WPI/200000/43/1082/2015 - Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników oraz zleceniobiorców wartości udostępnianych im kart lunchowych w części finansowanej przez pracodawcę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych WPI/200000/43/1082/2015 Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników oraz zleceniobiorców wartości udostępnianych im kart lunchowych w części finansowanej przez pracodawcę.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 22 września 2015 r. przez przedsiębiorcę: (...) uznaje za:

1.

nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników wartości Kart lunchowych w części finansowanej przez pracodawcę, które będą udostępniane pracownikom.

2.

nieprawidłowe w sprawie nieuwzględnienia w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców wartości Kart lunchowych w części finansowanej przez zleceniodawcę, które będą udostępniane zleceniobiorcom.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2015 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie wpłynął wniosek spółki: (...) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca poinformował, iż Spółka aktualnie prowadzi działalność gospodarczą w (...), gdzie znajduje się jej siedziba oraz w (...). W związku z prowadzoną działalnością Spółka zatrudnia pracowników (dalej: Pracownicy) oraz angażuje do współpracy osoby fizyczne świadczące usługi na rzecz Wnioskodawcy m.in. na podstawie umów zlecenia (dalej: Zleceniobiorcy). W ramach systemu motywacyjnego w Spółce, Wnioskodawca będzie udostępniał na rzecz Pracowników oraz Zleceniobiorców (dalej: Użytkownicy) świadczeń w postaci przedpłaconych kart lunchowych (dalej: Karty lub Karty lunchowe). Wnioskodawca rozważa, że Karty będą w przyszłości udostępniane Użytkownikom za częściową (symboliczną) odpłatnością. Karty uprawniają i będą uprawniały ich Użytkowników do nabycia (otrzymania) posiłków w określonych punktach gastronomicznych (zlokalizowanych m.in. zarówno w (...) jak i w(...). Celem powyższego przedsięwzięcia jest zapewnienie przez Spółkę możliwości nabycia przez ww. osoby gotowych posiłków w ramach dostępnego na Kartach limitu, z uwzględnieniem poniesienia częściowej odpłatności po stronie tych osób z tytułu otrzymania przedmiotowych Kart lunchowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca rozważa nawiązanie współpracy z podmiotem zewnętrznym lub podmiotami zewnętrznymi (dalej: Podmiot Zewnętrzny), mającej na celu świadczenie przez podmiot Zewnętrzny usługi na rzecz Spółki polegającej na udostępnieniu Spółce na jej zlecenie przedpłaconych Kart lunchowych, zasilonych do wysokości ustalonego limitu przez Spółkę (tekst jedn.: do wysokości której honorowane są operacje przeprowadzane przy użyciu Karty). Karty te zostałyby przekazane (udostępnione) za częściową odpłatnością na rzecz Pracowników i Zleceniobiorców, którzy zadeklarują chęć ich otrzymania. Karty te uprawniałyby ich Użytkowników do nabycia posiłków (rozumianych jako usługa gastronomiczna, w szczególności w postaci dania gotowego do spożycia), a także napojów bezalkoholowych (dalej: Posiłki) w określonych punktach gastronomicznych należących do sieci akceptacji Kart (w szczególności obejmujących m.in. restauracje, bary, pizzerie, kantyny, catering, kafeterie, itp.), do wysokości indywidualnego limitu Kart.

Karty lunchowe, jak wskazuje Wnioskodawca, nie będą uprawniały do nabywania produktów i usług innych niż wymienione powyżej (w tym w szczególności artykułów chemicznych, artykułów odzieżowych, wyrobów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, paliw). Jednocześnie nie będzie można nabyć artykułów spożywczych w sieciach/punktach handlowych oraz sklepach spożywczych.

Kartą lunchową będzie mógł się posługiwać wyłącznie Użytkownik, który otrzyma Kartę. Pracownicy, jak i Zleceniobiorcy, którym Spółka udostępni Karty lunchową będą zobowiązani zapoznać się z regulaminem użytkowania Kart lunchowych, z którego bezpośrednio będzie wynikać, iż Karta lunchowa uprawnia do nabycia tylko i wyłącznie posiłków.

Wnioskodawca wskazał, iż mając na uwadze założenia biznesowe przyjęte przez Spółkę, Wnioskodawca nie zamierza dokonywać comiesięcznych weryfikacji wartości skonsumowanych/zakupionych Posiłków przy użyciu Kart lunchowych (np. w oparciu o raporty przygotowywane przez Podmiot Zewnętrzny). W konsekwencji, Spółka będzie zobowiązana do uiszczenia na rachunek Podmiotu Zewnętrznego kwoty stanowiącej równowartość kosztów, jakie musi ponieść ten podmiot w celu zasilenia Kart udostępnionych Spółce, a przekazanych Pracownikom Spółki oraz Zleceniobiorcom (którzy zadeklarują chęć otrzymania takiej Karty). W przypadku niewykorzystania przez danego użytkownika dostępnego limitu na Karcie lunchowej w danym miesiącu, pozostałe na Karcie środki będą podlegały kumulacji w następnym okresie rozliczeniowym z kolejnym limitem, i będą mogły być wykorzystane do upływu okresu ważności takiej Karty.

Wartość przedmiotowego świadczenia (w części finansowana przez Spółkę) będzie w całości pochodzić ze środków obrotowych Wnioskodawcy.

Jednocześnie w związku z planowanym implementowaniem ww. systemu motywacyjnego, Wnioskodawca zamierza wprowadzić do odpowiednich dokumentów (tekst jedn. (...) :m.in. do obowiązującego regulaminu wynagradzania oraz do umów zlecenia, a także dodatkowo, do innych wewnątrzzakładowych regulacji, które będą obowiązywały w tym obszarze w odniesieniu do zasad przyznawania świadczeń dodatkowych na rzecz zleceniobiorców), zapisy w zakresie zasad korzystania z omawianego świadczenia przez Pracowników Spółki i Zleceniobiorców (tekst jedn.: odnośnie możliwości nabycia od Spółki świadczeń w postaci Kart lunchowych po cenie niższej niż detaliczna tj. po cenie niższej niż płacona przez Spółkę do Podmiotu Zewnętrznego) obejmujące m.in. wprowadzenie odpowiednio po stronie pracowników oraz Zleceniobiorców częściowej odpłatności z tytułu nabycia Kart. Chęć otrzymania Kart za częściową odpłatnością po stronie Pracowników oraz Zleceniobiorców będzie przez nich deklarowana poprzez złożenie pisemnego oświadczenia w tym zakresie wraz ze zgodą na potrącanie określonej kwoty odpłatności z wynagrodzenia. Wartość kart będzie stanowić dla Pracowników przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.), natomiast w przypadku Zleceniobiorców wartość Kart będzie stanowić przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż część Zleceniobiorców może posiadać inny tytuł do objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym lub może być osobami niepodlegającymi obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu (m.in. ze względu na swój status np. studenta/ucznia).

Mając powyższe na uwadze, wnioskodawca chciałby wskazać, że niniejszy wniosek obejmuje swym zakresem wyłącznie Zleceniobiorców, którzy nie będą posiadali innego tytułu do objęcia ich obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym niż umowa zlecenia zawarta ze Spółką, jak również nie będą wyłączeni z zakresu oskładkowania, w tym m.in. ze względu na swój status np. studenta/ucznia.

Niniejszy wniosek, w opinii Wnioskodawcy, byłby bowiem bezprzedmiotowy względem Zleceniobiorców, którzy posiadają inny tytuł do obowiązkowego ubezpieczenia społecznego, niż umowa zlecenia zawarta pomiędzy Spółką a Zleceniobiorcą lub którzy na mocy obowiązujących przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych nie podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu społecznemu (np. w przypadku zleceniobiorców lub studentów).

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż na dzień złożenia niniejszego wniosku wyżej wymienione świadczenia w postaci kart lunchowych są udostępnione na rzecz pracowników i zleceniobiorców całkowicie nieodpłatnie. W tym miejscu Wnioskodawca pragnie poinformować, iż w tej sprawie zostały złożone odrębnie odpowiednie wnioski do ZUS o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa z zakresu ubezpieczeń społecznych. Tym samym, przedmiotem niniejszego wniosku jest traktowanie na gruncie przepisów z zakresu ubezpieczeń społecznych przekazania Kart Użytkownikom za częściową odpłatnością.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwość czy:

1.

wartość udostępnianych przez Wnioskodawcę świadczeń na rzecz Pracowników za częściową odpłatnością (tekst jedn.: wartość Kart lunchowych uprawniających do zakupu Posiłków w określonych punktach gastronomicznych) w części finansowanej przez Spółkę stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne?

2.

Wartość udostępnianych przez Wnioskodawcę świadczeń na rzecz Zleceniobiorców współpracujących ze Spółką za częściową odpłatnością (tekst jedn.: wartość nabytych Kart uprawniających do zakupu Posiłków w odpowiednich punktach gastronomicznych) w części finansowanej przez Spółkę stanowić będzie podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne?

Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Wartość udostępnianych przez Wnioskodawcę świadczeń na rzecz Pracowników za częściową odpłatnością (w postaci Kart lunchowych) w części finansowanej przez Spółkę ze środków obrotowych, nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wskutek wyłączenia tego rodzaju świadczeń z oskładkowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. z 1998 r. Nr 161, poz. 1106 ze zm. dalej: Rozporządzenie).

2. Wartość udostępnianych przez Wnioskodawcę świadczeń na rzecz Zleceniobiorców współpracujących ze Spółką za częściową odpłatnością (w postaci Kart) w części finansowanej przez Spółkę ze środków obrotowych, nie będzie stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wskutek wyłączenia tego rodzaju świadczeń z oskładkowania na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia w zw. z § 5 ust. 2.

Wnioskodawca przedstawi! uzasadnienie własnego stanowiska w sprawie:

Ad. 1

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia "podstawy wymiaru składek nie stanowią (...) korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji".

W ocenie Wnioskodawcy, konstrukcja ww. przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, że podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne zapewniane przez pracodawców pracownikom w okolicznościach, gdy łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

(i)

Korzyści wynikają bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu,

(ii)

Korzyści polegają na udostępnieniu pracownikom niektórych artykułów, przedmiotów lub usług na zasadach preferencyjnych względem ofert rynkowej (detalicznej) oraz

(iii)

Preferencja w zakresie dostępu do ww. korzyści polegać musi na częściowej partycypacji przez pracowników w kosztach nabycia danego świadczenia (częściowa odpłatność).

Warunek 1: Wynikanie korzyści bezpośrednio z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu.

Przedmiotowy wymóg, zdaniem Wnioskodawcy, zostanie spełniony, gdyż Spółka planuje wprowadzić stosowne zapisy w regulaminie wynagradzania Spółki dotyczące częściowej odpłatności dla Pracowników ponoszonej przez nich z tytułu nabycia omawianych świadczeń (Kart).

Warunek 2: Udostępnienie pracownikom niektórych artykułów. przedmiotów lub usług na zasadach preferencyjnych względem oferty rynkowej (detalicznej).

Jak stanowi § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, "podstawy wymiaru składek (...) nie stanowią korzyści materialne (...) polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Ponieważ ani przepisy ustawy o SUS ani przepisy rozporządzenia nie zawierają legalnej definicji "ceny detalicznej", w ocenie Wnioskodawcy, zasadnym jest posłużenie się w tym celu jego znaczeniem potocznym, w myśli którego ocena detaliczna oznacza cenę odnoszącą się do sprzedaży towarów i usług w małych ilościach (cena rynkowa).

W konsekwencji, w ocenie Spółki, przyznanie Pracownikom korzyści materialnych w postaci prawda do nabycia od Spółki Kart po cenie niższej niż oferowana Spółce przez Podmiot Zewnętrzny, wyczerpuje wszelkie znamiona udostępniania (uprawnienia do zakupu) omawianego świadczenia w postaci przedpłaconych Kart po cenach niższych niż detaliczna. Chcąc bowiem nabyć podobną usługę/świadczenie bezpośrednio z rynku Pracownicy zmuszeni byliby zapłacić cenę znacznie wyższą niż odpłatność ponoszona z tego tytułu na rzecz Spółki.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że analizowany przepis nie wskazuje, w jakim stopniu przedmiotowa cena musi różnić się od ceny detalicznej. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, już jakakolwiek częściowa (nawet symboliczna) odpłatność dla Pracowników za ww. świadczenia, uzasadniać będzie spełnienie przedmiotowego warunku.

Takie podejście zostało potwierdzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych m.in. w decyzji nr 46 z dnia 3 lutego 2015 r. (znak: DI/100000/43/73/2015), w której zaprezentowano następujące stanowisko: "Częściowa odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika (choćby symbolicznym) w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Pracownik uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia wówczas, gdy pracodawca dokona zakupu towarów lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej do której uiszczenia pracownik zobowiązany byłby w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia)nabycia tychże dóbr."

Warunek 3: Częściowa partycypacja przez pracownika w kosztach nabycia danego świadczenia (częściowa odpłatność).

Ponieważ planowane przez Spółkę zmiany w regulaminie wynagradzania wskazywać będą, że Pracownicy mogą otrzymać omawiane Karty wyłącznie za częściową odpłatnością ponoszona na rzecz Spółki (np. gdzie zapłata ceny Następowałaby poprzez potracenie z wynagrodzenia za pracę), zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, ze również trzeci warunek, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia, zostanie spełniony.

Wnioskodawca podsumowując, wskazał, iż jego zdaniem stwierdzić należy, że w zdarzeniu przyszłym opisanych we wstępie, tj. po wprowadzeniu stosownych zapisów w regulaminie wynagradzania, przy założeniu, że zasady przekazywania Kart na rzecz Pracowników będą uwzględniały częściową partycypację Pracowników w kosztach ich zakupu przez Spółkę od Podmiotu Zewnętrznego (według zasad opisanych powyżej) spełnione zostaną wszystkie warunki uprawniające Wnioskodawcę do niepobierania składek na ubezpieczenia społeczne od udostępnianych Pracownikom Kart za częściową odpłatnością, tj:

(i)

Korzyści, jakie będą otrzymywali Pracownicy w związku z udostępnieniem Kart będą wynikały bezpośrednio z regulaminu wynagradzania obowiązującego w Spółce;

(ii)

Korzyści, jakie będą otrzymywali Pracownicy będą polegały na udostępnieniu Pracownikom Kart na zasadach preferencyjnych względem oferty rynkowej (detalicznej);

(iii)

Pracownicy będą częściowo partycypować w kosztach nabycia Kart, gdyż będą nabywać Karty od Spółki za częściową odpłatnością (po cenie niższej niż detaliczna).

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, jako że wszystkie określone w przepisie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia warunki do wyłączenia przedmiotowego świadczenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników zostaną spełnione, wartość Kart lunchowych w części finansowanej przez Spółkę jako pracodawcę będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Ad. 2

Zdaniem Spółki regulacje Rozporządzenia dotyczące ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne pracowników, w szczególności w zakresie przychodów/świadczeń, które podlegają wyłączeniu z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe (i w konsekwencji chorobowe i wypadkowe) znajdują także zastosowania w przypadku dokonywania omawianych świadczeń na rzecz zleceniobiorców. Zgodnie bowiem z § 5 ust. 2 Rozporządzenia:

"Przepisy § 2-4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek:

(1)

członków rolniczych spółdzielni produkcyjnych i spółdzielni kółek rolniczych,

(2)

osób wykonujących pracę na podstawie na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisu dotyczące zlecenia,

(3)

członków rad nadzorczych wynagradzanych z tytułu pełnienia tej funkcji.".

Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy, przepis § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia ma zastosowanie nie tylko w stosunku do pracowników, ale również względem zleceniobiorców.

Zdaniem Wnioskodawcy, po wprowadzeniu stosownych zapisów w umowach zlecenia a także dodatkowo, w innych wewnątrzzakładowych regulacjach, które będą obowiązywały w tym zakresie, również w stosunku do Zleceniobiorców spełnione zostaną wszystkie trzy warunki (przywołane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej Pracowników) uprawniające Wnioskodawcę za częściową odpłatnością Kart lunchowych na podstawie § 2 ust. 1 pkt 26 Rozporządzenia w zw. z § 5 ust. 5 Rozporządzenia albowiem zasady otrzymywania analizowanych korzyści przez Zleceniobiorców będą analogiczne do zasad ich otrzymywania przez Pracowników. W konsekwencji powyższego, Spółka nie powiela wyżej przedstawionej argumentacji, potwierdzającej spełnienie warunków wskazanych w przepisie § 2 ust. 1 pkt 26 także względem Zleceniobiorców.

Wnioskodawca, mając powyższe na uwadze wniósł o wydanie pisemnej interpretacji.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Lublinie zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie. Stosownie do ustępu 5 powołanego powyżej artykułu w związku z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., udzielenie interpretacji dotyczącej ustalania podstawy wymiaru składek następuje w drodze decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Wskazać przy tym należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego.

Zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników i zleceniobiorców regulują przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

W myśl art. 18 ust. 1 i ust. 2, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 pkt 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Stosownie zaś do treści art. 18 ust. 1 i ust. 3, art. 20 ust. 1 w związku z art. 4 ust. 9 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców stanowi przychód w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) uzyskiwany z tytułu wykonywanej umowy, jeżeli w umowie agencyjnej lub umowie zlecenia albo w innej umowie o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, określono odpłatność za jej wykonywanie kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.

W świetle przytoczonych przepisów, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy' o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskiwany z tytułu zatrudnienia, natomiast zleceniobiorcy przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowymi od osób fizycznych, uzyskiwany z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia.

Katalog przychodów nie stanowiących podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został zawarty w rozporządzeniu z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - powołanym powyżej.

Według brzmienia § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. przepisy § 2-4 tego rozporządzenia stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m.in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 26 podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowią korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług oraz korzystaniu z bezpłatnych lub częściowo odpłatnych przejazdów środkami lokomocji.

Powołany powyżej przepis ma zastosowanie zarówno do pracowników jak i zleceniobiorców.

W świetle przytoczonego przepisu składki na ubezpieczenia społeczne nie powinny być naliczane od przychodu pracownika / zleceniobiorcy, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegająca na umożliwieniu pracownikowi/zleceniobiorcy skorzystania z artykułów, przedmiotów lub usług jedynie za częściową odpłatnością. Częściowa ich odpłatność polega w tym przypadku na partycypowaniu pracownika oraz zleceniobiorcy w pokryciu kosztów zakupu artykułów przedmiotów lub usług.

Powyższe wskazuje, że warunkiem obligatoryjnym, który umożliwia płatnikowi składek skorzystanie z wyłączenia przewidzianego wskazanym wyżej przepisem jest uprawnienie pracownika oraz zleceniobiorcy do przedmiotowych świadczeń na podstawie układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu oraz partycypowanie przez pracownika / zleceniobiorcę w kosztach uzyskania świadczeń, o których traktuje ten przepis.

W tym miejscu należy wskazać, iż pomimo, że w polskim systemie prawnym nie została określona definicja karty przedpłaconej, należy uznać ją za rodzaj karty płatniczej zasilanej do określonej wartości. Wydawana jest bez konieczności posiadania rachunku osobistego, rachunku bankowego użytkownika karty. Rolą tych kart jest zapewnienie użytkownikowi środków pieniężnych bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np.: banknotów) lub znaków legitymacyjnych. Karta przedpłacona zapewnia użytkownikowi środki bez konieczności fizycznego wydawania pieniędzy, za które może on nabyć daną rzecz czy usługę.

Oddział podkreśla, iż karty przedpłaconej nie należy utożsamiać z bonem czy talonem lub też innym znakiem uprawniającym do wymiany na usługę czy towar tj. formą niepieniężnego zakupu po cenach, niższych niż detaliczne lub formą usług, przysparzającą pracownikowi korzyści materialnych.

Zatem kartę tą należy uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na jej zakwalifikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych takich, jak płatność za towary lub usługi. Skoro karta przedpłacona jest środkiem płatniczym, za pomocą której pracodawca / zleceniodawca zapewnia pracownikom / zleceniobiorcom dostęp do środków pieniężnych, to brak jest podstaw', aby nie uznać że pracownik / zleceniobiorca otrzymuje świadczenie pieniężne. W konsekwencji powyższego, należy stwierdzić, iż otrzymywane przez pracowników / zleceniobiorców przedpłacone karty lunchowe stanowią świadczenia pieniężne, a tym samym będą stanowiły podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i nie będą w y łączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na mocy § 2 ust. 1 pkt 26 ww. rozporządzenia

POUCZENIE

Decyzja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Wydana decyzja wiąże Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie w sprawie przedsiębiorcy, na którego wniosek została wydana.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl