzie tylko jedna z tych umów. a nie wszystkie umowy rozpatrywane łącznie.

Zdaniem Wnioskodawcy przemawiają na tym następujące argumenty.

1)

Potrzeba zawarcia dwóch osobnych umów wynika z wymogów i zasad realizacji poszczególnych projektów,

2)

Każda z umów zlecenia poprzedzona jest obowiązkową procedurą przetargową

3)

Każdy projekt posiadać może odmienne sposoby naliczania wynagrodzenia należnego Zleceniobiorcy.

4)

Każdy projekt posiadać może odmienne sposoby rozliczania wykonanej usługi przez Zleceniobiorcę, oraz inne dodatkowe wymogi np. dot. zasad zachowania poufności, zasad przenoszenia na Zleceniodawcę praw własności Intelektualnej,

5)

Zleceniobiorca podczas realizacji projektu w ramach poszczególnych umów może współpracować z różnymi osobami, w tym rożne osoby mogą zlecać Zleceniobiorcy wykonywanie poszczególnych zadań

6)

Każdy projekt posiada osobne konto rozliczeniowe, z którego wykonywana jest płatność należnego Zleceniobiorcy wynagrodzenia

7)

Każdy projekt posiada osobną datę początkową i końcową realizacji co ma wpływ na długość obowiązywania poszczególnych umów,

8)

Odrębne umowy powodują łatwość ich rozwiązania lub zmiany celem dostosowania do zmian w poszczególnych projektach w innym wypadku byłoby to nadmiernie utrudnione.

9)

Istotne jest tez zadaniowość projektu, która wymusza odrębne określanie praw i obowiązków, osobno dla każdego projektu.

4) przypadek przyszły nr 4)

Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne w przypadku kilku umów zlecenia Uzasadnienie w całości znajduje się w pkt 2 a).

Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w przypadku kilku umów zlecenia Uzasadnienie w całości znajduje się w pkt 2 b).

Obowiązkowe ubezpieczenie w przypadku, gdy strony łączą więcej niż dwie umowy zlecenia z jednym Zleceniodawcą (przypadek przyszły nr 4)

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym wyżej przypadku gdy Zleceniobiorcę łączą z Wnioskodawcą więcej niż dwie umowy zlecenia obejmujące współpracę podczas więcej niż dwóch różnych projektów, z których przedmiot poszczególnych umów może być zbieżny (rozbieżny) częściowo zbieżny, a wynagrodzenie każdej z nich przekracza wartość minimalnego wynagrodzenia, to o ile zleceniobiorca nie postanowi inaczej podstawą do naliczenia składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne będzie tylko jedna z tych umów, Zdaniem Wnioskodawcy przemawiają za tym argumenty wskazane w pkt 3c)

Z powyższych przyczyn zawnioskowano. Jak we wstępie

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy - Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu lub właściwej państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie wyjaśnienia, co do zakresu i sposobu stosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja indywidualna) .W myśl ustępu 5 powołanego powyżej artykułu udzielenie interpretacji indywidualnej następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Jednocześnie stosownie do art. 83d ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, Zakład wydaje interpretacje indywidualne, wyłącznie w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, iż ocena stanowiska Wnioskodawcy w trybie niniejszej decyzji, dokonywana jest wyłącznie pod kątem prawidłowości zaprezentowanej przez Przedsiębiorcę wykładni przepisu prawa, czyniona jest w oparciu o kompletny opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) zawarty w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podkreślenia przy tym wymaga fakt, iż rozpoznając wniosek o wydanie interpretacji Indywidualnej Zakład nic prowadzi postępowania wyjaśniającego, w szczególności nie przeprowadza postępowania dowodowego, Granice sprawy rozpatrywanej na podstawie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Jak zauważono wyżej, zakreślają jedynie ramy zaprezentowanego opisu stanu faktycznego będą zdarzenia przyszłego Zakład Ubezpieczeń Społecznych - na gruncie ustawy - Prawo przedsiębiorców - zobligowany jest Jedynie do oceny przedstawionego przez przedsiębiorcę stanowiska oraz dokonane) przez przedsiębiorcę oceny przepisów prawa, z których wynika obowiązek świadczenia składek na ubezpieczenia społeczne mających zastosowanie na tle zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) tak, by umożliwić przedsiębiorcy prawidłowe wypełnianie spoczywających na nim obowiązków nałożonych prawnie w tym zakresie.

Zgodnie z ustawą z dnia 26 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 z późn. zm.) przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie (art. 734 § 1). Ponadto, jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie,

Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym reguluje ustawa z dnia 18 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, wskazując w art. 6 katalog podmiotów, które podlegają obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Dla rozstrzygnięcia obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym konieczne jest ustalenie czy dana osoba posiada jeden z tytułów ubezpieczenia określonych tym przepisem. Z powołanego powyżej art. 6 ust. 1 ustawy wynika, iż obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są mm. osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 12 ust. 1 powyższej ustawy - obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym oraz ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, z zastrzeżeniem ust. 4 Natomiast ubezpieczenie chorobowe dla Zleceniobiorcy ma charakter dobrowolny, jak wynika z przepisu art. 11 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów m In z tytułu umowy zlecenia, jest objęta obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej Mozę ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń, z zastrzeżeniem ust. 2c

Artykuł 9 ust. 2c ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. stanowi, iż zleceniobiorca i osoba współpracująca przy wykonywaniu umowy, dla których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia, spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów podlega obowiązkowo tym ubezpieczeniom jako Zleceniobiorca (albo odpowiednio jako osoba współpracująca) oraz z innych tytułów. Zasady tej nie stosuje się, jeżeli łączna podstawa wymiaru składek z tytułu wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia lub współpracy przy jej wykonywaniu lub innych tytułów osiąga kwotę minimalnego wynagrodzenia.

Natomiast, nie uległy zmiany przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych regulujące zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe Zleceniobiorców W myśl art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód z tytułu umowy zlecenia Natomiast, z ust. 3 tegoż artykułu wynika, że jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowe) stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie - podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców ustala się zgodnie z ust. 1, to biorąc pod uwagę przychód uzyskany z tego tytułu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.)

Równocześnie, w myśl § 2 ust. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz. U. - z 2018 r. poz. 1831), dla każdego ubezpieczonego, dla którego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnik składek w Imiennym raporcie miesięcznym lub w imiennym raporcie miesięcznym sporządzonym za tego ubezpieczonego oraz w deklaracji rozliczeniowej uwzględnia należne składki na ubezpieczenia społeczne od wszystkich dokonanych lub pozostawionych do dyspozycji ubezpieczonego wypłat - od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca kalendarzowego, którego deklaracja dotyczy - stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Dodatkowo należy podkreślić, że dla celów rozstrzygnięcia zbiegu tytułów, o których mowa w art. 9 ust. 2c powołanej ustawy, konieczne jest posiadanie wiedzy o wysokości przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe W konsekwencji, przy ustalaniu podstawy wymiaru składek dla celów określenia obowiązku ubezpieczeń społecznych z tytułu umowy zlecenia, w sytuacji zbiegu kilku umów zlecenia, należy uwzględnić wysokość przychodu osiągniętego przez Zleceniobiorcę w danym miesiącu. Oznacza to, iż ustalenia łącznej podstawy wymiaru składek dla celów rozstrzygnięcia zbiegu tytułów dokonuje się według kolejności Ich powstawania. Ubezpieczony może zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń, jednak wybór ten me może naruszać zasady określonej w ust. 2c ustawy

Reasumując w sytuacji zaistnienia zbiegu tytułów do ubezpieczeń (o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2, 4-6 i 10 ustawy o systemie ubezpieczeń) tj. wykonywania przez tę samą osobę (Zleceniobiorcę) umów zlecenia, przy ustalaniu czy umowa zlecenia zawarta jako druga (kolejna) będzie stanowiła tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych Istotne jest, czy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne 1 rentowe w danym miesiącu z tytułu pierwszej umowy zlecenia jest niższa, równa lub wyższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie odrębnych przepisów pod warunkiem, że Zleceniobiorca nie złożył wniosku o objęcie ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi, także z pozostałych tytułów lub o zmianę tytułu ubezpieczenia

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zmierza zawrzeć umowę zlecenia/umowy zlecenia z osobą, dla której ww. umowa/umowy będą jedynym tytułem do ubezpieczeń, W konsekwencji, w sytuacji zawarcia pierwszej umowy zlecenia obowiązek ubezpieczeń społecznych powstanie na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Ponadto. Wnioskodawca zamierza zawrzeć także z tą samą osobą kolejną (kolejne) umowy zlecenia, których zakres będzie w całości lub w części zbieżny lub rozbieżny z przedmiotem umowy już zawartej. Podkreślić należy, ze art. 9 ust. 2 i art. 9 ust. 2c ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, będą miały zastosowanie pod warunkiem, że ww. umowy obejmą swoim zakresem różne rodzaje czynności. Zatem, w sytuacji zawarci a dwóch umów zlecenia z tym samym podmiotem, których zakres prac jest taki sam (lub w części taki sami powołane przepisy nie znajdą zastosowania. Jednocześnie, bez znaczenia pozostanie fakt, iż prace będą wykonywane przez Zleceniobiorcę w ramach różnych projektów, ponieważ stronami umów będą te same podmioty, a ich przedmiot będzie choćby w części tożsamy Wówczas, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne należy ustalić poprzez zsumowanie przychodów otrzymanych przez Zleceniobiorcę z obu umów zlecenia.

Natomiast, odnosząc się do kolejnego przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, gdy Wnioskodawca zawrze umowę zlecenia z osobę, która otrzyma z tego tytułu wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązek ubezpieczeń społecznych nie powstanie wyłącznie w sytuacji, gdy zawrze umowę o całkowicie rozbieżnym charakterze w stosunku do umowy już realizowanej. Wówczas, obowiązek ubezpieczeń społecznych powstanie z pierwszej umowy, z której otrzymuje wynagrodzenie w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, a z drugiej umowy Zleceniobiorca będzie mógł podlegać ubezpieczeniom społecznym dobrowolnie.

Mając na uwadze powyższe, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stwierdził, jak na wstępie.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania decyzji

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana. Stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w związku z art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, odwołanie do Sądu Okręgowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl